4K Game PC € 4.000

MasterP

Member
Beste,

Ik ga mij binnenkort een nieuw Game PC samenstellen voor 4K te gamen.
Budget is rond de 4.000 EURO.

Ik wil identiek hetzelfde uitzicht als hier op deze link ---> https://www.alternate.be/ALTERNATE/Gamer-Special-Lian-Li-i9-4090-gaming-pc/html/product/1920264

Hier heb ik wat onderdelen gekozen maar ik vraag het ook eerst hier.
Moederbord alleen kost 409 EURO, is deze niet overkill? Kan het ook een goedkoper moederbord kunnen worden?
Ook nog heb ik een 4K monitor nodig. Ik heb tot nu toe enkel een 27inch LG 2K monitor gehad. Hoe groot is de 32inch monitor? Toch niet even groot als een 32inch LED TV he? :oink:

Monitor heb ik deze gevonden --> https://www.megekko.nl/product/2077/934429/Monitoren/Corsair-XENEON-32UHD144-monitor

Laat maar weten :thumb:

 
No offense maar ik begrijp niet waarom je zo veel geld zou spenderen aan al die RGB kerstverlichting zooi?
Je kijkt toch naar je scherm?
Ik heb zelf heel degelijke hardware (hexadeca core processor, 64GB ram, 3090 etc.) maar dat in een kast die goed ventileert en 0 RGB zooi.
 
Ik kan je goed begrijpen maar niet iedereen is hetzelfde. Ik hou van RGB 😀 en de Lian Li Case vindt ik prachtig. Daarom dat ik altijd voor RGB kies.
 
Ik ga voor de RTX 4080 i.p.v RTX 4090.
Qua scherm ook goedkoper maar dan de 28inch nemen want de 32inch is te groot voor mij.
Totaal is er toch een dik 1.200 EURO verschil.
Ik ga deze onderdelen bestellen.

4090 is wel een serieuze upgrade tegenover de 4080 als je in 4K wil gamen. Voor een 28 inch zou ik zelf kiezen voor 1440p want met 4K heb je diminishing returns op die grootte.
 
Oké, ik ga het scherm aanpassen naar 1440p. Bedankt!
Het is deels persoonlijke voorkeur natuurlijk maar zeker bij kleinere schermgroottes vind ik de performance impact van 4K disproportioneel t.o.v. de visuele verbeteringen, i.e. een scherper beeld. Dan gebruik ik de extra headroom van de GPU liever voor een hogere framerate of voor ray-tracing.

Dat gezegd zijnde, als je 4K belangrijk vindt dan ga je de meeste games wel met 4K 60 fps kunnen spelen met een 4080. Maar om echt future proof te zijn zou ik dan toch gewoon de 4090 kopen.

Suggesties van rtings voor 1440p monitors: https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/1440p-gaming-monitors

Ik heb zelf de ultrawide 1440p monitor die ik eerder suggereerde maar die is wel prijzig (1000 euro) en niet alle games ondersteunen ultrawide default.
 
Het is deels persoonlijke voorkeur natuurlijk maar zeker bij kleinere schermgroottes vind ik de performance impact van 4K disproportioneel t.o.v. de visuele verbeteringen, i.e. een scherper beeld. Dan gebruik ik de extra headroom van de GPU liever voor een hogere framerate of voor ray-tracing.

Suggesties van rtings voor 1440p monitors: https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/1440p-gaming-monitors

Ik heb zelf de ultrawide 1440p monitor die ik eerder suggereerde maar die is wel prijzig (1000 euro) en niet alle games ondersteunen ultrawide default.
Ik ga gewoon de LG 27GP850P-B UltraGear 27" 165Hz IPS Gaming Monitor nemen van 399,00 EURO.
 
Ik ben ook van mening dat een high refresh 1440p, eventueel ultrawide 1440p op 27"(of 34"voor ultrawide) een veel betere keuze is dan 4k. Vanaf 32" 14:9 is 4k dan weer wel de moeite. Een cpu zoals de 7800x3d rendeert ook beter bij hoge refresh rates, voor 4k kom je met iets veel eenvoudiger toe omdat dan toch alleen de gpu je bottlenecked...
 
Ik ben ook van mening dat een high refresh 1440p, eventueel ultrawide 1440p op 27"(of 34"voor ultrawide) een veel betere keuze is dan 4k. Vanaf 32" 14:9 is 4k dan weer wel de moeite. Een cpu zoals de 7800x3d rendeert ook beter bij hoge refresh rates, voor 4k kom je met iets veel eenvoudiger toe omdat dan toch alleen de gpu je bottlenecked...
Ik ga geen 32" bestellen want het gaat véél te groot zijn voor mij 😀 ook heb ik nog nooit een ultrawide gehad.
 
Ik heb een 144hz 1440p ultrawide, echt super...

4k resolutie zou weinig tot geen verschil maken in image quality op dit formaat, maar VEEL performance verlies met zich meebregen...
 
Bij TV's en monitors is dat de diagonaal, dus de aspect ratio (14:9 vs 21:9 voor ultrawides) maakt veel uit in hoe groot die effectief zijn. Een 21:9 1440p monitor van 34"is feitelijk ongeveer even hoog als een 14:9 27"monitor en heeft verticaal ook exact evenveel pixels.

De scherpte van een monitor is doorgaan best uitgedrukt in pixels per inch. Voor een 34" 1440p monitor is dat 11pppi, voor een 27" 1440p monitor is dat 109ppi. Voor een 27"4k monitor is dat 163ppi en voor een 32"4k monitor is dat 140ppi.

Die PPI maak uit in relatie tot hoe dicht je tegen je monitor zit. Op pakweg 80cm van mijn 144op monitor kan ik geen aparte pixels meer onderscheiden (110ppi), daar dus 140 of 160 van maken zou geen visuele meerwaarde opleveren maar een klasse of 2 zwaardere GPU behoeven om vergelijkbare FPS te halen.
 
Ik vind dat zo'n 100-110ppi ideaal is voor een monitor, kleiner (hogere DPI) en je moet scaling aanzetten, groter (lagere DPI) en je verliest aan scherpte.

Als je een 4K TV als monitor wil gebruiken ga je idealiter voor een 40-42 inch TV. Ik zie het nut niet in van 4K op een 27 inch desktop monitor.
 
Voor zo een pc zou ik precies toch een groter en performanter scherm kopen. Ik speel nu op een 34" 1440p en dat is voor mij optimaal. Dat scherm is zeker niet te groot hoor. Een paar weken en je kunt niet meer zonder :)
 
Voor zo een pc zou ik precies toch een groter en performanter scherm kopen. Ik speel nu op een 34" 1440p en dat is voor mij optimaal. Dat scherm is zeker niet te groot hoor. Een paar weken en je kunt niet meer zonder :)
Anders ga ik naar een winkel kijken hoe groot de 32" monitoren zijn om te beslissen.
 
Hangt er allemaal vanaf hoe ver je van dat scherm zit.
De meeste mensen die achter een pc zitten aan hun bureau, zitten met hun gezicht 50-60 cm van hun scherm.
En dan vind ik 32 ook teveel van goeie.
Ik vind 27 nog altijd ideaal als we over een pc monitor spreken en je gewoon aan een bureau zit met muis/keyboard.
 
Terug
Bovenaan