Archief - Working poor in Belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dorser

Legacy Member
maxdevis zei:
Het lijkt interessanter omdat als je simpelweg de optelsom maakt van je sociale bijdragen, bijvoorbeeld je pensioen zal hoger zijn, mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en vergeten vakantiegeld, eindejaarspremie,... Bovendien vergeten ze dat de uitkering naar beneden gaat in de tijd.

Vakantiegeld is nu niet direct een vetpot en een eindejaarspremie is geen zekerheid (er zullen een pak werknemers zijn zonder eindejaarspremie).

En dat pensioen? Ook als je nooit of onvoldoende gewerkt hebt (en dus wellicht onvoldoende bestaansmiddelen hebt), heb je recht op een pensioen (in kader IGO ofte inkomensgarantie ouderen) van maar liefst 972 euro als alleenstaande.
Hoeveel pensioen zal iemand krijgen die heel z'n leven gewerkt heeft? 1200 euro? 1100 euro?
Ik heb daarnet eens de berekening gemaakt op kenuwpensioen van iemand die start aan 2000 euro bruto: op 65 is dat een pensioen van 1380 euro bruto en 1200 euro netto! Je moet dus nog afdragen voor de IGO'kes van deze wereld? Men spuugt in je gezicht in België als je werkt. Hoera, 230 euro meer dan een profiteur die nooit gewerkt heeft??

Is dat de beloning na 35 of 40 jaar werken? Een verschil van ongeveer 200 euro in de maand? Heb je daar 35 of 40 jaar bijdragen voor betaald? Om te merken dat je op je 65e amper 4 biljetjes van 50 euro meer krijgt per maand dan een profiteur die door de mazen van het net geglipt is?

Je kan in ons land dus heel je leven freerider zijn en toch op je 65e pensioen trekken van bijna 1000 euro en wellicht lekker sociaal huren zodat je meer overhoudt dan de sukkel die heel z'n leven gewerkt heeft en privé moet huren.

Ook dat is working poor: je gaat werken voor 200 of 300 euro in de maand. En eens op pensioen na 35 of 40 jaar dienst heb je amper 200 euro méér dan iemand die nooit gewerkt heeft. Welkom in België.

maxdevis

Legacy Member
Soekie zei:
Die activering van werklozen of het zogenaamde "profitariaat", leidt er overigens ook toe dat er geen waanzinnig hoge kosten meer zijn voor de maatschappij die eigenlijk totaal niet te verantwoorden zijn.

ooh, maar vergis u niet, er zullen altijd werklozen zijn. Zeker bij de groepen die conjunctuurgevoelig zijn.
Bovendien kost activering (financieel gezien) méér (toch zeker op korte termijn). Je moet immers naast een uitkering ook begeleiding en activeringsplaatsen voorzien. Bovendien moet onze maatschappij nog een culturele verandering doorstaan, namelijk van het huidige semi-éénverdieners-model naar een volwaardig tweeverdieners-model. Hiervoor zijn natuurlijk ook een aantal randvoorwaarden: kinderopvang, scholen,...

Flawless

Legacy Member
Mijn post is gedelete, maar ik wacht nog altijd op bronnen en data, Soekie. Je mag me ook PM-en. Zoniet, dan bewijs je wat voor een e-megalomaan je wel niet bent.

SysRq

Legacy Member
dorser zei:
Je kan in ons land dus heel je leven freerider zijn en toch op je 65e pensioen trekken van bijna 1000 euro en wellicht lekker sociaal huren zodat je meer overhoudt dan de sukkel die heel z'n leven gewerkt heeft en privé moet huren.

Ik denk dat het basisinkomen waar Roland Duchâtelet meer dan tien jaar geleden een kernpunt van maakte voor diens ondertussen al ter ziele gegane partij Vivant, al heel lang een realiteit is in dit land, maar je krijgt het niet voor niets. Zonder langs te gaan bij talrijke administraties en papieren op te werpen en te laten circuleren komt het niet. Mag niet te hard opvallen en te gemakkelijk zijn natuurlijk.

Het aandeel 'freeriders' dat de hele dag in bed ligt en echt niks productief doet, is maar beperkt denk ik ook. Zo'n mensen noemen ze depressief.

Emerxill

Legacy Member
SysRq zei:
Het aandeel 'freeriders' dat de hele dag in bed ligt en echt niks productief doet, is maar beperkt denk ik ook. Zo'n mensen noemen ze depressief.
Die zijn eerder beperkt ja, maar je zou verschieten van hoeveel mensen die een uitkering trekken doodleuk in't zwart ergens gaan bijklussen en daar makkelijk 1000-1500eur voor krijgen.

Emerxill

Legacy Member
dorser zei:
Ook dat is working poor: je gaat werken voor 200 of 300 euro in de maand. En eens op pensioen na 35 of 40 jaar dienst heb je amper 200 euro méér dan iemand die nooit gewerkt heeft. Welkom in België.
Dat is geen working poor, maar wealthy unemployed...
Die werkende met een gemiddeld tot laag inkomen gaat er niet armer op worden doordat die dopper in verhouding voor wat hij/zij ervoor moet doen zoveel krijgt.

Neemt niet weg dat het systeem in ons land idd vrij absurd is.

JPV

Legacy Member
dorser zei:
Vakantiegeld is nu niet direct een vetpot en een eindejaarspremie is geen zekerheid (er zullen een pak werknemers zijn zonder eindejaarspremie).
EJP klopt, maar vakantiegeld, daar verlang ik toch altijd achter hoor...
dorser zei:
En dat pensioen? Ook als je nooit of onvoldoende gewerkt hebt (en dus wellicht onvoldoende bestaansmiddelen hebt), heb je recht op een pensioen (in kader IGO ofte inkomensgarantie ouderen) van maar liefst 972 euro als alleenstaande.
Hoeveel pensioen zal iemand krijgen die heel z'n leven gewerkt heeft? 1200 euro? 1100 euro?
Ik heb daarnet eens de berekening gemaakt op kenuwpensioen van iemand die start aan 2000 euro bruto: op 65 is dat een pensioen van 1380 euro bruto en 1200 euro netto! Je moet dus nog afdragen voor de IGO'kes van deze wereld? Men spuugt in je gezicht in België als je werkt. Hoera, 230 euro meer dan een profiteur die nooit gewerkt heeft??
je berekening klopt niet.
1380 bruto is 1250 euro netto. Er gaat namelijk enkel bedrijfsvoorheffing af, een voorheffing op de belastingen. Géén afhouding voor "de IGO'kes".
Die 927 euro is ook nog te verminderen met alle eigendommen en andere inkomsten. Kan je dus niet vergelijken.
dorser zei:
Is dat de beloning na 35 of 40 jaar werken? Een verschil van ongeveer 200 euro in de maand? Heb je daar 35 of 40 jaar bijdragen voor betaald? Om te merken dat je op je 65e amper 4 biljetjes van 50 euro meer krijgt per maand dan een profiteur die door de mazen van het net geglipt is?
daarnet zei je: "Hoeveel pensioen zal iemand krijgen die heel z'n leven gewerkt heeft?"

je beweert toch niet dat iemand na 35 of 40 jaar werken "gans z'n leven gewerkt heeft"? Met alle respect, maar ik heb hier iemand gehad die 51 jaar gewerkt heeft... Als je dat tegen hem zou vertellen, komt hij wss zot ;). (ok, da's een uitzondering, maar 35/40 jaar werken is écht niet lang, toch zeker niet voor mensen die nu jongvolwassen zijn, gezien de technische evolutie en de fysiek gemakkelijkere jobs).
dorser zei:
Je kan in ons land dus heel je leven freerider zijn en toch op je 65e pensioen trekken van bijna 1000 euro en wellicht lekker sociaal huren zodat je meer overhoudt dan de sukkel die heel z'n leven gewerkt heeft en privé moet huren.
als je alleenstaande bent: ja. Leuk leven: 65, alleenstaand, geen leven gehad, ... daar kies je voor!
Ook dat is working poor: je gaat werken voor 200 of 300 euro in de maand. En eens op pensioen na 35 of 40 jaar dienst heb je amper 200 euro méér dan iemand die nooit gewerkt heeft. Welkom in België.
de kans dat iemand die nooit gewerkt heeft de 65 haalt is héél klein.

IGO is trouwens een vangnet, je zou dit evengoed kunnen afschaffen en dan komen ze terecht bij het OCMW... komt op hetzelfde neer (of zelfs erger)

Hiapoe

Legacy Member
SysRq zei:
Ik denk dat het basisinkomen waar Roland Duchâtelet meer dan tien jaar geleden een kernpunt van maakte voor diens ondertussen al ter ziele gegane partij Vivant, al heel lang een realiteit is in dit land, maar je krijgt het niet voor niets. Zonder langs te gaan bij talrijke administraties en papieren op te werpen en te laten circuleren komt het niet. Mag niet te hard opvallen en te gemakkelijk zijn natuurlijk.

Het aandeel 'freeriders' dat de hele dag in bed ligt en echt niks productief doet, is maar beperkt denk ik ook. Zo'n mensen noemen ze depressief.

Depressieve mensen zijn an sich nu niet echt free-riders of profiteurs hé...
Die mensen hebben hulp nodig in vele gevallen. En kunnen weldegelijk bijdragen aan de maatschappij eenmaal ze van hun depressie afraken.

In deze discussie moet je dan natuurlijk het debat gaan voeren of een depressie een geestesziekte is of gewoon het gedrag van een profiteur?!

Dit neemt niet weg dat er weldegelijk veel te veel échte profiteurs zijn, die het systeem heel goed kennen, niet depressief zijn, maar gewoon geen zin hebben om te werken en zich niks van de maatschappij aantrekken, enkel aan zichzelf denken en zeggen: geef mij maar die +- 1000 euro per maand van de staat en elke poortje dat ik kan gebruiken, zal ik ook gebruiken (kinderen debiel laten verklaren om steun te trekken, zelf gehandicapt laten verklaren omdat ze een vinger hebben die wat scheef staat,...)
En komen ze wat geld tekort, rap wat in 't zwart gaan bijwerken en hop...

PS. Ik zuig deze voorbeelden niet uit mijn (rechte) duim, ik ken zo'n mensen persoonlijk. Ze gaan gewoon van dokter naar dokter tot ze enen hebben die op papier zet dat die scheve vinger hen 60% invaliditeit oplevert en ze vertellen het ook zo letterlijk aan mij met een lach op hun gezicht.

Laat me echter duidelijk zijn: die mensen zijn geen 'rijke' mensen natuurlijk, relatief margniaal zelfs... maar als we dat soort mensen als maatschappij beter zouden opvolgen en bijsturen, zouden we tenminste van een groot deel ervan toch nog iets kunnen maken en ze een bijdrage kunnen laten leveren aan een goed functionerende sociale maatschappij.

Perfectie bestaat echter niet, en er zullen er dus altijd naast de boot vallen...

fraCk

Legacy Member

Tweak37

Legacy Member
SysRq zei:
Ik denk dat het basisinkomen waar Roland Duchâtelet meer dan tien jaar geleden een kernpunt van maakte voor diens ondertussen al ter ziele gegane partij Vivant, al heel lang een realiteit is in dit land, maar je krijgt het niet voor niets. Zonder langs te gaan bij talrijke administraties en papieren op te werpen en te laten circuleren komt het niet. Mag niet te hard opvallen en te gemakkelijk zijn natuurlijk.

Het basisinkomen is wel iets heel anders hoor. Dat is een gegarandeerd inkomen voor iedereen, dus ook voor de werkenden.

JPV

Legacy Member
en dat zou de werkzaamheidsgraad bij 50-plussers nog meer naar beneden halen, denk ik. Op zich een "leuk" voorstel, maar met teveel negatieve effecten.

Time

Legacy Member
Ik vind het eerlijk gezegd toch maar normaal dat iemand die zo'n minimumloon met een fulltime job verdient een working poor is. Hoe komt het dat je dat maar verdient? Laaggeschoold, starter al dan niet met diploma, en een van deze twee waarschijnlijk in combinatie met een gewone 9 to 5.

Het land waar een laaggeschoolde arbeider die niet in ploegen wil werken als alleenstaande perfect voor 600EUR kan huren en nog rustig kan leven zonder enige problemen en nog kan sparen ook, daar wil ik ook wel werken. Dan schep je gewoon geld met ietwat diploma en ervaring. :woohoo:

Het is de bedoeling dat de masse rond en net onder het gemiddelde het ook gewoon "standaard goed" heeft. Dat is dan de massa met ofwel een scholing voor hun job, ofwel speciale uren of andere soorten toeslagen op hun loon (gevaarlijk werk, chemisch, etc...), ofwel gewoon ervaring die hen meer waard maakt dan een gewone starter. Of een combinatie van deze facturen. Als je geen van die zaken kunt bolwerken vind ik het maar normaal dat je onderaan de ladder bengelt. Je mag daar dan nog geldige excuses voor hebben, het leven is nu eenmaal niet eerlijk, als je zelf de investering niet kan opbrengen moet je er niet van uitgaan dat de staat dat altijd zomaar opvangt.

Voor alle zekerheid, ik spits me hier uitsluitend op alleenstaanden toe. Nuja, als je als koppel elk het minimumloon verdient met een fulltime, geldt dit wel evenzeer.

SysRq

Legacy Member
Time zei:
Het land waar een laaggeschoolde arbeider die niet in ploegen wil werken als alleenstaande perfect voor 600EUR kan huren en nog rustig kan leven zonder enige problemen en nog kan sparen ook, daar wil ik ook wel werken. Dan schep je gewoon geld met ietwat diploma en ervaring. :woohoo:

Awel, bienvenue en Belgique! :)

Voorwaarde is wel dat uw papieren in orde moeten zijn. Werkende armen bestaan hier wel degelijk maar bij hen is dan ook die voorwaarde niet vervuld. Voor een alleenstaande met een bescheiden inkomen is 600 euro om te huren belachelijk veel vind ik. Wat meer moeite doen of de sociale huisvesting opzoeken en daar kan een pak vanaf.

maxdevis

Legacy Member
Time zei:
Ik vind het eerlijk gezegd toch maar normaal dat iemand die zo'n minimumloon met een fulltime job verdient een working poor is.

waarom zou er überhaupt iemand in onze maatschappij arm moeten zijn? Ons land is immers rijk genoeg om iedereen in zijn basisbehoeften te voorzien.
Een werkende alleenstaande vrouw met twee kinderen die haar kinderen een paar dagen per week naar vrienden of ouders moet sturen omdat ze niet genoeg geld heeft om eten op tafel te zetten, ik vind dat niet normaal.

freeza

Legacy Member
maxdevis zei:
waarom zou er überhaupt iemand in onze maatschappij arm moeten zijn? Ons land is immers rijk genoeg om iedereen in zijn basisbehoeften te voorzien.
Een werkende alleenstaande vrouw met twee kinderen die haar kinderen een paar dagen per week naar vrienden of ouders moet sturen omdat ze niet genoeg geld heeft om eten op tafel te zetten, ik vind dat niet normaal.

geen eten op tafel maar wel ne 40" flatscreen!
imo kan je wel rond komen met een minimumloon, alleen moet je dan wel sober gaan leven...

Time

Legacy Member
maxdevis zei:
waarom zou er überhaupt iemand in onze maatschappij arm moeten zijn? Ons land is immers rijk genoeg om iedereen in zijn basisbehoeften te voorzien.
Een werkende alleenstaande vrouw met twee kinderen die haar kinderen een paar dagen per week naar vrienden of ouders moet sturen omdat ze niet genoeg geld heeft om eten op tafel te zetten, ik vind dat niet normaal.

Nog maar eens verduidelijken: ik had het over de klassieke alleenstaande. Je weet wel, volledig alleen. Geen kinderen.

Soekie

Legacy Member
freeza zei:
geen eten op tafel maar wel ne 40" flatscreen!
imo kan je wel rond komen met een minimumloon, alleen moet je dan wel sober gaan leven...

2!

Ik kan het weten... ik ben door een vriendelijk ocmw dat bewust fouten maakte die vermoedelijk gebaseerd zijn op mijn blank- en blondheid moeten rondkomen met 400 euro/maand. Mijn levensstijl was conform natuurlijk en vrolijk wordt een mens daar niet van. Maar het kan ...


terug over vorige wat ik zei:
Het allochtone aandeel in de Vlaamse werkloosheid komt uit op 26,7 procent.

Emerxill

Legacy Member
maxdevis zei:
waarom zou er überhaupt iemand in onze maatschappij arm moeten zijn? Ons land is immers rijk genoeg om iedereen in zijn basisbehoeften te voorzien.
Een werkende alleenstaande vrouw met twee kinderen die haar kinderen een paar dagen per week naar vrienden of ouders moet sturen omdat ze niet genoeg geld heeft om eten op tafel te zetten, ik vind dat niet normaal.
En dat doet ons land ook! Wie verstandig omgaat met de basisbehoeften (die meer zijn dan "basis" imo) die ons land voorziet kun je vrij comfortabel leven.

Ik heb het grootste deel van mijn jeugd doorgebracht in een sociale woonwijk. De "armen" daar waren de mensen waarvan je dacht dat ze het goed hadden. Maar ze verbratsten al hun geld aan technologische gadgets en/of een wagen die te duur voor hun was.
Mensen waarvan ik eerst dacht dat het "sukkelaars" waren, leefden eigenlijk vrij comfortabel, maar hadden hun prioriteiten tenminste op een rijtje.

De dag dat we de mensen die al hun geld verdoen aan nutteloze dingen nog extra gaan beginnen te sponseren "omdat niemand in ons land arm zou mogen zijn", kunnen we idd echt spreken van "working poor".
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan