Aanpak van de gas- en energiecrisis

Je hoeft de energieprijs niet uit de index te halen, enkel abstractie te maken van het BTW tarief.

Bovendien zijn de energiekosten met meer als 10% gestegen. Je hoeft niet aan de index te rommelen om toch maatregelen te kunnen nemen om de factuur die gezinnen nu moeten betalen onder controle te kunnen houden. Een groot deel van de prijs die we betalen is immers geld dat de overheid heft en daar kunnen ze maatregelen nemen, al was het tijdelijk.

Doen ze dat niet dan mogen ze daar deftig over communiceren en zich niet verschuilen achter argumenten die kan noch wal raken (zoals Tinne en Annelies momenteel doen). @Renegadexxripxx, het zou me ook niet verwonderen dat het gat in de begroting een reden is om niet te rommelen aan de belastingen op energie. Maar dat ze dat dan ook gewoon zeggen.
Bij mijn weten zit de BTW op elektriciteit mee in de index. Als je daar dan ook aanpassingen aan voorziet, dan rommel je in die index.

En ja de prijs kan meer dan 10% gestegen zijn, ik gaf dit dan ook al voorbeeld. Maar dit wil wel zeggen dat op termijn (index is geen onmiddellijke aanpassing) gaat die stijging meegenomen worden in het geheel. En dus ook zorgen voor verdere stijgingen van de index.

Want net zoals dat jij meer moet betalen voor verwarming of voor elektriciteit, moeten de bedrijven dit ook doen, en die gaan dat dan natuurlijk ook doorrekenen in hun producten, etc. Waardoor de rest van de indexmand dan ook mee gaat stijgen en dus mee die index verder beïnvloedt. En dus verdere stijgingen geeft, waardoor ik het voorbeeld van de stijging in januari en maart vb gaf.
Gij wast uzelf, uw kleren en doet al uw huishoudelijke klusjes met slechts 6 m³ per jaar terwijl de gemiddelde alleenstaande 34 m³ per jaar verbruikt of volgens de Vlaamse overheid zelfs 39 m³? Een zeer goede regenwaterinstallatie dan? Of een grondwaterput?
Ja. De gemiddelde cijfers houden ook rekening met mensen die geen regenwaterinstallatie hebben of gewoon niet kijken naar hun waterverbruik.

Regenwaterinstallatie met een put van 10.000l.
Toilet, mijn wasmachine, waterkraan toilet, buitenkranen (wassen moto/wagen/fiets/...) en 1 algemene kraan staan daarop. Die algemene kraan wordt vb gebruikt voor water te nemen om de vloer te poetsen en dergelijke meer. Heb dat zo geleerd van mijn ouders en grootouders. Bij mijn grootouders staat er zelfs 1 volledige douche met eigen elektrische boiler op regenwater. Die werd het meeste gebruikt (het algemene bad op kraantjeswater werd sinds de installatie van die douche zeer beperkt nog gebruikt).

Mijn afwasmachine werkt met gewoon water. Maar ik was regelmatig de vaat af met water uit die algemene kraan. Spoelen doe ik met gewoon water.

Ik had initieel voorzien om mijn verwarming en douche daar ook op te koppelen, maar door het beperkte verbruik en het feit dat er toch een forfait is, heb ik dat niet uitgevoerd (maar wel de mogelijkheid voorzien om achteraf te herkoppelen). Voor verwarming leek mij dat eventueel interessant omdat op die manier kalk zeer weinig kans heeft om schade te berokkenen want in regenwater zit dat namelijk niet.

Ik probeer zuinig te zijn, maar ik kom toch nog aan 30 m² per jaar ongeveer. Zou meer kunnen besparen als ik ook m'n wasmachine en andere toilet op regenwater zou kunnen aansluiten maar dan moet ik de boel gaan opbreken en die middelen heb ik nu ook niet. Zo'n verbouwing haal ik er misschien nooit uit, zeker niet wanneer 1/3 van mijn factuur al volledig los staat van het verbruik.
Neen, die kost haal je er niet uit. Maar ik heb een huis gezet via een SOD. En daar zat de installatie van een regenwaterinstallatie al bij voorzien. Ik heb dan ook gewoon een extra buiten filter (zodanig dat mijn binnenfilter (https://www.hrshop.be/nl/regenwater...terset-ff20dmfff20gac-voor-ff40ax-ff60ax.html) minder snel (om de 3-5 jaar ipv jaarlijks) vervangen moet worden) en een grotere put bedongen bij de onderhandeling (10.000l ipv 5000). Voor de verkoper is de kostimpact beperkt (500 - 600€ of zo).

Daarnaast lijkt het mij ook evident wanneer je een deftige renovatie doet, om dergelijke structurele maatregelen al te voorzien. De beperkte meerkost weegt gewoon niet op tegen als je dat ooit moet doen in de toekomst wanneer het wel financieel zin zou hebben.

Maar als je dat moet doen puur en alleen voor de kostprijsbesparing, dan doe je dat niet. Maar als je echt wilt besparen omdat je moeite hebt om rond te komen. Dan kun je zonder veel kosten evengoed uw regenwaterpijp deviëren naar een bovengrondse regenwaterton. En daar een overloop voorzien die afwatert naar het initiële regenwaterafwaterpunt. Waarbij je dan een buitenkraan hebt voorzien aan die ton of er langs boven uit kunt putten.
Bij mijn grootouders stond dat al 40 jaar geleden op het hondenhok of het bijgebouwtje, maar ze gebruikten dat toen voor hun groentjes en plantjes water te kunnen geven. Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn grootvader er uiteindelijk 5 in cascade had gezet want ja kraantjeswater gebruiken voor eigen groentjes en patatjes, zijde zot dat is duur en dat was handiger in gebruik.
Maar natuurlijk ziet het er niet zo strak uit als een put in de grond :p.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat nog het ergste is aan die dure energieprijzen? Dat er weer een veel te grote groep Neanderthalers overal hun huizen gaan verwarmen met hun houtkachels. Want dat is GeZeLLiG en LeKKeR GoEdKoOp!!!
Vaak slecht onderhouden, dus een slechte verbranding met als gevolg een dikke verstikkende rookwalm die over de woonwijken hangt.

En ik maar investeren in hyper-energiezuinige verwarmingssystemen, dikke lagen isolatie, winddicht afwerking, ... om vervolgens "verse" buitenlucht binnen te trekken via roosters. Ik zit hier verdomme meer in de rooklucht dan die Neanderthalers zelf. Fucking gierigaards, egoïsten. Het was 15°C vandaag en het was al van dat. Twee minuten heb ik buiten gestaan, en de geur zat al in mijn haar.

Ik sta volledig achter de Vlaamse EPB-regelgeving, maar dan moet men op beleidsniveau ook maar eens consequent zijn. Als je wil dat mensen ventilatiesystemen plaatsen, zorg dan tenminste dat ze propere lucht kunnen binnentrekken zonder uw bevolking te vergiftigen. Wanneer komt dat kachelverbod er?

Hell, er wordt zelfs geen enkel minpunt voor afgetrokken in de EPB-verslaggeving. Je kunt vandaag een nieuwbouw zetten met een E-peil onder de 20 waarbij zelfs het warmteverlies in rekening wordt gebracht van een fucking vijs in een OSB-plaat, maar een kachel plaatsen die op één avond de hoeveelheid CO2 en fijn stof uitbraakt met het equivalent van een autorit naar Moskou en terug? -> Geen probleem. :wtf:
 
Weet je wat nog het ergste is aan die dure energieprijzen? Dat er weer een veel te grote groep Neanderthalers overal hun huizen gaan verwarmen met hun houtkachels. Want dat is GeZeLLiG en LeKKeR GoEdKoOp!!!
Vaak slecht onderhouden, dus een slechte verbranding met als gevolg een dikke verstikkende rookwalm die over de woonwijken hangt.

En ik maar investeren in hyper-energiezuinige verwarmingssystemen, dikke lagen isolatie, winddicht afwerking, ... om vervolgens "verse" buitenlucht binnen te trekken via roosters. Ik zit hier verdomme meer in de rooklucht dan die Neanderthalers zelf. Fucking gierigaards, egoïsten. Het was 15°C vandaag en het was al van dat. Twee minuten heb ik buiten gestaan, en de geur zat al in mijn haar.

Ik sta volledig achter de Vlaamse EPB-regelgeving, maar dan moet men op beleidsniveau ook maar eens consequent zijn. Als je wil dat mensen ventilatiesystemen plaatsen, zorg dan tenminste dat ze propere lucht kunnen binnentrekken zonder uw bevolking te vergiftigen. Wanneer komt dat kachelverbod er?

Hell, er wordt zelfs geen enkel minpunt voor afgetrokken in de EPB-verslaggeving. Je kunt vandaag een nieuwbouw zetten met een E-peil onder de 20 waarbij zelfs het warmteverlies in rekening wordt gebracht van een fucking vijs in een OSB-plaat, maar een kachel plaatsen die op één avond de hoeveelheid CO2 en fijn stof uitbraakt met het equivalent van een autorit naar Moskou en terug? -> Geen probleem. :wtf:

Hier in 't dorp is daar sociale controle op. We hebben ook een gepensioneerde schoorsteenveger die (vooral oudere) mensen helpt met hun kachel goed te onderhouden. Ben het wel niet helegans eens dat er soms ook foto's op de Ge Zijt Van... groep worden gepost van doempende schoorstenen.

Misschien moet je die mensen eens aanspreken?
 
Weet je wat nog het ergste is aan die dure energieprijzen? Dat er weer een veel te grote groep Neanderthalers overal hun huizen gaan verwarmen met hun houtkachels. Want dat is GeZeLLiG en LeKKeR GoEdKoOp!!!
Vaak slecht onderhouden, dus een slechte verbranding met als gevolg een dikke verstikkende rookwalm die over de woonwijken hangt.

En ik maar investeren in hyper-energiezuinige verwarmingssystemen, dikke lagen isolatie, winddicht afwerking, ... om vervolgens "verse" buitenlucht binnen te trekken via roosters. Ik zit hier verdomme meer in de rooklucht dan die Neanderthalers zelf. Fucking gierigaards, egoïsten. Het was 15°C vandaag en het was al van dat. Twee minuten heb ik buiten gestaan, en de geur zat al in mijn haar.

Ik sta volledig achter de Vlaamse EPB-regelgeving, maar dan moet men op beleidsniveau ook maar eens consequent zijn. Als je wil dat mensen ventilatiesystemen plaatsen, zorg dan tenminste dat ze propere lucht kunnen binnentrekken zonder uw bevolking te vergiftigen. Wanneer komt dat kachelverbod er?

Hell, er wordt zelfs geen enkel minpunt voor afgetrokken in de EPB-verslaggeving. Je kunt vandaag een nieuwbouw zetten met een E-peil onder de 20 waarbij zelfs het warmteverlies in rekening wordt gebracht van een fucking vijs in een OSB-plaat, maar een kachel plaatsen die op één avond de hoeveelheid CO2 en fijn stof uitbraakt met het equivalent van een autorit naar Moskou en terug? -> Geen probleem. :wtf:
Ge moogt altijd die hele installatie voor CV komen installeren ze hier. 't Is hier een pelletkachel en ik haat dat ding (stond hier al toen ik hier kwam wonen) en we hebben simpelweg de centen niet om iets anders te zetten. 't Is niet van gierigaards, 't is het effectief niet kunnen betalen. Sorry ze.
 
Weet je wat nog het ergste is aan die dure energieprijzen? Dat er weer een veel te grote groep Neanderthalers overal hun huizen gaan verwarmen met hun houtkachels. Want dat is GeZeLLiG en LeKKeR GoEdKoOp!!!
Vaak slecht onderhouden, dus een slechte verbranding met als gevolg een dikke verstikkende rookwalm die over de woonwijken hangt.

En ik maar investeren in hyper-energiezuinige verwarmingssystemen, dikke lagen isolatie, winddicht afwerking, ... om vervolgens "verse" buitenlucht binnen te trekken via roosters. Ik zit hier verdomme meer in de rooklucht dan die Neanderthalers zelf. Fucking gierigaards, egoïsten. Het was 15°C vandaag en het was al van dat. Twee minuten heb ik buiten gestaan, en de geur zat al in mijn haar.

Ik sta volledig achter de Vlaamse EPB-regelgeving, maar dan moet men op beleidsniveau ook maar eens consequent zijn. Als je wil dat mensen ventilatiesystemen plaatsen, zorg dan tenminste dat ze propere lucht kunnen binnentrekken zonder uw bevolking te vergiftigen. Wanneer komt dat kachelverbod er?

Hell, er wordt zelfs geen enkel minpunt voor afgetrokken in de EPB-verslaggeving. Je kunt vandaag een nieuwbouw zetten met een E-peil onder de 20 waarbij zelfs het warmteverlies in rekening wordt gebracht van een fucking vijs in een OSB-plaat, maar een kachel plaatsen die op één avond de hoeveelheid CO2 en fijn stof uitbraakt met het equivalent van een autorit naar Moskou en terug? -> Geen probleem. :wtf:

Wordt gebruikt in professionelere omstandigheden dan huis en tuininstallaties. Maar het zou mogelijk kunnen zijn indien je een centraal ventilatiesysteem hebt (en geen systeem C, met dus roosters in de ramen, want dat is brol)

Daarom dat men pollenfilters op bepaalde huis en tuinsystemen heeft omdat de groep die allergisch is groter is dan de groep die zich irriteert aan de rook van schouwen die ze eventueel zouden kunnen binnen trekken.
 
Hier in 't dorp is daar sociale controle op. We hebben ook een gepensioneerde schoorsteenveger die (vooral oudere) mensen helpt met hun kachel goed te onderhouden. Ben het wel niet helegans eens dat er soms ook foto's op de Ge Zijt Van... groep worden gepost van doempende schoorstenen.

Misschien moet je die mensen eens aanspreken?

Public shaming hoeft voor mij ook niet hoor, net zomin dat burgers het onderling moeten beginnen uitvechten met aanbellen en klagen etc. Ik heb geen zin om de boeman van de buurt te worden. Dat is ook niet de taak van de burgers.

Het zou gewoon minstens sterk ontmoedigd moeten worden door de overheid, zoniet verboden. Als je een Lage Emissiezone kunt maken waarbij auto's met Euronorm 4 en straks Euronorm 5 verboden worden, dan moet je er eens de gemiddelde houtstoof naast leggen qua emissies. Mensen zouden hun ogen nogal opentrekken. Het is gewoon absurd om het ene te verbieden en het andere blijvend toe te laten.

En het gaat verder dan dat. Het is niet alleen bestaande installaties toelaten (vergelijking met LEZ), ze mogen ze zelfs gewoon blijven nieuw produceren en installeren in nieuwbouwwoningen die claimen superenergiezunig te zijn. Dat is alsof Audi vandaag nog een productielijn zou mogen hebben waarbij ze auto's produceren die werken op steenkool, en toch het Euronorm 6d certificaat halen. Compleet absurd.
 
Laatst bewerkt:
Ge moogt altijd die hele installatie voor CV komen installeren ze hier. 't Is hier een pelletkachel en ik haat dat ding (stond hier al toen ik hier kwam wonen) en we hebben simpelweg de centen niet om iets anders te zetten. 't Is niet van gierigaards, 't is het effectief niet kunnen betalen. Sorry ze.

Dat is zo'n dooddoener, terwijl het in realiteit vaak gewoon een kwestie is van keuzes.

Tenzij je in een sociale woning woont die je hebt toegewezen gekregen, heb je op een bepaald moment ook gekozen om uw woning te kopen of te huren. Het zou me sterk lijken dat er geen enkele andere woning of appartement in dezelfde prijsklasse CV had? Ook al moest het dan misschien wat kleiner zijn of moesten er andere compromissen gemaakt worden.
Weet dat een CV-installatie sowieso een goede investering is naar energiezuinigheid, comfort en meerwaardecreatie. In sommige steden en gemeenten krijg je zelfs premies om deze verbeteringen door te voeren.

Enfin, ik hoef hier niemands rekening te maken. Maar ik denk dat de mensen die werkelijk een CV-installatie niet kunnen betalen (in de zin van: dan ligt er morgen geen eten op de plank) een kleine minderheid is die sowieso al een sociale huurwoning toegekend zou krijgen.
Daarnaast is mijn belangrijkste punt, zoals quasi altijd, dat het in eerste instantie aan de overheid is om hier te reguleren en daar desnoods de nodige fondsen tegenover moet zetten voor diegenen die het niet kunnen betalen.
 
Je kan een energielening nemen aan 0% intrest die je kan terugbetalen op 10 jaar. Hierdoor kan je al renoveren voor een heel klein bedrag per maand. De energiebesparing zou in principe de lening moeten terugbetalen. En je hebt natuurlijk nog inflatie etc...
 

Wordt gebruikt in professionelere omstandigheden dan huis en tuininstallaties. Maar het zou mogelijk kunnen zijn indien je een centraal ventilatiesysteem hebt (en geen systeem C, met dus roosters in de ramen, want dat is brol)

Daarom dat men pollenfilters op bepaalde huis en tuinsystemen heeft omdat de groep die allergisch is groter is dan de groep die zich irriteert aan de rook van schouwen die ze eventueel zouden kunnen binnen trekken.

Waarom zijn roosters boven de ramen brol? Het is quasi de enige mogelijkheid bij een renovatie.
 
Dat is zo'n dooddoener, terwijl het in realiteit vaak gewoon een kwestie is van keuzes.

Tenzij je in een sociale woning woont die je hebt toegewezen gekregen, heb je op een bepaald moment ook gekozen om uw woning te kopen of te huren. Het zou me sterk lijken dat er geen enkele andere woning of appartement in dezelfde prijsklasse CV had? Ook al moest het dan misschien wat kleiner zijn of moesten er andere compromissen gemaakt worden.
Weet dat een CV-installatie sowieso een goede investering is naar energiezuinigheid, comfort en meerwaardecreatie. In sommige steden en gemeenten krijg je zelfs premies om deze verbeteringen door te voeren.

Enfin, ik hoef hier niemands rekening te maken. Maar ik denk dat de mensen die werkelijk een CV-installatie niet kunnen betalen (in de zin van: dan ligt er morgen geen eten op de plank) een kleine minderheid is die sowieso al een sociale huurwoning toegekend zou krijgen.
Daarnaast is mijn belangrijkste punt, zoals quasi altijd, dat het in eerste instantie aan de overheid is om hier te reguleren en daar desnoods de nodige fondsen tegenover moet zetten voor diegenen die het niet kunnen betalen.
Ik denk dat je onderschat wat het kost om cv te voorzien in een huis zonder radiatoren. Die huizen zijn daar niet voor voorzien, enkel al om die buizen rond te krijgen om radiatoren te kunnen zetten is dat serieuze miserie. Ik denk dat je mag rekenen op een 12-15k minstens.
 
Ik denk dat je onderschat wat het kost om cv te voorzien in een huis zonder radiatoren. Die huizen zijn daar niet voor voorzien, enkel al om die buizen rond te krijgen om radiatoren te kunnen zetten is dat serieuze miserie. Ik denk dat je mag rekenen op een 12-15k minstens.

In mijn ouderlijk huis hebben ze die (koperen?) leidingen gewoon bloot op de muur met beugels vastgemaakt. Waar je een muur tegenkomt: boren. Esthetisch misschien niet het mooiste maar dat is toch relatief eenvoudig, ook voor huizen die er niet op voorzien zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Enfin, ik hoef hier niemands rekening te maken. Maar ik denk dat de mensen die werkelijk een CV-installatie niet kunnen betalen (in de zin van: dan ligt er morgen geen eten op de plank) een kleine minderheid is die sowieso al een sociale huurwoning toegekend zou krijgen.
Daarnaast is mijn belangrijkste punt, zoals quasi altijd, dat het in eerste instantie aan de overheid is om hier te reguleren en daar desnoods de nodige fondsen tegenover moet zetten voor diegenen die het niet kunnen betalen.
Ik hoop toch dat je beseft dat centrale verwarming aanleggen betekent dat je een grote verbouwing mag doen.
Allez je kan ook heel de boel in opbouw leggen, ook niet volledig maar bon, maar zelfs dan nog is het allesbehalve evident.
En dan zwijg ik nog maar over dat je gas moet binnentrekken.

Het is trouwens logisch dat de EPB geen rekening houdt met een houtstoof hoor. Het gaat om hoe uw huis presteert op vlak van energie efficiëntie. 1kg hout verbranden geeft u 2,5MJ aan warmte.
Pellets daarentegen in een pelletkachel geeft u 15,5MJ/kg aan warmte en stoten minder CO2 uit dan een gas gestookte ketel voor dezelfde warmte.
 
In mijn ouderlijk huis hebben ze die (koperen?) leidingen gewoon bloot op de muur met beugels vastgemaakt. Waar je een muur tegenkomt: boren. Esthetisch misschien niet het mooiste maar dat is toch relatief eenvoudig, ook voor huizen die er niet op voorzien zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Sommige huizen lukt dit beter dan andere. Bij mij thuis heb ik dit zelf gedaan en in geen enkele woonruimte zie je een buis lopen. Alles ligt via zolders en garage en dergelijke. Maar sommige huizen zitten vol met hoekjes en kantjes, of andere obstakels. Zomaar zeggen dat dit in elk huis gemakkelijk kan is de zaken serieus onderschatten. Ook is de prijs van grondstoffen ook al serieus gestegen. Zelfs al is het technisch niet moeilijk, blijft de kostprijs van de werkuren en ettelijke meters buizen.
Ik ging niet zelf moeten in de cv gezeten hebben en alles zelf kunnen doen hebben, ik ging ook moeten kiezen tussen de kost van cv en de kost van alles isoleren en nieuwe deur en poort. Nu heb ik beide gelukkig, maar ik heb wel paar sjanskes gehad ivm de cv installatie.
 
Waarom zijn roosters boven de ramen brol? Het is quasi de enige mogelijkheid bij een renovatie.
Waarom is dit brol : omdat je ongefilterde koude lucht binnentrekt via verschillende locaties. Alsof je uw raam voor een paar seconden hebt opengezet. Niet echt energievriendelijk eerlijk gezegd. Natuurlijk beter dan uw raam continue open te hebben staan of uw woning niet luchtdicht af te werken. Maar uiteindelijk is het :

terwijl het in realiteit vaak gewoon een kwestie is van keuzes.

Waarom, omdat je perfect een stuk van uw oppervlakte op uw glvl, verdieping, etc kunt opofferen voor de creatie van een schacht waar je al uw technieken laat door verlopen inclusief de gecentraliseerde ventilatie met desnoods een vals plafonnetje in gyproc (het is zo opgelost door de SOD in mijn woning, omdat die dat vergeten waren bij de uitvoering van de werf...).

Maar ja, dan verlies je wel oppervlakte van de kamers etc. Maar conform uw eigen gevleugelde woorden, dat is een keuze. Je had evengoed een andere woning kunnen kiezen die u die mogelijkheid gaf om dat deftig aan te pakken.

Ik denk dat je onderschat wat het kost om cv te voorzien in een huis zonder radiatoren. Die huizen zijn daar niet voor voorzien, enkel al om die buizen rond te krijgen om radiatoren te kunnen zetten is dat serieuze miserie. Ik denk dat je mag rekenen op een 12-15k minstens.

