Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik denk dat het grootste probleem daar het feit is dat dat laag calorisch gas is. Men moet dus aanpassingen doen aan de installaties die dat verbruiken.

Groningen/Slochteren gas was het eerste gas dat beschikbaar was in Belgie. Het oudste deel van ons aardgasnet (onder andere rond Antwerpen en Brussel) is nog steeds laagcalorisch. Ook Frankrijk en Duitsland kennen laagcalorisch grids.

Toen Nederland besloot Groningen te sluiten hebben al deze landen beslist om hun netwerken fysiek om te bouwen naar hoogcalorisch. Enkel Nederland zelf besloot dit niet te doen, maar in plaats daarvan reusachtige fabrieken te bouwen om met behulp van stikstof hoogcalorisch gas te verarmen tot laagcalorisch.

In België is gebleken dat de fysieke conversie vlotter dan verwacht liep. Daarom zal de conversie voltooid zijn in 2025 in plaats van 2030 zoals oorspronkelijk gepland.

Maar de heropstart van Groningen zou dus vooral voor Nederland zelf enorme voordelen bieden. Echter laat het wettelijke kader momenteel enkel een verhoogde productie toe in geval van een koude winter.
De verwachting was wel dat de Nederlandse overheid uiteindelijk ook zou plooien voor de prijsprikkel. De prijs laten oplopen om dan, als politiek, zogezegd voor een voldongen feit te staan. Niet ‘we beslissen om de productie van Groningen te verhogen’ maar ‘de omstandigheden laten geen andere keuze dan een heropstart van Groningen’. Semantisch een groot verschil aangezien dit in Nederland een gevoelig onderwerp is en geen enkele politicus zijn naam wil verbinden aan Groningen, al zeker niet moest er weer terug meer seismische activiteit uit voortvloeien.
Maar ook bij de huidige prijzen blijft het stil in de Nederlandse politiek. Wat op zijn beurt misschien net weer de prijzen aanwakkert.

We zien wel wat ze uiteindelijk doen. Met de opbrengsten kan je ondertussen probleemloos de getroffen Groningers compenseren. En in de tussentijd hebben ze al de restricties voor elektriciteitsproductie via hun kolencentrales (ja, Nederland heeft er nog meerdere) laten varen. Kolencentrales worden zelfs aangespoord om zo veel mogelijk te produceren.
Het kan verkeren.

Stil, stil... komop, zelfvertrouwen en daadkracht hebben we nodig!

Als we het maar hard genoeg willen kan iedereen het toch?

Ik vind de voorspelling van 5-10 jaar maar heel heel somber... Zonder ermee te lachen is er echt al wel voor minder een oorlog begonnen tegen "energie-aggressors"... Niet dat ik dat wil, maar als je dit in een historisch perspectief plaatst wordt er enorm mak en vreedzaam gereageerd op de feitelijke energetische lamlegging van het Europese werelddeel. Of is het nog steeds "we zijn gewoon enorm verwend geweest de laatste decennia"? Het kan nog erger; sure, het kan altijd nog erger. Maar dat hoeven we dan toch niet zomaar te pikken?
5 tot 10 jaar... Zo kan iedereen een voorspelling maken.

Hoe zit het met de afbouw/stopzetting van de gaswinning rond Groningen? Dat gaat op het eerste zicht nog steeds gewoon door zoals gepland.

Beetje wereldvreemd in deze tijden van extreme schaarste om grootste gasveld van Europa af te sluiten. Zou de Nederlandse schatkist bij deze prijzen ook extreem goed spijzen en gans Europa kunnen helpen.
Idd, ze kunnen hier beter asap mee doorgaan, de ROI moet nu enorm hoog zijn.
We moeten in de komende maanden/jaren massaal voor deze energiewinningen gaan en best stoppen met het subsidiëren van windmolens. Dat laatste heeft de belastingbetaler nu al tientallen miljarden gekost en we krijgen er zo goed als niets voor terug.

En dan te denken dat ze vroeger zeiden: 'atoms of peace'

Door de overvloed van energie van kerncentrales ging er nooit meer oorlog zijn om energie.
Kijk waar we nu staan. Centrales aan het sluiten en oorlog om energie.

Wordt echt kwaad als ik mensen hoor slechtpraten over kernenergie.

Groningen/Slochteren gas was het eerste gas dat beschikbaar was in Belgie. Het oudste deel van ons aardgasnet (onder andere rond Antwerpen en Brussel) is nog steeds laagcalorisch. Ook Frankrijk en Duitsland kennen laagcalorisch grids.

Toen Nederland besloot Groningen te sluiten hebben al deze landen beslist om hun netwerken fysiek om te bouwen naar hoogcalorisch. Enkel Nederland zelf besloot dit niet te doen, maar in plaats daarvan reusachtige fabrieken te bouwen om met behulp van stikstof hoogcalorisch gas te verarmen tot laagcalorisch.

In België is gebleken dat de fysieke conversie vlotter dan verwacht liep. Daarom zal de conversie voltooid zijn in 2025 in plaats van 2030 zoals oorspronkelijk gepland.

Maar de heropstart van Groningen zou dus vooral voor Nederland zelf enorme voordelen bieden. Echter laat het wettelijke kader momenteel enkel een verhoogde productie toe in geval van een koude winter.
De verwachting was wel dat de Nederlandse overheid uiteindelijk ook zou plooien voor de prijsprikkel. De prijs laten oplopen om dan, als politiek, zogezegd voor een voldongen feit te staan. Niet ‘we beslissen om de productie van Groningen te verhogen’ maar ‘de omstandigheden laten geen andere keuze dan een heropstart van Groningen’. Semantisch een groot verschil aangezien dit in Nederland een gevoelig onderwerp is en geen enkele politicus zijn naam wil verbinden aan Groningen, al zeker niet moest er weer terug meer seismische activiteit uit voortvloeien.
Maar ook bij de huidige prijzen blijft het stil in de Nederlandse politiek. Wat op zijn beurt misschien net weer de prijzen aanwakkert.

We zien wel wat ze uiteindelijk doen. Met de opbrengsten kan je ondertussen probleemloos de getroffen Groningers compenseren. En in de tussentijd hebben ze al de restricties voor elektriciteitsproductie via hun kolencentrales (ja, Nederland heeft er nog meerdere) laten varen. Kolencentrales worden zelfs aangespoord om zo veel mogelijk te produceren.
Het kan verkeren.
Ik doelde eerder op het feit dat als Nederland verder gas ontgint dit eigenlijk enkel een rechtstreeks voordeel is voor hun, het is niet alsof de Nederlanders Duitsland direct uit de nood zouden kunnen helpen als vervanging voor Russisch gas. Het enige voordeel voor Europa is wel dat Nederland dan zelf minder gas van andere landen nodig heeft. Ik wou gewoon aangeven dat het niet de wonderoplossing is die opeens alle tekorten zou opvangen. Maar ik ben het zeker volledig eens met uw betoog.

Ik doelde eerder op het feit dat als Nederland verder gas ontgint dit eigenlijk enkel een rechtstreeks voordeel is voor hun, het is niet alsof de Nederlanders Duitsland direct uit de nood zouden kunnen helpen als vervanging voor Russisch gas. Het enige voordeel voor Europa is wel dat Nederland dan zelf minder gas van andere landen nodig heeft. Ik wou gewoon aangeven dat het niet de wonderoplossing is die opeens alle tekorten zou opvangen. Maar ik ben het zeker volledig eens met uw betoog.

Groningen is geen wonderoplossing maar Nederland kijkt, in tegenstelling tot België, aan tegen mogelijke gastekorten volgende winter. Hier in België zal de prijs het probleem zijn en niet zozeer de leveringszekerheid (tenminste, zo lang Europa wegblijft van ‘oplossingen’ zoals price caps…). Voor Nederland, en een stuk ook Duitsland en dan verder oostwaarts, zou Groningen echt de druk wat kunnen van de ketel halen.

Ik doelde eerder op het feit dat als Nederland verder gas ontgint dit eigenlijk enkel een rechtstreeks voordeel is voor hun, het is niet alsof de Nederlanders Duitsland direct uit de nood zouden kunnen helpen als vervanging voor Russisch gas. Het enige voordeel voor Europa is wel dat Nederland dan zelf minder gas van andere landen nodig heeft.
Ze verhogen zo het aanbod aan gas, wat een gunstig effect heeft op de totale gasprijs (eventuele overschotten kunnen dan nog aan Duitsland worden verkocht). Dat gaat alleszins veel meer helpen dan kleine besparingen die de burgers zelf kunnen doen.

