Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ze zouden dat geld beter investeren om toch iets te verzinnen voor dat capaciteitstarief.
Want dit is toch gewoonweg ****** als je maar 900kWh zou verbruiken en opeens mag je extra betalen omdat ze op capaciteit rekenen nu.
En voor grootverbruikers maakt het geen hol uit, want die halen voordeel uit de verlaging van de nettarieven.
 
Het is symptomatisch voor het beleid in belgie.

Er is een budget neutral maatregel. Er zijn wat winners en wat verliezers. En dan komen ze nadien met een zak geld om de weinige "verliezers" te compenseren.

Op die manier is get wel triestig beleid voeren. Staatsmanschap...hoeveel geld gaan ze nog verkwisten aan een non issue zoals energie? Lijkt alsof ze altijd een topic overcompenseren en te lang mee bezig blijven om te verbergen dat ze geen beleid kunnen voeren die er toe doet. Corona 2.0. Misschien eens paar van die giga budgetten in kinderopvang of zo steken?

Prono voor einde van het jaar? 40mrd tekort? Begrotingscontrole en "plots" zal blijken dat er een gat van 2mrd extra is omdat er geen overwinstbelasting is... en het treintje gaat verder de afgrond in ...
 

Het tracé ligt vast. Ik blijf het kostelijk vinden hoe ze in Izegem daar een CFO van Skyline Communications gaan interviewen die het over de gezondheid van z'n werknemers heeft. Ondertussen zie je tijdens de beloop van dat interview een honderdtal dieselmotoren voorbij tuffen op de snelweg. Maar 't is dat magnetisch veld dat het hem gaat doen hoor.

Beter nog. Hij vind het frappant dat op het bedrijventerrein een bovengrondse leiding komt terwijl een halve kilometer verderop het ondergronds kan. Queue B-roll van een bedrijventerrein dat goed volgebouwd staat en dan een pan-over naar een paar lege weilanden verderop. No fucking shit dat een kanaal graven daar nog wel kan. Jezus.
 
I stand corrected. Ze moeten er gedomicileerd staan volgens het artikel op vrt nws.
Alhoewel er wss wat tweede verblijvers in hun tweede verblijf geregistreerd staan?
Zelf ken ik iemand die in Brussel een studio huurt en daar enkel woont tijdens de week omdat ze anders elke dag te lang onderweg is voor haar werk. Tijdens het weekend verblijft ze bij haar vriend. Die slaapt daar dus enkel maar. Dan heb je niet veel verbruik.
 
Ik heb even na 6 maanden gekeken wat het elek en gasverbruik is, tov een jaar eerder

Elek
Oktober 2021 tem maart 2022
4030 Kwh

Oktober 2022 tem maart 2023
3244 Kwh (-786 Kwh)

Gas
Oktober 2021 tem maart 2022
880 m³

Oktober 2022 tem maart 2023
579,1 m³ (-300.9 m³)

Ik denk dat mijn gasverbruik voor een oppervlakte van 99m² nu wel 'gemiddeld - normaal' is? Het verbruik is 35% lager.
Mijn elek verbruik is nog veel te hoog, maar is toch ook met 20% gezakt.

Ik merk op dat vrouwlief wel heel dikwijls het elektrieke vuurtje opzet ter compensatie van het feit dat de thermostaat 1,5 graadjes lager staat.
Dus dat doet het verbruik van de elektriciteit wel weer geen goed :D

Maar goed, de besparing tov een jaar geleden is toch merkbaar. Daar ben ik toch redelijk tevreden over :)
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht nog steeds op mijn premie q4 2022 vanwege de overheid basispakket 1
Blij te lezen... ik ook namelijk. Het tweede luik heb ik deze maand wel ontvangen.

Iemand enig wanneer het eerste basispakket gestort zal worden?
Ik heb dit manueel moeten aanvragen. Ik had er wel sowieso recht op.
 
Blij te lezen... ik ook namelijk. Het tweede luik heb ik deze maand wel ontvangen.

Iemand enig wanneer het eerste basispakket gestort zal worden?
Ik heb dit manueel moeten aanvragen. Ik had er wel sowieso recht op.

Hier ook nog wachten
 
Maar goed, de besparing tov een jaar geleden is toch merkbaar. Daar ben ik toch redelijk tevreden over :)

300m2 minder -> 300€ minder betalen (10 cent all in).
800kwh extra -> 450€ meer betalen (60 cent all in), bij 45 cent -> 360 meer betalen.

niet zo'n goede deal als het meerverbruik expliciet van het elektrisch vuurtje komt.
 
