Aanpak van de gas- en energiecrisis

als je zo debiel bent om maanden vast te hangen aan een veel te duur contract zie ik ze niet in staat om nog maar enkele kunstbloemen niet te laten verwelken dus ik denk eerder kuch domheid kuch.
Op dit forum zitten er velen die perfect weten hoe alles na te kijken, over te schakelen en verder op te volgen. De meerderheid(?) van de bevolking lijkt dit nog steeds niet onder de knie te hebben.

Anekdotisch bewijs, maar toch:
Uit gesprekken met m'n vriendenkring over het energie/zonnepanelen/renoveren-onderwerp blijken de meesten:

- Lukraak 'goed klinkende' energiecontracten af te sluiten via telefoon.
- Elke maand de nieuwe tarieven vergelijken hebben ze al een paar maanden opgegeven.
- Nog steeds geen idee te hebben hoeveel ze verbruiken, hoeveel zonnepanelen ze liggen hebben en wat deze opleveren.
- Niet te weten dat er een zeer voordelige groene lening bestaat voor o.a. zonnepanelen.
- Hun gedrag qua gebruik niet willen aanpassen, want alle prijsstijgingen zijn niet hun schuld en hun luxegedrag mag (tijdelijk) niet minderen.
- En dan maar klagen dat ze minstens 1.500euro moesten opleggen bij de afrekening.
 
Op dit forum zitten er velen die perfect weten hoe alles na te kijken, over te schakelen en verder op te volgen. De meerderheid(?) van de bevolking lijkt dit nog steeds niet onder de knie te hebben.

Anekdotisch bewijs, maar toch:
Uit gesprekken met m'n vriendenkring over het energie/zonnepanelen/renoveren-onderwerp blijken de meesten:

- Lukraak 'goed klinkende' energiecontracten af te sluiten via telefoon.
- Elke maand de nieuwe tarieven vergelijken hebben ze al een paar maanden opgegeven.
- Nog steeds geen idee te hebben hoeveel ze verbruiken, hoeveel zonnepanelen ze liggen hebben en wat deze opleveren.
- Niet te weten dat er een zeer voordelige groene lening bestaat voor o.a. zonnepanelen.
- Hun gedrag qua gebruik niet willen aanpassen, want alle prijsstijgingen zijn niet hun schuld en hun luxegedrag mag (tijdelijk) niet minderen.
- En dan maar klagen dat ze minstens 1.500euro moesten opleggen bij de afrekening.

Andere vrienden kiezen...

Hier heeft bijna iedereen een P1 gekocht voor 20 euro. Alles gecheckt. De brol er uit geflikkerd en zuinige machines gekocht.

Zonnepanelen gelegd en die aan het opvolgen.

Ik stel mij altijd de vraag welke job volwassen mensen hebben als ze voor zichzelf al niet een investering van paar honderd kunnen berekenen of afwerken.

Doen de meeste gewoon "sorteer papier", - "ja baas" ? Beetje proactiviteit en zelfstandigheid is toch niet te veel gevraagd?
 
Het kan ook altijd een fout zijn met de digitale meter of nog erger: Een gaslek (waarbij je grote hoeveelheden verbruikt zonder effectief te verbruiken). Vandaar dat het slim is van uw meter regelmatig te controleren.

(Idem met uw water. Een waterlek is ook altijd mogelijk)

26000 kWh gas is al heel ruim, zeker als het algemeen geweten is dat de gasprijzen al sinds de herfst/winter van 2021 sterk begonnen te stijgen.
Maar tussen de 13500 en 18000 kWh elektriciteit daar bovenop, daar moet je wel echt je best voor doen... Want met dat gasverbruik is het niet alsof ze elektrisch verwarmen.

Dat moet een serieus elektriciteitslek geweest zijn om hun cijfers te verklaren :)
 
Andere vrienden kiezen...

Hier heeft bijna iedereen een P1 gekocht voor 20 euro. Alles gecheckt. De brol er uit geflikkerd en zuinige machines gekocht.

Zonnepanelen gelegd en die aan het opvolgen.

Ik stel mij altijd de vraag welke job volwassen mensen hebben als ze voor zichzelf al niet een investering van paar honderd kunnen berekenen of afwerken.

Doen de meeste gewoon "sorteer papier", - "ja baas" ? Beetje proactiviteit en zelfstandigheid is toch niet te veel gevraagd?
Eerder een generatie met luxeproblemen en andere prioriteiten waarbij ze nooit iets tekort kwamen of iets moesten doen.
Het is niet alleen bij m'n vrienden zo. Ik hoor het ook bij collega's, buren en familieleden.
 
Eerder een generatie met luxeproblemen en andere prioriteiten waarbij ze nooit iets tekort kwamen of iets moesten doen.
Het is niet alleen bij m'n vrienden zo. Ik hoor het ook bij collega's, buren en familieleden.

Luxeprobleem van 1500 ye moeten opleggen?

Wederom, wat doen die dan als job als ze dat niet zien aankomen?

Een uurtje werk om paar 100 euro te besparen, relative no brainer.
 
Luxeprobleem van 1500 € moeten opleggen?

Wederom, wat doen die dan als job als ze dat niet zien aankomen?

Een uurtje werk om paar 100 euro te besparen, relative no brainer.

Ik zou denken, dezelfde mensen die als ze een lening afsluiten, het advies van "hun" bank volgen ipv rond te kijken voor duizenden euro's verschil op een lening? Gemakzucht "omdat het zo ook gaat", heb ik ook al gezien bij kennissen en vroegere vrienden.

Ik wil geen conclusies trekken over de vrienden van Vulture, maar onderschat de luiheid en domheid van heel wat mensen niet, ook als het op geld aan komt. Of ze verwachten eindeloos veel steun van de overheid, of dat ze met 1 of ander half verhaal in een rioolgazet op magische wijze zullen gered worden, wat toch mijn gevoel is bij dat HLN-artikel. :p

Om maar een ander voorbeeld te geven dat ik me na 15+ jaar nog herinner: volle crisis in 2007/2008 in de VS; een gezin met 2 werkende ouders, arbeiders in een matig betalende sector, geen shiften e.d., heel uitvoerende job (waarvan je weet dat die zeker in de VS niet dik betaald worden)
En maar klagen dat ze geen 2 keer per week konden uit eten gaan zoals vroeger, en dat de kost van 2 auto's (waarvan 1 benzine vretende pick-up truck - meer truck dan pick-up) ook wel zwaar werd. Totaal geen besef dat ze misschien boven hun stand leefden of tijdens crisis hun uitgavenpatroon wat moesten aanpassen voor het geval 1 van de 2 of beide hun job zouden kwijt raken.
 
26000 kWh gas is al heel ruim, zeker als het algemeen geweten is dat de gasprijzen al sinds de herfst/winter van 2021 sterk begonnen te stijgen.
Maar tussen de 13500 en 18000 kWh elektriciteit daar bovenop, daar moet je wel echt je best voor doen... Want met dat gasverbruik is het niet alsof ze elektrisch verwarmen.

Dat moet een serieus elektriciteitslek geweest zijn om hun cijfers te verklaren :)
Wij zaten aan ongeveer 26.000kWh gasverbruik, maar afgelopen jaar dit teruggedrongen naar 18.000kWh. Door extra isoleren, thermostaat lager te zetten en algemeen meer op te letten.

Maar qua elektriciteit zaten we aan 4800kWh. Geen zonnepanelen. Dus hoe die in godsnaam aan zoveel geraken snap ik echt niet. Aangezien ze ook zoveel gasverbruik hebben denk ik niet dat ze ook nog met accumulatie bijverwarmen.

Wij zaten vorig jaar ongeveer aan 5000€, incl afrekening.

Wij letten tot een paar jaar terug eigenlijk nergens op. Sinds die prijsstijgingen zijn we er wel op beginnen letten en ondertussen hebben we ook zonnepanelen, zijn we extra aan het isoleren en verbruiken we bewuster (zware verbruikers overdag als het zonnetje schijnt)
 
Alez, welkom op BG waar de hooggeschoolde weer eens gaat zeggen dat de gemiddelde mens lui en dom is omdat ze geen energiecontracten (wat een hoop cijfers zijn waarvan enkele in het klein met een reden) kunnen vergelijken...
Neen, voor velen IS dat moeilijk omdat ze onvoldoende digitaal onderlegd zijn, omdat ze een iq onder de 100 hebben, omdat dit een compleet nieuw gegeven is en absoluut geen routine,...

