Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Items =/= fietsen ;)
Fietsen

Giant is lang niet de enige. Vooral fietsenproducenten die zelf alle of een groot deel van de verkoop van hun fietsen aan de consument voor hun rekening nemen, zien af. Zij kunnen het voorraadrisico niet doorschuiven naar de fietswinkeliers.

Zo zit de Duitse fietsenbouwer Rose Bikes met een immense voorraad van 50.000 onverkochte fietsen. De meer dan een eeuw oude fabrikant boekte in het boekjaar 2021-2022, dat tot eind september liep, nog een groei van 17 procent tot 174 miljoen euro, maar zag daarna de vraag stilvallen. Het merk geeft nu kortingen tot 15 procent om van de overschotten af te komen én broodnodige cash vrij te maken.

Merci voor jullie input.

Op mijn huidige fiets heb ik de powermeter in mijn pedalen zitten (Rally RS200 van Garmin). Welke is de beste? Die van Garmin of die op de Canyon?

Normaal ben ik nooit zo besluiteloos maar nu heb ik het toch moeilijk. Allez in theorie want in praktijk kan ik momenteel geen van beiden NU kopen ... :) Bij Canyon staat "binnenkort" en bij Scott gaat dat ook niet simpel zijn. Oog zegt Canyon maarja uiterlijk is niet altijd de juiste keuze. ;)

Swat luxeprobleem
De Rally reeks van Garmin krijg vrij goeie reviews voor zover ik mee ben. Véél beter dan de oude Vectors alleszins (Vector 3 was semi-ok, denk ik, Vector 2 was vrij dramatisch).

Als je toch al RS200 pedalen hebt zou ik die 4iiii PM gewoon negeren. Er is geen enkele reden om een goeie dual sided in te wisselen voor een single sided PM. Tenzij het je niet teveel uit maakt en je wat geld hoopt te recuperen op die Garmin pedalen, maar het feit dat je die investering gedaan hebt laat mij vermoeden van niet :-)
Ik ga ervan uit dat die rally dubbelzijdig is?
Dan zijn de pedalen beter dan de enkelzijdige van 4iii. Die trouwens niet zulke goeie reviews kreeg. Ik weet niet in hoeverre updates dit al gefixt hebben.

Zowel de foil als de aeroad zijn belachelijk goeie fietsen waar je veel waar voor je geld krijgt. Ga gewoon voor diegene die je het mooiste vindt zou ik zeggen :p
Ter info: Alle (RS, XC...) 200 pedalen van Garmin zijn dubbelzijdig. De enkelzijdige varianten dragen het nummer 100 (RS100, XC100...).

Ik heb weer even jullie hulp/mening nodig.

Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe koersfiets maar kan niet kiezen. Welke zouden jullie nemen en waarom?

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2 of Scott Foil RC 10 (Canyon maat S en Scott maat 54)

Ik ben nog altijd "een sjotterke" dus vooral in gebruik tussen mei en augustus. Rij graag aan de vaart tussen Leuven en Mechelen maar even graag "Brabantse Pijl" en "Ronde van Vlaanderen" parcours ... Naar de Ardennen zou ik wel eens graag willen gaan maar écht hooggebergte zit er voorlopig niet direct aan te komen denk ik.

Merci voor jullie raad! :)
Vermits ik hier in de buurt bij de lokale fietswinkel de Scott niet te pakken kan krijgen is de keuze gevallen op de Aeroad. Vermits ik eerder naar de leken neig heb ik heb nog een paar vraagjes voor de kenners ...

Ik zou gaan voor de wit met zwarte Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2. Ik ben zelf ongeveer 1m75 en ik heb nu een Merida Scultura E-7000 maat 54. Als ik mijn gestalte en binnenbeen lengte ingeef op de site van Canyon raden ze mij een Small aan. Iemand met mijn postuur die kan bevestigen dat dit klopt? :)

Dan misschien een paar héél domme vragen maja op internet lees je vanalles en meestal op 2 verschillende sites 2 verschillende meningen. Dus here I go. :)

Zoals gezegd is het niet de bedoeling om volgende maand cols in de alpen of Pyreneeën te gaan beklimmen maar valt dat wat mee om daarmee bergop te rijden? Ik ben zelf uit de omgeving van de druivenstreek en rij zoals gezegd al eens graag een Brabantse pijl of trek al eens graag richting de "Walen". Met de Merida rij ik wel redelijk vlot bergop (allez dat zijn heuveltjes hé) en dat zou toch tof zijn om daar met de nieuwe niet al te veel te moeten voor onder doen. De Merida weegt 7kg tegenover 7.8 van de Aeroad. Sommigen raden dan eerder de Ultimate aan.

