Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ook geen fan van 'overdreven' houtstokers hoor. Ik zeg wel overdreven.
Vooral de geur en zij die soms brol en transport palletten opstoken ipv droog brandhout of pellets. Empathie kan ook van 2 kanten komen hoor.
Ooit verhuisd daarvoor in 1ste app. in Gent. Buren op 1ste en 2de klaagden ook. Rookgeur kwam zelfs binnen met ramen toe door kieren (was oud art deco stijl gebouw). Zo erg was het.
Vroeg die buur of hij schouw iets wat kon verhogen of iets doen na checkup met stedenbouw, nope ging maar 1winter duren zei hij. Volgende winter weer van dat en nog erger. Leugenaars en rommel stokers krijgen geen empathie van me!


Kheb zon achter overbuur die de straat achter me tot op 50m kan doen stinken. Die gepensioneerde (denk ik) man kan ook uren palletten staan slijpen of zagen in de tuin op sommige dagen (soms zon 4x week). Is daar dan de hoofdverwaming, en dat huis is nog niet zon oude ramp en ligt centraal aan straat en heeft ook stookolie of aardgas dacht ik.
Ander huizen (villas vooral) hebben hier soms als bijverwarming zo'n houtkachel, of haard, en das minder intens meestal.
Ik heb geen type D ventilatie zulle, enkel ramen open en toe.
Woonkamer verlucht ik snachts bvb via schuifraam. Of bij zeer koud weer, dat manueel verstelbaar ventilatiegleufje boven 1 ruit.

Had ooit collega, zeer verdraagzaam, maar hij vond dat ook niet leuk hoor. Hij hield ook van frisse lucht in huis (en op ons bureau, )en goed kunnen verluchten (zonder type D systemen etc).

Wet? Ja, een gasaansluiting bovenop warmtepomp bvb (indien geen wijkbouw of appartementsblokken of grote units), en kachel of haard, mag nog als het geen hoofd verwarming is dacht ik. Het wordt voorzichtig meer geweerd zo'n zaken, maar nog niet compleet. Praktisch gezien gaat het gewoon zo snel niet bij veel bestaande huizen.
Dat een ouw menske van 80 op een ouw boerderij huisje, of mensen krap bij kas, zomaar niet 15-30k voor een CV of warmtepomp op tafel kunnen gooien, begrijp ik.
Maar stook dan ook geen brol, en 16h per dag zo'n stank is ook soms iets voor de buren dus. Die dan maar geen was even moeten buiten hangen of verluchten via ramen.
 
Laatst bewerkt:
In mijn ouderlijk huis hebben ze die (koperen?) leidingen gewoon bloot op de muur met beugels vastgemaakt. Waar je een muur tegenkomt: boren. Esthetisch misschien niet het mooiste maar dat is toch relatief eenvoudig, ook voor huizen die er niet op voorzien zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Hier ook gekozen voor "opbouw". Wel zien of ik sommige dingen niet wat schoon kan wegwerken. We hebben daarvoor 1 schouw afgebroken en bon ja ehrr die moet nog is opgelapt worden. Bij de andere schouw hebben we dit niet gedaan omdat het dient als tv-meubel.

Naderhand bekeken allemaal esthetisch ook niet echt "je dat" hoor :/ Toch wel spijt van sommige zaken.
 
Ook geen fan van 'overdreven' houtstokers hoor. Ik zeg wel overdreven.
Vooral de geur en zij die soms brol en transport palletten opstoken ipv droog brandhout of pellets. Empathie kan ook van 2 kanten komen hoor.
Chance dat hier in het midden van het stad je niet meteen dergelijke types hebt. Maar toch ooit in kessel-lo een achterbuur gehad ergens die regelmatig wat plastiek zat te verbranden. Dat daar ergens een stuk verpakking is 1 keer tussenzit: sure, whatever. Maar elke week? Dan moogde aambeien, "het poike" en andere kwaaltjes krijgen van mij hoor.. Fuck that person.
 
Men lacht ermee en door de stijgende energieprijzen is er minder aandacht voor
Ongekend hoge prijs van hout

Momenteel is de houtprijs wel wéér sterk gedaald
Houtprijzen oktober

Maar wacht maar als straks véél mensen gaan switchen naar hout (kachels) om oa te stoken ipv electriciteit/gas + als het straks die strenge winter wordt.
Khad ook al wel gelezen dat keukens vanaf 2022 30 procent in prijs gingen stijgen, door de prijs van het hout.
 
Tja...

- Ik ben intelligent genoeg om de kleine letters van mijn energiecontract te begrijpen.
- Ik ben voldoende bemiddeld om me niks van de stijgende energieprijzen aan te trekken.
- Ik kan me een moderne zuinige CV/ventilatie permitteren.


Alle rest, trekt uwe plan en kom hier niet zagen over een verhoogde energiefactuur.

Dat is hier zowat de teneur.
 
Dat is zo'n dooddoener, terwijl het in realiteit vaak gewoon een kwestie is van keuzes.
Ik héb gewoon geen duizenden euro's. En als ik morgen choco van de witte producten op mijn boterham doe in plaats van Nutella, ga ik ook geen duizenden euro's hebben.

Tenzij je in een sociale woning woont die je hebt toegewezen gekregen, heb je op een bepaald moment ook gekozen om uw woning te kopen of te huren. Het zou me sterk lijken dat er geen enkele andere woning of appartement in dezelfde prijsklasse CV had? Ook al moest het dan misschien wat kleiner zijn of moesten er andere compromissen gemaakt worden.
Het is het huis van mijn vriend die het geërfd heeft van zijn ouders. Ik heb niet eens een eigen huis, lieve jongen, ik ben gewoon bij mijn vriend komen wonen. En zonder het geërfde huis had mijn vriend ook geen eigen huis gehad, met zijn invaliditeitsuitkering. Op dit moment loopt er nog een hypotheek op om zijn broer uit te kopen.

Zie, jij gaat er al vanuit dat we de keuze gemaakt hebben voor dit huis (en zijn mankementen) en dat we dan maar kleiner gekozen moesten hebben of dat er überhaupt iets met prijsklasses was. Er was geen keuze.

Dit is trouwens een houten huis dus het is ook niet een kwestie van ff wat buizen leggen en go.
 
In hoeverre heeft NordStream 2 en Gazprom iets te maken met deze stijgende prijzen ? Normaal is die afgewerkt en gebruiksklaar , kan het zijn dat Rusland druk legt op de EU ?
 
Ik héb gewoon geen duizenden euro's. En als ik morgen choco van de witte producten op mijn boterham doe in plaats van Nutella, ga ik ook geen duizenden euro's hebben.


Het is het huis van mijn vriend die het geërfd heeft van zijn ouders. Ik heb niet eens een eigen huis, lieve jongen, ik ben gewoon bij mijn vriend komen wonen. En zonder het geërfde huis had mijn vriend ook geen eigen huis gehad, met zijn invaliditeitsuitkering. Op dit moment loopt er nog een hypotheek op om zijn broer uit te kopen.

Zie, jij gaat er al vanuit dat we de keuze gemaakt hebben voor dit huis (en zijn mankementen) en dat we dan maar kleiner gekozen moesten hebben of dat er überhaupt iets met prijsklasses was. Er was geen keuze.

Dit is trouwens een houten huis dus het is ook niet een kwestie van ff wat buizen leggen en go.

Strikt genomen zou je het geërfde huis ook kunnen verkopen en met die opbrengst iets gaan huren of op termijn iets anders kopen. Maar soit, nogmaals, ik hoef hier niemands rekening te maken. Jij behoort ook duidelijk niet tot de groep waarover ik het had. Ik had het over gierigaards, en niemand is een gierigaard omdat hij zichzelf in de winter wil verwarmen met een kachel omdat hij/zij geen andere verwarmingsmiddelen ter beschikking heeft.

Het enige waar ik wil op wijzen is:
- Dat er met de nieuwe bouwnormen, waarbij men steunt op het aanzuigen van verse lucht, er bijgevolg ook moet gedacht worden aan de luchtkwaliteit. De overheid moet daar acties voor opzetten.
- Desnoods moeten daar steunmiddelen voorzien worden door de overheid.
 
Tja...

- Ik ben intelligent genoeg om de kleine letters van mijn energiecontract te begrijpen.
- Ik ben voldoende bemiddeld om me niks van de stijgende energieprijzen aan te trekken.
- Ik kan me een moderne zuinige CV/ventilatie permitteren.


Alle rest, trekt uwe plan en kom hier niet zagen over een verhoogde energiefactuur.

Dat is hier zowat de teneur.
Ja maar men heeft toch gewoon gelijk?
Al jaren zegt men dat je uw huis energiezuinig moet maken. Al jaren zegt men dat de energieprijzen gaan stijgen.
Als je dan ook nog eens in een markt waar er veel onzekerheid is een variabel contract neemt dan moet je inderdaad niet komen zeuren.

Als morgen mijn aandelen met 10% dalen mag ik dan ook komen zeuren en een compensatie vragen?
 
Ja maar men heeft toch gewoon gelijk?
Al jaren zegt men dat je uw huis energiezuinig moet maken. Al jaren zegt men dat de energieprijzen gaan stijgen.
Als je dan ook nog eens in een markt waar er veel onzekerheid is een variabel contract neemt dan moet je inderdaad niet komen zeuren.

Als morgen mijn aandelen met 10% dalen mag ik dan ook komen zeuren en een compensatie vragen?
Ik denk niet dat de typische persoon die rond de armoedegrens sukkelt (denk single moeders) erg op de hoogte zijn van zo'n zaken, en ook wel gewoon het contract zullen nemen dat hen wordt aangeraden.

Lijkt me ook iets anders dan met je spaargeld op de beurs spelen, iets wat optioneel is en waar meestal wel wat disclaimers bij komen kijken. Een energiecontract is niet optioneel. Er is ook niet zoiets als een beleggersprofiel voor.
 
Ik héb gewoon geen duizenden euro's. En als ik morgen choco van de witte producten op mijn boterham doe in plaats van Nutella, ga ik ook geen duizenden euro's hebben.
True. Er zijn mensen die elke dag water drinken en elke dag 7 dagen op 7, 2 maaltijden bokes met choco eten hé, zéér spaarzaam zijn met gas en elektriciteit (en al op sociaal tarief zitten) enzovoorts en daarna nog 0€ over hebben op het einde van de maand.

Hoe je in die situatie geraakt?

Dat kan zijn door een te zware lening MAAR ook door gewoon pech te hebben (werkloos worden, een zwaar ongeluk waardoor de man of vrouw verlamd is, een echtscheiding die zwaar doorweegt, ineens kanker krijgen ...)

Ik wil maar zeggen: Er zijn mensen die echt niks reserves hebben door welke omstandigheid dan ook. Als die mensen plots nog een extra 200€ per maand meer moeten betalen voor gas en elektriciteit dan is het gemakkelijk om te zeggen: brand een kaars en bibber van de koude! En eet droog brood. Of ... verkoop uw woning hé! ... dat is dan misschien al gebeurd en is die mens al teruggevallen op huur hé ...

Sommige mensen zijn nu éénmaal arm, sommigen door hun eigen schuld MAAR belange na niet allemaal.

(Voor ik reacties krijgt, wil ik er even bij vermelden dat ondanks mijn vrouw niet werkt, ikzelf zeker niet arm ben, dus aub niet schieten met de woorden: Makila het is uw eigen schuld. Ik behoor zelf persoonlijk, niet tot bovenstaande groep)

In hoeverre heeft NordStream 2 en Gazprom iets te maken met deze stijgende prijzen ? Normaal is die afgewerkt en gebruiksklaar , kan het zijn dat Rusland druk legt op de EU ?
Deels heeft dit er inderdaad zeker mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zocht es op wat de gemiddelde gasverbruiken zijn in BE. Tot 23500 kWh voor verwarming en warm water ben je een kleine verbruiker volgens engie. Damn.

Ik ben een minuscule verbruiker met mijn 10000kWh per jaar voor vloerverwarming en douche als gezin van 4. Ik heb het dit jaar nog aangedurfd om opnieuw te wisselen naar een variabel tarief. Ook een schone welkomstbonus gekregen op dat tarief (400 euro). Daarmee zullen we wel nog wat stijgingen aankunnen.

Maar kan me wel voorstellen als je jaarlijks 30.000 kWh nodig hebt dat je in de miserie kan geraken.
 
Laatst bewerkt:
Vraag me wel iets af, wordt een warmtepomp weer interessanter? Of gaat de stroomprijs recht evenredig omhoog met de gasprijs?
 
Hopelijk blijft de hoge gasprijs nog een tijdje doorlopen. Hogere prijzen zitten er sowieso toch aan te komen als we ook maar een kans willen maken om de klimaatdoelstellingen te halen. Goedkoop gas zou iets van het verleden moeten zijn.
 
Hopelijk blijft de hoge gasprijs nog een tijdje doorlopen. Hogere prijzen zitten er sowieso toch aan te komen als we ook maar een kans willen maken om de klimaatdoelstellingen te halen. Goedkoop gas zou iets van het verleden moeten zijn.
Heeft weinig met klimaat te maken, hier is +/- alle energie gebaseerd op waterkracht en de prijzen zijn x10 gegaan. Ik moet zeggen dat het de mensen hier niet echt in het kamp 'meer groene energie' duwt.
 
Heeft weinig met klimaat te maken, hier is +/- alle energie gebaseerd op waterkracht en de prijzen zijn x10 gegaan. Ik moet zeggen dat het de mensen hier niet echt in het kamp 'meer groene energie' duwt.
Zotjes, ik zou van Noorwegen toch iets anders verwachten.
 
Wordt het daar zo verkocht?
Basically.

Eu heeft de markt open gesmeten, Noorwegen moet daar in mee, Duitsland heeft hun kernenergie afgezet, prijzen gaan de lucht in dus koopt den Duits ( en andere delen van de EU) alles op aan hoge prijzen wat de prijzen ook de lucht in drijft hier.
 
Terug
Bovenaan