Aanpak van de gas- en energiecrisis

Was ook eens naar de diepvries aan het kijken.
Viel me op dat die ventilator binnen constant draaide.
Ne opzoekwerk blijkt dat al maanden zoniet 2 jaar die knop"snelvriezen"opstaat🙈
Benieuwd of het veel zal schelen

Vond dan energieklasse E
Eens opgezocht maar bvb bij vandenborre zijn diepvriezers allemaal F-E-D
Bestaat daar geen A in misschien?
 
Was ook eens naar de diepvries aan het kijken.
Viel me op dat die ventilator binnen constant draaide.
Ne opzoekwerk blijkt dat al maanden zoniet 2 jaar die knop"snelvriezen"opstaat🙈
Benieuwd of het veel zal schelen

Vond dan energieklasse E
Eens opgezocht maar bvb bij vandenborre zijn diepvriezers allemaal F-E-D
Bestaat daar geen A in misschien?
Energieklassen zijn allemaal net gewijzigd. Nog even afwachten dus.
 
Was ook eens naar de diepvries aan het kijken.
Viel me op dat die ventilator binnen constant draaide.
Ne opzoekwerk blijkt dat al maanden zoniet 2 jaar die knop"snelvriezen"opstaat🙈
Benieuwd of het veel zal schelen

Don't want to scare you, maar onze vorige stond ook continu te draaien. 200-400W 30 min, 15 min niet, 30 min wel... you do the math... bij ons was die vriezer meer dan al de rest samen...

Vond dan energieklasse E
Eens opgezocht maar bvb bij vandenborre zijn diepvriezers allemaal F-E-D
Bestaat daar geen A in misschien?
D is de beste . 200kwh per jaar. Veel valt er niet meer af te pingelen .
 
Geen idee waar te posten, dus hoop ik hier iets of wat juist te zijn...

Situatie: Nieuwbouw + warmtepomp + vloerverwarming (+ zonnepanelen, maar ik denk niet dat die hier van belang zijn)
Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?
Zet ik die continu op bv 20 graden?
Laat ik die 's nachts zakken (tot 18 ofzo)?
Of 's nachts helemaal uit? (al zal de warmtepomp 's morgens dan wel serieus zijn best moeten doen)
 
Ik ben benieuwd hoe de overheid gaat bepalen wie recht heeft op die 400€ korting op gas en elektriciteit (nov / dec). Want ..
De energiepremie van 100€, hebben ze toegekend op de VME op mijn naam ipv op mijn individuele contract.
De overheid heeft dus toen helemaal NIET gezien dat dit een syndicuscontract is, en blindelings dat contract gekozen voor de uitbetaling.
Zo van: Ah de klant heeft 2 contracten, hij heeft recht op 1x die premie dus laten we gewoon gokken en 1 van die 2 nemen. (De foute aldus)
(Voor mij toen geen issue, die premie is op de juiste rekening gestort geweest, omdat ik dat zo had aangegeven)

Maar als ze dit nu opnieuw op die manier zouden doen, .. we hebben geen gas voor de VME, alleen gas via de individuele contracten. En ik heb 2 elektriciteitscontracten als ze deze van de VME blindelings meerekenen. (wel allebei contracten van NA 1 oktober 2021). Dus voor mijn scenario is er mogelijks geen probleem? Al kan ik voorstellen dat voor sommige mensen er dan wel een probleem gaat zijn.

Ik vermoed dat ze dit dan gaan oplossen door mensen die er recht op hebben, maar de korting niet automatisch verkrijgen (om welke reden dan ook), vanaf januari de mogelijkheid te bieden dit aan te geven waarbij iemand binnen de overheid dan dit dossier manueel gaat bekijken om de kortingen alsnog toe te kennen?
 
Geen idee waar te posten, dus hoop ik hier iets of wat juist te zijn...

Situatie: Nieuwbouw + warmtepomp + vloerverwarming (+ zonnepanelen, maar ik denk niet dat die hier van belang zijn)
Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?
Zet ik die continu op bv 20 graden?
Laat ik die 's nachts zakken (tot 18 ofzo)?
Of 's nachts helemaal uit? (al zal de warmtepomp 's morgens dan wel serieus zijn best moeten doen)
vloerverwarming best altijd constante temperatuur heb ik altijd gehoord
vloerverwarming zorgt voor een constantere temperatuur dan radiatoren, dus iedere keer volledig opwarmen vergt meer energie dan wanneer hij constant op een ongeveer gelijke temperatuur staat.
Voor goed geïsoleerde woningen met vloerverwarming of wandverwarming kan gelden dat het geen zin heeft om ’s nachts de verwarming lager te zetten, maar voor andere woningen wel
Je zou ze eventueel wat lager kunnen zetten bv. 20-18. Waarschijnlijk zal je woning 's nachts toch niet veel temperatuurverlies hebben. Maar als je 's morgens weer 20° wil hebben dan moet die toch ook weer draaien 's nachts

Uit zetten zou ik niet doen 's nachts
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Vond dan energieklasse E
Eens opgezocht maar bvb bij vandenborre zijn diepvriezers allemaal F-E-D
Bestaat daar geen A in misschien?
Lokale winkel hier. Ze raden voor de nieuwe vaatwasser die ik wens, de D-label versie aan ipv de C-label versie. De C zou namelijk van slechtere kwaliteit zijn en in praktijk ook amper tot niets energiezuiniger. Alle volgens wat de uitbater mij vertelde toch.

Opmerking: De D-label versie is goedkoper dan de C-label. En hij probeert mij de D-label versie aan te smeren. :unsure:

---

Gemiddeld verbruik is nu gezakt van
19,0 Kwh (exclusief toestellen die niet continue aanstaan) -->
16,0 Kwh (exclusief toestellen die niet continue aanstaan) -->
15,7 Kwh per dag (Inclusief toestellen die niet continue aanstaan)

Ik heb wat zaken uit het stopcontact gehaald en dat bespaart nog minstens 0,3 Kwh extra. Dat is niet veel, maar goed, alle beetjes helpen.
Nog altijd veel te veel, maar ik poog toch wat inspanningen te doen om het verbruik naar beneden te halen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd hoe de overheid gaat bepalen wie recht heeft op die 400€ korting op gas en elektriciteit (nov / dec). Want ..

Heb ik hier van in het begin gezegd: kafkaiaanse toestanden om dit administratief geregeld te krijgen. En dan moet al die informatie nog doorgesluisd geraken naar de belastingen, correct op de aangifte komen, en dan op basis daarvan eventueel een stuk terugbetalen.
En nu gaan ze de korting verlengen in 2023 dus zitten we sowieso al twee aanslagjaren met wat extra codes.
 
Lokale winkel hier. Ze raden voor de nieuwe vaatwasser die ik wens, de D-label versie aan ipv de C-label versie. De C zou namelijk van slechtere kwaliteit zijn en in praktijk ook amper tot niets energiezuiniger. Alle volgens wat de uitbater mij vertelde toch.

Opmerking: De D-label versie is goedkoper dan de C-label. En hij probeert mij de D-label versie aan te smeren. :unsure:

Hij zal er meer marge op pakken. Waarschijnlijk kost dat 100 of 200 minder en verkoopt Hij het voor 50 minder met de boodschap "het is goedkoper"...


---

Gemiddeld verbruik is nu gezakt van
19,0 Kwh (exclusief toestellen die niet continue aanstaan) -->
16,0 Kwh (exclusief toestellen die niet continue aanstaan) -->
15,7 Kwh per dag (Inclusief toestellen die niet continue aanstaan)
Dat is echt wel weird veel. We hebben hier met 2 thuis gewerkt gisteren, gekookt, vaatwas en een wasmachine. Vanaf 8h tot 11h tv gekeken. ==> 6.8kwh.

Deze nacht 0.6kwh in sluipverbruik, dus <100W.

Ik heb wat zaken uit het stopcontact gehaald en dat bespaart nog minstens 0,3 Kwh extra. Dat is niet veel, maar goed, alle beetjes helpen.
Nog altijd veel te veel, maar ik poog toch wat inspanningen te doen om het verbruik naar beneden te halen.

Er moeten toch ergens nog wat dikzakjes zitten die veel verbruiken. 16kwh is +-6000kwh/y, lijkt me toch veel als je inspanningen doet.
 
Geen idee waar te posten, dus hoop ik hier iets of wat juist te zijn...

Situatie: Nieuwbouw + warmtepomp + vloerverwarming (+ zonnepanelen, maar ik denk niet dat die hier van belang zijn)
Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?
Zet ik die continu op bv 20 graden?
Laat ik die 's nachts zakken (tot 18 ofzo)?
Of 's nachts helemaal uit? (al zal de warmtepomp 's morgens dan wel serieus zijn best moeten doen)
Ik ben sinds juni verhuisd naar onze nieuwe woning met WP geothermisch & vloerverwarming.

Mijn instalateur heeft toch 's avonds vanaf 23:00 - 6:00 temperatuur op 19.5 gezet.
Alsook de fabrikant die controle is komen uitvoeren of alles correct is uitgevoerd.
Langs andere kant wil je juist dat u warmtepomp overdag zoveel mogelijk draait op u zonnenpanelen.
Ik heb bvb. SMA home manager sturing met mijn warmtepomp, en merk wel op dat tijdens zonnige dagen mijn water temperatuur hoger ligt en meer op zonne energie wordt op gewekt.
Heb zelfde instelling ook gedaan voor de verwarming.
Dus als die overdag op zonnen energie heel hard zit te werken kost me dit niets en ben ik goedkoper uit dan later van het net af te halen.

Mijn huis is wel goed geisoleerd want deze morgend was het 23 graden zonder dat de verwarming hier is opgesprongen deze herst/winter.
Dus als ik beetje opwarm houdt dit lang zijn warmte bij.
 
Heb ik hier van in het begin gezegd: kafkaiaanse toestanden om dit administratief geregeld te krijgen. En dan moet al die informatie nog doorgesluisd geraken naar de belastingen, correct op de aangifte komen, en dan op basis daarvan eventueel een stuk terugbetalen.
En nu gaan ze de korting verlengen in 2023 dus zitten we sowieso al twee aanslagjaren met wat extra codes.
Van Petegem zei gisteren nog dat hij de fiscale koterijen ging aanpakken :laugh:
 
Diepvries knop "snelvriesfunctie" update
Diepvries slaat nu af en toe toch af heb ik gemerkt.
Voor die 20 euro gisteren toch maar eens een energiemeter gekocht .
Als ik er wijs uit geraak dan heb ik nu 1 kWh verbruikt over 21 uur

Maar 4-5 kWh verbruik snachts kan wel en zal er niet veel meer aan kunnen doen .
Als ik eens het verbruik v d stromingspompen en stekken/wieren verlichting reken is dit continu 215 w + nu de staafverwarming 200w die ook veel aanstaat
En nu de zonnepanelen bijna niets meer geven om 18u gaat de vaatwas om 21 u op dus ja.(Hier vanaf 21u "nachttarief")

Het zal wel ietsje schelen met de"snelvriesknop" nu af ,toch content dat ik het gemerkt heb.
 
Diepvries knop "snelvriesfunctie" update
Diepvries slaat nu af en toe toch af heb ik gemerkt.
Voor die 20 euro gisteren toch maar eens een energiemeter gekocht .
Als ik er wijs uit geraak dan heb ik nu 1 kWh verbruikt over 21 uur

Maar 4-5 kWh verbruik snachts kan wel en zal er niet veel meer aan kunnen doen .
Als ik eens het verbruik v d stromingspompen en stekken/wieren verlichting reken is dit continu 215 w + nu de staafverwarming 200w die ook veel aanstaat
En nu de zonnepanelen bijna niets meer geven om 18u gaat de vaatwas om 21 u op dus ja.(Hier vanaf 21u "nachttarief")

Het zal wel ietsje schelen met de"snelvriesknop" nu af ,toch content dat ik het gemerkt heb.
Zet ge niet beter uw vaatwas aan als ge wel nog stroom hebt van de zonnepanelen ?
 
deze tijd v h jaar 18u is zo goed als gedaan nog 200w ofzo op het zuiden(zw) gericht
Met de terugdraaiende teller ben ik dan goedkoper af op nachttarief
 
deze tijd v h jaar 18u is zo goed als gedaan nog 200w ofzo op het zuiden(zw) gericht
Met de terugdraaiende teller ben ik dan goedkoper af op nachttarief
Midden op de dag dan als ze nog deftig opwekken
Of je het nu 's nachts of de volgende dag opzet blijft toch gelijk qua vuile vaat waarschijnlijk ?
 
Terug
Bovenaan