Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ok, maar voorschot zegt niets. Tis alsof ge solliciteert en de mens van HR zegt: elke maand krijgt ge een voorschot van €2000. En een ander bedrijf zegt: elke maand geven wij u een voorschot van €2200. Maar als op het einde van het jaar die eerste uw nog een stuk extra betaalt, en die tweede een stuk terugvraagt, wie is dan de beste van de twee?

Ergo: wat is uw contract en wat is uw verbruik?
Contract, Engie Easy (variabele prijs) voor 1 jaar gas en elektriciteit.
Elektriciteit verbruik 2021 = 3044 kWh
Elektriciteit verbruik 2022 = 2484 kWh
Gas verbruik 2021 = 15300 kWh
Gas verbruik 2022 = 8826 kWh
Dus een vele lager verbruik tegen over het jaar 2022


Geef nu wel elke maand men meterstanden door, deed ik de andere jaren niet.

PS: hoeveel kWh slorpt dit forum op? :thinking:
 
Laatst bewerkt:
Contract, Engie Easy (variabele prijs) voor 1 jaar gas en elektriciteit.
Elektriciteit verbruik 2021 = 3044 kWh
Elektriciteit verbruik 2022 = 2484 kWh
Gas verbruik 2021 = 15300 kWh
Gas verbruik 2022 = 8826 kWh
Dus een vele lager verbruik tegen over het jaar 2022


Geef nu wel elke maand men meterstanden door, deed ik de andere jaren niet.

PS: hoeveel kWh slorpt dit forum op? :thinking:
Mja, als uw verbruik verminderd is van 3044 naar 2484, en elektriciteit is nu 64 cent zonder distributietarief. Laat ons er nog vanuit gaan als gemiddelde dat dit uitkomt op 64 cent (omdat prijzen begin dit jaar lager waren dan nu) op 55 cent uitkomt in totaliteit. Dan ben je 2484 *0.55€ schuldig == 1366,2

Voor gas, laat ons uitgaan van 10500 kwh (als ik die m3's optel (1039) en *10.2 doe en naar onder afrond kom ik niet aan 8826kwh). Laat ons dan uitgaan voor het gemak op 17cent/kwh. Momenteel staat uw variabel contract op 25 cent. Maar allez kom, zelfde uitmiddeling, al moet het grootste verbruik nu nog komen. Dan kom je grofweg uit op 1785€. Wat u brengt in totaal op 3151,2 of 262,6. Wat in de geburen is van uw verwachte 200€. Verbruik je effectief die 5250kwh toch nog effectief in 2022, en dus evenveel als vorig jaar. Dan mag je 892,5 bij uw eindfactuur tellen en ga je in plaats van 262,6€, 336,975€ per maand moeten dokken.

En als de prijs voor het komende jaar effectief rond die 25 cent blijft hangen die het momenteel is. Dan is die 450€ per maand niet meer zo ver weg natuurlijk.

Dus ik zou, ook al verdien je maar 1700€ netto, toch al maar zorgen dat uw vakantiegeld en eindejaarsgeld aan de kant geschoven wordt om een potentiële factuur te betalen. Een voorbereid persoon is er 2 waard zegt men altijd. Wees voorbereid... je gaat er enkel zelf de vruchten van plukken. Terwijl je voor de rest uw gebruik zoals je al bezig bent of lijkt te zijn aan het verminderen bent ;).
 
Mja, als uw verbruik verminderd is van 3044 naar 2484, en elektriciteit is nu 64 cent zonder distributietarief. Laat ons er nog vanuit gaan als gemiddelde dat dit uitkomt op 64 cent (omdat prijzen begin dit jaar lager waren dan nu) op 55 cent uitkomt in totaliteit. Dan ben je 2484 *0.55€ schuldig == 1366,2

Voor gas, laat ons uitgaan van 10500 kwh (als ik die m3's optel (1039) en *10.2 doe en naar onder afrond kom ik niet aan 8826kwh). Laat ons dan uitgaan voor het gemak op 17cent/kwh. Momenteel staat uw variabel contract op 25 cent. Maar allez kom, zelfde uitmiddeling, al moet het grootste verbruik nu nog komen. Dan kom je grofweg uit op 1785€. Wat u brengt in totaal op 3151,2 of 262,6. Wat in de geburen is van uw verwachte 200€. Verbruik je effectief die 5250kwh toch nog effectief in 2022, en dus evenveel als vorig jaar. Dan mag je 892,5 bij uw eindfactuur tellen en ga je in plaats van 262,6€, 336,975€ per maand moeten dokken.

En als de prijs voor het komende jaar effectief rond die 25 cent blijft hangen die het momenteel is. Dan is die 450€ per maand niet meer zo ver weg natuurlijk.

Dus ik zou, ook al verdien je maar 1700€ netto, toch al maar zorgen dat uw vakantiegeld en eindejaarsgeld aan de kant geschoven wordt om een potentiële factuur te betalen. Een voorbereid persoon is er 2 waard zegt men altijd. Wees voorbereid... je gaat er enkel zelf de vruchten van plukken. Terwijl je voor de rest uw gebruik zoals je al bezig bent of lijkt te zijn aan het verminderen bent ;).
Hoe verklaar je dan dat andere energie bedrijven me een vele lagere voorschotfactuur tonen, als ik mijn verbruik naar hen uploade?
Liegen ze dan om ze naar hen te lokken?
 
Hoe verklaar je dan dat andere energie bedrijven me een vele lagere voorschotfactuur tonen, als ik mijn verbruik naar hen uploade?
Kan zijn dat jouw leveranciers idd royaal naar boven afrondt, je zou de eerste niet zijn die dat vaststelt.
Liegen ze dan om ze naar hen te lokken?
Ook dat kan, dat ze promo's rechtstreeks al verrekenen terwijl je die pas na 1j kan toegekend krijgen bvb.
 
Hoe verklaar je dan dat andere energie bedrijven me een vele lagere voorschotfactuur tonen, als ik mijn verbruik naar hen uploade?
Liegen ze dan om ze naar hen te lokken?
Yep, die baseren zich wss op hun prijzen van vorig kwartaal ook.

Vreg vtest doen om een idee te hebben van de grootorde van te betalen bedrag.
 
Hoe verklaar je dan dat andere energie bedrijven me een vele lagere voorschotfactuur tonen, als ik mijn verbruik naar hen uploade?
Liegen ze dan om ze naar hen te lokken?

Als ik het mij nog goed herinner, geven ze u de prijs van de goedkoopste formule in hun gamma. Als hun prijszetting nog achterloopt (omdat vb kwartaal gebaseerd, en dus een lagere prijs als nu) of ... dan is het toch niet moeilijk om in te zien dat dit foutief kan zijn. Er is een reden waarom dat de VREG met een nieuwe berekening is gekomen om de effectieve factuur beter te kunnen inschatten dan zich te baseren op de vroegere formule, die eigenlijk niet omkon met snelle stijgingen.

Voor de rest liegen die niet, maar kunnen zij ook niet de toekomst voorspellen en baseren ze zich dan ook gewoon op de huidige cijfers. Aangezien dat de enigste cijfers zijn die ze hebben. Hell, er zijn tariefkaarten op de markt waar nu staat dat je 14 cent voor gas betaalt, maar als je de kleine lettertjes leest dan staat er duidelijk dat de gasprijs die van toepassing is voor de lopende maand pas bepaald wordt op het einde van de maand. Als dan ook de formule die naar boven komt, een voorschot van 200€ is per maand, dan zegt dat voorschot niets natuurlijk.

Daarom dat men op dit forum al meermaals heeft gezegd om dat verbruik ook eens in de vreg calculator te gooien, en dat dan als worst case scenario te houden voorlopig. Ook al blijf ik hameren op het volgende puntje : de energieleverancier noch de VREG of de CREG of ikke... kunnen de toekomst voorspellen. En variabel is nu eenmaal wat het is.
Die prijs schommelt. In uw voordeel of in uw nadeel. In de huidige omstandigheden best rekening houden met in uw nadeel... zeker als je het u niet kan veroorloven. Want of je het u nu kunt veroorloven of niet... betalen ga je het toch moeten doen. Dus voorzichtig zijn, doe je niets verkeerd mee.
 
Contract, Engie Easy (variabele prijs) voor 1 jaar gas en elektriciteit.
Elektriciteit verbruik 2021 = 3044 kWh
Elektriciteit verbruik 2022 = 2484 kWh
Gas verbruik 2021 = 15300 kWh
Gas verbruik 2022 = 8826 kWh
Dus een vele lager verbruik tegen over het jaar 2022


Geef nu wel elke maand men meterstanden door, deed ik de andere jaren niet.

PS: hoeveel kWh slorpt dit forum op? :thinking:
Uw contract loopt van 01/01 tot 31/12 ?
 
Uw contract loopt van 01/01 tot 31/12 ?
Easy (variabele prijs) voor 1 jaar ja
Startdatum 01/01/2022.
Wordt automatisch verlengt of ik moet natuurlijk overstappen naar een andere.
En mijn eindafrekening komt altijd begin oktober. (volgende jaarafrekening 2 oktober 2023)
 
Als ik het mij nog goed herinner, geven ze u de prijs van de goedkoopste formule in hun gamma. Als hun prijszetting nog achterloopt (omdat vb kwartaal gebaseerd, en dus een lagere prijs als nu) of ... dan is het toch niet moeilijk om in te zien dat dit foutief kan zijn. Er is een reden waarom dat de VREG met een nieuwe berekening is gekomen om de effectieve factuur beter te kunnen inschatten dan zich te baseren op de vroegere formule, die eigenlijk niet omkon met snelle stijgingen.

Voor de rest liegen die niet, maar kunnen zij ook niet de toekomst voorspellen en baseren ze zich dan ook gewoon op de huidige cijfers. Aangezien dat de enigste cijfers zijn die ze hebben. Hell, er zijn tariefkaarten op de markt waar nu staat dat je 14 cent voor gas betaalt, maar als je de kleine lettertjes leest dan staat er duidelijk dat de gasprijs die van toepassing is voor de lopende maand pas bepaald wordt op het einde van de maand. Als dan ook de formule die naar boven komt, een voorschot van 200€ is per maand, dan zegt dat voorschot niets natuurlijk.

Daarom dat men op dit forum al meermaals heeft gezegd om dat verbruik ook eens in de vreg calculator te gooien, en dat dan als worst case scenario te houden voorlopig. Ook al blijf ik hameren op het volgende puntje : de energieleverancier noch de VREG of de CREG of ikke... kunnen de toekomst voorspellen. En variabel is nu eenmaal wat het is.
Die prijs schommelt. In uw voordeel of in uw nadeel. In de huidige omstandigheden best rekening houden met in uw nadeel... zeker als je het u niet kan veroorloven. Want of je het u nu kunt veroorloven of niet... betalen ga je het toch moeten doen. Dus voorzichtig zijn, doe je niets verkeerd mee.
Die vreg calculator is dat die V-test op hun site?
 
Easy (variabele prijs) voor 1 jaar ja
Startdatum 01/01/2022.
Wordt automatisch verlengt of ik moet natuurlijk overstappen naar een andere.
En mijn eindafrekening komt altijd begin oktober. (volgende jaarafrekening 2 oktober 2023)
Dan moet je je verbruik niet vergelijken van januari tot december maar van oktober tot september

En hoe laten andere energiebedrijven jou een andere prijs zien ? Jij stuurt een mailtje dan ofzo ?
 
Zeg, ik lees met dat er geen gasprijs plafond komt (verrassend...). Maar blijkbaar vindt Alexander dat nu plots niet zo erg. Politiekers...

Waar is Tinne? Kent u een dossier dat niet in orde gekomen is? "Alfabetisch of chronologisch?"

In haar brief had von der Leyen het ook over een tijdelijke prijsvork voor de groothandelsprijzen van lng, vloeibaar gas. Die tijdelijke interventie is nodig om een nieuwe referentie-index te creëren voor de werking van de Amsterdamse spotmarkt TTF. Die gasmarkt is nu verantwoordelijk voor de veel hogere prijzen in Europa vergeleken met andere gasbeurzen in Azië of de VS.

Een echt prijsplafond komt er dus niet, ook al pleit België daar sinds maart voor. De Croo maakte samen met de Italiaanse premier Mario Draghi een grote meerderheid van lidstaten warm voor zo'n ingreep. Toch volstaat een tijdelijke prijsvork voor de premier. ' 'Ik heb niet de ambitie aan een nationalisering van de gasmarkt te doen.'


Overigens is een prijsband geen slecht idee en kan het de bevoorrading verzekeren aan hoge doch aanvaardbare prijzen. Prijszekerheid is leuk voor leveranciers en kan ervoor zorgen dat we preferred partner zijn los van de dagelijkse jojo bewegingen.

Goed dat er nog met verstand zitten in Europa. Upside weggeven doe je enkel als je downside ingeperkt wordt, niet voor de schone ogen van Alexander of Ursula.

By the way. Uitprinten en inkaderen (dichtbij het vogelpiek bord).

De energieministers zijn eruit gekomen: er komt een prijsplafond op alle vormen van gas die naar Europa komen. Het is nu aan de Europese Commissie om de details uit te werken. Een pluim die federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) op haar hoed steekt. “We moeten er dan ook alles aan doen om te vermijden dat gezinnen en bedrijven hun factuur niet meer kunnen betalen”, zegt ze.
Arnout Gyssels en Farid El Mabrouk
Zaterdag 10 september 2022 om 03:00
 
Laatst bewerkt:
4.7 miljard denkt Tinne te halen bij de belasting op overwinst.
Ik ben héél benieuwd naar de resultaten.
Klinkt nogal euh, optimistisch.
 
4.7 miljard denkt Tinne te halen bij de belasting op overwinst.
Ik ben héél benieuwd naar de resultaten.
Klinkt nogal euh, optimistisch.
Ach afwachten. Ze moet het er ook nog doorkrijgen...

 
Die nieuwe toestellen zijn toch echt wel heel zuinig te noemen, veel kan je daar niet meer op besparen lijkt me.
Diepvriezer van 300l van de grootmoeder verbruikt 220kWh/jaar
Aan 50c/kWh is dat 110 euro per jaar voor een hele grote diepvriezer...
 
Die nieuwe toestellen zijn toch echt wel heel zuinig te noemen, veel kan je daar niet meer op besparen lijkt me.
Diepvriezer van 300l van de grootmoeder verbruikt 220kWh/jaar
Aan 50c/kWh is dat 110 euro per jaar voor een hele grote diepvriezer...
De oude was hier 2-3-4 kwh per dag (!). De nieuwe, geen idee, ik zie niks op de grafieken... ik vermoed grootte orde ~0.5kwh voor vriezer en zelfde voor frigo.

Gisteren normale weekend dag, ontbijt microgolf voor kinderen, smiddags soep opwarmen en eitje, s avonds gewoon gekookt. Maar 0 wasmachine, 0 vaatwasser en 0 droogkast. Enkel s avonds wat tv, voor de rest altijd buitengeweest.

2.4 kwh voor een hele dag. Dus ja, veel verbruiken die inderdaad niet meer !
 
Terug
Bovenaan