Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dan verlies je natuurlijk wel al een groot voordeel van zonnepanelen
Grootste ding is ,dan moet mn madam hem leegmaken voor zr opnieuw kookt.
Ik moet ook nog iets doen🙈
Was en plas doet zij al dus😅
Voordeel ... blijft gelijk momenteel
Niet met de terugdraaiende teller he die ik voorlopig nog heb;-)
Ze moeten niet te snel langskomen met de DM
 
Ik ben sinds juni verhuisd naar onze nieuwe woning met WP geothermisch & vloerverwarming.

Mijn instalateur heeft toch 's avonds vanaf 23:00 - 6:00 temperatuur op 19.5 gezet.
Alsook de fabrikant die controle is komen uitvoeren of alles correct is uitgevoerd.
Langs andere kant wil je juist dat u warmtepomp overdag zoveel mogelijk draait op u zonnenpanelen.
Ik heb bvb. SMA home manager sturing met mijn warmtepomp, en merk wel op dat tijdens zonnige dagen mijn water temperatuur hoger ligt en meer op zonne energie wordt op gewekt.
Heb zelfde instelling ook gedaan voor de verwarming.
Dus als die overdag op zonnen energie heel hard zit te werken kost me dit niets en ben ik goedkoper uit dan later van het net af te halen.

Mijn huis is wel goed geisoleerd want deze morgend was het 23 graden zonder dat de verwarming hier is opgesprongen deze herst/winter.
Dus als ik beetje opwarm houdt dit lang zijn warmte bij.
Hangt er vanaf als je meer krijgt voor injectie dan dat het u kost voor af te halen op nachttarief niet he.

En het zou goedkoper zijn om constante warmte te hebben dan schommelende
 

Chanceke dat Xi zijn zero covid beleid verder gaat voeren. De economische vertraging die hierdoor veroorzaakt wordt, zorgt dat de LNG vraag daalt met het equivalent van de UK hele LNG import. Zo voor deze winter zit Europa eigenlijk vrij goed.

Natuurlijk als de economie volgend jaar in China zou optrekken, kan volgend jaar wel problematischer worden.
 
Het kan verkeren...

Tientallen volgeladen LNG-tankers liggen voor Spaanse kust maar raken hun lading niet kwijt

 
Trouwens de future gasprijzen staan al terug op het niveau van april dit jaar (of zelfs lager), de prijs is helemaal ingestort op de markten. Wil dat zeggen dat de tarieven van gas straks meteen zal zakken naar minder dan 10 cent / Kwh? Want dat is het tarief dat ik in april heb laten vastleggen.

Of is het allemaal niet zo simpel?
 
Laatst bewerkt:
Trouwens de future gasprijzen staan al terug op het niveau van april dit jaar (of zelfs lager), de prijs is helemaal ingestort op de markten. Wil dat zeggen dat de tarieven van gas straks meteen zal zakken naar minder dan 10 cent / Kwh? Want dat is het tarief dat ik in april heb laten vastleggen.

Of is het allemaal niet zo simpel?
Als ik het me goed herinner liepen toen de vaste prijzen van Luminus al achter op de gasprijs. Ik denk niet dat je meteen prijzen gaat terugzien die lager zijn dan wat je vastgelegd hebt.
 
Trouwens de future gasprijzen staan al terug op het niveau van april dit jaar (of zelfs lager), de prijs is helemaal ingestort op de markten. Wil dat zeggen dat de tarieven van gas straks meteen zal zakken naar minder dan 10 cent / Kwh? Want dat is het tarief dat ik in april heb laten vastleggen.

Of is het allemaal niet zo simpel?

Ik vermoed dat je enkel naar de front month kijkt.
2023 forward in april dit jaar: €75/MWh
2023 forward live: €145/MWh


Mensen lijken te denken dat het nu opeens allemaal wel meevalt, maar:
-De dip op de spotmarkt er is omdat de stockages vol zitten en het abnormaal warm is. Dit heeft weinig invloed op de prijs op de lange termijn
-De prijzen op de termijnmarkt nog steeds erg veel risico reflecteren.
-De prijzen nog steeds zo hoog zijn ondanks de demand destruction die we momenteel zien bij de industrie, en ook wel bij domestic afname. Demand destruction die op zijn beurt altijd maar meer en meer problemen zal geven in andere takken van de economie.
 
Trouwens de future gasprijzen staan al terug op het niveau van april dit jaar (of zelfs lager), de prijs is helemaal ingestort op de markten. Wil dat zeggen dat de tarieven van gas straks meteen zal zakken naar minder dan 10 cent / Kwh? Want dat is het tarief dat ik in april heb laten vastleggen.

Of is het allemaal niet zo simpel?
Heb je elektriciteit toen ook vastgelegd? Twijfel daar ook over? Of enkel gas?
 
Heb je elektriciteit toen ook vastgelegd? Twijfel daar ook over? Of enkel gas?
Ik heb 3 verschillende contracten ;)

Als particulier
- Eind september 2021 elektriciteit Easy3 vastgelegd voor de periode 1 jan 2022 tem 31 dec 2024
(+-10 cent / kwh dag en +-12 cent Kwh / nacht - 6% Btw)
- Eind maart 2022 gas Optifix vastgelegd voor de periode 1 april 2022 tem 31 maart 2024
(+- 8.8 cent / Kwh - 6% Btw)

Als Syndicus
- Electriciteit Smart Variabel (hier helaas niet naar gekeken, maar goed het verbruik is miniem)
(50.25 cent / Kwh - 6% Btw)

Sowieso ga ik nergens switchen naar een ander contract. Ik zie nergens een verbetering mogelijk tov de huidige marktprijzen.

Het contract voor de VME --> Dit kan alleen maar zakken qua prijs
Voor het overige zit ik goed, de enige fout die ik gemaakt heb met mijn particuliere contracten, is dat ik eind sept 2021 ook voor gas Easy3 had moeten nemen, maar ik twijfelde iets te lang. De oorlog konden we toen nog niet voorzien.
 
Laatst bewerkt:
De Europese Unie loopt het risico in 2023 te weinig gas te vinden om zich volledig te kunnen bevoorraden. Dat heeft Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gezegd in het Europees Parlement in Brussel. De gasbevoorrading dreigt volgende winter "nog uitdagender" te worden dan dit jaar.

Als Rusland de gaskraan naar de EU volledig dichtdraait, de wereldwijde bevoorrading met vloeibaar aardgas (lng) tekorten vertoont en bovendien de vraag naar lng toeneemt door het economisch herstel in Azië, kan de EU met tekorten bij de opslag van gas geconfronteerd worden. Concreet zou Europa tot 30 miljard kubieke meter lng kunnen tekortkomen, waarschuwde Von der Leyen.
 

Triestig. Toch wel een grote werkgever in de streek.
Triest dat een bedrijf de rechtstaat wil chanteren ja, op basis van ... van wat eigenlijk?
 

Triestig. Toch wel een grote werkgever in de streek.
Vlak naast een autostrade uw bedrijf starten terwijl er ook wel gezondheidsrisico's verbonden zijn (luchtwegaandoeningen, hart en vaatziektes)...

Eigenlijk komt het gewoon weer neer op onze belachelijk slechte ruimtelijke ordening
 
Triest dat een bedrijf de rechtstaat wil chanteren ja, op basis van ... van wat eigenlijk?
En dreigen waarmee eigenlijk? Verhuizen van Izegem naar waar exact? Hooglede? Precies of de Vlaamse regering zich daar iets van gaat aantrekken. Een verdere verhuis kunnen ze altijd proberen maar Vlamingen zijn geen Amerikanen. Een aanzienlijk deel van die 700 personeelsleden gaat echt niet mee verhuizen als ze hun nieuwe hoofdzetel in Brussel oid gaan neerpoten (niet dat daar dan geen omgevingsfactoren zouden spelen).

En zoals SomeDude al aangeeft is dit hypocrisie ten top. Een zichtlocatie van de snelweg is allemaal leuk maar is geen locatie voor een bedrijf dat het welzijn van zijn personeel op de allereerste plaats zet.
 
Vlak naast een autostrade uw bedrijf starten terwijl er ook wel gezondheidsrisico's verbonden zijn (luchtwegaandoeningen, hart en vaatziektes)...

Eigenlijk komt het gewoon weer neer op onze belachelijk slechte ruimtelijke ordening
Dat er in BE slechte ruimtelijk ordening is, trek ik niet in twijfel en bevestig ik wel.
Maar bedrijven naast een grote snelweg vindt ikzelf geen slechte ruimtelijk ordening.

In onze streek lopen een paar hoogspaningskabels in de lucht en geen haan die erover kraait.

Woningen en verkavelingen langs snelwegen daarintegen wel.
In de ideale wereld zou je rond snelwegen industrie zetten, dan winkels & dan pas woning.
Dan spelen de winkels commerciele panden als buffer voor de woningen.
 

Triestig. Toch wel een grote werkgever in de streek.
Wel nogal grappig. Er bestaat geen enkel aangetoond of zelfs potentieel verband tussen de elektromagnetische straling van hoogspanningslijnen en gezondheid bij volwassenen, terwijl dat dus wel in grote mate bestaat voor de ligging naast een snelweg.
 
Terug
Bovenaan