Archief - Working poor in Belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jeffer1980

Legacy Member
Ik moet Genious wel bijtreden: vaak wordt er geschermd met DE ARMOEDE STIJGT IN VLAANDEREN door allerhande politieke partijen (met daaraan gekoppeld nieuwe bleastingen om nieuwe sociale maatregelen te voorzien) en is de definitie van wat armoede dan wel is vaak op de achtergrond. Als je een arme van anno 2012 zou vergelijken met een arme van bvb 1992, zou je zien dat deze moderne arme vaak dingen bezit die een begoede 1992-er luxe zou noenem (gsm, high speed internets) en die gewone gezinnen in de jaren 50 gewoon niet hadden (een douche ! TV!)

Hiapoe

Legacy Member
Je kan zeggen dat deze definitie internationaal gebruikt wordt...
Maar intrinsiek is het gewoon geen goeie definitie.

Want zoals Genious zegt:
Puur Hypothetisch:
- Als iedereen in een land meer dan 5.000 euro verdient
- Het mediaan loon van het land is 15.000 euro

Dan zou iemand die 9000 euro verdient (60% van mediaan) arm zijn in die definitie.

Je kan zeggen dat deze hypothetische situatie uiteraard nergens echt voorkomt, maar de bedoeling van een echte wetenschappelijk correcte definitie, is dat ze in alle gevallen klopt.

Ik vind dus dat er op zijn minst ook een absoluut bedrag als minimum moet vastgelegd worden per land bvb. over wat armoedegrens is.

Jeffer1980

Legacy Member
Yep, of iemand die zich een korf van goederen/diensten niet kan veroorloven op de plaats waar hij woont.

Atlantis

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Als je een arme van anno 2012 zou vergelijken met een arme van bvb 1992, zou je zien dat deze moderne arme vaak dingen bezit die een begoede 1992-er luxe zou noenem (gsm, high speed internets) en die gewone gezinnen in de jaren 50 gewoon niet hadden (een douche ! TV!)

GSM en high-speed internet bestonden in 1992 in België dan ook gewoon nog niet he ;)
Maar je hebt gelijk dat als we de huidige armen in ons land gaan vergelijken met armen uit zelfs zeer recent verleden, ze er veel beter vanaf zijn.

Jeffer1980

Legacy Member
GSM wel (alle, portofoon) en ik dacht dat je wel toen van die T1 datalijnen al had. Maar idd, lang niet als regular customer product. Maar waren zo de twee dingen die in me opkwamen ;)

Bananarama

Legacy Member
Atlantis zei:
Maar je hebt gelijk dat als we de huidige armen in ons land gaan vergelijken met armen uit zelfs zeer recent verleden, ze er veel beter vanaf zijn.

Dat is relatief he... Een gsm was vroeger een luxe, maar voor veel mensen is een gsm nu vervangend voor een vaste lijn, en ik vind de mogelijkheid om anno 2012 te kunnen telefoneren nu niet echt een luxe. De prijs van de goedkoopste eerste gsm's is ook niet te vergelijken met de goedkoopste van nu. Zelfde geldt voor computers e.d. De in de jaren 90 'luxueuze' modellen staan nu in de kringloopwinkel voor minder dan 50 euro. Anno 2012 een computer hebben vind ik nu ook niet echt een luxe meer maar een standaard iets, toch zeker voor mensen met schoolgaande kinderen.

Jeffer1980

Legacy Member
Dat we deze dingen standaard beginnen te vinden, wil al zeggen dat 'we' er materieel op vooruit zijn gegaan. Op vakantie gaan (alle, op reis) is nog zo ene, vraag dit aan 100 mensen en 90 antwoorden dat dit een recht is. Binnenkort wordt een smartphone dit ook (ah ja, want je gaat er sociaal op achteruit als je niet overal kunt facebooken). Dan wordt arm zijn wel een heel relatief begrip en is een West Europese arme al beter af dan de gemiddelde middenklasse in de rest van de wereld.

willydrama

Legacy Member
Berttt, post even een top 5 van je grootste uitgaven er zal snel duidelijk worden waarom je niks kan sparen...

JPV

Legacy Member
Hiapoe zei:
Je kan zeggen dat deze hypothetische situatie uiteraard nergens echt voorkomt, maar de bedoeling van een echte wetenschappelijk correcte definitie, is dat ze in alle gevallen klopt.
sinds wanneer dat? ze moet enkel in de praktijk werken. En dat is ze volgens genoeg studies. Mensen die momenteel in België <1000 euro (fictief cijfer) hebben als inkomen, zijn arm. Dezelfde mensen die in China 1000 euro hebben, zijn rijk.

Er zijn veel andere definities, maar die zijn meestal maar beperkt toepasbaar en internationaal niet vergelijkbaar.

Hiapoe

Legacy Member
JPV zei:
sinds wanneer dat? ze moet enkel in de praktijk werken. En dat is ze volgens genoeg studies. Mensen die momenteel in België <1000 euro (fictief cijfer) hebben als inkomen, zijn arm. Dezelfde mensen die in China 1000 euro hebben, zijn rijk.

Er zijn veel andere definities, maar die zijn meestal maar beperkt toepasbaar en internationaal niet vergelijkbaar.

In Monaco zal je volgens de eerder gebruikte definitie (<60% van de mediaan) een hele boel mensen 'arm' noemen, terwijl ze miljonairs zijn.

Ik wil maar bedoelen: de definitie voldoet niet aan de bedoeling die ze wil bereiken... gewoon common sense!

SysRq

Legacy Member
Een werkende arme is voor mij iemand die juist genoeg verdient om te kunnen blijven werken, en niet meer. Genoeg voor voedsel, onderdak, kleding en vervoer van en naar het werk. Komt hier in paradijselijk België amper nog voor hopelijk, of niet?

Hiapoe

Legacy Member
Voor mij is arm = niet kunnen voorzien in het volgende (bekeken per gezin):

- eten & drinken (basis zodat alle nutritionele noodzaken vervuld zijn)
vb. geen cola, limonade, bier,... water is voldoende.
- beschutting tegen de weerselementen. Dit houdt in een lucht/vochtdichte woning (tegen wind & neerslag), inclusief verwarming (tegen koude), verkoeling (niet van toepassing voor België aangezien het hier zelden zo warm wordt dat een airco gerechtvaardigd kan worden als levensnoodzaak), ...
- Hygiëne: stromend water om zich te wassen, warm water, geen vocht in de woning of luchtverontreiniging (schimmel)...
- Veiligheid (minder een probleem in België, maar bvb. wel in landen ala Zuid-Afrika,...)

SysRq

Legacy Member
Geen sociaal leven kunnen onderhouden maakt iemand niet arm? Fijne feestjes moeten dat daar bij u zijn. Alleen water...

sneax

Legacy Member
Voor mij is arm zijn niet kunnen voorzien in een comfortabel leven. Maar wat is comfortabel? Als mens hebde genoeg aan een dak boven uw hoofd, verwarming, elke dag gezond eten en drinken. Al de rest is optioneel. Ik ben er van overtuigd dat 1000EUR voldoende is om dat te bereiken. Een auto zult ge niet kunnen veroorloven, maar 1000EUR/maand zult ge wel kunnen rapen op fietsafstand of met het openbaar vervoer.

@Sysrq sociaal leven is toch geen probleem? Ga buiten, er lopen mensen rond!

NotoriousP

Legacy Member
SysRq zei:
Geen sociaal leven kunnen onderhouden maakt iemand niet arm? Fijne feestjes moeten dat daar bij u zijn. Alleen water...

Een sociaal leven is voor sommigen zelfs niet eens een vereiste voor een gelukkig leven.

Aaah World of Warcraft tijden... nostalgie!

Renegadexxripxx

Legacy Member
SysRq zei:
Geen sociaal leven kunnen onderhouden maakt iemand niet arm? Fijne feestjes moeten dat daar bij u zijn. Alleen water...

Feesten is luxe, ergo niet levensnoodzakelijk

SysRq

Legacy Member
NotoriousP zei:
Een sociaal leven is voor sommigen zelfs niet eens een vereiste voor een gelukkig leven.

Aaah World of Warcraft tijden... nostalgie!

Internet is luxe, of wat is het gedacht daarover?

Renegadexxripxx zei:
Feesten is luxe, ergo niet levensnoodzakelijk

Ja, een bed eigenlijk ook niet. Op een houten vloer slapen gaat ook, kost alleen wat gewenning. Eens gewoon wil je niks anders meer. Een matras is luxe.

NotoriousP

Legacy Member
Internet is een luxe ja, bejaarden genoeg die nog perfect zonder leven. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan