Aankoopadvies voor een gematigd gamer

Woodster

Active member
Dag iedereen,

Een goede tien jaar geleden kocht ik als jonge gast mijn eerste zelf samengestelde gaming PC. Dit zijn de specs:

Intel i5-2500k @ 4.3Ghz
GTX750Ti - 8GB RAM
Crucial M4 64GB SSD
Coolermaster 690 II Advanced
Thermalright true spirit 120 CPU cooler
XFX PRO550W
Asrock Z68 Pro3
Samsung Spinpoint F3 HD105SJ - 1TB
Windows 7

Gedurende de jaren heb ik enkel mijn 560Ti veranderd naar een 750Ti aangezien mijn vorige grafische kaart het begeven had. Verder ben ik steeds super content geweest van deze computer.

Ondertussen kan iedereen wel merken dat deze computer verouderd is om de games van tegenwoordig op te draaien. Ik beperk mij dan ook tot games zoals Legends of Runeterra en Teamfight Tactics, kortom games waar mijn computer nog tegen opgewassen is. Het echte gamen doe ik ondertussen al jaren niet meer. Met momenten kriebelt het echter wel om mijn systeem te updaten als ik releases zoals Cyberpunk of een nieuwe Battlefield-reeks zie.

Bij deze mijn vraag: Stel dat ik games zoals Cyberpunk of de nieuwe Battlefield/COD zou willen spelen op medium tot high settings (ik heb geen nood aan de allerbeste configuratie om elk detail perfect te krijgen), wat zouden jullie mij aanraden? Is het überhaupt nog een mogelijkheid om deze desktop te upgraden? Ik heb geen idee waar ik naar moet kijken ivm het moederbord om te weten of dit nog compatibel is voor de huidige processoren en/of grafische kaarten. Verder betwijfel ik of het financieel de moeite is om deze computer helemaal om te gooien in plaats van 2de hands een nieuwe te kopen?

Tenslotte vroeg ik me ook af wat de huidige stand van zaken is rond gaming laptops. Zijn zij aan te raden?

Alvast bedankt voor de input :).
 
Heb je zelf al iets in gedachten wat je er aan zou willen spenderen?
Er zijn duizend-en-één mogelijkheden an sich. :)

En ook de belangrijke vraag natuurlijk, voel je jezelf comfortabel om zelf in je pc te knutselen/dingen te vervangen? Lijkt me van wel, maar toch even navragen voor de zekerheid. :)
 
Hey, bedankt voor je snelle reply.

Ik heb zelf nog nooit echt geknutseld aan een PC, buiten dan het vervangen van die grafische kaart. Verder heb ik niet echt ervaring met dit soort zaken, al vermoed ik dat dit via allerhande youtube filmpjes wel zou moeten lukken? 't Is in ieder geval een optie die ik wil open houden.

Ik heb geen idee over het budget dat ik moet vrijmaken. Een 700 à 800 euro? Dat lijkt me een budget waar ik me comfortabel bij kan voelen aangezien ik niet van plan ben om opnieuw die-hard te gaan gamen. Op zich kan ik ook wel hoger gaan dan dat als ik voor bijvoorbeeld 200 euro meer een enorme winst kan krijgen qua performance.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk deze PC behouden als bureauPC en een PS5 te kopen als die terug beschikbaar wordt. Ook een piste die ik wil overwegen. Het ding is echter dat ik nooit op consoles heb gespeeld... Dus dat schrikt me dan weer af van dat plan.
 
Je kan natuurlijk altijd tweedehands eens gaan rondneuzen, zijn zeker af en toe wel interessante dingen te vinden. Hebt natuurlijk iets minder zekerheid, maar qua prijs scheelt het zich inderdaad wel redelijk wat.

Nieuw zou je bv. kunnen kijken richting iets in de aard van :
Ryzen 5 3600 :+-200 euro
Mobo : +-100 euro
5600XT/GTX1660Ti : +-300 euro
16GB ram : +-80 euro
1TB ssd M2 : +-100 euro

Case, voeding en harde schijf hergebruiken.
Dan heb je eigenlijk een hele dikke pc voor een kleine 800 euro.
 
Probleem momenteel is ook beschikbaarheid, waardoor de prijzen kunstmatig hoog zijn. Zowel nieuw als tweedehands. Als het al beschikbaar is...

Dus belangrijkste vraag is: hoe dringend is het? ;)
 
Het is niet dringend. Ik game al jaren niet meer, dus op een paar maanden zal het niet uitkomen :). Stel dat ik mijn huidige PC upgrade, naar wat moet ik kijken ivm het moederbord?
 
Hangt er vanaf hé, voor wat je gaat. Momenteel biedt AMD de meeste upgrade-mogelijkheden.
Best bang-for-the buck met upgrade-mogelijkheden is een moederbord met B550 chipset.
 
Lijkt me inderdaad wel, dat als je tijd hebt, dat je beter wat kunt wachten op dit moment. De vraag naar alle producten ligt op dit moment zo enorm hoog.
 
Je kan natuurlijk altijd tweedehands eens gaan rondneuzen, zijn zeker af en toe wel interessante dingen te vinden. Hebt natuurlijk iets minder zekerheid, maar qua prijs scheelt het zich inderdaad wel redelijk wat.

Nieuw zou je bv. kunnen kijken richting iets in de aard van :
Ryzen 5 3600 :+-200 euro
Mobo : +-100 euro
5600XT/GTX1660Ti : +-300 euro
16GB ram : +-80 euro
1TB ssd M2 : +-100 euro

Case, voeding en harde schijf hergebruiken.
Dan heb je eigenlijk een hele dikke pc voor een kleine 800 euro.

Hangt er vanaf hé, voor wat je gaat. Momenteel biedt AMD de meeste upgrade-mogelijkheden.
Best bang-for-the buck met upgrade-mogelijkheden is een moederbord met B550 chipset.

Deze post met mijn build tickt de boxes van phate_13 en the_fox :): https://www.beyondgaming.be/threads/show-us-your-pc.563/post-29319
Is in totaal 948 EUR. Hou er wel rekening mee dat je een 1660super voorlopig even niet meer voor 222€ kan kopen.
 
Maar jullie zijn het er allemaal wel over eens dat het de moeite loont om mijn huidige PC om te bouwen prijs/kwaliteit gezien?


Uit nieuwsgierigheid: hoe komt het dat de vraag het aanbod momenteel zo hard overstijgt? Ligt dit aan de releases van een aantal gehypede games waardoor iedereen wil upgraden, of wat is er juist aan de hand?

Bedankt voor alle reacties trouwens.
 
Gedeeltelijk door corona, op twee vlakken. Productie heeft er tijdelijk iets-of-wat onder geleden, afhankelijk van industrie tot industrie hoe hard dit effectief gespeeld heeft. Maar daarnaast is er vooral een enorme stijging in de vraag door corona.

Hierbovenop is er een gestegen vraag door de enorme evolutie van dit moment. Ik zou niet uit mijn hoofd kunnen zeggen wanneer, en of, er ooit zo'n sterke stijging is geweest in zowel CPU als GPU performance op zo'n korte termijn. Het is alleszins lang geleden dat AMD de effectieve performance kroon had. Nu, dit speelt zich vooral af in de high-end regionen. Normaal zou er hierdoor ook een prijsdrukkend effect verwacht worden op de CPU's/GPU's hieronder. Maar door bovenstaand corona-effect is het eerder dat deze nieuwe technologie en stuk duurder is. Zelfs de Ryzen 5 3600 is momenteel duurder dan in April. Op tweakers vind je deze ook aan 200 euro. Ik heb deze nog 175 betaald in April.

Zo is er met voedingen in de zomer ook een tekort geweest, ik weet niet hoe het hier nu mee gesteld is.
 
Omdat de nieuwe CPU's en grafische kaarten op dit moment een grote sprong voorwaarts hebben genomen tov de vorige generatie en corona ook wat roet in het eten gooit. De nieuwe grafische kaarten van Nvidia bv zijn eind september gelanceerd en zijn zelfs nu amper te leveren.
Shops zijn content als ze een batch van 10 nieuwe binnen krijgen, en die gaan dan waarschijnlijk nog naar mensen die begin december reeds bestelden.
 
Maar jullie zijn het er allemaal wel over eens dat het de moeite loont om mijn huidige PC om te bouwen prijs/kwaliteit gezien?


Uit nieuwsgierigheid: hoe komt het dat de vraag het aanbod momenteel zo hard overstijgt? Ligt dit aan de releases van een aantal gehypede games waardoor iedereen wil upgraden, of wat is er juist aan de hand?

Bedankt voor alle reacties trouwens.
Ik heb ooit een 2550k gehad met een 660Ti en 16GB DDR4 2666mHz. Dan naar een i7 3770 met GTX 980 en dat verschil was al heel groot (1080p => 1440p was mogelijk en dat is een groot verschil in beleving). Dan eens 2 980's in SLI geprobeerd, nog eens straffere performance, op dat moment waren er nog relatief veel games die daar ondersteuning voor hadden.

Dan ben ik met een 7700K met die 2 980's, weer een stap vooruit gegaan, vooral in hogere maximum fps. Dan heb ik de gpu's verkocht en overgeschakeld naar 1 1080Ti en dat verschil was ook enorm. Dan heb ik een tijdje 2 1080Ti's in die machine's gestoken en waar het werkte was die SLI setup fantastisch, maar meestal was de 2e ballast omdat SLI nog maar zelden ondersteund wordt. In die periode ben ik van 1440p 60hz => 1440p Ultrawide 144Hz gegaan, zowel voor werk als games een heel fijne setup en echt een aanrader. 3440x1440p is zwaarder dan 1440p maar niet zo zwaar als 4k dus in de benchmarks moet je je daar wat tussenin rekenen.

Vorig jaar ben ik dan naar een 3900x op een goed X570 bord gegaan met 1 van mijn 1080Ti's. Het bord is goed om later een 5900x of 5950x op te zetten en er komt ooit ook wel eens een 3080 of 3080Ti, als er stock is. Het verschil van de 4/8c Intel naar de 12/24 core AMD (en ik vermoed dat dit bij de 6/12 core 3600 ook zo zal zijn) is dat alles veel consistenter krachtig aanvoelt. Alsof de pc een betere conditie heeft. De minimum fps zijn veel hoger, ook al zijn de maximum fps misschien wat lager in sommige games die slechts 4 cores met hoge clocks nodig hebben. Alles gaat heel vlot en snel, "snappy" is misschien een goed woord. Waar de 7700K vlot mee kon in alles waar je maar 4 cores voor nodig had, is de 3900x gewoon overal snel genoeg voor en dat voel je in alles. Er zal, tenzij je zware multithreaded applicaties doet niet veel verschil zitten in een 3600x en een 3900x voor games. 5000 series AMD is nog beter, maar die zal vandaag niet in je budget passen denk ik als je nog wat over wil voor een GPU, daar moet ook je focus liggen denk ik. Met deze setup haal ik heel respectabele FPS, en dat voor een 3 jaar oude GPU... Je kan een 1080Ti vergelijken met een 2070Super en beiden kan je weliswaar nog aan de dure kant op de tweedehandsmarkt vinden.

Een ander vaak over het hoofd gezien element is RAM. Ik ben in bovenstaand proces van 16GB 2666mHz naar 16GB 3600 CL16 met middelmatige secundaire timings naar 32GB 3600/CL16 met snelle secundaire timings (b-die chips) gegaan en ook dat heeft een impact op hoe alles voelt. Op Intel maakt dat niet zoveel uit, maar bij AMD wel. Je doet er dus goed aan ineens degelijk RAM te kiezen.

Met een beperkt budget vandaag, zou ik een degelijk x570 bord proberen te kopen (klaar voor een high end 5000 later), met in tussentijd een tweedehands 3600x(t). Probeer 16GB CL16 RAM te kopen, neem 1 NVME disk als OS drive (1TB is handig, maar je komt weg met 500GB of zelfs 256 als je heel aandachtig bent) en een 2e SSD, mag een SATA zijn voor opslag. Enkel de OS drive merk je echt dat het NVME is.

PSU best van een degelijk merk, dan heb je daar 10 jaar plezier van. Daarom kan je ook vrij veilig 2e hands PSU's kopen als die niet te zwaar zijn (1200W en hoger worden vaak intensief door miners gebruikt en dat wil je niet), en van een goed merk en SKU (Corsair RMx, HXi en AX(i) reeks bijvoorbeeld zijn goed en komen regelmatig tweedehands voorbij).

Vanaf een 2070 / 2070 super / 1080Ti kan je echt heel vlot 1440p spelen, en dat is wat de norm nu. Een 3060Ti is al een klasse hoger, maar de beschikbaarheid daarvan is erg slecht. Je kan dit level van performance normaal vinden tussen de 300 en 400 euro. I.f.v. daarvan kan je dan de rest van je componenten bijeen puzzelen...
 
Terug
Bovenaan