Wat als je je energiepremie niet ontvangen hebt?

Doe een aanvraag

Denk je recht te hebben op de premie maar vond je niets terug in je facturen of kreeg je geen creditnota, dan kan je tot en met 30 april 2023 je aanvraag indienen. Dat kan op drie manieren. De snelste manier om de aanvraag in te vullen en je premie te ontvangen, is via een online aanvraag


Ik zou het zelf doen hoor, de link vind je wel snel.

En vergeet dit niet beste grootverdieners van BG


Zal wel voor de premie van januari 23 tot maart 23 ook zo zijn, bij uw aangifte van volgend jaar dan
 
Laatst bewerkt:
Wat als je je energiepremie niet ontvangen hebt?

Doe een aanvraag

Denk je recht te hebben op de premie maar vond je niets terug in je facturen of kreeg je geen creditnota, dan kan je tot en met 30 april 2023 je aanvraag indienen. Dat kan op drie manieren. De snelste manier om de aanvraag in te vullen en je premie te ontvangen, is via een online aanvraag


Ik zou het zelf doen hoor, de link vind je wel snel.

En vergeet dit niet beste grootverdieners van BG


Zal wel voor de premie van januari 23 tot maart 23 ook zo zijn, bij uw aangifte van volgend jaar dan
Het artikel zit achter een paywall. Wat definiëren ze als hoog inkomen?
 
300m2 minder -> 300€ minder betalen (10 cent all in).
800kwh extra -> 450€ meer betalen (60 cent all in), bij 45 cent -> 360 meer betalen.

niet zo'n goede deal als het meerverbruik expliciet van het elektrisch vuurtje komt.
Voor elektriciteit heb ik momenteel aan 10 en 13 c€/kWh (dag/nacht) ;)
Gas straks 7.65 c€/kWh

Dus dan valt het nog wel mee, ik heb met elektriciteit een goede deal gedaan. Vrouwlief gebruikt dat vuurtje meestal in de late avond dus dan is het verschil niet zo heel erg groot.

Geloof het of niet, maar de grootste besparing op elektriciteit hier, was de ingebouwde frigo van 14 jaar oud, uit te schakelen. Die was kapot en verbruikte absurd veel (na dit te controleren). :frown:
 
Mijn energiecontract total energies staat op mezelf en partner naam. Ik zie ook geen enkele reden om niet automatisch energie premie te krijgen maar toch voor 2de keer niet.

Net via fod economie aanvraag ingevuld, email telefoon ean nummers en klantnummer, vrij basic.

Minimum 2 maanden verwerktijd staat er in de mail…
Vandaag bericht gekregen ivm basispakket 1 wel enkel gas… elektr nog pending

U heeft recht op het basispakket voor november en december 2022, met betrekking tot uw contract voor gas bij leverancier xxx
 
Ik heb eens navraag gedaan via de chat functie van Engie

Ik zou er geen recht op hebben.
Ik heb 3 jarig contract. Start datum was 01/11/2021.
Ze zeggen:
Ja maar je hebt de prijzen van september 2021 die gestart zijn in november. Je hebt prijzen van daarna nodig omdat ze toen enorm de hoogte zijn ingegaan.

Kan dat kloppen? Zoals ik het lees, heb ik er wel recht op. contract loopt pas vanaf 1/11
Contract is wel in september getekend
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier eigenlijk al de eerste basispremie gas (gemeenschappelijke gasinstallatie) van de overheid ontvangen? Mijn aanvraag dateert al van begin februari, nog niets gezien. De overheid legde grote druk op de energieleveranciers om de premie tijdig te verrekenen, maar voor zichzelf lijken ze hierin een stuk milder te zijn.
 
Heeft iemand hier eigenlijk al de eerste basispremie gas (gemeenschappelijke gasinstallatie) van de overheid ontvangen? Mijn aanvraag dateert al van begin februari, nog niets gezien. De overheid legde grote druk op de energieleveranciers om de premie tijdig te verrekenen, maar voor zichzelf lijken ze hierin een stuk milder te zijn.
Neen, aanvraag 23/01/2023 ingediend en ik zie hem zelfs niet op het portaal staan. Aanvraag van BP2 ingediend op 27/04/2023 en ook niet zichtbaar op het portaal. Misschien ooit…
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan