Aanpak van de gas- en energiecrisis

Heeft iemand hier eigenlijk al de eerste basispremie gas (gemeenschappelijke gasinstallatie) van de overheid ontvangen? Mijn aanvraag dateert al van begin februari, nog niets gezien. De overheid legde grote druk op de energieleveranciers om de premie tijdig te verrekenen, maar voor zichzelf lijken ze hierin een stuk milder te zijn.
Ik heb de eerste 270 euro van periode september bevestigd gekregen.
Gisteren mail van total energies dat ze 270 euro crediteren. Nog geen nieuws van elektriciteit basis pakket 1 en aanvraag basispakket 2 is ook pending.
 
Die energiecheque van april gekregen. Dat is toch wel ergens hilarisch. Eindafrekening gehad op 1 april. Pak weg 700 euro totaal verbruik voor 1 jaar.

Energiecheque van 530 komt dan twee weken later :p.


Ik heb nog nooit zo weinig betaald voor energie :p.
 
Die energiecheque van april gekregen. Dat is toch wel ergens hilarisch. Eindafrekening gehad op 1 april. Pak weg 700 euro totaal verbruik voor 1 jaar.

Energiecheque van 530 komt dan twee weken later :p.


Ik heb nog nooit zo weinig betaald voor energie :p.
Als compensatie mag iedereen volgend jaar wat meer belasting betalen.
 
Hier ook nog wachten

edit: multiquote doet het nooit bij mij? @Nordicwalker had ik ook geciteerd, maar blijkbaar is er bij hem ook vooruitgang

ik heb eergisteren bericht gekregen dat mijn aanvraag geweigerd is voor basispakket energie.
"Dikke bullshit, ik had dat tien keer nagekeken"

Ik heb blijkbaar enkel naar de voorwaarden voor elektriciteit gekeken.

Aardgas:

Iedereen die voor zijn woning een residentieel contract voor gas heeft, kan van het basispakket gas genieten, als het contract op de referentiedatum:

  • variabel is of
  • vast is, maar op basis van een tarieffiche van na 30 september 2021 afgesloten is of na 30 september 2021 vernieuwd is en
  • niet afgesloten is aan het sociaal tarief

Iedereen die voor zijn woning een residentieel contract voor elektriciteit heeft, kan van het basispakket elektriciteit genieten, als het contract op de referentiedatum:

  • variabel is of
  • vast is, maar na 30 september 2021 afgesloten of vernieuwd is en
  • niet afgesloten is aan het sociaal tarief

Het vette stuk heeft mij "genekt".
100% terecht natuurlijk dat ik het niet krijg. Ik heb op het juiste moment nog mijn contract aangepast. Ik ga ervan uit dat ik dat van elektriciteit wel nog krijg. Hier voldoe ik wel aan de voorwaarden.

In de mail waarin geweigerd was hebben ze wel een verkeerde reden opgegeven:

  • Het vast contract werd sinds 30 september 2021 niet meer verlengd. In dat geval heeft u het geluk dat u van een bijzonder aantrekkelijk tarief geniet.
Ik was dus al gaan zoeken in mijn contractenhistoriek. Nieuw vast contract is ingegaan op oktober 2021 (dus volgens de mail kom ik dan wel in aanmerking), maar op basis van prijzen van september 2021, waar het schoentje dus wringt volgens de voorwaarden op de website.

Zopas dus een half uurtje verscheten met contracten downloaden en screenshots pakken tot ik opmerkte dat de voorwaarden voor elektriciteit en aardgas ietsje anders zijn :)


dat allemaal gezegd zijnde: Ze zijn er mee bezig.
 
Bij mij was het een variabel contract.... hetzelfde wat voor basispakket 2 wel automatically in orde was...

(Enkel gas, elektriciteit zit ergens anders en was 2x automatically ok)
 
Ik heb de eerste 270 euro van periode september bevestigd gekregen.
Gisteren mail van total energies dat ze 270 euro crediteren. Nog geen nieuws van elektriciteit basis pakket 1 en aanvraag basispakket 2 is ook pending.
Update:
Basispakket 1 gas ontvangen, zo’n 3 weken na melding goedkeuring.
Elektriciteit staat nog status nieuw, nog geen goedkeuring.
Basispakket 2 gas en elektriciteit pending
 
Update:
Basispakket 1 gas ontvangen, zo’n 3 weken na melding goedkeuring.
Elektriciteit staat nog status nieuw, nog geen goedkeuring.
Basispakket 2 gas en elektriciteit pending
Bij mij zijn beide niet zichtbaar in het portaal, ik begin mij toch zorgen te maken. Bij BP1 was ik bij de eerste 200 aanvragers, bij BP2 was ik bij de eerste 1000 aanvragers. :(
 

Weer zo'n artikel waarvan ik toch de details wil weten (natuurlijk achter een paywall).

Hebben die mensen dan geen ramen steken of zo? En hoeveel stoken ze dan? Aan 35 graden non stop heel het jaar door of zo? :unsure:
Of tellerke kapot? (Maar dit zou na een week al opvallen, tenzij je zo naïef bent om de meter nooit te checken)

Iemand die het hele artikel kan lezen? Want met zo'n titel en karige niet betalende uitleg weet je natuurlijk 'helemaal niks'.
 

Weer zo'n artikel waarvan ik toch de details wil weten (natuurlijk achter een paywall).

Hebben die mensen dan geen ramen steken of zo? En hoeveel stoken ze dan? Aan 35 graden non stop heel het jaar door of zo? :unsure:
Of tellerke kapot? (Maar dit zou na een week al opvallen, tenzij je zo naïef bent om de meter nooit te checken)

Iemand die het hele artikel kan lezen? Want met zo'n titel en karige niet betalende uitleg weet je natuurlijk 'helemaal niks'.

26000kwh aardgas verstookt.

Wel zot. Ik had toen ik gas stookte een 12k kwh, dus ik zou een 7000-8000 moeten gedokt hebben in die situatie met luminus. Maar mijn berekening kwam op 3,5k euro uit hiervoor, op het hoogtepunt van de energiecrisis.
 
Het gezin bleek ook nog eens gebonden te zijn aan een contract met dure eenheidsprijzen. “Er wordt gerekend met dagprijzen van bijna 1 euro per kWh, inclusief BTW”, becijfert Yannick. “Prijzen waar we niet bij hebben stilgestaan toen we het contract afsloten. Alles moest toen heel snel gaan. Als we hadden geweten dat we op zo’n bedrag zouden uitkomen, hadden we uiteraard nog naar een andere oplossing gezocht. Maar nu staan we met onze rug tegen de muur.”

:scream:
 
26000kwh aardgas verstookt.

Wel zot. Ik had toen ik gas stookte een 12k kwh, dus ik zou een 7000-8000 moeten gedokt hebben in die situatie met luminus. Maar mijn berekening kwam op 3,5k euro uit hiervoor, op het hoogtepunt van de energiecrisis.
17.000 euro is wel insane voor dat. In minder geisoleerde grotere open bebouwing zeker realistisch verbruik.

Ik heb met de premies 2500 euro betaald voor mei 2022-mei 2023 voor iets minder dan 20.000kwh (zware crisis :p).
 
17.000 euro is wel insane voor dat. In minder geisoleerde grotere open bebouwing zeker realistisch verbruik.

Ik heb met de premies 2500 euro betaald voor mei 2022-mei 2023 voor iets minder dan 20.000kwh (zware crisis :p).

Er zal wel iets anders spelen. Mss vergeten ze nog 15000kwh elektriciteit van die wietplantage te vermelden of zo.
 
“Er wordt gerekend met dagprijzen van bijna 1 euro per kWh, inclusief BTW”, becijfert Yannick.
Dus ze hadden over een periode van 9 maanden "gemiddeld (!)" een tarief dat 3x zo duur was dan het tarief van de allerhoogste piek?
Een piek die maar 1 a 2 dagen duurde.

Welk contract was dit dan? :unsure:

Er zal wel iets anders spelen. Mss vergeten ze nog 15000kwh elektriciteit van die wietplantage te vermelden of zo.
Zoiets, er klopt hier iets niet helemaal of er ontbreekt informatie. Die berekening hierboven -van die Yannick- kan al onmogelijk kloppen met de werkelijkheid.
 
Ze waren net op het nieuws. 13500kwh elektriek en 26000kwh gas.

Kuch wiet kuch
Ah right - den elektriek er dus nog eens bij. Ja dan klopt de rekening misschien wel lol.
Dat is op 9 maand tijd. Dus 18000 kwh elektriek per jaar & 26000 kwh gas (dit stijgt niet meer met de zomer, tenzij xxx)

Maar jezus wat een verbruik. Ik dacht dat ik al veel verbruikte qua elektriek, maar ik ben ruim geklopt.
 
Laatst bewerkt:
Dus ze hadden over een periode van 9 maanden "gemiddeld (!)" een tarief dat 3x zo duur was dan het tarief van de allerhoogste piek?
Een piek die maar 1 a 2 dagen duurde.

Welk contract was dit dan? :unsure:


Zoiets, er klopt hier iets niet helemaal of er ontbreekt informatie. Die berekening hierboven -van die Yannick- kan al onmogelijk kloppen met de werkelijkheid.
Geen idee. Echt iets louche dus.
 
Het kan ook altijd een fout zijn met de digitale meter of nog erger: Een gaslek (waarbij je grote hoeveelheden verbruikt zonder effectief te verbruiken). Vandaar dat het slim is van uw meter regelmatig te controleren.

(Idem met uw water. Een waterlek is ook altijd mogelijk)
 
Terug
Bovenaan