De andere vraag die ik heb gaat over de wielen. Uiteraard zijn dat aero wielen maar hoe zit dat qua wind? Zoals het voorbije jaar toch redelijk winderig was heb ik geen zin om "uit het niets" een meter opzij geblazen te worden en onder een auto, bus, ... te belanden. Ikzelf weeg ongeveer 65kg en ik zie dat ze op een Small 50mm wielen zetten maar toch. Hier heb ik zelf dus nul ervaring mee.

Ahja laatste vraag voor de ervaringsdeskundigen. Op de bestel pagina staat "binnenkort" en dan "mei-september". Is dat de periode wanneer je zou kunnen bestellen of de periode waarop ze leverbaar zouden zijn? Niet dat het zo hard presseert maja eens ik ergens mijn zinnen op heb gezet ... ;-)

Het enige wat mij een beetje "afschrikt" zij de klachten over de krakende zadelpen. Is dat ondertussen opgelost op de nieuwe modellen?

Merci alvast voor de verduidelijking en tips!

Laatst bewerkt:
Vermits ik hier in de buurt bij de lokale fietswinkel de Scott niet te pakken kan krijgen is de keuze gevallen op de Aeroad. Vermits ik eerder naar de leken neig heb ik heb nog een paar vraagjes voor de kenners ...

Ik zou gaan voor de wit met zwarte Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2. Ik ben zelf ongeveer 1m75 en ik heb nu een Merida Scultura E-7000 maat 54. Als ik mijn gestalte en binnenbeen lengte ingeef op de site van Canyon raden ze mij een Small aan. Iemand met mijn postuur die kan bevestigen dat dit klopt? :)

Dan misschien een paar héél domme vragen maja op internet lees je vanalles en meestal op 2 verschillende sites 2 verschillende meningen. Dus here I go. :)

Zoals gezegd is het niet de bedoeling om volgende maand cols in de alpen of Pyreneeën te gaan beklimmen maar valt dat wat mee om daarmee bergop te rijden? Ik ben zelf uit de omgeving van de druivenstreek en rij zoals gezegd al eens graag een Brabantse pijl of trek al eens graag richting de "Walen". Met de Merida rij ik wel redelijk vlot bergop (allez dat zijn heuveltjes hé) en dat zou toch tof zijn om daar met de nieuwe niet al te veel te moeten voor onder doen. De Merida weegt 7kg tegenover 7.8 van de Aeroad. Sommigen raden dan eerder de Ultimate aan.

De andere vraag die ik heb gaat over de wielen. Uiteraard zijn dat aero wielen maar hoe zit dat qua wind? Zoals het voorbije jaar toch redelijk winderig was heb ik geen zin om "uit het niets" een meter opzij geblazen te worden en onder een auto, bus, ... te belanden. Ikzelf weeg ongeveer 65kg en ik zie dat ze op een Small 50mm wielen zetten maar toch. Hier heb ik zelf dus nul ervaring mee.

Ahja laatste vraag voor de ervaringsdeskundigen. Op de bestel pagina staat "binnenkort" en dan "mei-september". Is dat de periode wanneer je zou kunnen bestellen of de periode waarop ze leverbaar zouden zijn? Niet dat het zo hard presseert maja eens ik ergens mijn zinnen op heb gezet ... ;-)

Het enige wat mij een beetje "afschrikt" zij de klachten over de krakende zadelpen. Is dat ondertussen opgelost op de nieuwe modellen?

Voor de heuveltjes in België is de aeroad meer dan genoeg hoor. Die wielen gaan ook geen probleem geven. Enkel voor het hooggebergte zou ik voor een ander setje gaan. De meeste profs kiezen ook de aeroad voor de klassiekers.

Die levertijd is wanneer hij normaal binnen zou zijn. Maar zolang je niet kan bestellen kan dat altijd veranderen. Best is toch dagelijks eens kijken, want die van mij was ook plots uit het niets op voorraad.

Krakende zadelpen lijkt me opgelost. Ik heb er toch geen last van. En is makkelijk op te lossen met een stukje tape te kleven.

Aeroad is fiets die zeer vlot en leuk klimt.
Aanzetten en berg op gaat duidelijk merkbaar sneller dan met mijn Domane.

Op mijn Aeroad zitten de 60mm velgen. Persoonlijk vind ik deze te hoog. 1x Bijna op het asfvalt gelegen door windstoot op mijn voorwiel. 😅

Dat zou de correcte maat moeten zijn ja.

Gaat geen enkel probleem zijn hoor. In cijfers gaat hij trager klimmen ja, maar je hebt ook nog een bergaf na een bergop en daar ga je dan sneller zijn.
Ook op het vlakke gaat de aeroad sneller zijn.
Hoge wielen blijven opletten geblazen eh.
Als daar zijwind inblaast dan kan dat al eens schrikken zijn. Dat is even wennen maar niks u grote zorgen over te maken als je niet dagelijks bij windkracht 4 gaat fietsen.
Is een maat voor niks. Gewoon elke dag checken en vooral op maandag.
Dan heb je de meeste kans om er eentje te scoren.

Is verbeterd. Maar volledig opgelost zou ik niet durven zeggen.

Met die wielen heb ik eigenlijk totaal geen problemen. Ik heb de 62 vooraan en vorige werk met 5bft gereden en dat was eigenlijk geen verschil of met mijn 45mm van op de ultimate.

Zolang er geen rukwinden zijn en gewoon je stuur goed blijven vasthouden.

50mm vooraan van op de small is normaal sowieso geen probleem.

De profs rijden natuurlijk met de CFR's die 600 gram minder wegen. ;-) Die waren eergisteren nog op voorraad en heb heel even (te lang dus 😅) getwijfeld om die te bestellen maja dat is misschien toch een beetje overkill. :-)

Langs de andere kant is er niets zo tof om uw kameraden op de bergskes achter te laten! :evil: Ik wacht dan wel altijd braaf boven hé. ;-)

Elke dag de outlet in de gaten houden, hier komen dagelijks fietsen bij, soms nog met een korting. Mijn vorige Aeroad heb ik ook zo gekocht.
Heb net voor dezelfde keuze als jij gestaan en ook voor de Aeroad cf slx8.0 gegaan. Ben zelf 1.81 met een bbl van 85 cm en zadelhoogte is 76,5 cm, is voor mij maat M.

Sorry maar hier ben ik wéér ... 🫣

Ik ben maandag eens in Valkenburg bij het Shimano Experience Center een Aeroad CF SLX 8 gaan huren voor een dag. Ik heb de "Amstel Gold Lus 2" gereden. Afstand 110 km en in realiteit net iets boven de 1800 hoogte meters. (in de pdf waren het er 200 minder :) )

Het was droog maar enorm veel wind. (4-5 bft). Daar heb ik dus al dadelijk aan den lijve de impact van de wind op de hoge velgen kunnen voelen. Dat was toch niet echt "relax" rijden vond ik. Kan ook zijn omdat ik dat niet gewend ben natuurlijk maar toch ... als ik "in de beugels reed" had ik precies niet veel nodig om de controle te verliezen. Gewoon rechtop zittend met de handen aan de shifters had ik er minder moeite mee.

Qua klimmen leek dat wel mee te vallen. Ben er veel voorbij gegaan in de heuveltjes (al waren het vooral "pappie's" die op stap waren precies) en op strava toch bijna overal de beste tijd van de dag. Ik kan het niet helemaal vergelijken met mijn huidige fiets (dat denk ik wel een klimfiets is) omdat ik daarmee nog nooit in die streek ben gaan fietsen maar die lijkt wel iets makkelijker te klilmmen dan de Aeroad effectief.

Waar ik wel van verschoten was op het einde was dat mijn gemiddelde snelheid echt wel een pak lager lag dan een vergelijkbare rit in de Vlaamse Ardennen een tijdje geleden. Wel natuurlijk een aantal "verzachtende omstandigheden": Ik heb onlangs mijn sleutelbeen gebroken en mijn schouder uit de kom. Heb ondertussen wel wat gezwift (was het enige wat mocht) en was de eerste keer terug buiten eigenlijk in 7 weken. Maar toch ... Op de Gulpenerberg had ik mijn moeilijkste moment. Krampen in beide bovenbenen maar toch door gezwalpt tot boven. 😅 Natuurlijk ligt dat aan de niet optimale conditie, beetje andere zithouding maar zo erg had ik ze nog niet gehad. :)

Nu heb ik er wel een hele dag mee mogen rijden maar zit ik toch nog altijd met wat twijfels. Van dat "Aero" effect heb ik weinig gemerkt. Waarschijnlijk waren de condities daar niet optimaal voor? Ik reed op het einde een aflopend stuk terug richting Valkenburg met vol de wind op de kop. 250 watt (ik weeg 66kg) aan het bijtrappen en reed daar ocharm 23 km/u. WTF

Ook qua optrekken had ik precies het idee dat ik daar iets meer moeite voor moest doen dan op mijn Merida. Maar dat kan ook gewoon een waanidee in mijn hoofd zijn ...

Ik zit nu gewoon te twijfelen of ik toch niet beter ook eens de Ultimate zou gaan testen. Qua looks vind ik de Aeroad sowieso mooier maja dat telt niet zeggen ze dan. 😅

Hieronder aan aantal foto's:

Ik ben maandag eens in Valkenburg bij het Shimano Experience Center een Aeroad CF SLX 8 gaan huren voor een dag. Ik heb de "Amstel Gold Lus 2" gereden. Afstand 110 km en in realiteit net iets boven de 1800 hoogte meters. (in de pdf waren het er 200 minder :) )

Het was droog maar enorm veel wind. (4-5 bft). Daar heb ik dus al dadelijk aan den lijve de impact van de wind op de hoge velgen kunnen voelen. Dat was toch niet echt "relax" rijden vond ik. Kan ook zijn omdat ik dat niet gewend ben natuurlijk maar toch ... als ik "in de beugels reed" had ik precies niet veel nodig om de controle te verliezen. Gewoon rechtop zittend met de handen aan de shifters had ik er minder moeite mee.

Qua klimmen leek dat wel mee te vallen. Ben er veel voorbij gegaan in de heuveltjes (al waren het vooral "pappie's" die op stap waren precies) en op strava toch bijna overal de beste tijd van de dag. Ik kan het niet helemaal vergelijken met mijn huidige fiets (dat denk ik wel een klimfiets is) omdat ik daarmee nog nooit in die streek ben gaan fietsen maar die lijkt wel iets makkelijker te klilmmen dan de Aeroad effectief.

Waar ik wel van verschoten was op het einde was dat mijn gemiddelde snelheid echt wel een pak lager lag dan een vergelijkbare rit in de Vlaamse Ardennen een tijdje geleden. Wel natuurlijk een aantal "verzachtende omstandigheden": Ik heb onlangs mijn sleutelbeen gebroken en mijn schouder uit de kom. Heb ondertussen wel wat gezwift (was het enige wat mocht) en was de eerste keer terug buiten eigenlijk in 7 weken. Maar toch ... Op de Gulpenerberg had ik mijn moeilijkste moment. Krampen in beide bovenbenen maar toch door gezwalpt tot boven. 😅 Natuurlijk ligt dat aan de niet optimale conditie, beetje andere zithouding maar zo erg had ik ze nog niet gehad. :)

Nu heb ik er wel een hele dag mee mogen rijden maar zit ik toch nog altijd met wat twijfels. Van dat "Aero" effect heb ik weinig gemerkt. Waarschijnlijk waren de condities daar niet optimaal voor? Ik reed op het einde een aflopend stuk terug richting Valkenburg met vol de wind op de kop. 250 watt (ik weeg 66kg) aan het bijtrappen en reed daar ocharm 23 km/u. WTF

Ook qua optrekken had ik precies het idee dat ik daar iets meer moeite voor moest doen dan op mijn Merida. Maar dat kan ook gewoon een waanidee in mijn hoofd zijn ...

Ik zit nu gewoon te twijfelen of ik toch niet beter ook eens de Ultimate zou gaan testen. Qua looks vind ik de Aeroad sowieso mooier maja dat telt niet zeggen ze dan. 😅

Ik vind het raar dat sommigen precies wel miserie hebben met die wielen en 4 bft. Ik heb al 2 ritten met 6 bft gereden en heb daar eigenlijk totaal geen last van. Je moet natuurlijk je stuur niet loslaten maar zwiepers heb ik nooit gehad.

Nu ik weet wel 83kg, maar een vriend van me die jouw gewicht heeft heeft er ook niet echt last van.

6bft is geen leuke ervaring, maar dat was niet door de wielen.

Eigenlijk zou je in de beugels juist minder last mogen hebben aangezien er meer gewicht op je voorwiel komt. Ik weet niet hoe groot je bent, maar tot en met een medium steken ze er een 50mm wiel in langs voor en dat zou ook een verschil maken.

Ja gewicht zit rond de 66/67 kg en ik ben een meter 75 ongeveer.

Ja echte zwiepers toch een keer of 2 denk ik maar bijna continu het gevoel van te moeten tegensturen bij zijwind. Ik was ook wel wat meer op mijn hoede dan anders omdat ik écht niet weer wou vallen en mijn sleutelbeen/schouder terug afbreken. 😅

Hoe lager ik zat hoe feller ik er last van leek te hebben. (controle over stuur bedoel ik dan)

Maar jij hebt een Aeroad en Ultimate denk ik? Met welke rij je het liefst en op welk terrein de Aeroad en wanneer de Ultimate dan?

Gemiddelde snelheid en stevige wind gaat hoe dan ook niet goed samen.

Terug
Bovenaan