Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik heb een gelijkaardig verbruik, met dezelfde gezinssamenstelling.
Mijn huis is zeker niet optimaal geisoleerd.

Thermostaat staat nu al maand op max 19 graden ingesteld en enkel nog 's avonds.


En ik ga op zoek naar brandhout om deze winter de houtkachel aan te steken die ik nog nooit gebruikt heb sinds ik hier woon :p (11 jaar)
Hier op 18,5.. Kinderen hebben er precies geen last van, maar ik heb het wel frisjes :p
 
Voorspelling:
einde van het jaar overrompeling in OCMW's van gezinnen die hun factuur niet kunnen betalen omdat ze totaal niet beseffen wat er op hun afkomt.
Politiekers zien dat als potentieel kiesvee en knallen er opnieuw een hoopje solidariteit tegen.
Diegene die er wél mee bezig zijn als goede huisvader, nogmaals gekloot.

Bij het huidige voorstel zouden de injectietarieven momenteel bijna 1/2 tot 2/3 afgeroomd worden. Tenzij ik het systeem niet goed snap. 50 cent injectie is toch 500/kwh. Aan overwinst vanaf 130, is dat 370 van de 500 afgeroomd.

Wat is het plan eigenlijk? Eerst alle subsidies afschaffen en dan wie toch nog investeert een kater bezorgen en de business case kapot maken ?

En de 400 euro subsidie per groene stroom certificaat die de oldies al 15-20y vangen, dat gaan ze gewoon laten vliegen zeker ?

Wat een apenbeleid is dat eigenlijk.
 
Mijn kinderen zullen later voor uw pensioen mogen betalen.

Graag gedaan!
Laat me dat geld investeren en ik heb een veelvoud van wat ik als pensioen zou krijgen

Dus nee niets te graag gedaan!

Maar soit dat is een andere discussie, tegen dan is de planeet wss toch niet meer leefbaar :unsure:
(en moderatie: dat beperkt zich niet tot kindergeld he, dat is maar een fractie van de kost)
 
Laatst bewerkt:
Bij het huidige voorstel zouden de injectietarieven momenteel bijna 1/2 tot 2/3 afgeroomd worden. Tenzij ik het systeem niet goed snap. 50 cent injectie is toch 500/kwh. Aan overwinst vanaf 130, is dat 370 van de 500 afgeroomd.

Wat is het plan eigenlijk? Eerst alle subsidies afschaffen en dan wie toch nog investeert een kater bezorgen en de business case kapot maken ?

En de 400 euro subsidie per groene stroom certificaat die de oldies al 15-20y vangen, dat gaan ze gewoon laten vliegen zeker ?

Wat een apenbeleid is dat eigenlijk.
Geldt dit voorstel van Groen ook voor particulieren?
 
Geldt dit voorstel van Groen ook voor particulieren?

Wat zou de redenering zijn om dat niet te doen?

Wat zou de juridische en praktische redenering zijn om particulieren vrij te stellen. Is de ene overwinst anders dan de andere overwinst ? En hoe zou het praktisch te regelen zijn om bepaalde mensen vrij te stellen? Gaat Eneco 50 cent per kwh betalen aan een particulier als ze het niet mogen doorverkopen aan die prijs?

Anders moeten ze het voorstel hernoemen naar "We pakken van bedrijven waar er geld zit".
 
Ook hebben we een P1 meter sinds 1/4 om alles wat op te volgen.


Enige dat ik weet is dat ik sinds die dag tot vandaag volgende verbruik heb:
G: 13648KwH
E dag: 2100kWh
E nacht: 1678kWh
E totaal: 3778kWh

Zeker van dat gasverbruik? Lijkt mij wel heel hoog voor de periode van 1 april tot nu, dat is de periode waarin de verwarming normaal uit staat.
Wij hebben hier ter vergelijking 850kWh verbruikt in die periode op een jaartotaal van 12640kWh. Dus maar 6,7% van ons verbruik ligt in die periode.
 
Zeker van dat gasverbruik? Lijkt mij wel heel hoog voor de periode van 1 april tot nu, dat is de periode waarin de verwarming normaal uit staat.
Wij hebben hier ter vergelijking 850kWh verbruikt in die periode op een jaartotaal van 12640kWh. Dus maar 6,7% van ons verbruik ligt in die periode.

Ow, dat is het verbruik van 10/12/2021 tot nu

Van 1 april tot nu zitten we aan 3340kWh gas.
 
Nee maar wel of we gascentrales bijbouwen en kernreactoren uitzetten. Energie is iets dat ge niet moet uitbesteden aan anderen en dat is exact wat we gedaan hebben en dat bepaalt in grote mate de prijs.

Electriciteit : 3026kWh
Gas : 18163kWh

We verwarmen met gas en koken met electricteit. 2 volwassenen en 2 kinderen. 3/5 dagen thuiswerk.
Als ik dat hiernaast leg lijkt mij dat normaal. kijkende naar het thuiswerk en het feit dat ons huis niet superfantastisch geïsoleerd is. Maar voor een gebouw van 1860 valt het wel mee xD
Gemiddeld verbruik dus zal je ook aan een gemiddelde jaarrekening zitten
Dan kan die 9.000 - 10.000€ per jaar wel kloppen natuurlijk, of toch allesinds niet ver ernaast zitten
 
Dus ja als ik u was dan zou ik u voorschot laten zetten op 550€ per maand en checken dat je zeker mega online flex hebt, als ge dat niet kunt betalen dan moet ge dringend iets anders gaan doen, zoals uw verwarming uitzetten. Maar het lijkt me idd dat ze u proberen uitzuigen met die 970€.

Check het zelf nog eens op mijn energie, misschien is jouw woonplaats duurder.
Het is niet dat ik het niet kan betalen. Ik wil gewoon geen bank spelen voor Mega..
Er is ook het feit dat ik in februari volgend jaar verhuis uit mijn huis en en dan een paar maanden moert overbruggen voor we kunnen verhuizen naar onze nieuwbouw (die ongeveer een jaar en half vertraging en inflatie heeft door faillissement aannemer) indien die aannemer niet failliet was gegaan woonden we al een jaar in onze goed geïsoleerde nieuwbouw.. en hadden we 20% minder moeten betalen..
 
Wat zou de redenering zijn om dat niet te doen?

Wat zou de juridische en praktische redenering zijn om particulieren vrij te stellen. Is de ene overwinst anders dan de andere overwinst ? En hoe zou het praktisch te regelen zijn om bepaalde mensen vrij te stellen? Gaat Eneco 50 cent per kwh betalen aan een particulier als ze het niet mogen doorverkopen aan die prijs?

Anders moeten ze het voorstel hernoemen naar "We pakken van bedrijven waar er geld zit".

Om het niet te doen: vooral politiek (cfr. bedrijfswagen x Calvo)
Valt inderdaad perfect toe te passen op particulieren ook (zal ongetwijfeld een argument tegen zijn)

Volg uw opmerkingen volledig, toont nogmaals aan dat de politiek een totaal gebrek aan realisme / intelligentie vertoont.
 
Terug
Bovenaan