Archief - Working poor in Belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soekie

Legacy Member
Flawless zei:
Hoe ga ik zelf onderzoek doen? Ben ik een socioloog? Nee. Werk ik voor een unief ivm socio-economisch onderzoek? Nee, jij blijkbaar wel. Dus geef mij uw bronnen en leg mij het zwijgen op, want hoe meer ik uw zinnen lees hoe meer ik denk dat je of een troll bent of iemand met een serieus grote onzekerheidscomplex.

Ik zou natuurlijk geen resultaten naar voren brengen van niet afgeronde studies.

De afgeronde kan u allen op het wereldwijde web terugvinden.

Het hoeven zelfs geen studies te zijn, gewoon artikels opzoeken kan ook. Ook statistieken kunnen al veel bijdragen.

Ik heb niet het gevoel dat als ik hier zelfs honderd links post, er nog maar één van bekeken zal worden, laat staan dat ze niet met de grond gelijk zal worden gemaakt omdat die volgens jullie afkomstig zullen zijn uit een verkeerde bron ... (En neen ik wou de V.B. krant niet aanhalen. Ik stem overigens zelf absoluut geen V.B. :eek:).

SH343

Legacy Member
Soekie zei:
Ik heb genoeg ervaring met mensen met oogkleppen als die ik hier al tot in der treurnis toe zag paraderen, om te weten dat geen enkel bronnenmateriaal aanvaard zal worden.

Al zou ik jullie onderzoek zelf laten doen, zouden jullie allicht nog data vervalsen of conclusies gaan ontkennen, al komt wat ik zeg als een tsunami te berde uit de gegevens... Spijtig en pijnlijk, maar waar. Dat weet jij ook.

Heb je al ooit een discussie gezien waarin iemand na het vragen van een bron "ah oké, je hebt gelijk" tegen de opponent zag, terwijl hij nadien moord en brand schreeuwde? ;)

Grappig hoe je telkens de vraag naar bronnen ontwijkt.

Soekie

Legacy Member
k995 zei:
Ken je eigenlijk wel allochtonen of is dit alles gebaseerd op misvattingen en vooroordelen?

Dat heb ik toch reeds geschreven.

De ironie is, dat ik al strafpunten heb gekregen door het weergeven van een uitspraak die over een allochtoon komt.

Die mensen schamen zich ook om wat hun mede-allochtonen hier allemaal durven presteren, weet je. En sommige schamen zich dan weer net niet, voor wat ze hier allemaal durven presteren en zeggen dit dan ook openlijk en bloot. Goed wetende dat de Vlaming of blanke die ze het toevertrouwen er toch niets of te nada aan kan doen. :)
Hooguit op een partij stemmen. Maar Vlaanderen heeft rechts gestemd ... En we hebben gezien waartoe dat geleid heeft ...

Genious

Legacy Member
Uw broer is een transseksueel Soekie?
(uw teksten zijn al eens redelijk onleesbaar. :unsure: )

Emerxill

Legacy Member
SysRq zei:
Hier begint het al. Jij kent je geschiedenis niet. De rest hoef ik niet meer te citeren want dat is al evenzeer bedenkelijke politieke propaganda. Het publiek voor wie je dit schrijft moet nogal laaggeschoold zijn wil je ze hiermee ronselen. En wat doet dit in godsnaam in deze draad? Er is een subforum speciaal gewijd aan 'serieuze' politieke discussies.
We zijn al 4 pagina's off-topic aan't lullen, didn't you notice? :ironic:
Verder getuigen uw uitspraken ook van zeer weinig kennis over de geschiedenis van de Belgische politiek, dus dan kun je best zwijgen over die van mij.

Tenslotte is mijn niet-geciteerd deel nochtans de realiteit. Dit afdoen als voer voor lagergeschoolden is getuigen van een behoorlijk dosis kortzichtigheid.

k995

Legacy Member
Soekie zei:
Dat heb ik toch reeds geschreven.
Als dat alles is: nee dus.

Zou je niet eerst wat allochtonen leren kennen voor je ze zo uitscheld?

De ironie is, dat ik al strafpunten heb gekregen door het weergeven van een uitspraak die over een allochtoon komt.
Ik denk dat je commentaren in dit topic je er terrecht nog een pak zal bijkrijgen.

Die mensen schamen zich ook om wat hun mede-allochtonen hier allemaal durven presteren, weet je. En sommige schamen zich dan weer net niet, voor wat ze hier allemaal durven presteren en zeggen dit dan ook openlijk en bloot. Goed wetende dat de Vlaming of blanke die ze het toevertrouwen er toch niets of te nada aan kan doen. :)
"blanke" alle allochtonen zijn dan niet blank?

