Archief - Working poor in Belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soekie

Legacy Member
SysRq zei:
En daarbij, ik zou eens willen weten hoeveel van die migranten in schimmige statuten 's nachts al die bureelpaleizen voor u gaan kuisen...

Als je niet wordt aanvaardt in een land, ga je weg.

Zo simpel is het.

Schimmig statuut -> eigen keuze -> eigen verantwoordelijkheid.

Moest dat overigens het geval zijn, mijn beste. Dan zouden onze criminaliteitscijfers er ietsje beter aan toe zijn en iets minder nadelig voor bepaalde groepen, denkt u ook niet?
Of denkt u dat een regelmatige overval makkelijk te combineren is met kuisen?

U weet toch dat de meeste allochtonen zich te goed voelen om dit soort werk te doen? We zijn niet meer in de jaren zestig hé. De mijnen zijn al even dicht hoor en onze vraag naar ongeschoolde arbeiders is ...
Als u nog een wake-up call nodig hebt. Alternatieve gevangenisstraffen zijn uitgevonden hoor... Laat u dus niet te veel zand in de ogen strooien en begin aub niet spontaan te juichen en te denken dat de cultureel pluriforme samenleving toch zo perfect gelukt is, als u een migrant diensten ziet uitvoeren (legale diensten, voor alle duidelijkheid).

Kijk om het af te maken eens op de website van de VDAB en zoek op poetsen, kuisen, ... of iets dergelijks.
Ik vrees dat het aantal vacatures zelfs het aantal kandidaat-vluchtelingen dat hier op een jaar binnenkomt (dus ik heb het niet over degenen die hier komen onder het mom van gezinshereniging) overschrijdt ... Wat nu met uw theorie?

SysRq

Legacy Member
Soekie zei:
U weet toch dat de meeste allochtonen zich te goed voelen om dit soort werk te doen?

'Autochtonen' moet dan zijn zeker? Kuisen is maar als illustratie. Horeca, bouw, transport, tuinbouw...

Soekie

Legacy Member
kil911ler zei:
Kan je ons dan vertellen waarom net dat dossier zo stevig is? Waarom is die kennis de 'echte'?

Ik volg even niet...

We zijn hier niet bezig over een geloof waarbij ik zeg dat mijn religie superieur is aan de uwe ...

Waarheid/kennis is waarheid/kennis (="waarheid samengevat") ... Als de ene meer waar is dan de andere, spreekt men niet over kennis of waarheid ...
Ik hoop dat jij in staat bent om waarheid te onderscheiden van onwaarheden of gewone uitspraken in het luchtledige, die nergens op gebaseerd zijn behalve op een buikgevoel, op één ervaring, op een hoop, of op een utopische wens misschien ...

Voordat ik de zaak eens ging bestuderen en er veel meer over te weten kwam, iets wat nooit kwaad kan als je een uitspraak wil doen over iets overigens, was ik overigens ook nog in de waan van een prachtige culturele pluriforme samenleving. Ik zou ze nog steeds wensen hoor, daarvan niet. Jammer genoeg is onze geprojecteerde theorie verworpen geworden in de werkelijkheid, en is wat we dachten geen waar geworden. Ik hoop nog steeds op een vruchtbaar samenleven hoor. Want zoals hierboven al gezegd: het zal moéten. Voor iédereen. Willen of niet.
We kunnen ze van morgen op vandaag niet buitenzetten, al zijn ze illegaal, al zitten ze in de gevangenis, al hebben ze strafbladen van hier tot in Tokio en terug en al worden we onwel als er eventueel een economische kosten-baten analyse gemaakt moet worden ...
We kunnen ze ook niet verbieden om nog kinderen te maken.
En we kunnen ook niet onze grenzen dichtgooien zoals men soms hoort ...
(Enfin ttz: België heeft een migratiestop aangekondigd vanaf 80 omdat de ervaringen met de voormalige mijnwerkers, al was het een zeer kleine groep die productief was geweest ten onzer dienst, niet zo positief waren en men dus besloot geen nieuwe vreemdelingen meer toe te laten ...).

Soekie

Legacy Member
SysRq zei:
'Autochtonen' moet dan zijn zeker? Kuisen is maar als illustratie. Horeca, bouw, transport, tuinbouw...


Zelfs als ik van de meest optimistische situatie uitga die voor u het meest voordelig is; namelijk dat u soms buitenkomt, relaties hebt met mensen die in verschillende sectoren werkzaam zijn en ... God behoede ons ... soms zelfs dingen opzoekt ... zou ik toch mogen hopen dat je statistieken even tegen het licht en de logica houdt en uitzoekt of er geen verdere opsplitsing per groep mogelijk is.

Kleine tip: Vlamingen worden nogal gehaunt door de VDAB / RVA.
(Grotere tip: Dat er Vlamingen staat en niet "Belgen", is zeker geen toeval of onoplettendheid.)

Dat wil niet zeggen dat ik blij ben met de Poolse mannen en vrouwen en ook de Hindi die fruitplukken en waar een zeer in besloten kringen (en achter gesloten deuren) rel rond was die meedoen aan seizoenspluk en bouw (de Polen).
Dat dit bijdraagt aan mogelijke projecten waarin ze vervat zitten door ocmw, vdab of rva die wat oplettender zijn en niet vinden dat deze mensen door de mazen van het sociale zekerheidsnet mogen glippen, is ook mogelijk.

Of er een bijdrage is aan de Belgische sociale zekerheid of economie, is natuurlijk nog een ander paar mouwen...
Ik weet niet of u uwzelf wil te kijk zetten of het gewoon uit een gebrekkige kennis is, maar laat u nauw net de sectoren hebben opgenoemd waarin zwartwerk meer regel dan uitzondering is en gesjoemel en gesmos veelvuldig voorkomt.

Guazala

Legacy Member
Soekie zei:
Ik volg even niet...

We zijn hier niet bezig over een geloof waarbij ik zeg dat mijn religie superieur is aan de uwe ...

Waarheid/kennis is waarheid/kennis (="waarheid samengevat") ... Als de ene meer waar is dan de andere, spreekt men niet over kennis of waarheid ...
Ik hoop dat jij in staat bent om waarheid te onderscheiden van onwaarheden of gewone uitspraken in het luchtledige, die nergens op gebaseerd zijn behalve op een buikgevoel, op één ervaring, op een hoop, of op een utopische wens misschien ...

Voordat ik de zaak eens ging bestuderen en er veel meer over te weten kwam, iets wat nooit kwaad kan als je een uitspraak wil doen over iets overigens, was ik overigens ook nog in de waan van een prachtige culturele pluriforme samenleving. Ik zou ze nog steeds wensen hoor, daarvan niet. Jammer genoeg is onze geprojecteerde theorie verworpen geworden in de werkelijkheid, en is wat we dachten geen waar geworden. Ik hoop nog steeds op een vruchtbaar samenleven hoor. Want zoals hierboven al gezegd: het zal moéten. Voor iédereen. Willen of niet.
We kunnen ze van morgen op vandaag niet buitenzetten, al zijn ze illegaal, al zitten ze in de gevangenis, al hebben ze strafbladen van hier tot in Tokio en terug en al worden we onwel als er eventueel een economische kosten-baten analyse gemaakt moet worden ...
We kunnen ze ook niet verbieden om nog kinderen te maken.
En we kunnen ook niet onze grenzen dichtgooien zoals men soms hoort ...
(Enfin ttz: België heeft een migratiestop aangekondigd vanaf 80 omdat de ervaringen met de voormalige mijnwerkers, al was het een zeer kleine groep die productief was geweest ten onzer dienst, niet zo positief waren en men dus besloot geen nieuwe vreemdelingen meer toe te laten ...).

Ik onthoud hier vooral uit dat de vraag waar jouw superieure kennis dan die van 'Jan Modaal' dan wel vandaan komt niet beantwoord werd.

In mijn waarheid is de jouwe wel degelijk een hoop rechts populistisch gelul. Aarzel niet om het tegendeel te bewijzen. Maar ik betwijfel of die bewijzen hier ooit gaan komen.

En dan ook: de multiculturele samenleving is geen resultaat van een geprojecteerde theorie, maar een resultaat van migratiestromen waarmee we, willen of niet, zullen moeten leren leven. En als een ding wel heel duidelijk mag zijn is dat stigmatisering en verbale agressie gericht op deze 'nieuwe Belgen' zeker niet de oplossing zijn. Als de samenleving mij, of ik illegale dingen doe of niet, mij sowieso als crimineel, werkschuw tuig beschouwd, zie ik niet in waarom ik me daar ook niet zou naar gedragen. De nadelen heb ik al, de voordelen kan ik er nog bij krijgen.
Als deze stigmatisering nu ook al gebeurd door mensen die, naar ik aanneem door jou air van alwetendheid, met deze mensen werken dan zie ik ook de toekomst somber in.

SysRq

Legacy Member
Soekie zei:
Laat u dus niet te veel zand in de ogen strooien en begin aub niet spontaan te juichen en te denken dat de cultureel pluriforme samenleving toch zo perfect gelukt is, als u een migrant diensten ziet uitvoeren (legale diensten, voor alle duidelijkheid).

Soekie zei:
Ik weet niet of u uwzelf wil te kijk zetten of het gewoon uit een gebrekkige kennis is, maar laat u nauw net de sectoren hebben opgenoemd waarin zwartwerk meer regel dan uitzondering is en gesjoemel en gesmos veelvuldig voorkomt.

Zoals de Chinezen die hebben bijgedragen aan de uitbouw van het spoornet in de VS in de 19e eeuw.

Flawless

Legacy Member
Soekie zei:
Als je niet wordt aanvaardt in een land, ga je weg.

U weet toch dat de meeste allochtonen zich te goed voelen om dit soort werk te doen? We zijn niet meer in de jaren zestig hé. De mijnen zijn al even dicht hoor en onze vraag naar ongeschoolde arbeiders is ...

Op welke planeet woont gij? Als student heb ik al op verscheidene plaatsen gewerkt in verschillende grootsteden in Belgie, in een verkoopsfunctie. Ik kan u verzekeren dat een zeer grote meerderheid van de kuisploegen, in zowel prive als overheidsbedrijven, wel degelijk allochtoons was, Polen, Turken, Portugezen, noem maar op. Perfect voorbeeld: er was een bouwprokject bezig aaan beide kanten vant stad, de 1 door autochtone blanke Belgen en het ander door Brazilianen/Polen. Die allochtonen hebben 3x zoveel werk afgekregen in de helft van de tijd. Met het verschil dat de 'echte' Belgen enkel asfalt moesten leggen en de anderen kasseien + alle waterleidingen vervangen onder de grond. Moet ik hier een veralgemening maken zoals gij doet? Uw argumenten slagen op NIKS.

PineMangoes

Legacy Member
De enige working poor in België zijn:
- mensen met zware schuldbemiddeling
- mensen met niet-erkende medische aandoeningen
- kleine zelfstandigen die geen omzet draaien

Het minimuminkomen is voldoende om in de hoofdnoden te voorzien: eten, huisvesting, nuts en internet. Mensen die 1300 netto armoede vinden zijn gewoon verwend.

dorser

Legacy Member
1300 euro is op zich niet weinig, maar wel als je daarvoor moet gaan werken en je ziet dat er tal van hangmatters zijn die voor niks te doen 1000 euro of vaak zelfs méér krijgen.
De Brutolonen worden teveel afgeroomd mede door de spilzucht van de overheid en de steeds groter wordende groep van niet-actieven.
Een oplossing is daar niet voor (daarvoor is het te laat).

Als je van 2000 euro bruto amper 1400 euro netto overhoudt zie je dat er iets verkeerd is. Wat hou je over van een opslag? En dan zwijgen we nog van wat het de werkgever kost.
Elke dag met de trein naar Brussel en 3 uur reistijd aan uw been terwijl de dopper naast de deur 1200 euro dop trekt? Waar zijn we in godsnaam mee bezig. Voor een aalmoes extra gaan velen gaan werken.
Men spreekt van het welvaartsvast maken van de uitkeringen (sic) terwijl men de jobkorting afschaft op vlaams vlak? Op federaal vlak wordt ze zogezegd nu maandelijks verrekend, wat ik toch betwijfel... Het scheelt misschien 2 euro netto per maand. Hoera!!
De wereld op z'n kop. Werken is voor de dutsen, alles voor de profiteurs!

Working poor gaat ook over de problematiek dat er teveel mensen zijn die met lede ogen moeten zien dat het verschil tussen werken en hangmat-hangen erg klein is.

Genious

Legacy Member
Soekie zei:
Ik heb kennis van dit dossier, die stevig is. Veel steviger dan die van Jan Modaal. Ik vrees ook steviger dan die van 90% van de populatie.
Mensen weten heel veel niet, van wat er echt gebeurt. Dat suggereerde ik reeds, maar werd blijkbaar niet opgepikt.

Dat maakt natuurlijk dat mijn conclusies anders zijn, omdat ik me kan baseren op de kennis.
Dit is het internet. Gezagsargumenten werken hier niet echt.
En gedoe van 'zoek het zelf op' werkt ook niet. Het is de persoon die een stelling poneert die daarvoor de argumentatie, het bewijs, de bronnen hoort aan te dragen. (als die zich daar op wil baseren)


En wth kuisjobs te goed voor allochtonen?
Ik heb nog nooit een ISS'er gezien die er ook maar beetje autochtoon uit zag.
Ik kan me niet voorstellen dat dit gestaafd moet worden met cijfers, maar misschien dat je er iets uit leert qua bewijsvoering. :ironic:

Gezien de cijfers, moet dat ook niet verbazen:
ISS is hét voorbeeld bij uitstek van een onderneming waar diversiteit een belangrijke plaats inneemt. Ons personeelsbestand telt meer dan 80 nationaliteiten, 65% van de werknemers zijn vrouwen, 43% ervan zijn ouder dan 45 jaar, …
(Sociale verantwoordelijkheid / Duurzame ontwikkeling - ISS)

Schoonmaakbedrijf ISS komt met 64,75 procent eerst uit de bus, overheidsbedrijf De Post kan slechts 0,14 procent vreemde nationaliteiten registreren.
(Bedrijven willen allochtonen tellen - Het Nieuwsblad)
En dat gaat over vreemde nationaliteiten, ik denk niet dat daar Belgen in zitten met allochtone afkomst. (artikel is niet volledig duidelijk op dat gebied)

ISS Facility Services telt 12.000 werknemers in België. “Ons personeel bestaat voor 66% uit niet-Belgen en voor 65% uit vrouwen”, weet Marc Ruysschaert, HR-verantwoordelijke voor opleiding en diversiteit.
(Diversiteit als troef en communicatiemiddel - HrWorld)

Genious

Legacy Member
dorser zei:
1300 euro is op zich niet weinig, maar wel als je daarvoor moet gaan werken en je ziet dat er tal van hangmatters zijn die voor niks te doen 1000 euro of vaak zelfs méér krijgen.
De Brutolonen worden teveel afgeroomd mede door de spilzucht van de overheid en de steeds groter wordende groep van niet-actieven.
Een oplossing is daar niet voor (daarvoor is het te laat).

Als je van 2000 euro bruto amper 1400 euro netto overhoudt zie je dat er iets verkeerd is. Wat hou je over van een opslag? En dan zwijgen we nog van wat het de werkgever kost.
Elke dag met de trein naar Brussel en 3 uur reistijd aan uw been terwijl de dopper naast de deur 1200 euro dop trekt? Waar zijn we in godsnaam mee bezig. Voor een aalmoes extra gaan velen gaan werken.
Men spreekt van het welvaartsvast maken van de uitkeringen (sic) terwijl men de jobkorting afschaft op vlaams vlak? Op federaal vlak wordt ze zogezegd nu maandelijks verrekend, wat ik toch betwijfel... Het scheelt misschien 2 euro netto per maand. Hoera!!
De wereld op z'n kop. Werken is voor de dutsen, alles voor de profiteurs!

Working poor gaat ook over de problematiek dat er teveel mensen zijn die met lede ogen moeten zien dat het verschil tussen werken en hangmat-hangen erg klein is.
Daarmee volledig akkoord.
Uitkeringen gaan helaas nooit omlaag, net als belastingen en overheidsuitgaven. :sad:

k995

Legacy Member
Soekie zei:
Ik heb kennis van dit dossier, die stevig is. Veel steviger dan die van Jan Modaal. Ik vrees ook steviger dan die van 90% van de populatie.
Mensen weten heel veel niet, van wat er echt gebeurt. Dat suggereerde ik reeds, maar werd blijkbaar niet opgepikt.
Sorry maar ik denk dat jouw ervaring beperkt en sterk gekleurd is .

Je denkt misschien dat je er alles van weet in trekt de conslusies van hierboven die redelijk van de pot gerukt zijn.


Hierboven wordt ergens een denkfout gemaakt die neerkomt op pot - ketel - zwart, maar ik vrees ook op een gebrek aan kennis over de werkelijkheid en het veralgemenen op basis van wat men in zijn directe omgeving heeft ervaren. Dit terwijl enkel statistieken of een verzameling van ervaringen, van een diverse groep mensen, tot stevige conclusies kan leiden die opgaan.
Uiteraard zal iemand die niet voor zijn zevende levensjaar de taal sprak of waarbij men thuis, desondanks men weet welke gevolgen dit voor het kind en zijn levenskwaliteit en tewerkstellingskansen heeft, niet hetzelfde taalontwikkelingsniveau hebben als een vergelijkbaar persoon die en/of de taal op voldoende jonge leeftijd leefde en ook eigen gemaakt werd door het gebruik maken ervan in de opvoeding.
Je kan zo nog enkele andere dingen aanhalen maar dat veranderd iks aan de conclusies die je daaruit trok en die fout waren.

Zijn er allochtonen zoals jij die beschrijft ? Tuurlijk net zoals er atochtonen zo zijn. Veroorzaken enkel allochtonen al de problemen die jij aan hen toeschrijft? nee .

k995

Legacy Member
Soekie zei:
U weet toch dat de meeste allochtonen zich te goed voelen om dit soort werk te doen? We zijn niet meer in de jaren zestig hé. De mijnen zijn al even dicht hoor en onze vraag naar ongeschoolde arbeiders is ...
Als u nog een wake-up call nodig hebt. Alternatieve gevangenisstraffen zijn uitgevonden hoor... Laat u dus niet te veel zand in de ogen strooien en begin aub niet spontaan te juichen en te denken dat de cultureel pluriforme samenleving toch zo perfect gelukt is, als u een migrant diensten ziet uitvoeren (legale diensten, voor alle duidelijkheid).

Kijk om het af te maken eens op de website van de VDAB en zoek op poetsen, kuisen, ... of iets dergelijks.
Ik vrees dat het aantal vacatures zelfs het aantal kandidaat-vluchtelingen dat hier op een jaar binnenkomt (dus ik heb het niet over degenen die hier komen onder het mom van gezinshereniging) overschrijdt ... Wat nu met uw theorie?
Dat die nog steeds juist zijn, die jobs worden overwegend ingevuld door allochtonen.

Waarom die poetsjobs niet? Waar haal je dat die niet ingevuld worden door allochtonen?

Je lijkt me heel weinig te kennen van de realiteit zelf.

Emerxill

Legacy Member
Soekie zei:
Even wakker worden hé ... In Marokko, Turkije, Oost-Europa, India, Pakistan, ... zijn er de laatste jaren geen oorlogen meer geweest die het mogelijk maken dat er massaal "vluchtelingen" naar hier moeten komen hé.
Het gaat hier dus zeker niet om mensen die in volle chaos en totaal onvoorbereid halsoverkop naar het eerste beste land zijn toegerend en geen idee hadden hoe het hier aan toe zou gaan (indien dat het geval was, zou het mogelijk slechter zijn als in hun thuisland, en dan wordt het natuurlijk helemaal idioot...).

Jaren vooraleer je de taal machtig bent? Opnieuw een grote lol! Jaren, voordat ik een specifiek vakjargon machtig ben op het hoogste niveau en contracten tussen zeer grote instanties zou moeten scrutineren op inhouds-, spel of taalfouten, maar jaren ??
Nooit veel gereisd of even voor langere tijd weggeweest?
Om de basis van een taal te leren, volstaat een dikke maand.
Er is wel wat wil voor nodig natuurlijk.
Het is ook niet zo dat die landen die jij opsomt ervoor gekend staan als politiek en/of economisch stabiele landen. Toch niet de regio's waar de meeste asielzoekers/migranten vandaan komen.

Met het feit dat je niet links denkt is niets mis, maar je richt je pijlen op de verkeerde. Het is niet de fout van die mensen dat die hier bepamperd worden door onze linkse politici.
De situatie zou heel anders zijn als die mensen mee betrokken werden in onze maatschappij.
Je zal altijd profiteurs hebben in een land waar het solidariteitsprincipe geldt. Ook van de autochtone bevolking.

Daarnaast vergeet je dat die mensen amper tot niet geschoold zijn. Ik kan het je garanderen: in hun situatie zou jij exact hetzelfde doen. En dat is zoveel mogelijk in je comfort zone blijven (=eigen taal en cultuur) en je landgenoten opzoeken.
Als die mensen niet gestimuleerd worden om zich te integreren zullen ze dat ook nooit doen, net zoals jij dat ook niet zou doen al je je in hun situatie zou bevinden. Zeker als je "zomaar" een uitkering krijgt.

Op vakantie gaan is nog heel iets anders dan in een vreemd land wonen waarvan je amper weet welke taal er eigenlijk gesproken wordt.

Soit, ik weet eigenlijk niet wat dit met het onderwerp van de "working poor" te maken heeft...

Cartek

Legacy Member
Flawless zei:
Er zullen allochtonen zijn die teren op de sociale zekerheid, maar autochtonen evenzeer.

Er moet een degelijk beleid gevoerd worden tov criminaliteit en de inburgering moet beter verlopen, maar mensen zoals u zorgen voor het tegenovergesteld effect. Hoe verwacht je dat mensen zich kunnen inburgeren als ze van vooraf aan afgeschoten worden door mensen zoals u? Vrij hypocriet.

Komaan, je doet precies alsof er geen probleem is met de allochtonen in dit land door altijd die vergelijking te maken van "ja, want er zijn ook slechte autochtonen... zucht
Kijk eens wie er in onze gevangenissen zit en hoeveel werkloosheid er in Brussel is..

Bovendien beweer je nog eens dat men geen kansen krijgt in België wat absolute onzin is. Voorwaarde nummer 1 is dat je zelf moet willen.

Guazala

Legacy Member
Cartek zei:
Komaan, je doet precies alsof er geen probleem is met de allochtonen in dit land door altijd die vergelijking te maken van "ja, want er zijn ook slechte autochtonen... zucht
Kijk eens wie er in onze gevangenissen zit en hoeveel werkloosheid er in Brussel is..

Bovendien beweer je nog eens dat men geen kansen krijgt in België wat absolute onzin is. Voorwaarde nummer 1 is dat je zelf moet willen.

Ik denk dat Flawless helemaal niet ontkent dat er een probleem bestaat binnen de allochtone populatie. Hij zegt dan ook letterlijk dat het beleid veel beter kan.

Maar het is niet omdat er problemen zijn dat je ineens een hele populatie moet gaan veroordelen. Er zijn heel wat allochtonen die wel veel moeite doen om zich te integreren, een diploma te halen en een job te vinden op de reguliere arbeidsmarkt. Veralgemenen heeft volgens mij nog geen enkel probleem opgelost en helpt al helemaal niet om een zinnige discussie te voeren.

En hoe je het nu draait of keert voor de gemiddelde 'Mohammed' is werk vinden in het reguliere arbeidscircuit moeilijker dan voor de gemiddelde 'Dirk'.
Lees het 'de hopeloze zoektocht naar werk'-topic eens door en het zal je niet verbazen dat als 'Dirk' het al zo moeilijk heeft om z'n weg te vinden, de vaak taalzwakke 'Mohammed', die dan ook nog vaak met racisme te kampen heeft en zich moet verdedigen tegenover mensen als Soekie die de hele allochtone populatie over één kam scheren, sneller de handdoek in de ring zal gooien.

Genious

Legacy Member
guazala:
autochtoon = van hier van origine
allochtoon = van elders
ik denk dat je de twee verward hebt. ;)

dorser

Legacy Member
Guazala zei:
de vaak taalzwakke 'Mohammed'

Taalzwak of gemakzucht? Hoeveel ouders (3e generatie dus hier geboren!!!) van allochtone origine hoor je geen Turks praten tegen hun kinderen op straat en aan de schoolpoort? En dan maar klagen dat hun kinderen een taalachterstand hebben.
Zelf gezocht! Geen medelijden mee.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan