5600x -> 7800x3D

Gr3c0

Active member
Is het de moeite om een upgrade uit te voeren van een 5600x naar een 7800x3D?

Op Megekko kan je een upgrade kit kopen met een 7800x3D, een ASRock B650m en 32 gig ddr5 6000mhz, dit voor 650€

Ik bezit nog een 3080TI en speel op 4K.

De moeite waard of toch maar wachten op de 8000 serie?

Met een ander moederbord is het al direct 100€ meer .
28YSGZb.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je nog een paar maanden wil/kan wachten of meteen wil upgraden voor een beetje meer fps op 4K.
De 7800x3d is een kanon voor gaming, maar benchmarks laten zien dat het verschil steeds minder groot is als we van 1080P naar 4K gaan.
Daarnaast verschilt het ook nog per game.

Als we de rumours mogen geloven gaat Zen 5 betere IPC / betere clockspeed en zou de memory speed ook worden aangepakt
AMD zelf geeft aan dat de hele architecttuur van Zen5 vernieuwd is (dubbele ringbus naar ladder bus) minder latency ??
Ook gaan we naar 4nm en 3nm (bron hieronder)

Verder moet je er rekening mee houden dat de meeste upgrade kits een moederbord heeft dat PCI-E 4.0 is.
Als je los koopt kan je dan natuurlijk wel een moederbordje kiezen met een E achter de naam wat aangeeft dat het een PCI-E 5.0 is.
Deze mobo's zijn een stuk duurder.. en beginnen ergens tegen de 300 euro.
PCI-E 4.0 of PCI-E 5.0 maakt voor je 3080TI waarschijnlijk niet veel verschil. Maar rekening houden met de nieuwe 5000 serie kaarten van NVIDIA waar ze waarschijnlijk ook ddr7 gaan gebruiken ipv ddr6x ... kan het misschien wel uit gaan maken.
SSD nvme PCI-E 5.0 zijn ook veel sneller dan de pci-e 4.0 drives ... maar dat maakt voor gaming weinig verschil.

Ze verwachten in het 3de of 4de kwartaal de nieuwe Zen 5 chips van AMD. Waarschijnlijk zijn dat wel de NON 3d versies, en misschien pas tegen 2025 Q1 de 3d versie.

Je moet voor jezelf beslissen of je die maanden nog kan wachten ... is er nu een nieuwe game die je heel erg graag speelt en je bvb daarom beter nu wil upgraden.?? Als er geen game is die je echt pushed om te upgraden dan kan je bvb beter overwegen om nog wat te wachten.

Just my 2 cents
 
wachten op Zen 5. Eventueel zelf op zen5 3D als die weer wat later launched als de gewone zen5.

ik heb een 5900X en ga ook wachten met upgrade tot zen 5 3D

FYI: 650 euro aan een cpu upgrade gaat u misschien 10% meer performance geven, dan ben beter af je 3080Ti weg te doen en te upgraden naar een 4080 super ofzo. ( wat ik nu ook niet zou doen gezien die ADA al meer dan een jaar oud is)

De gpu gaat altijd het meest doorslag geven. cpu en ram zijn pas belangrijk als je gaat voor 244hz.
 
Terug
Bovenaan