De reden waarom de steenkoolmijnen werden gesloten was omdat ze in Colombia en Zuid-Afrika de kolen zo aan de oppervlakte konden ontginnen. Daar kon men niet tegen concurreren.
Volgens het rapport van Tyl Geyselinck (ex ceo Shell) die men had ingehuurd was steenkool ook te duur ten opzichte van aardolie. Olie zou volgens hem nooit duurder dan 30 dollar worden. Pas wanneer die boven de 30 dollar was kon men winst maken met kolen. Paar jaar na de sluiting stond de olie boven de 100 dollar wegens de Golfoorlog.
De schachten waren ook ondertussen veel te ver van de kolenaders. Men was al minstens een uur onderweg met een treintje eer men pas op de werkplaats was. Er moesten eigenlijk nieuwe schachten worden geboord maar de gemeenten waar dat moest gebeuren weigerden dat wegens de onvermijdbare schade door grondverzakkingen. Nu wordt er in de mijnstreek nog altijd permanent gepompt om te voorkomen dat gebieden onder water lopen. Dat is ook zo in Wallonië. In Seraing is de grond 6 meter gezakt door grondverzakking. De Maas is daar hoger dan de huizen.
In Eisden is dat ook
Al in mijn kinderjaren hoorde ik het mijn pa zeggen als we met de auto Eisden-Dorp inreden. “Kijk, daar ligt dat ingezakte huis.” Ik heb dat heel mijn verdere leven onthouden, maar nooit echt begrepen wat bedoeld werd. Na het ingezakte huis kwam de scherpe bocht naar boven, dan volgde dat vreemd...
www.ooitaandemaas.be