Dat valt eigenlijk serieus mee hoor. 12-15k hoeft dat echt niet te kosten als je het in opbouw doet. Zeker niet met die flex toestanden van tegenwoordig. Ik heb nog zelf geholpen toen ik 15 - 16 was om bij een nonkel een mazoutinstallatie te zetten. En dat was toen nog met metalen buizen waar je draad op moest tappen en 2de hands radiatoren die we toen zelf afschuurde en opnieuw een laagje verf gaven. Daar slaan ze u mee dood tegenwoordig (zelfs zonder dat je die moet opschuren) :
expliciet voorbeeld : https://www.2dehands.be/a/doe-het-z...rale-verwarming-radiator.html?previousPage=lr
Maar ik geef dan wel toe dat het niet aantrekkelijk is. En dat het beter is als je al die buizen mooi kunt wegwerken. Maar als je er het geld niet voor hebt voor een totale renovatie, dan is opbouw perfect aanvaardbaar. Het is niet alsof in het verleden veel huizen zo nooit zijn uitgewerkt.
Je gaat dan wel je handjes uit uw mouwen moeten steken. Waarbij je alles van de flexbuizen en radiatoren zelf legt. En de expert laat afkomen voor het plaatsen van een keteltje en dat aansluiten. Voor 3 - 6k en uw eigen zweet ben je dan rond.
Je gaat dan wel geen laag temperatuursafgifte hebben. Maar strikt noodzakelijk is dat nu ook weer niet. Het is qua verbruik op termijn beter.... maar dan zit je wel met serieuze kosten (want je kunt die radiatortjes niet gratis vinden op 2de handse en ze zijn qua afmetingen dan ook nog eens gigantisch...). Waarbij je dan niet rond komt met 15k.

Ik hoop toch dat je beseft dat centrale verwarming aanleggen betekent dat je een grote verbouwing mag doen.
Allez je kan ook heel de boel in opbouw leggen, ook niet volledig maar bon, maar zelfs dan nog is het allesbehalve evident.
En dan zwijg ik nog maar over dat je gas moet binnentrekken.
Qua verbouwingswerken valt dat eigenlijk nog wel mee hoor, zolang het geen lage temperatuursafgiftesysteem is.
Sommige huizen lukt dit beter dan andere. Bij mij thuis heb ik dit zelf gedaan en in geen enkele woonruimte zie je een buis lopen. Alles ligt via zolders en garage en dergelijke. Maar sommige huizen zitten vol met hoekjes en kantjes, of andere obstakels. Zomaar zeggen dat dit in elk huis gemakkelijk kan is de zaken serieus onderschatten. Ook is de prijs van grondstoffen ook al serieus gestegen. Zelfs al is het technisch niet moeilijk, blijft de kostprijs van de werkuren en ettelijke meters buizen.
Ik ging niet zelf moeten in de cv gezeten hebben en alles zelf kunnen doen hebben, ik ging ook moeten kiezen tussen de kost van cv en de kost van alles isoleren en nieuwe deur en poort. Nu heb ik beide gelukkig, maar ik heb wel paar sjanskes gehad ivm de cv installatie.
Het zijn vooral de werkuren die doorperen. Qua materiaal valt dat eigenlijk nog wel iets of wat mee. Daarom dat je de zaken die je zelf perfect kunt doen, moet je dan zelf doen. En eerlijk waar, wat buizen ergens tegen vlammen is echt niet problematisch.
Het problematische zit zich eerder in zoals je zelf zegt dat allemaal mooi en esthetisch doen. Dus zoals men zou zeggen, het uitvoeren volgens de regels van de kunst.
Maar om eerlijk te zijn is dat voor de functionaliteit van die ketel echt niet nodig dat dat allemaal mooi, esthetisch en uit het zicht geplaatst wordt. Maar als je 12 - 15k€ betaalt, dan verwacht een klant dat nu eenmaal omdat het dan gewoon over veel geld gaat.

 
Terug
Bovenaan