Aanpak van de gas- en energiecrisis

Je vraagt wat de regering hier of in Europa kan doen. Oekraïne opgeven is iets dat men kan doen. En misschien moet men die vraag ook stellen aan de bevolking, hoeveel dure maanden en jaren is Oekraïne jullie waard.
En jij denkt dat de prijs dan weer normaal worden ?
Dan is het nadien gewoon de beurt aan het volgende land.

Ik wou maar zeggen, weer veel gekakel en geroep, maar uiteindelijk kan onze regering hier ook niks aan doen.

Belangrijke vraag is misschien ook wel : wat denken of vrezen we dat men in Brussel gaat doen ? En wat gaat dat ons kosten

Je vraagt wat de regering hier of in Europa kan doen. Oekraïne opgeven is iets dat men kan doen. En misschien moet men die vraag ook stellen aan de bevolking, hoeveel dure maanden en jaren is Oekraïne jullie waard.

Men kan dat doen, maar dat zou een verdomd naïeve en domme beslissing zijn.
Zeker in deze fase kan je die beslissing niet meer nemen, Europa heeft een standpunt ingenomen en dat standpunt lijkt me de enige juiste.
De aanpak van hoe en wat dat is een andere zaak. Maar het standpunt dat de aanval van Rusland op Oekraïne ongeoorloofd is en dat het pure misdaad is die is gewoon correct.

Oekraïne opgeven onder het mom “dan zijn wij toch gered” is gewoon verwerpelijk. Niks houdt Rusland dan tegen om morgen gewoon het volgende land binnen te vallen, ook maar laten vallen onder datzelfde motto? En wat als het morgen het land is waar jij in woont?

Toch een redelijke waanzinnige opmerking eerlijk gezegd. We kunnen dan in één vloeiende beweging best de Baltische staten uit de EU en uit de NAVO duwen, kwestie dat we onze goede vriend "Putin De Gasleverancier" niet voor de borst stoten en hem vooral geen strobreed in de weg te leggen in zijn streven naar een hereengemaakt Groot-Rusland.

Allez man, dit kan je toch niet menen.

Dat hoor ik nu op 100x op het nieuwe (bv. Die bakker) en op het werk: "En onze regering doet niks"

Wat verwacht men eigenlijk dat die kan doen ? Bijna heel Europa zit in de problemen, en dan hoor je krekels.

Mijn ouders net ook "Dat kan niet blijven duren, mensen en bedrijven gaan het niet kunnen betalen"
Ja dan gaan bedrijven failliet en mensen zullen een afbetalingsplan of dergelijke moeten afsluiten. Is dat hard ? Ja zeker. Is er een andere optie eigenlijk ?
De pot voor het uitdelen van miljarden en steunmaatregelen lijkt mij nu wel tot op de bodem leeg

Tenzij Alexander dat wel wilt doen, en dan gaan het zeker 10 zware jaren worden voor de werkende bevolking.
Op zich mogen we toch wel meer verwachten van onze regering. Uiteraard gaan zij niet plots de prijzen kunnen halveren, maar iets of wat leiderschap aan de dag tonen is toch ook niet teveel gevraagd?

Zorg bijvoorbeeld al voor betere begeleiding bij het opwaarderen van huizen. Zorg ervoor dat je verschillende plannen en voorstellen van energiebesparende maatregelen hebt voor huizen met EPC Y en mensen met budget X. Dat je die mensen al kan helpen door door ze duidelijk te vertellen welke werken, hoe miniem dan ook, ze kunnen uitvoeren om te besparen. Voor alles hebben we in België wel een werkgroep of taskforce, waarom hier dan niet voor?

Tijdens Corona moesten ze om de 14 dagen een persconferentie kunnen geven om te zeggen dat er niets ging veranderen. Waar zijn de persconferenties nu om de bevolking deftig te informeren? Waar zit onze minister van energie? Als er iemand is die je op dit moment toch vaak aan het woord verwacht is het ons Tine, maar dat is ondertussen toch ook al meer dan een maand geleden.

We mogen toch echt meer verwachten dan De Croo die in een reportage waar hij een elektrische auto oplaadt even terloops vermeld dat het nog 5-10 winters moeilijk kan zijn. Moeilijk? Het is voor veel mensen al gewoonweg onmogelijk. Met dan als holle slogan “Als België raken we er wel door”. Dat is nogal makkelijk om te zeggen als je er zelf geen enkel effect van ondervindt.

Allemaal goed en wel hoor Alexander, als ik een ongeluk met de auto heb zullen ze mij ook wel uit de auto krijgen. Maar er is een verschil tussen dat dat is met een paar schrammen of met mijn been dat 3 verlichtingspalen verder ligt.

Laatst bewerkt:
Op zich mogen we toch wel meer verwachten van onze regering. Uiteraard gaan zij niet plots de prijzen kunnen halveren, maar iets of wat leiderschap aan de dag tonen is toch ook niet teveel gevraagd?

Zorg bijvoorbeeld al voor betere begeleiding bij het opwaarderen van huizen. Zorg ervoor dat je verschillende plannen en voorstellen van energiebesparende maatregelen hebt voor huizen met EPC Y en mensen met budget X. Dat je die mensen al kan helpen door door ze duidelijk te vertellen welke werken, hoe miniem dan ook, ze kunnen uitvoeren om te besparen. Voor alles hebben we in België wel een werkgroep of taskforce, waarom hier dan niet voor?

Tijdens Corona moesten ze om de 14 dagen een persconferentie kunnen geven om te zeggen dat er niets ging veranderen. Waar zijn de persconferenties nu om de bevolking deftig te informeren? Waar zit onze minister van energie? Als er iemand is die je op dit moment toch vaak aan het woord verwacht is het ons Tine, maar dat is ondertussen toch ook al meer dan een maand geleden.

We mogen toch echt meer verwachten dan De Croo die in een reportage waar hij een elektrische auto oplaadt even terloops vermeld dat het nog 5-10 winters moeilijk kan zijn. Met dan als holle slogan “Als België raken we er wel door”. Dat is nogal makkelijk om te zeggen als je er zelf geen enkel effect van ondervindt.

Allemaal goed en wel hoor Alexander, als ik een ongeluk met de auto heb zullen ze mij ook wel uit de auto krijgen. Maar er is een verschil tussen dat dat is met een paar schrammen of met mijn been dat 3 verlichtingspalen verder ligt.
Dit moeten we inderdaad kunnen verwachten.

Natuurlijk de mensen die roepen dat onze regering niets doet en we op straat moeten komen verwachten gewoon een zak geld hè

Ik heb in mei gewoon gratis een energiescan laten uitvoeren, weet nu niet meer of ik dit via de website van de stad of van de provincie heb aangevraagd. Maar in elk geval wel ergens gelezen eerst dat dit kon zonder er expliciet naar te zoeken.
Die mens loopt mee doorheen je huis en geeft heel praktische en betaalbare tips om je energieverbruik te verlagen en nadien kreeg ik er nog een verslag van in mijn inbox.

De oplossing is in zicht jongens, de voetbal begint te klagen.

ik zie toch paar besparingen mogelijk voor hen : “Dat is de grootste energiekost”, verzekert Bormans. “Het wordt hallucinant als die straks ingezet moet worden, want bij 99% van de clubs werkt de verwarming op gas. Dat is stoken in open lucht, hé. Een waanzinnig dure operatie aan de huidige prijzen.”

euh speel dan niet

Waarom niet al je matchen overdag laten spelen zodanig dat je die absurde verlichting niet moet aansteken en kan je mss verlichting binnen ook minderen.

De oplossing is in zicht jongens, de voetbal begint te klagen.
Ik ken geen hol van voetbal, maar die grasmatverwarming, is dat iets dat absoluut noodzakelijk is?

Belangrijke vraag is misschien ook wel : wat denken of vrezen we dat men in Brussel gaat doen ? En wat gaat dat ons kosten.
Durft men in Brussel (ik bekijk het Europees, niet alleen BE) de confrontatie aan met de eigen bevolking die mogelijk onbetaalbare winters (eigenlijk het ganse jaar) tegemoet gaat en zo het ganse continent in een nog zwaardere economische crisis stort? Chaos, armoede en verdeeldheid troef, lijkt me (win voor Rusland). De signalen dat De Croo en Macron de voorbije dagen lieten horen gaan eerder die richting uit.

Of kiest men uiteindelijk toch om de confrontatie aan te gaan met Rusland door deze uit Oekraïne te vegen? Kan een grotere Europese crisis dan vermeden worden en brengt dit terug stabiliteit?

In beide gevallen is de kost erg hoog, dat is wel duidelijk.

Ik ken geen hol van voetbal, maar die grasmatverwarming, is dat iets dat absoluut noodzakelijk is?

Ja, ziet dat uw toptransferspits koude voetje krijgt.
Of dat ie zich echt bezeert bij een schwalbe op half bevroren ondergrond. Neymar bv is doodgevrozen aan het tempo dat die op de grond ligt te rollen.

27 februari:
En hoe ver mag dat lijden gaan? Want zonder Russisch gas spreek je niet alleen over exploderende prijzen (en hyperinflatie), maar ook over tekorten komende winter. Als in: het gas is op, u kan uw verwarming niet opzetten.

8 maart:
Niet specifiek voor Nederland maar vooral voor Duitsland: indien zij hun stockages 90% willen vullen dan hebben zij Russisch gas nodig. Als Russisch gas volledig wegvalt, en je alle andere aanvoerkanalen maximaliseert, heb je een demand destruction aan industriezijde nodig van tussen de 15% en 25% van het verbruik om de stockageverplichting te behalen. Met andere woorden: het is of Russisch gas, of lagere stockageniveaus, of de Duitse industrie op z'n gat.

Het was een half jaar geleden al duidelijk hoor, als je gewoon naar de cijfers keek.

Veel negatieve reacties op wat @zarathustra zegt.
Nochtans lijkt me dat een logische vraag. Wat heeft het voor zin al die maatregelen te nemen als de bevolking niet mee wil? We leven tenslotte in een democratie. Als een meerderheid van de Belgen zegt, 'ik wil liever een lagere energiefactuur door toe te geven aan poetin', moeten we dat respecteren. Een referendum vind ik dan ook geen (super)slecht idee

De hoop (en waarschijnlijkheid) is natuurlijk dat de bevolking overweldigend pro-oekraine is. Het grote voordeel is dan dat je de bevolking effectief zelf de beslissing laat nemen om de economie te verzwakken ten voordele van Oekraine. Dan is de richting gekozen en is het politiek allemaal wat makkelijker om verregaande maatregelingen te treffen.

Alleen is het natuurlijk niet 100% gegarandeerd dat je referendum het gewenste resultaat oplevert, vraag maar aan David Cameron.

Nochtans lijkt me dat een logische vraag. Wat heeft het voor zin al die maatregelen te nemen als de bevolking niet mee wil? We leven tenslotte in een democratie. Als een meerderheid van de Belgen zegt, 'ik wil liever een lagere energiefactuur door toe te geven aan poetin', moeten we dat respecteren. Een referendum vind ik dan ook geen (super)slecht idee

De hoop (en waarschijnlijkheid) is natuurlijk dat de bevolking overweldigend pro-oekraine is. Het grote voordeel is dan dat je de bevolking effectief zelf de beslissing laat nemen om de economie te verzwakken ten voordele van Oekraine. Dan is de richting gekozen en is het politiek allemaal wat makkelijker om verregaande maatregelingen te treffen.

Alleen is het natuurlijk niet 100% gegarandeerd dat je referendum het gewenste resultaat oplevert, vraag maar aan David Cameron.
Ik zou daar eerlijk gezegd nog niet zo zeker van zijn. De gemiddelde BG’er die de hogere prijs nog relatief eenvoudig kan opvangen zal wel pro-Oekraïne zijn. Maar of dit ook nog geldt voor iemand die nu maandelijks aan zijn/haar spaargeld moet zitten of met afbetalingsplannen of zelfs schuldbemiddeling moet beginnen omdat ze de facturen niet meer kunnen betalen, durf ik eigenlijk nog wel te betwijfelen.

Jammer genoeg is de gemiddelde mens niet al te snugger, en al zeker niet snugger genoeg om mee te beslissen over geopolitiek. Verder dan: ‘wat zou er goed zijn voor mijn portemonnee’ wordt er niet nagedacht.

De rol van Rusland in de energievoorziening van Europa is uitgespeeld. Geen referendum kan iets veranderen aan het feit dat ze zich een onbetrouwbare partner hebben getoond. En welke ethische principes we ook hoog in het vaandel menen te houden, uiteindelijk is die betrouwbaarheid het belangrijkste. Zo lang Qatar maar energie levert gaan we niet te veel zagen over vrouwenrechten. Zo lang Azerbeidjan nu maar leveringscontracten tekent en effectief levert, maakt het niet veel uit dat het eigenlijk een dictatuur is.

Er is geen makkelijke oplossing. De pessimist in mij zegt dat er zelf geen oplossing meer is. Dit gaan we moeten uitzitten.
En wat ik een paar maand geleden al had gepost, dit is de tactiek die Rusland al lang voor ogen had. Rusland kan z’n eigen bevolking in toom houden, maar rekent er op dat Europa uit elkaar wordt gespeeld zodra de oorlog ook effectief een directe invloed heeft op onze bankrekeningen.

Terug
Bovenaan