Archief - Working poor in Belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Berttt

Legacy Member
Volgens wikipedia: the working poor face numerous obstacles that make it difficult for many of them to find and keep a job, save up money, cover basic expenses, and maintain a sense of self-worth

In Belgie is het minimumloon :
1.440,67 € bruto voor werknemers die tenminste 22 jaar oud zijn (met 12 maanden anciënniteit). NETTO is dit 1200 euro voor een alleenstaande.

Een meer realistisch loon is 1800 € bruto wat NETTO 1335 euro is voor een alleenstaande. Zijn dit working poor lonen als je voor iets of wat appartement reeds 600 euro huur moet betalen? Is dit voldoende voor geld te SPAREN, basis voorzieningen en om voldoende zelfwaardigheid te hebben?

Ik vrees van niet....of zie ik dit verkeerd? Sparen met dergelijk inkomen en een toekomst uitbouwen lijkt mij toch onmogelijk.

JPV

Legacy Member
maak eerst dat je de correcte cijfers gebruikt. minimumbrutoloon voor dergelijke persoon ligt een stuk hoger.

Voor de rest verwijs ik je naar andere topics die je gestart hebt en die dezelfde vraag stellen. Ook daar reageer je verder niet meer. Gezien je dus geen moeite doet voor een discussie, lijkt me deze topic sluitbaar.

Satkan

Legacy Member
JPV zei:
maak eerst dat je de correcte cijfers gebruikt. minimumbrutoloon voor dergelijke persoon ligt een stuk hoger.

Voor de rest verwijs ik je naar andere topics die je gestart hebt en die dezelfde vraag stellen. Ook daar reageer je verder niet meer. Gezien je dus geen moeite doet voor een discussie, lijkt me deze topic sluitbaar.

TS got pwned.

Gray

Legacy Member
Meeste mogen binnekort blij zijn dat ze nog werk hebben.

We moge echt ni klagen hoor, geloof dat we in de top 20 van landen zitten met de hoogste levensstandaard, ter wereld.

Mooncat

Legacy Member
Berttt zei:
Een meer realistisch loon is 1800 € bruto wat NETTO 1335 euro is voor een alleenstaande.

Waarom geen 4000 euro bruto? Dan kan je een huis kopen, een fatsoenlijke wagen bezitten en nog wat sparen ook.

NotoriousP

Legacy Member
Berttt zei:
In Belgie is het minimumloon :
1.440,67 € bruto voor werknemers die tenminste 22 jaar oud zijn (met 12 maanden anciënniteit). NETTO is dit 1200 euro voor een alleenstaande.

Een meer realistisch loon is 1800 € bruto wat NETTO 1335 euro is voor een alleenstaande. Zijn dit working poor lonen als je voor iets of wat appartement reeds 600 euro huur moet betalen? Is dit voldoende voor geld te SPAREN, basis voorzieningen en om voldoende zelfwaardigheid te hebben?

Dat ligt véél te hoog, heel wat mensen hebben een marginale waarde die lager ligt voor het bedrijf dan dit en zijn daardoor werkloos.

Sparen is helemaal geen recht overigens, net als voldoende zelfwaardigheid.

JPV

Legacy Member
NotoriousP zei:
Sparen is helemaal geen recht overigens, net als voldoende zelfwaardigheid.
Eerste zin van de universele verklaring van de rechten van de mens:
"Overwegende, dat erkenning van de inherente waardigheid en van de gelijke en onvervreemdbare rechten van alle leden van de mensengemeenschap grondslag is voor de vrijheid, gerechtigheid en vrede in de wereld;"

je kan nu nog de woorden "voldoende" en "zelf-" daar niet in zien, maar dan heb je nog art. 23.3: "Een ieder, die arbeid verricht, heeft recht op een rechtvaardige en gunstige beloning, welke hem en zijn gezin een menswaardig bestaan verzekert, welke beloning zo nodig met andere middelen van sociale bescherming zal worden aangevuld."

NotoriousP

Legacy Member
Dat is wat de maatschappij beschouwd als een waardig bestaan, niet de persoon zelf natuurlijk.

JPV

Legacy Member
kan best zijn, ik reageerde enkel op je bewering dat voldoende zelfwaarde geen basisrecht is. Dat is het wel. Wat die voldoende zelfwaarde dan precies inhoudt, is natuurlijk niet aan die ene persoon te bepalen, maar bepaalt de maatschappij. Het blijft echter een recht.

curlbro

Legacy Member
Berttt zei:
Ik vrees van niet....of zie ik dit verkeerd? Sparen met dergelijk inkomen en een toekomst uitbouwen lijkt mij toch onmogelijk.
Ga anders eens de sfeer opsnuiven in Griekenland, daar gooien ze haast het geld naar je toe.

Wat zijn wij vlaminkjes toch arm!

curlbro

Legacy Member
Gray zei:
We moge echt ni klagen hoor, geloof dat we in de top 20 van landen zitten met de hoogste levensstandaard, ter wereld.
En die houden nog geen rekening dat producten hier goedkoper zijn dan de zogezegde 'rijkere' landen zoals Luxemburg.

En wij zitten nog met de Waalse kant die ons Vlamingen armer doen lijken.

alexthefalex

Legacy Member
daar is hij weer, de working poor,

de oplossingen zijn al meerdere malen genoemd, maar jij onderneemt niets,

hoe vaak ben je al deze topic begonnen, en nog steeds magazijnier aan 1200_ euro net?

Genious

Legacy Member
Als men spreekt van poor, dan is dat overigens ook meestal volgens de definitie van:
minder dan 60% van het mediaanloon.

Maw, als iedereen zijn loon verdubbelt, dan zit ge nog met even veel 'arme' mensen.
Als plots de top 50% inkomens van dit land 10% meer zouden gaan verdienen, dan is plotseling het aantal 'armen' toegenomen.

inflatie uitgesloten, is het toch duidelijk dat in het eerste voorbeeld iedereen er enorm op vooruit is gegaan. in het tweede voorbeeld is niemand er op achteruit gegaan, maar zijn er toch meer armen.

Dat die definitie altijd zedig wordt verzwegen als men spreekt over aantal armen, is enorm demagogisch. (waar politiekers ofc nooit moreel bezwaar van gaan maken)

JPV

Legacy Member
ik zie niet in hoe dat verzwegen wordt... in bijna alle publicaties kan je dat terugvinden. Dat wordt nu eenmaal aanvaard als een internationaal goeie definite van armoede (en wordt over gans Europa zo gebruikt).

Genious

Legacy Member
JPV zei:
ik zie niet in hoe dat verzwegen wordt... in bijna alle publicaties kan je dat terugvinden. Dat wordt nu eenmaal aanvaard als een internationaal goeie definite van armoede (en wordt over gans Europa zo gebruikt).
Het was misschien niet heel duidelijk, maar ik doelde op politici. ;)
(en er aan gerelateerde pressiegroepen)

JPV

Legacy Member
goh, zelfs zij verwijgen dat niet, maar je kan moeilijk verwachten dat kranten uitleg qua definities overnemen, hé. In programma's zoals Villa Politica zal je dat zeker horen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan