Review: Uncharted: The Legacy of Thieves Collection

Sony blijft gestaag doorgaan met het overzetten van haar belangrijkste PlayStation 4-klassiekers naar enerzijds PlayStation 5, maar anderzijds ook pc. Voor PlayStation 5 wordt soms geopteerd voor een simpele patch, maar enkele titels zoals Death Stranding en Ghost of Tsushima kregen een volledig nieuwe release met zelfs extra inhoud. De laatste titel die opnieuw wordt uitgebracht is Uncharted 4: A Thief's End. Eigenlijk moet ik zeggen titels, want Uncharted: The Legacy of Thieves Collection bevat zowel A Thief's End als de spin-off The Lost Legacy. Van een Director's Cut is er deze keer evenwel geen sprake.

Inhoudelijk is er namelijk weinig veranderd voor deze Uncharted: The Legacy of Thieves Collection . Je krijgt de twee volwaardige avonturen zoals ze werden uitgebracht op de PlayStation 4. Het enige dat wel is verdwenen, is de multiplayer van Uncharted 4: A Thief's End. Deze multiplayer was best genietbaar en ik zou er met plezier opnieuw aan de slag mee gegaan zijn. Vind ik het spijtig dat de multiplayer niet aanwezig is? Ja, maar ik kan begrijpen waarom deze modus niet de focus was van de ontwikkelaars en waarom ze ervoor kozen om de multiplayer achterwege te laten. Uncharted is en blijft in hoofdzaak een verhaalgedreven serie die garant staat voor entertainment van het hoogste niveau.



Op schattenjacht

Uncharted 4: A Thief's End was het slotstuk van de saga van Nathan Drake, een van de meest geliefde personages op de PlayStation-console. Dit niet enkel vanwege zijn karakter, in het bijzonder zijn humor, maar ook vanwege de waanzinnige avonturen die hij samen met zijn trouwe kompaan Sully beleefde. In het vierde deel gaan jullie samen op zoek naar de legendarische schat van de piraat Henry Avery en de mythische piratenstad Libertalia. Wat het verhaal van het spel naar een hoger niveau tilt, is dat we meer inzicht krijgen in de jeugd van Nathan en we ook kennismaken met zijn broer Sam. Dit zorgt voor een extra emotionele noot in het verhaal, maar het emotionele moment bij uitstek kwam voor vele fans aan het einde van het spel waarbij we afscheid namen van Nathan die het avontuur inruilde voor rustig leven samen met zijn gezin.

Een jaar na het afscheid van Nathan Drake, keerde Naughty Dog echter terug met een nieuw Uncharted-spel. In The Lost Legacy kruipen we in de huid van Chloë Fraser, een schattenjaagster die haar opwachting maakte in de tweede en derde Uncharted. Het spel speelt zich af in Indië, waar Chloë met de hulp van Nadine, een van de antagonisten uit Uncharted 4, op zoek gaat naar de Tusk of Ganesh. Dit relikwie was een obsessie van haar vader en het enige dat ze nog van hem heeft, is een beeldje van Ganesh, wat kan aangeven dat hij op het juiste spoor was voordat hij verdween. Voor Chloë staat er dus meer op het spel dan enkel een legendarisch artefact te vinden. Maar zoals verwacht, ben je niet de enige partij die op zoek is naar de Tusk. Een krijgsheer genaamd Asav is ook op zoek naar de Tusk omdat hij hoopt dat het hem kan helpen in zijn strijd om Indië onder zijn gezag te krijgen.

Een ware lust voor het oog, waarbij de indrukwekkende set pieces je mond soms doen openvallen van verbazing.


Uncharted 4: A Thief's End is veruit een van de beste spellen verschenen voor de PlayStation 4, een geweldige rollercoaster van avontuur en emoties, alsook een waardige afsluiter van een saga die heel wat harten wist te veroveren. The Lost Legacy heb ik destijds links laten liggen omdat dit niet meer leek dan een tussendoortje en de vrees bestond dat het spel nooit de grootsheids van Uncharted 4 zou evenaren. Nu het spel beschikbaar is op PlayStation 5, ben ik wel blij dat ik het nu pas heb ontdekt. Want The Lost legacy is niet alleen een volbloed Uncharted-spel in compacte vorm, je kan het einde bereiken in een achttal uurtjes, maar ook een ware lust voor het oog waarbij, de indrukwekkende set pieces je mond soms doen openvallen van verbazing. Iets dat het spel natuurlijk gemeen heeft men zijn voorgangers. Het enige minpunt voor mij was dat Chloë Fraser toch wat moet onderdoen als hoofdpersonage omdat zij voor mij niet het charisma van Nathan heeft.



Mooie plaatjes

De Uncharted-reeks staat natuurlijk gekend voor zijn indrukwekkende landschappen en actievolle taferelen, en laten we eerlijk zijn, zelfs op de PlayStation 4 zagen deze twee titels er al geweldig uit. Deze remaster voor PlayStation 5 doet er nog een schepje bovenop. De collectie laat je immers toe om de twee spellen in drie verschillende modi te spelen: native 4K aan dertig beelden per seconde, checkerboard 4K aan zestig beelden per seconde, wat in essentie de high framerate Playstation 4-patch is die eerder is verschenen, en zelfs de mogelijkheid om te spelen aan 120 beelden per seconde, als je televisie dit toelaat, maar hier wordt de resolutie teruggebracht naar 1080p. Beide 4K-modi doen de spellen er absoluut adembenemend uitzien en als je een grote 4K-televisie hebt, dan zal je worden getrakteerd op een adembenemend visueel spektakel. Zo was het moeilijk om tijdens het spelen niet om de vijf minuten een screenshot te nemen voor deze review! Het is wel spijtig dat deze remaster van een spel van de vorige generatie opnieuw geen mogelijkheid heeft om in native 4K aan zestig beelden per seconde te spelen. De vloeiendheid die gepaard gaat met zestig beelden per seconde is het voor mij niet waard om opgeofferd te worden voor iets scherpere beelden. De overgang van 6zestig naar 120 beelden per seconden is voor mij dan weer minder opvallend dan dertig naar 6zestig beelden per seconde, waardoor ik het spel voornamelijk in de Performance-modus heb gespeeld.

Naast verbeterde graphics, brengt deze remaster natuurlijk nog andere verbeteringen met zich mee. Zo komt deze PlayStation 5-versie met snellere laadtijden, 3D-audio en haptische feedback van de DualSense-controller. De laadtijden zijn zoals verwacht geweldig en duurt het niet lang voordat je in het spel zit. Ook nadat je sterft kan je in een mum van tijd opnieuw het gevecht aangaan. Enkel het wisselen van spel neemt wat tijd in beslag, maar dit is uiteraard niets onoverkomelijk, zeker gezien je normaal één spel per keer speelt. De 3D-audio was het ideale excuus om die Pulse 3D-headset nog eens boven te halen en geeft een extra dimensie tijdens het spelen. De 3D-audio was vooral handig tijdens de gevechten en kan hulpvol zijn om te weten vanwaar je wordt beschoten. De haptic feedback zorgt samen met de 3D-audio voor een groter gevoel van immersie. De haptic feedback zal je vooral merken tijdens vuurgevechten, dankzij de weerstand op de triggers tijdens het schieten, en wanneer je met de jeep aan het rijden bent. Zeggen dat je elke kiezel of tak voelt, is uiteraard overdreven, maar je krijgt toch een zekere gewaarwording van de ondergrond. Al deze kleine aanpassingen maken het toch wel de moeite om deze twee spellen te (her)ontdekken. Sony vraagt natuurlijk wel € 49,99 voor de volledige versie en € 9,99 voor deze upgrade. Als je slechts één van deze titels in je bezit hebt voor PlayStation 4 en je de upgrade koopt, krijg je wel direct toegang krijgt tot beide spellen. Dit is natuurlijk leuk meegenomen. Langs de andere kant worden zij die Uncharted 4 via PlayStation Plus hebben geclaimd wel uitgesloten van deze upgrademogelijkheid.

Tot slot had ik nog in schoonheid willen eindigen door te stellen dat het plaatje af is bij deze collectie, maar helaas zijn er toch enkele technische problemen opgedoken. Hierbij gaat het voornamelijk om visuele glitches en een mooi voorbeeld kan je zien in deze opname van The Lost Legacy. Dit soort problemen lijken me gelukkig nog snel uit het spel te patchen, waardoor de avonturen van Nathan en Chloë voor de speler hopelijk vlekkeloos zullen verlopen.

Conclusie

Heb je een PlayStation 5 in huis en heb je Uncharted 4: A Thief's End en The Lost Legacy nog niet gespeeld? Dan heb je geen excuses meer om deze titels aan je voorbij te laten gaan. Dankzij de verschillende verbeteringen, komen de twee spellen in alle glorie tot hun recht op PlayStation 5 (pc-eigenaars moeten helaas nog eventjes wachten). Zelfs als je de twee titels wilt herbezoeken, zou deze collectie de keuze bij uitstel moeten zijn. Zoals je kan zien, zijn de opgelijste minpunten eerder muggenzifterij, want buiten die kleine puntjes valt er niets aan te merken op deze collectie.

Pro

  • Entertainment van de bovenste plank
  • Twee meeslepende avonturen
  • Adembenemende landschappen
  • Fantastische actiescenes

Con

  • Technische mankementen
  • Geen native 4K aan 60 fps
  • Chloë Fraser minder sterk als hoofdpersonage
  • Multiplayer van Uncharted 4 is afwezig
9

Over

Beschikbaar vanaf

28 januari 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Naughty Dog

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Terug
Bovenaan