Aanpak van de gas- en energiecrisis

Beste overheid heeft een begrotingstekort van 35,7 miljard euro dit jaar :p.
Iedereen vergeet dat precies bij deze discussie.

En de meeropbrengsten uit energie. De overheid moet ook energiekosten betalen + meer kosten bij ondernemingen => lagere winsten => minder inkomsten bij de staat.

Ik ben niet overtuigd dat de meeropbrengsten aan BTW/heffingen dekkend zullen zijn voor de mindere inkomsten en stijgende uitgaven bij andere zaken. Politiek wil de populaire spelen maar dat betekent weer de factuur doorschuiven naar de volgende in lijn.

Ocharme de overheid... De overheid heeft altijd al meer geld uitgegeven als er binnenkwam. Of die meeropbrengsten uit BTW die gezinnen betalen al dan niet dekkend zijn voor een andere post zoals minder inkomsten uit vennootschapsbelasting zal me een worst wezen. Dat hoort ook niks anders te dekken imo.

De energiefactuur is een verdoken belastingbrief geworden. Dat consumenten schommelingen op de markt voelen in functie van het type contract dat ze met de energiemaatschappij hebben afgesproken is één zaak. De hoge belastingaanslag op basisproducten zoals electriciteit een heel andere zaak.

We betalen:

- kost electriciteit en/of aardgas
- distributiekosten aan de netbeheerder

Dus het product en de distributie ervan.

Vervolgens:

- Accijnzen (de energiebijdrage-
- De federale bijdrage
- De Vlaamse bijdrage

Dit zijn de zogenaamde heffingen.

Vervolgens op het totaal van de energiekost, distributiekosten en accijnzen nog 's 21% BTW.

Een belasting op een belasting dus in het geval van de accijnzen.

Het valt me ook op dat niemand exact kan zeggen hoeveel de meeropbrengsten van die BTW op de verhoogde prijzen precies zal zijn... In Knack las ik 200 mio euro.

Dus 200 mio / 5 mio gezinnen = 40 euro gemiddeld dat een gezin aan extra BTW zal betalen. Dat zou betekenen dat de gemiddelde stijging inc distributiekosten en accijnzen een 190 euro zou zijn. Iets zegt me dat dit erg weinig lijkt tov de berichtgeving over die stijgende prijzen.
 
Zou het kunnen dat deze energiecrisis een aanloop (voorbereiding) is om één van de doelstellingen die de VN willen bereiken die ze bespraken op de duurzame ontwikkelingstop ivm de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)?

Of komen van die doelstelligen niet veel meer in huis?
 
Ik meen mij een discussie te herinneren waarbij er nogal consensus was dat fossiele brandstofprijzen sterk moesten stijgen (carbon tax, ...) zodat mensen minder zouden gaan verbruiken, hun leefwijze aanpassen, en meer klimaatvriendelijke alternatieven zouden zoeken.
Wel, we zijn er nu, vanwaar de heftige discussie over stijgende prijzen? Dit was toch altijd de bedoeling?

We zitten nog maar in een soort pietluttige fase 1 van prijsverhogingen (grote extra carbon taxes zijn er zelfs nog niet geweest, benieuwd wie durft tijdens COP2021 klimaattop volgende maand...), en het spel zit al wereldwijd vierkant op de wagen want "de prijzen verhogen teveel, de mensen kunnen dat niet betalen".

Graag wat concrete oplossingen van de voorstanders van extra carbon taxes, Anuna, of sluiting kerncentrales.

@mac-bc ?
 

Hoe de federale regering vastloopt op uw energiefactuur​

Het simpele idee om de extra btw uit de gestegen energiefactuur ‘terug te geven’ botst op praktische én politieke bezwaren. Het geld werd al ingecalculeerd om de begroting te verbeteren en kan dus moeilijk een tweede keer uitgegeven worden.


M.a.w. de regering had deze gestegen energieprijzen gewoon al voorzien en erop gerekend om de rekening te doen kloppen 🤔& tegelijkertijd heb je figuren die pretenderen dat niemand dit kon voorzien en dat we overgeleverd zijn aan de internationale markten?

Soit, ik heb nog tot augustus 2022 een vast tarief contract, maar vandaag toch eens de rekening gemaakt van hoeveel meer het mij zou kosten mocht ik datzelfde contract vandaag afsluiten, € 300 extra voor hetzelfde contract met hetzelfde verbruik op één jaar... even slikken maar vervolgens gewoon ingecalculeerd in m'n uitgaven voor volgend jaar zoals een verstandige huisvader. Met wat geluk daalt dat terug een beetje in 2022.

Ocharme de overheid... De overheid heeft altijd al meer geld uitgegeven als er binnenkwam. Of die meeropbrengsten uit BTW die gezinnen betalen al dan niet dekkend zijn voor een andere post zoals minder inkomsten uit vennootschapsbelasting zal me een worst wezen. Dat hoort ook niks anders te dekken imo.

De energiefactuur is een verdoken belastingbrief geworden. Dat consumenten schommelingen op de markt voelen in functie van het type contract dat ze met de energiemaatschappij hebben afgesproken is één zaak. De hoge belastingaanslag op basisproducten zoals electriciteit een heel andere zaak.
...

Idd, (ijIk heb eigenlijk niets tegen een "grote overheid", want als die overheid belangrijke taken vervult zoals zorg, onderwijs, sociale vangnetten, etc. op een meer rechtvaardige manier dan dat je dat louter aan de private markt zou overlaten, dan vind ik dat een verbetering.

Maar een overheid zou wél transparant moeten zijn, in de zin van: één belastingbrief graag per persoon, en niet één grote van de FOD Financiën, dan nog een verdoken "medium"-belastingbrief die intussen 2/3 van je elektriciteitsfactuur uitmaakt en nog een paar lokale belastinkjes erbij zoals de Vlaamse zorgverzekering of een dienstenbelasting van de gemeente.
 
Laatst bewerkt:

Des te meer een reden dat we niet zomaar cadeaus moeten uitdelen. Een cadeautje uitdelen van 100€ aan ieder gezin om dan volgend jaar de nieuwe zondvloed meemaken. Typisch Belgisch bestuur. Loodgietertje spelen maar nooit deftige herstellingen.
 
Ik meen mij een discussie te herinneren waarbij er nogal consensus was dat fossiele brandstofprijzen sterk moesten stijgen (carbon tax, ...) zodat mensen minder zouden gaan verbruiken, hun leefwijze aanpassen, en meer klimaatvriendelijke alternatieven zouden zoeken.
Wel, we zijn er nu, vanwaar de heftige discussie over stijgende prijzen? Dit was toch altijd de bedoeling?

We zitten nog maar in een soort pietluttige fase 1 van prijsverhogingen (grote extra carbon taxes zijn er zelfs nog niet geweest, benieuwd wie durft tijdens COP2021 klimaattop volgende maand...), en het spel zit al wereldwijd vierkant op de wagen want "de prijzen verhogen teveel, de mensen kunnen dat niet betalen".

Graag wat concrete oplossingen van de voorstanders van extra carbon taxes, Anuna, of sluiting kerncentrales.

@mac-bc ?

Klopt, ik ben volledig voorstander van stijgende prijzen van fossiele brandstoffen.

Maar de stijging van die prijzen zou eigenlijk moeten voortvloeien uit taksen, niet uit de stijging van de commodity-prijzen. Met die taksinkomsten kunnen de negatieve externaliteiten voor de maatschappij gecompenseerd worden. De stijging die we nu zien is van de commodity zelf, wat als nadeel heeft dat de verhoogde prijs niet ten dienste staat van compenserende maatregelen EN dat het interessanter wordt voor oliebedrijven om extra te gaan ontginnen. Dat laatst met soms nog meer desastreuze gevolgen voor het milieu zoals dat schandalige fracking.

Het enige voordeel die overeind blijft is de sturende werking: het feit dat mensen bewuster zullen omgaan met energie, meer gaan isoleren, even gaan nadenken vooraleer ze de wagen nemen naar een Franse supermarkt omdat het flessenwater daar 5 cent goedkoper is, enzovoort. Ook de haalbaarheidsstudies voor hernieuwbare energie worden beter.

Verder vind ik het werkelijk ontroerend om te zien hoe een bepaalde groep mensen vanuit een bepaalde politieke hoek plots het thema "armoede" gaan omhelzen. Je hoort ze nooit over armoede. Als het om de stijging van de huurprijzen gaat, kan het niet duur genoeg worden zodat hun opbrengsteigendom extra opbrengt. Maar als het om iets existentieels gaat als de klimaatproblematiek, dan zijn het plots grote krokodillentranen want "ocharme de arme mensen en denk toch aan de armoede!". Rot toch op met die hypocrisie.
- 95% van onze medeburgers leeft niet in armoede. Voor die groep moeten energieprijzen nog veel duurder worden zodat die eindelijk eens gaan nadenken over hun energieverbruik.
- En voor de overige 5% bestaan er sociale tarieven. Je kunt daar eventueel nog gaan kijken om die groep wat uit te breiden maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Hiervoor mag je het kind met het badwater niet weggooien.
 
Laatst bewerkt:
@mac-bc je strooit met cijfers maar waar haal je die vandaan?

Volgens https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/bevolking-onder-de-armoededrempel leven 9% van de Belgische gezinnen onder de armoededrempel (volgens inkomen), bijna het dubbele van je 5%.

Die grens is trouwens laag:

- 1284 voor een alleenstaande
- 2696 voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen

Ik daag jullie allemaal uit, wie vind dit een goed inkomen? Wie ziet zichzelf met dit inkomen vlot rondkomen?

Zelfs als je er 10 of 25% boven zit dan nog zal een plotse sterke stijging van iets als energie behoorlijk hard aankomen. Ik ben het met je eens dat we anders moeten omgaan met energie en mensen treffen in hun portemonnee is een goede manier om gedrag te veranderen. Alleen lijkt het erop dat de huidige stijging vooral grote energieconcerns zal bevoordelen en heel wat gezinnen letterlijk in de kou zal laten zitten.
 

:ROFLMAO: 2022, damn tijdsbesef is door corona compleet vervaagd. Tot augustus volgend jaar dus.

@mac-bc je strooit met cijfers maar waar haal je die vandaan?

Volgens https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/bevolking-onder-de-armoededrempel leven 9% van de Belgische gezinnen onder de armoededrempel (volgens inkomen), bijna het dubbele van je 5%.

Op dit moment met "dank" aan de uitbreiding van de federale regering, krijgt ongeveer 20% van de Belgische gezinnen dat sociale tarief, dat is al vier keer zoveel als 5%. Hoeveel van die mensen effectief arm zijn is een andere discussie. Als iemand die niet arm is maar het ook zeker niet breed heeft, voelt zo'n sociaal voorkeurstarief wel degelijk wrang: ik zou ook liever terug meer kunnen sparen, om terug buffers op te bouwen voor de toekomst, wat met stijgende prijzen aan de pomp of op nuts/belastingfacturen ook moeilijker lukt. Als je een veel groter salaris hebt én een bedrijf/salariswagen (zoals velen hier, inclusief @mac-bc ook al is hij er in principe tegen) is dat een ander verhaal misschien.
 
...
- 95% van onze medeburgers leeft niet in armoede. Voor die groep moeten energieprijzen nog veel duurder worden zodat die eindelijk eens gaan nadenken over hun energieverbruik.
- En voor de overige 5% bestaan er sociale tarieven. Je kunt daar eventueel nog gaan kijken om die groep wat uit te breiden maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Hiervoor mag je het kind met het badwater niet weggooien.
Wanneer het op het einde van de maand duidelijk krapper wordt om de energiefactuur maandelijks te betalen - omdat de factuur met een factor 4, 5 of misschien zelfs 10 stijgt - dan denk ik niet dat diezelfde mensen te dom zijn om te beseffen dat ze stilaan anders moeten verbruiken of desnoods moeten overschakelen naar andere technologieën om zich te verplaatsen of te verwarmen/isoleren enz... .
Maar de mensen hun loon stijgt niet met dezelfde factor, de grote massa moet dit kunnen betalen.
Mensen waarvoor de stijgende prijzen nu al voelbaar zijn, gaan echt geen geld opzij staan hebben om de mazoutketel af te koppelen en volledig over te schakelen naar zonnepanelen en warmtepompen. Idem met het wegsmijten (want dat is het in principe) van hun huidige, perfect onderhouden en rijdende wagen op fossiele brandstof om dan een volledig elektrische te kopen.
Jij hebt dat probleem duidelijk niet, vele anderen wel.

Ondanks dat m'n verbruik elk jaar daalt (geen sluimerverbruik, zuinigere lampen en apparaten in huis, zeer weinig gebruik van de wagen) stijgt m'n factuur nu wel erg hard, en dat begin ik stilaan te voelen. En dat hoor ik ook bij vrienden en familie.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer het op het einde van de maand duidelijk krapper wordt om de energiefactuur maandelijks te betalen - omdat de factuur met een factor 4, 5 of misschien zelfs 10 stijgt - dan denk ik niet dat diezelfde mensen te dom zijn om te beseffen dat ze stilaan anders moeten verbruiken of desnoods moeten overschakelen naar andere technologieën om zich te verplaatsen of te verwarmen/isoleren enz... .
Maar de mensen hun loon stijgt niet met dezelfde factor, de grote massa moet dit kunnen betalen.
Mensen waarvoor de stijgende prijzen nu al voelbaar zijn, gaan echt geen geld opzij staan hebben om de mazoutketel af te koppelen en volledig over te schakelen naar zonnepanelen en warmtepompen. Idem met het wegsmijten (want dat is het in principe) van hun huidige, perfect onderhouden en rijdende wagen op fossiele brandstof om dan een volledig elektrische te kopen.
Jij hebt dat probleem duidelijk niet, vele anderen wel.

Ondanks dat m'n verbruik elk jaar daalt (geen sluimerverbruik, zuinigere lampen en apparaten in huis, zeer weinig gebruik van de wagen) stijgt m'n factuur nu wel erg hard, en dat begin ik stilaan te voelen. En dat hoor ik ook bij vrienden en familie.

een factor 10 voor energie? overdrijven we niet wat?

Da's maandelijks een heel loon dat weg is aan energiekost.
Ben je goedkoper af om je huis in brand te steken om te verwarmen.
 
Maar soit, nogmaals, ik hoef hier niemands rekening te maken.
- 95% van onze medeburgers leeft niet in armoede. Voor die groep moeten energieprijzen nog veel duurder worden zodat die eindelijk eens gaan nadenken over hun energieverbruik.

Ik volg toch wel eerdere posters dat empathie hier ver te zoeken is hoor. Maar ik volg evengoed het idee dat stijgende prijzen er zaten aan te komen, en dit misschien wel een belangrijke drijvende kracht kan zijn voor wat optimalisatie. De vraag lijkt me daar vooral of zo'n plotse stijging hiervoor nu het juiste signaal is.

Allez, de experts hier gaan ongetwijfeld met een oplossing komen, maar wat is nu eigenlijk de reactie die we verwachten van de minder kapitaalkrachtige burger? Ik lees veel "eigen schuld, dikke bult", ze moesten maar geen variabel contract afsluiten. Maar wat is de oplossing? Neem nu zo'n typisch geval waar een jong gezin in zo'n oud arbeidershuisje woont. Als ze geluk hebben is hun gasketel recent, verwarmen uiteraard gewoon met muurradiators. Wat kunnen die nu op korte termijn doen om de grote meerkost van aardgas te counteren? Buiten gewoon kou lijden dus hé.

Even snel een verbouwing uitvoeren met nieuwe ramen/spouwmuurisolatie/dakisolatie? Warmtepomp met muurradiatoren kunnen we al vergeten dacht ik.

Iets zegt mij dat de pelletkachels en m³ stookhout het deze winter goed gaan doen...
 
Ben je goedkoper af om je huis in brand te steken om te verwarmen.
Goh dat lijkt in eerste instantie misschien een goed idee maar kan uit ervaring zeggen dat het nadien redelijk veel miserie is met het regelen van de verzekeringen en het vinden van een nieuwe woonst. (Mijn appartementencomplex is paar maand geleden effectief afgebrand.)

Geen idee maar zou naar het schijnt gelijkaardig zijn aan in uw broek pissen. Eerst best nog aangenaam warm maar daarna begint de miserie. Van horen zeggen hé. :unsure:
 
maar wat is nu eigenlijk de reactie die we verwachten van de minder kapitaalkrachtige burger? Ik lees veel "eigen schuld, dikke bult", ze moesten maar geen variabel contract afsluiten. Maar wat is de oplossing? Neem nu zo'n typisch geval waar een jong gezin in zo'n oud arbeidershuisje woont. Als ze geluk hebben is hun gasketel recent, verwarmen uiteraard gewoon met muurradiators. Wat kunnen die nu op korte termijn doen om de grote meerkost van aardgas te counteren? Buiten gewoon kou lijden dus hé.
Niets.
Idem China en India. Daar kan en moet je helemaal niets van verwachten, en dat hoeft ook totaal niet.
Hoe zou het ook anders? Er is geen alternatief om co2 drastisch te verminderen, tenzij alles platleggen.

Wist je dat de wereldwijde co2 uitstoot met slechts 17% gedaald was, toen de hele wereld plat lag in april 2020?
17%!!
En het klimaatprobleem gaat geholpen worden door de verwarming wat minder te zetten in Europa of de fiets te nemen naar de supermarkt zeker?
Ze durven/kunnen privé jet plezierreizen nog niet eens verbieden of bedrijfswagens na 20 jaar dieselsubsidie :rolleyes:
Iets zegt mij dat de pelletkachels en m³ stookhout het deze winter goed gaan doen...
Het is al van dat:
"Rush op hout en pellet kachels"


Zolang die pure vortigheid niet verboden wordt omdat ze niet durven wegens angst voor publieke opinie (zoals met de bedrijfswagens), kunnen ze al hun gerommel-in-de-marge klimaatmaatregelen steken waar de zon niet schijnt hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Tja, maar zo'n houtpelletkachel is meervoudig winst natuurlijk:
  • Je kan een voorspelbare voorraad aanleggen, counterargument is natuurlijk dat je dat met een vast contract ook kan tot 2 à 3 jaar, want je gaat ook geen voorraad aan houtpellets aanleggen voor 4 of 5 jaar.
  • Je ontsnapt aan de belastingfactuur die de andere verwarmingsmiddelen geworden zijn.
  • De milieu-impact is er, maar toch voornamelijk op het vlak van fijn stof en luchtverontreiniging. Als je je bedenkt dat een houtkachel pellets verbrandt die ook opnieuw geproduceerd moeten worden, dan is de CO2 van de brandstof alvast neutraal, met uitzondering uiteraard van de machinale productie en transport van de pellets. Met een goede kachel kan je ook het fijn stof enorm reduceren.
  • Het is een pak gezelliger om een haardvuur te hebben, dan om een gasbrander of warmtepomp te hebben.
Daartegenover staat: hoe gaat onze overheid ooit slagkrachtig houtkachels verbieden? Gas- en elektriciteitsprijzen zijn onvoorspelbaarder, voor 1 tot 2/3 een belastingfactuur waar je nauwelijks op kan bezuinigen (besparen op verbruik en toch jaar na jaar meer betalen) en milieuvervuiling? Deze regering sluit kerncentrales en bouwt gascentrales bij, dat is gewoon op grote schaal hetzelfde doen als een particulier die een gasbrander uitschakelt om een houtkachel in huis te halen.
 
Iets zegt mij dat de pelletkachels en m³ stookhout het deze winter goed gaan doen...

Stookhout kopen? :p

Als iedereen om stookhout gaat, gaat de prijs daarvan ook stijgen. Dus gaat men ook beginnen met hout van "andere bronnen" (behandeld afvalhout, papier en karton) in de fik te steken.

Dusja, ik voorspel veel schoorsteenbranden deze winter.
 
en hop

Prijzen voor gas en stroom opnieuw door het dak, ook stookolie wordt duurder: “Blinde paniek op de markt”​


de gazetten doen nog wat mee aan de paniek.
 
Ondanks dat m'n verbruik elk jaar daalt (geen sluimerverbruik, zuinigere lampen en apparaten in huis, zeer weinig gebruik van de wagen) stijgt m'n factuur nu wel erg hard, en dat begin ik stilaan te voelen. En dat hoor ik ook bij vrienden en familie.
Nog een issue hier. Ik heb tijdens de corona van thuis uit gewerkt 5 dagen op 7. Mijn verbruik van voor de Coronacrisis was hoger dan mijn verbruik nu, maar eigenlijk verbruik ik toch een héél stuk minder, ik heb gewoon een MEER verbruik door continue van thuis uit te werken. Een laptop eet echt stroom hé. (En neen de batterij gaat géén dag mee sé, de helft van een werkdag (4u) verbruik ik stroom .. ik probeer wel alleen op te laden wanneer het echt nodig is)

Dan kan je wel zeggen: Had dan uw laptop uitgezet. Bespaar! Maar heu dat ging gewoon NIET. Dan had ik mijn C4ke wel gekregen :)

Allé super véél extra gaat dat verbruik niet zijn .. maar het gaat toch een beetje meer zijn ;)
 
Nog een issue hier. Ik heb tijdens de corona van thuis uit gewerkt 5 dagen op 7. Mijn verbruik van voor de Coronacrisis was hoger dan mijn verbruik nu, maar eigenlijk verbruik ik toch een héél stuk minder, ik heb gewoon een MEER verbruik door continue van thuis uit te werken. Een laptop eet echt stroom hé. (En neen de batterij gaat géén dag mee sé, de helft van een werkdag (4u) verbruik ik stroom .. ik probeer wel alleen op te laden wanneer het echt nodig is)

Dan kan je wel zeggen: Had dan uw laptop uitgezet. Bespaar! Maar heu dat ging gewoon NIET. Dan had ik mijn C4ke wel gekregen :)

Allé super véél extra gaat dat verbruik niet zijn .. maar het gaat toch een beetje meer zijn ;)
Hier wordt dat toch echt wel gecompenseerd door zelfgemaakt eten consumeren en minder brandstofverbruik, ook al ging ik zo'n 70-80% van de keren met de trein (terugbetaald).

Ik vermoed dat je tijdens de lockdown en daarna ook minder geld uitgaf aan sociale activiteiten.
 
Hier wordt dat toch echt wel gecompenseerd door zelfgemaakt eten consumeren en minder brandstofverbruik, ook al ging ik zo'n 70-80% van de keren met de trein (terugbetaald).

Ik vermoed dat je tijdens de lockdown en daarna ook minder geld uitgaf aan sociale activiteiten.
Op het werk broodjes vs thuis broodjes .. die ik zelf moet betalen. Nettowinst = 0€
Trein = Terugbetaald door de werkgever .. Nettowinst = 0€
brandstof verbruik = Betaald door de werkgever .. Nettowinst = 0€

Sociale activeiten = Ja dat is wel waar :tongue: En ja dat compenseert dit tot op heden wel. Maar nu alles terug in gang schiet en als de prijzen hoog blijven ...

Dan ga ik vanaf nu extra opletten dat ik extra op batterij werk en alleen als er nog 1% staat op mijn laptop deze terug opladen :)

Op alles wat je kan besparen, bespaar je nu hé!
 
Terug
Bovenaan