En ik schaam me voor jou ook redelijk hard hoor, zo domme uitspraken van iemand die zichzelf na zijn studies zo "slim" vind .

Soekie

Legacy Member
Ik heb hier een heel lange post gepost, vol met bronnen, wat ik zelf al heb meegemaakt en mijn zeer directe omgeving meemaakt. Ook die van iemand anders trouwens.

Allemaal verwijderd.

Te racistisch om te zeggen wat je meemaakt blijkbaar?

Er mag enkel over de working poor gepraat worden, als we de oorzaken verzwijgen ofzo?

maxdevis

Legacy Member
Je bronnen waren eigen ervaring, geen onderzoek. En hoe erg en tekenend ze ook mogen zijn, ze hebben geen wetenschappelijke betekenis en kunnen dus niet veralgemeend worden.
Deze thread heeft inderdaad met de working poor te maken, niet met de discussie die hier liep.
Misschien moet er iemand een nieuwe thread aanmaken?

Genious

Legacy Member
Er is een reden wrm het onderstaande de laatste post is die de mods hebben laten staan:
Kandul zei:
Het mag wel weer eens over "working poor" gaan...
;)


Poging om het weer op het spoor te krijgen:
Ik denk dat 1 van de interessantere opmerkingen in dit topic, het volgende was:
Als ge werkt in België zit ge normaalgezien niet in de armoede. (dus speciale gevallen uitgesloten)
Het 'wraakroepende' is dat mensen die niet werken, vaak quasi even veel vangen. Uiteindelijk is hetgeen ge krijgt voor uw werk dan de facto het verschil tussen wat iemand krijgt die niet werkt en uw loon. En als dat 300 euro is, is dat niet bepaald schoon.

Soekie

Legacy Member
Genious zei:
Er is een reden wrm het onderstaande de laatste post is die de mods hebben laten staan:

;)


Poging om het weer op het spoor te krijgen:
Ik denk dat 1 van de interessantere opmerkingen in dit topic, het volgende was:
Als ge werkt in België zit ge normaalgezien niet in de armoede. (dus speciale gevallen uitgesloten)
Het 'wraakroepende' is dat mensen die niet werken, vaak quasi even veel vangen. Uiteindelijk is hetgeen ge krijgt voor uw werk dan de facto het verschil tussen wat iemand krijgt die niet werkt en uw loon. En als dat 300 euro is, is dat niet bepaald schoon.

Het is vaak honderd euro...

Zéker voor de categorie "laaggeschoolden".
Tel daarbij dat deze mensen naar hun werk moeten gaan en terug (eigen wagen nodig, en benzine - tenzij je natuurlijk met het O.V. kan gaan en dit wordt terugbetaald), mogelijk in kinderopvang moeten zien, er voor andere (professionele) kleding gezorgd moet worden, ... misschien zelfs een poetsvrouw, ...

Weet dan dat je veel minder vrije tijd hebt en veel minder kan doen wat je wilt, enkel nog kan gaan winkelen wanneer iedereen in de winkels is en je dus nog langer zal moeten wachten omdat het superdruk is, wat het onaangenaam maakt, je hebt geen tijd meer om uit te zoeken waar je een aankoop het beste en het goedkoopste kan doen, je moet uiteraard vroeg opstaan, naar iemand luisteren (of je eigen baas spelen), mogelijk kritiek horen van anderen en je op basis van deze kritiek verbeteren, ...

maxdevis

Legacy Member
Inderdaad, dat is de zogenaamde werkloosheidsval. Het lijkt voor mensen interessanter om thuis te blijven omdat ze dan bijna evenveel verdienen. (Lijkt, want in werkelijkheid is het veel beter om een te gaan werken aan een loon dat even hoog is als de mogelijke werkloosheidsuitkering dan thuis te zitten met zo'n uitkering).

In mijn ogen zijn er daar drie mogelijk oplossingen voor:
1) de minimumlonen omhoog (niet wenselijk)
2) de uitkeringen naar beneden (niet wenselijk)
3) werklozen meer en beter activeren naar Deens voorbeeld.

Guazala

Legacy Member
Genious zei:
Er is een reden wrm het onderstaande de laatste post is die de mods hebben laten staan:

;)


Poging om het weer op het spoor te krijgen:
Ik denk dat 1 van de interessantere opmerkingen in dit topic, het volgende was:
Als ge werkt in België zit ge normaalgezien niet in de armoede. (dus speciale gevallen uitgesloten)
Het 'wraakroepende' is dat mensen die niet werken, vaak quasi even veel vangen. Uiteindelijk is hetgeen ge krijgt voor uw werk dan de facto het verschil tussen wat iemand krijgt die niet werkt en uw loon. En als dat 300 euro is, is dat niet bepaald schoon.

Dat maakt degenen die werken natuurlijk niet arm, maar degenen die niet werken vrij bemiddeld in verhouding met wat ze er voor over moeten hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat veel mensen een job nodig hebben om zich nuttig/gewaardeerd te voelen. Het is dan ook uit onderzoeken gebleken dat werkloosheid de kans op depressie en zelfmoord sterk verhoogt. Het gaat dan wel niet om materiële rijkdom, veel mensen hebben toch ook in hun mentale leven enige rijkdom nodig om zich gelukkig te voelen en vaak gaat dit samen met het hebben van een job. Hooggeschoolden kunnen die mentale rijkdom waarschijnlijk al halen uit hun job zelf. Maar ook voor arbeiders die gewoon 'aan den band staan' kan het voorzien voor hun gezin en zich op die manier nuttig voelen van belang zijn.

PineMangoes

Legacy Member
virtualdude zei:
Als je denkt dat je ver gaat komen met 1300 netto dan raad ik je eens aan om eens voor de grap te proberen een lening aan te gaan als alleenstaande met zo'n loon.

Vele alleenstaande, zelfs met een goed loon, zitten in zo'n situatie gezien huisvesting een grote slokkop is.

Een woning kopen is inderdaad moeilijk met 1300€ netto. Maar niet ondoenbaar als je niet te hoog mikt. Heb zelf als alleenstaande iets zeer bescheidens gekocht en betaal 450€ per maand af. Met belastingvoordeel afgetrokken zakt dit nog naar 340€.

Dat is absoluut geen armoede imo, ik vind mijn appartementje een immense luxe. Armoede voor mij betekent niet in je basisbehoeften te kunnen voorzien. En dat lukt met 1300€ per maand toch ruimschoots.

maartendq

Legacy Member
Soekie zei:
Ik heb kennis van dit dossier, die stevig is. Veel steviger dan die van Jan Modaal. Ik vrees ook steviger dan die van 90% van de populatie.
Mensen weten heel veel niet, van wat er echt gebeurt. Dat suggereerde ik reeds, maar werd blijkbaar niet opgepikt.

Dat maakt natuurlijk dat mijn conclusies anders zijn, omdat ik me kan baseren op de kennis.

Wel, dan kan je vast geen moeite hebben om een deel boeken en werken waaruit je die kennis haalt, hier in dit topic op te sommen. Persoonlijke ervaring is te anekdotisch om een argument te staven.

Straddle

Legacy Member
Soekie zei:
Ik vind het raar dat jullie vinden dat je pas recht van spreken hebt als je zelf het mes op de keel kreeg, onverwachte bezoekers kreeg, je wagen een ruitje werd ingetikt, je verkracht of aangerand werd, je vies werd bekeken, er naar of vlak voor je werd gespuugd, je ze ziet inbreken, ... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

En wat jaagt jou dan zoveel schrik aan in die buurten? Dat er een paar allochtonen s'nachts rondlopen of wat?

k995

Legacy Member
Soekie zei:
Ik heb hier een heel lange post gepost, vol met bronnen, wat ik zelf al heb meegemaakt en mijn zeer directe omgeving meemaakt. Ook die van iemand anders trouwens.

Allemaal verwijderd.

Te racistisch om te zeggen wat je meemaakt blijkbaar?
Nee maar je praat niet over wta je meemaakt maar over grote bevokingsgroepen waar je amper iets van kent.

Er mag enkel over de working poor gepraat worden, als we de oorzaken verzwijgen ofzo?
Spreek dan effectief daarover begin niet met het verval van de maatschappij door allochtonen.


Dat er problemen zijn bij bepaalde groepen zal niemand ontkennen het allemaal aan luiheid hangen is racisme.

k995

Legacy Member
Genious zei:
Er is een reden wrm het onderstaande de laatste post is die de mods hebben laten staan:

;)


Poging om het weer op het spoor te krijgen:
Ik denk dat 1 van de interessantere opmerkingen in dit topic, het volgende was:
Als ge werkt in België zit ge normaalgezien niet in de armoede. (dus speciale gevallen uitgesloten)
Het 'wraakroepende' is dat mensen die niet werken, vaak quasi even veel vangen. Uiteindelijk is hetgeen ge krijgt voor uw werk dan de facto het verschil tussen wat iemand krijgt die niet werkt en uw loon. En als dat 300 euro is, is dat niet bepaald schoon.

Idd maar je werkt wel.
We moeten dat verschil groter maken door mensen die effectief profiteren te bestraffen en de laagste lonen hoger te krijgen.

Soekie

Legacy Member
maxdevis zei:
Inderdaad, dat is de zogenaamde werkloosheidsval. Het lijkt voor mensen interessanter om thuis te blijven omdat ze dan bijna evenveel verdienen. (Lijkt, want in werkelijkheid is het veel beter om een te gaan werken aan een loon dat even hoog is als de mogelijke werkloosheidsuitkering dan thuis te zitten met zo'n uitkering).

In mijn ogen zijn er daar drie mogelijk oplossingen voor:
1) de minimumlonen omhoog (niet wenselijk)
2) de uitkeringen naar beneden (niet wenselijk)
3) werklozen meer en beter activeren naar Deens voorbeeld.

Klopt!

Je hebt gelijk wat betreft die "het lijkt interessanter" maar mag ik vragen waarop je je baseert?
Ik zelf ken een aantal argumenten hiervoor, maar ik vraag me af waarom je dat schrijft? Voor velen is het niet zo vanzelfsprekend namelijk. Vooral dan voor laaggeschoolden die vaak terecht komen in jobs die als minder aantrekkelijk worden ervaren.
De sterke arbeidsdeling maakt ook dat een groot productieproces in zoveel kleine stukjes werd verdeeld, dat de job die je effectief moet uitvoeren zeer eentonig en stereotiep kan zijn, wat geestdodend kan werken. (Zeker voor degenen die ooit door één of andere reden toch niet de opleiding konden krijgen of beëindigen die wel overeenkomt met hun denkniveau.)
Er is aangetoond dat bij lagergeschoolden of mensen met een lagere S.E.S. depressies e.d. ook meer voorkomen, dan bij mensen met een hogere S.E.S.

Over het algemeen zijn velen dan ook nog eens onrealistisch over wat ze kunnen verwachten als starter, is hun C.V. niet erg aantrekkelijk meer doordat men lang wacht om te gaan werken en mogelijk al een aantal valse sollicitaties erop heeft zitten, ...



Ik denk dat ik aan jouw opties, een optie wil toevoegen. (Ik ben het overigens wel eens met je keuzes hoor.)
Namelijk:

(4) De lasten op arbeid verlagen, zodat werknemers meer overhouden van hun loon... (Ik zou niet direct een lastenverlaging in het voordeel van werkgevers overwegen).
Dit werkt motiverend.
Samen met jouw 3e punt, zou dit wel eens de sleutel kunnen zijn. Mensen worden dan ook sterker gemotiveerd om te gaan werken, want ze worden hoger verloond.
Die activering van werklozen of het zogenaamde "profitariaat", leidt er overigens ook toe dat er geen waanzinnig hoge kosten meer zijn voor de maatschappij die eigenlijk totaal niet te verantwoorden zijn.


(Problematisch is dat zomaar geld geven al indruist tegen een zeer basaal economisch principe namelijk: zomaar geld uitgeven zonder dat er een economische meerwaarde of meerproductie tegenover staat, kan niet ...
Dan ben je bezig met de creatie van een luchtbel en het faillissement van je eigen munt op termijn (inflatie).
Dit is oa de reden waarom men de inkomens van arbeidsintensieve beroepen niet kan verhogen.

maxdevis

Legacy Member
Het lijkt interessanter omdat als je simpelweg de optelsom maakt van je sociale bijdragen, bijvoorbeeld je pensioen zal hoger zijn, mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en vergeten vakantiegeld, eindejaarspremie,... Bovendien vergeten ze dat de uitkering naar beneden gaat in de tijd.
Daarnaast heb je ook nog niet financiële voordelen zoals bijvoorbeeld geen gaten in je CV, uitbouw van een professioneel netwerk dat je misschien aan een nieuwe of beter job helpt, het opdoen van ervaring.

Je vierde optie is impliciet mijn eerste optie. Weet wel dat de lasten op de laagste lonen al vrij laag zijn...

Van de Fordiaanse opdeling van het productieproces is mijn al lang aan het terugkomen (zie Volvo Gent)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan