Time zei:
Er zouden in jouw wereld veel mensen op straat leven/liggen. Je vindt onze huidige maatschappij al te solidair en daarin leeft al meer dan 1 op 8 in armoede.
Het huidige solidariteitsprincipe bekampen met de stelling dat degenen die er van zouden gebruikmaken zelf niet solidair zijn geweest door hun schulden en lasten op de maatschappij te willen afschuiven.
Omtrent uw eerste alinea: zie mijn eerste post in dit topic. Die 1 op 8 is een puur statistisch gegeven en zegt niets over wie eigenlijk echt in een onmenselijke situatie leeft.
Omtrent tweede alinea: gewoon om duidelijk te zijn, ik zeg niet dat iemand die er van gebruik maakt per definitie niet solidair is geweest en dus geen solidariteit moet verwachten. Ik zeg dat er echter veel mensen zichzelf in de nesten werken. De ene groep laten opdraaien voor de stommigheid van anderen is imho geen solidariteit.
Overigens, Soekie verkoopt hier echt karrenvrachten aan racistische bullshit, maar jammergenoeg komen een groot deel van de uitspattingen en misbruiken die hij (zij?) vermeld mij wel erg bekend voor.
En neem dit niet persoonlijk (het moet er gewoon even algemeen uit

een rant op zondag zo u wil

), maar er zijn precies echt veel mensen die een aantal ideeën combineren die in mijn ogen niet compatibel zijn:
- Iedereen klaagt over belastingsdruk.
- Maar het is precies not done om de uitgaven terug te schroeven voor zo'n sociale gevallen.
- Iedereen wil dat de profiteurs uit het systeem gefilterd worden.
- Maar niemand die precies echt in vraag stelt of het systeem gewoon niet schreeuwt om uitgebuit te worden.
- Iedereen wil efficiëntere overheid.
- Maar iedereen wil zeker zijn dat er precies nooit een geval is dat uit de boot valt.
- Maar zelfs zonder die vereiste vraagt het bovenstaande enorm veel overhead.