Aanpak van de gas- en energiecrisis


Voorstel van Van Petegem in betrekking tot de accijnzen en de 6% BTW. Al zou dit voorstel een gat voorzien van 750k€. Al lijkt het mij wel het geval dat als men die accijns niet voorziet dat het jaarlijks gat nog groter is...

Maar bon, zo te zien werd dit voorstel al afgeschoten :
Ik weet echt niet welk % in 2024 het grootste gaat zijn

A. Het begrotingstekort
B. Het verkiezingsresultaat van Vivaldi partijen

T gaat allesinds in elkaars buurt liggen
 

Voorstel van Van Petegem in betrekking tot de accijnzen en de 6% BTW. Al zou dit voorstel een gat voorzien van 750k€. Al lijkt het mij wel het geval dat als men die accijns niet voorziet dat het jaarlijks gat nog groter is...

Maar bon, zo te zien werd dit voorstel al afgeschoten :

Hij spreekt in zijn voorstel ook van een "basisverbruik" en een "meerverbruik" (apart voor gas en elektriciteit) waarop anders belast zou worden.

Het basisverbruik waarvan sprake in het voorstel:

  • Elektriciteit: 3 MWh
  • Gas: 12 MWh

Maar hij vergeet hier eventjes iedereen die, o.a. door genomen maatregelen in beleid, een warmtepomp hebben of gaan aanschaffen? Krijgen die het equivalent van het gasverbruik in elektriciteit er bij? Of vindt hij dat die zo rijk zijn dat ze dat toch wel als meerverbruik kunnen ophoesten?
Hoe rijmt dat met het idee dat het wagenpark moest elektrificeren?
 
^warmtepompgebruikers verliezen dat basisverbruik gewoon. Ook is gas nog steeds te interessanter dan elektriciteit uitgaande van gemiddelde contracten. Wederom geen energiebeleid.
 

Tis dat ik zelf geen journalist ben, maar is het geen tijd voor een opvolgartikel?

Iemand die eens bij de politiek gaat polsen naar, los van de juridische procedure tegen de wet die alles kunnen onderuit halen, de verwachte opbrengst van hun overwinstbelasting? Want daar gingen we toch de energiepremies mee betalen, niewaar.

Alleen waren de energiepremies niet afhankelijk van de marktprijs en de opbrengst van de overwinstbelasting wel. De uitgaven blijven maar de inkomsten zijn weg, en over de olifant in de kamer hoor ik geen enkele politieker: waar gaan de miljarden dan wel vandaan komen?
 

Tis dat ik zelf geen journalist ben, maar is het geen tijd voor een opvolgartikel?

Iemand die eens bij de politiek gaat polsen naar, los van de juridische procedure tegen de wet die alles kunnen onderuit halen, de verwachte opbrengst van hun overwinstbelasting? Want daar gingen we toch de energiepremies mee betalen, niewaar.

Alleen waren de energiepremies niet afhankelijk van de marktprijs en de opbrengst van de overwinstbelasting wel. De uitgaven blijven maar de inkomsten zijn weg, en over de olifant in de kamer hoor ik geen enkele politieker: waar gaan de miljarden dan wel vandaan komen?
Federaal basispakket elektriciteit – januari, februari en maart 2023
De overheid meldt ons dat u recht heeft op deze premie. Het bedrag van de premie bedraagt 183 euro (61 euro per maand).
Deze steunmaatregel wordt u toegekend op uw hoofdverblijfplaats

Het komt eraan! Maar ik stel me inderdaad wel vragen bij deze geldverspilling. Ik betaald 13 cent met de dag en 10 cent met de nacht (!). Mijn contract is getekend begin oktober 2021 en is ingegaan januari 2022, maar aan met de tarieven van september 2021. Dus inderdaad waar gaan ze dit geld halen ???

Maar ik ga dit geld niet terugstorten (tenzij anderen dit ook in koor zouden doen he), want ze gaan dit geld wel elders terughalen bij de mensen. Dus ik zet dit geld even opzij.
 
De politie doet mee. En tegelijkertijd zorgen ze voor extra file want van zodra er een combi of een volvo op de snelweg te zien is durft niemand daar nog voorbij. Allemaal aan 100 verder.

Politie gaat energiekosten drukken: dienstwagens mogen niet sneller dan 100 km/u op snelweg

 

Nog een cadeau. Iemand die de voorwaarden kan samenvatten? (Paywall)
 

Nog een cadeau. Iemand die de voorwaarden kan samenvatten? (Paywall)
Minder dan 900 kWh verbruikt hebben en geen zonnepanelen. In welk jaar etc staat er niet bij.
 
Minder dan 900kWh, en dan nog moeten die mensen energiezuinige toestellen kopen? En een korting van 250 euro voor een verbruik dat volgens de v-test nu 400 euro kost? :laugh:
 
150k gezinnen in België (of Vlaanderen?) die zonder zonnepanelen er in slagen om minder dan 900kWh te verbruiken?
Dat is ook wel straf.
 
150k gezinnen in België (of Vlaanderen?) die zonder zonnepanelen er in slagen om minder dan 900kWh te verbruiken?
Dat is ook wel straf.
Like I said. Daar zitten een pak tweede verblijven in waar de mensen maar een paar weken of weekends per jaar zijn. Net toevallig diegenen die op hun achterpoten stonden toen het capaciteitstarief bekend werd.
 
I stand corrected. Ze moeten er gedomicileerd staan volgens het artikel op vrt nws.
Alhoewel er wss wat tweede verblijvers in hun tweede verblijf geregistreerd staan?
 
Er staat letterlijk in het artikel dat tweedeverblijven uitgesloten zijn, en er iemand moet in gedomicilieerd zijn.

In praktijk zullen dit wel tweedeverblijven zijn hoor, zo de typische appartementen in Knokke, met een villa in Antwerpen. Officieel is Antwerpen het tweedeverblijf, en bij de gemeenteverkiezingen zie je in Knokke dan bewoners opduiken die er eigenlijk niet wonen.

Allemaal geld terug dat verspild wordt. 900kWh per jaar is absurd weinig. Ik ken een gezin dat extreem zuinig leeft, maar dan heb je het nog altijd over 1400kWh per jaar. Dus we gaan een bon geven om energiezuiniger toestellen te kopen, voor gezinnen die al een extreem laag verbruik hebben? Huh? Wie bedenkt dat?
 
Laatst bewerkt:
Allemaal geld terug dat verspild wordt. 900kWh per jaar is absurd weinig. Ik ken een gezin dat extreem zuinig leeft, maar dan heb je het nog altijd over 1400kWh per jaar. Dus we gaan een bon geven om energiezuiniger toestellen te kopen, voor gezinnen die al een extreem laag verbruik hebben? Huh? Wie bedenkt dat?
Iemand die niet veel geld wil spenderen maar toch wil scoren met het sentiment?

Ik kan mij gewoon niet inbeelden dat Jos even gaat zeggen tegen Maria. hey ik krijg hier een bon van 250€ omdat we maar voor 500€ verbruikt hebben dit jaar. We moeten er wel een toestel mee kopen.

Maria : watte Jos. Een frigo... dat kost 500€ zunne tijdens black friday.
Jos: jama dan moet ik nog 250€ opleggen. En dan bespaar ik 25€ per jaar. Maria, denk het niet zunne.
Maria : jama Jos nen diepvries dan.
Jos: zijde op uwe kop gevallen en blijven toeken Maria ? Waarom zouden wij een diepvries kopen... we hebben dat nu ook niet anders verbruikten we al veel meer dan 500e op jaarbasis hoor.

Maria: ja mijne man wat gaan we er dan mee doen.
Jos: vuurke stook op de barbecue ? Dan geeft het nog wat sfeer... Dus veel geld gaat er dan ook niet noodzakelijk verbrast aan worden.

Allez, ik kan altijd mis zijn hoor. Maar desondanks ik een limburger ben zoals Zuhal Demir, kan ik haar logica toch niet volgen als het echt om een reden is die iets meer is dan een symbolisch iets.
 
Ik stel mij toch oprecht vragen met wat de politiek zich bezighoudt.
Dus mensen die al geen drol verbruiken en dus ook geen last hebben van de verhoogde duurte een bon gaan geven waardoor ze bijna een jaar gratis energie hebben.
Dat kan toch alleen maar in België?
 
Terug
Bovenaan