Groningen is geen wonderoplossing maar Nederland kijkt, in tegenstelling tot België, aan tegen mogelijke gastekorten volgende winter. Hier in België zal de prijs het probleem zijn en niet zozeer de leveringszekerheid (tenminste, zo lang Europa wegblijft van ‘oplossingen’ zoals price caps…). Voor Nederland, en een stuk ook Duitsland en dan verder oostwaarts, zou Groningen echt de druk wat kunnen van de ketel halen.
Het zou inderdaad wel niet miskomen zijn. Maar zelfs met Groningen gaan we het keihard voelen.

Unilin, Recticel,..hebben allemaal producties in belgie lopen als ik mij niet vergis.
Ik meen mij te herinneren dat in 2018 of 2019 de prijs van Pir/pur platen omhoog was gegaan wegens schaarste omdat er daarvan toen maar 1 of 2 fabrieken waren. (Natuurlijk wel al even geleden)

Ik meen mij te herinneren dat in 2018 of 2019 de prijs van Pir/pur platen omhoog was gegaan wegens schaarste omdat er daarvan toen maar 1 of 2 fabrieken waren. (Natuurlijk wel al even geleden)
Denk dat er in 2017 vooral grondstoffentekort was. Op zich is het 'maken' van PUR een relatief eenvoudig proces; je voegt twee chemische componenten, een polyol en een isocyanaat samen en voila. Maar blijkbaar was er door omstandigheden dus aan die laatste een ferm tekort. Waarschijnlijk heb je het dus over het feit dat die isocyanaten door slechts een klein aantal bedrijven gemaakt wordt (Covestro & Huntsman). Iets wat ook wel weer de slechte robuustheid van onze aanvoerketens illustreert.

Laatst bewerkt:
Men mag ook beginnen met alle isolatie-materiaal aan 6% btw te zetten.
Ik vind het eigenlijk schandalig dat die 6 pct btw enkel geldt bij het laten uitvoeren van isolatiewerken en je daarbovenop nog eens geen recht hebt op een premie als je zelf isoleert.

Hier de isolatiewerken zelf uitgevoerd, omdat we elke keer miserie hebben als we iets laten uitvoeren. Maar daardoor dus waarschijnlijk meer betaald dan als we het hadden laten doen.

Het is inderdaad heel vreemd in deze tijden dat er wel een verlaagd btw tarief geldt op gas en elektriciteit, maar niet op isolatie (iets wat de vraag naar beiden doet afnemen).

Ik vind het eigenlijk schandalig dat die 6 pct btw enkel geldt bij het laten uitvoeren van isolatiewerken en je daarbovenop nog eens geen recht hebt op een premie als je zelf isoleert.

Hier de isolatiewerken zelf uitgevoerd, omdat we elke keer miserie hebben als we iets laten uitvoeren. Maar daardoor dus waarschijnlijk meer betaald dan als we het hadden laten doen.

Het is inderdaad heel vreemd in deze tijden dat er wel een verlaagd btw tarief geldt op gas en elektriciteit, maar niet op isolatie (iets wat de vraag naar beiden doet afnemen).
Als je ziet wat een onwaarschijnlijke prutsers er denken dat ze goed bezig zijn qua zelfbouwers, snap ik het wel ja...
Ik denk dat we allemaal direct wel enkele van die types voor ogen kunnen halen.

Dat is wat ze noemen basis wiskunde.
Iemand die 2x meer verbruikt (in realiteit spreken we over gasverbruiken van een drie of viervoud in sommige gevallen) dan iemand anders omdat zijn huis minder energie-efficiënt is zal bij een prijsverdubbeling veel harder getroffen worden.

100€ verdubbelen wordt 200€, bij 200€ is dat al 400€.
Als huurder bepaal je niet hoe je woning geïsoleerd is. Jij gaat ervan uit dat de grootste financiële merde zich bij de huiseigenaar zal situeren, maar het zijn de mensen op de huurmarkt die vaak de meeste kopzorgen hebben.

Terug
Bovenaan