dorser
Legacy Member
maxdevis zei:Het lijkt interessanter omdat als je simpelweg de optelsom maakt van je sociale bijdragen, bijvoorbeeld je pensioen zal hoger zijn, mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en vergeten vakantiegeld, eindejaarspremie,... Bovendien vergeten ze dat de uitkering naar beneden gaat in de tijd.
Vakantiegeld is nu niet direct een vetpot en een eindejaarspremie is geen zekerheid (er zullen een pak werknemers zijn zonder eindejaarspremie).
En dat pensioen? Ook als je nooit of onvoldoende gewerkt hebt (en dus wellicht onvoldoende bestaansmiddelen hebt), heb je recht op een pensioen (in kader IGO ofte inkomensgarantie ouderen) van maar liefst 972 euro als alleenstaande.
Hoeveel pensioen zal iemand krijgen die heel z'n leven gewerkt heeft? 1200 euro? 1100 euro?
Ik heb daarnet eens de berekening gemaakt op kenuwpensioen van iemand die start aan 2000 euro bruto: op 65 is dat een pensioen van 1380 euro bruto en 1200 euro netto! Je moet dus nog afdragen voor de IGO'kes van deze wereld? Men spuugt in je gezicht in België als je werkt. Hoera, 230 euro meer dan een profiteur die nooit gewerkt heeft??
Is dat de beloning na 35 of 40 jaar werken? Een verschil van ongeveer 200 euro in de maand? Heb je daar 35 of 40 jaar bijdragen voor betaald? Om te merken dat je op je 65e amper 4 biljetjes van 50 euro meer krijgt per maand dan een profiteur die door de mazen van het net geglipt is?
Je kan in ons land dus heel je leven freerider zijn en toch op je 65e pensioen trekken van bijna 1000 euro en wellicht lekker sociaal huren zodat je meer overhoudt dan de sukkel die heel z'n leven gewerkt heeft en privé moet huren.
Ook dat is working poor: je gaat werken voor 200 of 300 euro in de maand. En eens op pensioen na 35 of 40 jaar dienst heb je amper 200 euro méér dan iemand die nooit gewerkt heeft. Welkom in België.
. (ok, da's een uitzondering, maar 35/40 jaar werken is écht niet lang, toch zeker niet voor mensen die nu jongvolwassen zijn, gezien de technische evolutie en de fysiek gemakkelijkere jobs).
