Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik koop een kast van een villa waar de ramen nog in ontbreken. Ik stook zo hard ik kan 24/7 met een gasketel een jaar lang.
Dan plaats ik eindelijk mijn ramen, en ik vervang de gasketel door een Geothermische warmtepomp.

Waauuw een besparing van 14k (!). Netjes!
 
Al die supposities maken niet uit. Aangezien, en ik val voor de 3de keer in herhaling, er duidelijk staat TOT 14k€ besparing.
Als ze tot 80°C moeten verwarmen dan haal je die 14k besparing dus niet hé.
Jawel want er staat 8000 euro besparen als je geothermische WP steekt tov gas. Er staat niet dat je eerst isolatie moet steken en zonnepanelen moet leggen

Wel ik wil wel eens bewijs dat je in ook maar 1 huis dit kan bekomen.

Clickbaite artikel dat weer nergens op slaagt
 
8000€ minder betalen voor elektriciteit dan voor gas.

120000€ kwh verbruik -> a rato van 24 cent == 28800€
Voor gemak is dit 24.000kwh elektriciteitsverbruik met een geothermische warmtepomp (jaja afgerond). a rato van 80cent 19200€

Het voordeel is hier dus >8000€.

Kortom het is een huis met een over de top volume en verbruik. Het is niet direct een huis voor u en mij. En zal eerder iets zoals een kasteel of whatever zijn (eigenlijk een huis met een oppervlakte van een gemiddelde woning >7.1keer de gemiddelde woning).
Maar voila een voorbeeld dat je dit kan bekomen.

Opnieuw, het is een flutartikel.
Voor de rest, ik kan niet 100% lezen wat er instaat, en kan dus ook niet lezen of er stond tot 8000€ besparen tov gas. Maar zoals gezegd, maakt geen sikkepit uit, het is en blijft een flutartikel.
 
Een binnenzwembad hebben die je altijd verwarmde en dan dit jaar niet meer, kan wellicht ook al makkelijk zo'n 'winsten' opleveren.
 
Zeg, ik lees met dat er geen gasprijs plafond komt (verrassend...). Maar blijkbaar vindt Alexander dat nu plots niet zo erg. Politiekers...

Waar is Tinne? Kent u een dossier dat niet in orde gekomen is? "Alfabetisch of chronologisch?"

In haar brief had von der Leyen het ook over een tijdelijke prijsvork voor de groothandelsprijzen van lng, vloeibaar gas. Die tijdelijke interventie is nodig om een nieuwe referentie-index te creëren voor de werking van de Amsterdamse spotmarkt TTF. Die gasmarkt is nu verantwoordelijk voor de veel hogere prijzen in Europa vergeleken met andere gasbeurzen in Azië of de VS.

Een echt prijsplafond komt er dus niet, ook al pleit België daar sinds maart voor. De Croo maakte samen met de Italiaanse premier Mario Draghi een grote meerderheid van lidstaten warm voor zo'n ingreep. Toch volstaat een tijdelijke prijsvork voor de premier. ' 'Ik heb niet de ambitie aan een nationalisering van de gasmarkt te doen.'


Overigens is een prijsband geen slecht idee en kan het de bevoorrading verzekeren aan hoge doch aanvaardbare prijzen. Prijszekerheid is leuk voor leveranciers en kan ervoor zorgen dat we preferred partner zijn los van de dagelijkse jojo bewegingen.

Goed dat er nog met verstand zitten in Europa. Upside weggeven doe je enkel als je downside ingeperkt wordt, niet voor de schone ogen van Alexander of Ursula.

By the way. Uitprinten en inkaderen (dichtbij het vogelpiek bord).

De energieministers zijn eruit gekomen: er komt een prijsplafond op alle vormen van gas die naar Europa komen. Het is nu aan de Europese Commissie om de details uit te werken. Een pluim die federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) op haar hoed steekt. “We moeten er dan ook alles aan doen om te vermijden dat gezinnen en bedrijven hun factuur niet meer kunnen betalen”, zegt ze.
Arnout Gyssels en Farid El Mabrouk
Zaterdag 10 september 2022 om 03:00

Even mezelf quoten.

Zou Tinne trots zijn op het "plafond"?

Niet veel in huis gekomen van de grote woorden (verrassend)
 
Even mezelf quoten.

Zou Tinne trots zijn op het "plafond"?

Niet veel in huis gekomen van de grote woorden (verrassend)
Geen nood de miljarden die ze nu aan ons geven, als premie voor gas en elec gaan we zelf terug mogen betalen. Dat komt in orde!
 
Geen nood de miljarden die ze nu aan ons geven, als premie voor gas en elec gaan we zelf terug mogen betalen. Dat komt in orde!

(misschien wil de politiek niet echt dat de prijzen veel zakken, kwestie van zeker toch overwinsten te kunnen cashen nu ze de premies al proactief uitgedeeld hebben, just my 2 cents...)
 
Amper zon en wind: België zit in "Dunkelflaute" en dat is slecht nieuws voor de stroomprijzen (en dus voor onze portemonnee)

Elek prijzen zullen volgende maand wel fameus te hoogte in gaan met een variabel contract. :(
November zal wel relatief goedkoop zijn geweest zoals oktober.
ik ben eigenlijk benieuwd wel effect dit zal hebben op de prijzen, tot zover waren er nogal veel hoera berichten maar nu kunnen we eigenlijk wel gaan opmaken wat het verlies van Russisch gas echt voor ons en Europa zal beteken
 
ik ben eigenlijk benieuwd wel effect dit zal hebben op de prijzen, tot zover waren er nogal veel hoera berichten maar nu kunnen we eigenlijk wel gaan opmaken wat het verlies van Russisch gas echt voor ons en Europa zal beteken
De spotprijzen zijn nu effectief weer verdubbeld, dus dat merk ik onmiddellijk aan de prijs. (maandelijks variabel).

Nu gaat het niet echt een gasprobleem, maar geen renewables. Daar sta je dan met je zonnepanelen en windmolens zonder zon/wind.
 

Dus in de zomer, terwijl niemand de verwarming opzet, stond de gasprijs extreem hoog.
Daarna heeft de herfst zijn intrede gedaan. De gasprijs is dan sterk gedaald.

Dwz dat in de zomer terwijl normaal de gasprijs het laagst staat, deze op zijn hoogst stond dit jaar en tegen de herfst op zijn laagst.
Ik zou denken dat met de winter die er aan komt de gasprijs terug zou stijgen, maar is dat ook zo? :unsure:

Dit is toch duidelijk geen normaal jaar met die oorlog. :tongue:
 
Laatst bewerkt:

Dus in de zomer, terwijl niemand de verwarming opzet, stond de gasprijs extreem hoog.
Daarna heeft de herfst zijn intrede gedaan. De gasprijs is dan sterk gedaald.

Dwz dat in de zomer terwijl normaal de gasprijs het laagst staat, deze op zijn hoogst stond dit jaar en tegen de herfst op zijn laagst.
Ik zou denken dat met de winter die er aan komt de gasprijs terug zou stijgen, maar is dat ook zo? :unsure:

Dit is toch duidelijk geen normaal jaar met die oorlog. :tongue:
Is het niet zo dat in de zomerperiode elk land zijn voorraad heeft willen bijvullen?
Veel vraag -> Hoge prijs
Herfst was nog relatief warm + voorraad vol -> Lagere prijs?
 
Is het niet zo dat in de zomerperiode elk land zijn voorraad heeft willen bijvullen?
Veel vraag -> Hoge prijs
Herfst was nog relatief warm + voorraad vol -> Lagere prijs?
Dat klopt, maar t'is gewoon een vreemd jaar zo. Volgend jaar gaat het misschien weer die kant op.
 
Dat klopt, maar t'is gewoon een vreemd jaar zo. Volgend jaar gaat het misschien weer die kant op.
als het volgend jaar weer zo is zitten we met een echte economische crisis.
Nu gaat het al erg zijn, hoewel alles met vertraging lijkt te gebeuren door de ongeziene overheidssteun langs alle kanten.
 
Dat klopt, maar t'is gewoon een vreemd jaar zo. Volgend jaar gaat het misschien weer die kant op.
Dat gas of mazout in de winter duurder is is ook maar een fabeltje, net zoals dat het altijd regent op de nationale feestdag. Soms is het waar maar even vaak ook niet. Momenteel weegt de afkalvende economie op de olieprijs.
Zoals @Silence zegt heeft Europe ten koste van alles de voorraden willen aanvullen. Iedereen werd in september gek gemaakt door de media terwijl je gewoon naar de feiten moest kijken.

De voorraden zijn overal zeer goed aangevuld, koppel dat aan een véél lager verbruik zowel door overheid als particulieren en ik zie de gasprijs niet meer zo pieken als eind augustus. Ik denk dat je hier de dalende vraag niet mag onderschatten, werkelijk overal wordt de broeksriem aangetrokken.

Even wat prijzen van mazout pre corona

13/12/2018: 58 cent
11/10/2018: 79 cent
01/01/2019: 57 cent
21/05/2019: 73 cent
05/02/2020: 57 cent

3 jaar op rij was het putje winter goedkoper als elders in het jaar. Ik heb vandaag mazout besteld aan 0.956, wat ruim 50 cent goedkoper is als in juni of oktober.
 
^is dat niet gewoon omdat iedereen zijn mazout inslaat vòòr de winter komt? Niemand wilt zonder mazout vallen putje winter.
Denk je dat de gemiddelde Belg/Europeaan zo vooruitziend is?
Ik kan niet zeggen wat de gemiddelde Belg doet maar ik kreeg gisteren bij bestelling de melding dat ze niet binnen de 5 werkdagen konden leveren (wat standaard is). Moet toch zijn dat er veel mensen bestellen gewoon wanneer de tank stilaan leeg is.

Ik denk dat je onze vraag naar mazout ook niet mag overschatten.
Vraag en aanbod in de wereldeconomie is van een andere orde. Of wat beslist de Opec? Welke spanningen zijn er tussen bepaalde olieproducerende landen?
 
3 jaar op rij was het putje winter goedkoper als elders in het jaar. Ik heb vandaag mazout besteld aan 0.956, wat ruim 50 cent goedkoper is als in juni of oktober.
Hint: ik ken veel mensen die mee deden aan een groepsaankoop mazout. 1x raden wanneer die was. :tongue:
Juist ja: In juni op de allerhoogste piek. Daarop kregen ze dan een groeps'korting'. Die mensen waren allemaal dik bescheten.
 
Terug
Bovenaan