Maar in HLN met "we hebben een ganse winter kou geleden" in de titel staan janken "als jong gezin met een baby onderweg" terwijl je het verbruik hebt van een klein appartementsgebouw zal weinig zoden aan de dijk brengen...
 
Op dit forum zitten er velen die perfect weten hoe alles na te kijken, over te schakelen en verder op te volgen. De meerderheid(?) van de bevolking lijkt dit nog steeds niet onder de knie te hebben.

Anekdotisch bewijs, maar toch:
Uit gesprekken met m'n vriendenkring over het energie/zonnepanelen/renoveren-onderwerp blijken de meesten:

- Lukraak 'goed klinkende' energiecontracten af te sluiten via telefoon.
- Elke maand de nieuwe tarieven vergelijken hebben ze al een paar maanden opgegeven.
- Nog steeds geen idee te hebben hoeveel ze verbruiken, hoeveel zonnepanelen ze liggen hebben en wat deze opleveren.
- Niet te weten dat er een zeer voordelige groene lening bestaat voor o.a. zonnepanelen.
- Hun gedrag qua gebruik niet willen aanpassen, want alle prijsstijgingen zijn niet hun schuld en hun luxegedrag mag (tijdelijk) niet minderen.
- En dan maar klagen dat ze minstens 1.500euro moesten opleggen bij de afrekening.
Domheid dus.
 
Een elektriciteitsverbruik van 13000 kWh is toch gewoon totaal van de pot gerukt?
Wij hebben vorig jaar 7982 kWh verbruikt, gezin met twee volwassen kinderen en met een EV die goed was voor 2907 kWh. Dus 5075 kWh
Dat is dan met twee volwassenen die ten dele thuis werken, en met koken op electriciteit.
Hoe kom je in godsnaam aan 13000 kWh???
 
Ik denk dat heel weinig mensen wekelijks hun verbruik checken.
Dat klopt maar mensen zouden dit wel moeten doen. En op de vraag Makila je doet dit toch zelf ook niet?

Heu jawel hoor. Juist omwille van een gas of waterlek of zo.
 
Ik hoop dat ze nu wel gaan / laten onderzoeken wat er fout loopt.

Want als de oorzaak niet wordt weggenomen (gaslek, elektriciteitslek, fout met digitale teller ..) dan gaan ze ondanks de veel lagere tarieven volgend jaar alweer een gepeperde factuur krijgen. Dan stellen ze de shit nu alleen maar uit is is er helemaal niks opgelost.

Ik ga er namelijk default vanuit dat dit gezin niks fout doet en dat de reden een technische oorzaak heeft. Leuk als er dan een wilde weldoener is maar ...
 
Ik hoop dat ze nu wel gaan / laten onderzoeken wat er fout loopt.

Want als de oorzaak niet wordt weggenomen (gaslek, elektriciteitslek, fout met digitale teller ..) dan gaan ze ondanks de veel lagere tarieven volgend jaar alweer een gepeperde factuur krijgen. Dan stellen ze de shit nu alleen maar uit is is er helemaal niks opgelost.

Ik ga er namelijk default vanuit dat dit gezin niks fout doet en dat de reden een technische oorzaak heeft. Leuk als er dan een wilde weldoener is maar ...
Èn een gaslek èn 1 of andere "fout" met de electriciteitsmeter(s)? Komaan, dat geloof je toch zelf niet?
 
Èn een gaslek èn 1 of andere "fout" met de electriciteitsmeter(s)? Komaan, dat geloof je toch zelf niet?
??? Waar heb ik Èn en Èn gezegd? Goed lezen.

En neen dat tussen haakjes wil dat helemaal niet zeggen. Dat wel zeggen mogelijks 1 van die zaken. Zie ook de 2 puntjes.

Begrijpend lezen is soms moeilijk :)
 
Ik hoop dat ze nu wel gaan / laten onderzoeken wat er fout loopt.

Want als de oorzaak niet wordt weggenomen (gaslek, elektriciteitslek, fout met digitale teller ..) dan gaan ze ondanks de veel lagere tarieven volgend jaar alweer een gepeperde factuur krijgen. Dan stellen ze de shit nu alleen maar uit is is er helemaal niks opgelost.

Ik ga er namelijk default vanuit dat dit gezin niks fout doet en dat de reden een technische oorzaak heeft. Leuk als er dan een wilde weldoener is maar ...
Ik hoorde dat ze een installatie in/aan het tuinhuis hadden afgelegd en dat het verbruik licht (niet veel) gedaald was.
Dus dat aftappen naar een wietplantage is nog altijd een scenario :unsure:
 
Mss is de man wel een slimmerik van BG.
Staat zn zolder vol met cryptominers.

En maar vooroordelen over een wietplantage😁

308738481_8100775366661853_6780656714089194911_n.jpg
 
Wij zaten aan ongeveer 26.000kWh gasverbruik, maar afgelopen jaar dit teruggedrongen naar 18.000kWh. Door extra isoleren, thermostaat lager te zetten en algemeen meer op te letten.

Maar qua elektriciteit zaten we aan 4800kWh. Geen zonnepanelen. Dus hoe die in godsnaam aan zoveel geraken snap ik echt niet. Aangezien ze ook zoveel gasverbruik hebben denk ik niet dat ze ook nog met accumulatie bijverwarmen.

Wij zaten vorig jaar ongeveer aan 5000€, incl afrekening.

Wij letten tot een paar jaar terug eigenlijk nergens op. Sinds die prijsstijgingen zijn we er wel op beginnen letten en ondertussen hebben we ook zonnepanelen, zijn we extra aan het isoleren en verbruiken we bewuster (zware verbruikers overdag als het zonnetje schijnt)

Die sjarels zitten letterlijk aan continue 1.5kw verbruik. Elke 24h van elke dag. Dat is een oven die continu aan het snel voorverwarmen is of 2 kookplaten op volle petrol...

"We hebben kou geleden", maar dan wel naar een aquarium van 10 op 10 m staan staren waarschijnlijk...


Alez, welkom op BG waar de hooggeschoolde weer eens gaat zeggen dat de gemiddelde mens lui en dom is omdat ze geen energiecontracten (wat een hoop cijfers zijn waarvan enkele in het klein met een reden) kunnen vergelijken...
Neen, voor velen IS dat moeilijk omdat ze onvoldoende digitaal onderlegd zijn, omdat ze een iq onder de 100 hebben, omdat dit een compleet nieuw gegeven is en absoluut geen routine,...

Maar in HLN met "we hebben een ganse winter kou geleden" in de titel staan janken "als jong gezin met een baby onderweg" terwijl je het verbruik hebt van een klein appartementsgebouw zal weinig zoden aan de dijk brengen...


Blablabla. Als je verbruik 10x zoveel als een ander moet je niet komen toeteren dat je "kou geleden hebt". Nee, dan heb je, overduidelijk, iets niet goed gedaan.


Ondertussen staat er in de gazet dat een wilde weldoener de rekening betaald heeft voor dat koppel.

Wss de aftapper die ni wil dat zijn wietplantage ontdekt wordt.

:rofl:
 
Alez, welkom op BG waar de hooggeschoolde weer eens gaat zeggen dat de gemiddelde mens lui en dom is omdat ze geen energiecontracten (wat een hoop cijfers zijn waarvan enkele in het klein met een reden) kunnen vergelijken...
Neen, voor velen IS dat moeilijk omdat ze onvoldoende digitaal onderlegd zijn, omdat ze een iq onder de 100 hebben, omdat dit een compleet nieuw gegeven is en absoluut geen routine,...

Maar in HLN met "we hebben een ganse winter kou geleden" in de titel staan janken "als jong gezin met een baby onderweg" terwijl je het verbruik hebt van een klein appartementsgebouw zal weinig zoden aan de dijk brengen...

Als dat op mijn reactie bedoeld was: ik zeg niet dat iedereen die geen energiecontracten vergelijkt gemakzuchtig, lui of dom is :)
Maar ik zou toch durven zeggen dat veel van die klagers (hoogopgeleid of niet) dat wel zijn en meer zouden kunnen doen ipv in HLN gaan jammeren met een zeer twijfelachtig verhaal, of hele dagen tegen iedereen klagen hoe lastig het is.

Ik ken "laagopgeleiden" die prima op VREG hun verbruik ingeven, of absoluut niet-digitale bejaarden die zich inschrijven op de groepsaankoop van de provincie (niet noodzakelijk de beste optie, maar het zal ook geen contract zijn van 1 €/kWh)

En 100% akkoord met je laatste paragraaf :)
 
Terug
Bovenaan