Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

exarkeuh

Legacy Member
Leeftijd: 30
Opleiding: HOKT Elektromechanica (Bachelor/Graduaat)
Werkervaring: 8.5 jaar (7 jaar in huidig bedrijf)
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Metaaltransformatie
Huidige functie: IT Infrastructure Coordinator
Laptop: Ja
Vakantiegeld: 2850 bruto
Vakantiedagen: 20 + 17 recup dagen +1 anciënniteitsdag (max 3 per schijf van 5 jaar)
13/14e maand of winstuitkering: 13de maand + 14de maand opgebouwd over 25 jaar (nu 7/25), individuele premie ca 1% jaarloon + bedrijfsresultaatpremie: ca €1000 netto
GSM: ja (budget €75)
Auto: neen
Andere voordelen(bonus, maaltijdcheques, eindejaarspremie): maaltijdcheques (€3,18 en stijgt mee met index), groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, sociale fondsen
Werkweek (hoeveel uren/week): 40 op basis van 37uren week
Maand salaris(bruto): € 2850
Maand salaris(netto): ca € 1800 (zal wel te maken hebben dat ik een huis heb en 1 kind ten laste)

Momenteel aan het twijfelen of ik zou switchen van job (SAP Consultant in een niche markt). Heb een 5-tal jaar ervaring heb met SAP implementaties en recent gecontacteerd geweest door een headhuntbedrijf.

Ik wil verdomme ook een bedrijfswagen :crazy:

virtualdude

Legacy Member
jawadde001 zei:
Pff, waarom krijgen die kerels die informatica gedaan hebben bijna overal een auto...en dan nog geen gewoon klein autootje, nee een audi, bmw,...

bwa der zijn maar weinig startende in de inf die een Audi, bmw krijgen hoor.
De meesten zitten in peugeot 207 - Golf V categorie

MilM

Legacy Member
En je kunt dan idd een desktop hebben, maar je kan ook een docking station nemen.
Dan heb je geen gefoefel met synchronisatie.

Zijn trouwens meestal van die typische bedrijvenlaptops.
Processor en werkgeheugen goed genoeg, maar goeie grafische kaarten etc zal je daar niet op vinden.

SIO

Legacy Member
virtualdude zei:
bwa der zijn maar weinig startende in de inf die een Audi, bmw krijgen hoor.
De meesten zitten in peugeot 207 - Golf V categorie
niet goed genoeg ofzo :crazy:

:p

soulgamer

Legacy Member
Leeftijd: Bijna 22
Opleiding: Informaticabeheer (middelbaar)
Werkervaring: 5 maanden
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Twenty4help
Huidige functie: Helpdesk agent
Laptop: Nee
Vakantiegeld: Geen idee
Vakantiedagen: 28
13/14e maand of winstuitkering: Geen idee
GSM: Nee
Auto: Nee
Andere voordelen: gratis vervoer
Werkweek (hoeveel uren/week): 40
Maand salaris(bruto): Geen zin om op te zoeken
Maand salaris(netto): 1280 euro standaard + gemaakte sales = +-1400 euro.

k995

Legacy Member
MilM zei:
En je kunt dan idd een desktop hebben, maar je kan ook een docking station nemen.
Dan heb je geen gefoefel met synchronisatie.

Zijn trouwens meestal van die typische bedrijvenlaptops.
Processor en werkgeheugen goed genoeg, maar goeie grafische kaarten etc zal je daar niet op vinden.

Tegenwoordig wel al hoor DELL 820 NV quadro NVS 130M (of zoiets) zit er hier in. Iets simpel maar je kan er toch wat op spelen hoor.

Aquila

Legacy Member
wij krijgen een dell Latitude D630 of D830 vermits consultancy vaak bij klanten is en dus heb je een laptop nodig voor te werken ...

BlueBear

Legacy Member
virtualdude zei:
bwa der zijn maar weinig startende in de inf die een Audi, bmw krijgen hoor.
De meesten zitten in peugeot 207 - Golf V categorie
:wtf:
Zo goed als iedereen die ik ken die in de IT start rijdt ofwel met een A3 of een BMW 1 rond (allebei zonder al te veel opties), of met een deftig uitgeruste golf, jetta, octavia, 307, full option Astra GTC, ...

Ik ben alleszins content met m'n A3 sportback :cool:

Een IT'er zult ge niet rap met een 207 zien rijden, of hij moet bij Cegeka werken :D

*Edit*
ivm laptops: die NVidia quadro dingen zijn toch niet bepaald goed hoor.
Ik kan zelfs geen UT2004 op full details spelen...

Squealer

Legacy Member
Galactic zei:
Ja maar ik woon ook niet thuis al lang niet meer eigenlijk (van mijn 18 jaar).
[...]
Ja ik ben nog wel op "kot" blijven plakken eigenlijk
[...]
dus 300 euro + 120 euro om te besteden (waarvan 150,00 huur all in, ja das goedkoop ik weet het ).

Ha maarja, "op kot voor 150€" staat voor mij gelijk aan "hotel mama" hoor.
Ik woon thuis en betaal 200€ per maand daarvoor ...

Lamsednav zei:
Werkervaring: Nu 6 weken
Maand salaris(bruto): Geen zin om loonbrief te zoeken

Da zijn toch dingen die ge vanbuiten weet die moment? ;)

Pff, waarom krijgen die kerels die informatica gedaan hebben bijna overal een auto...en dan nog geen gewoon klein autootje, nee een audi, bmw,...

Ik zit in de informatica. Heb een Golf Plus 1.9tdi ... 105Pk, geen opties.
En ik denk dat die gast toch wel wat belastingen zal moeten bijbetalen op het einde van het jaar(2400 bruto -> 1525 netto). Heel misschien kan het ook gewoon break even zijn. In ieder geval, ik heb meer bruto en minder netto :)

Aan de mensen die een laptop krijgen? Voor wat is dat dan eigenlijk? Je hebt toch altijd een desktop op je werk? Ik veronderstel dat een laptop eigenlijk dient om thuis verder te werken. Met andere woorden: een vergiftigd geschenk?

Ik ken iemand die een laptop heeft van het werk. Ze vragen hem inderdaad vaak "om nog rap iets af te werken tegen dan, thuis".

makila

Legacy Member
jawadde001 zei:
Pff, waarom krijgen die kerels die informatica gedaan hebben bijna overal een auto...en dan nog geen gewoon klein autootje, nee een audi, bmw,...

Ik ben zelf bachelor en heb vrienden die bach of master zijn, maar die hebben dat ook niet...:sad:
Een mooie auto en een tankkaart...ik zou er bij wijze van spreken een moord voor plegen :doh:


Een wagen komt voor een werkgever normaal gezien "goedkoper" uitvalt dan een brutoloonsverhoging. (Natuurlijk moet een bedrijf voldoende werkgevers in dienst hebben, zodat ze korting kunnen krijgen bij de verzekeringsmaatschappij bijvoorbeeld en de medewerkers mogen niet TE veel ongelukken maken he?)

Als een werkgever 1300€ bruto loon uitbetaald + een wagen ter waarde van (bijvoorbeeld) 500€, dan heeft de werkgever minder kosten dan wanneer hij of zij 1800€ bruto loon uitbetaald.
Ook voor de werknemer is het voordeliger van een firmawagen te hebben.

Niet alle juniors krijgen een luxewagen. Normaal heb je maar een kleine of een gewone wagen. Ik rij bijvoorbeeld rond met een Ford Fiesta.

SIO

Legacy Member
BlueBear zei:
:wtf:
Zo goed als iedereen die ik ken die in de IT start rijdt ofwel met een A3 of een BMW 1 rond (allebei zonder al te veel opties), of met een deftig uitgeruste golf, jetta, octavia, 307, full option Astra GTC, ...

Ik ben alleszins content met m'n A3 sportback :cool:

Een IT'er zult ge niet rap met een 207 zien rijden, of hij moet bij Cegeka werken :D

*Edit*
ivm laptops: die NVidia quadro dingen zijn toch niet bepaald goed hoor.
Ik kan zelfs geen UT2004 op full details spelen...
ik ken er toch ook genoeg denk ik en a3 of bmw hoort niet tot het pakket van een starter bij hun, polo's en golf eerder (en deftig uitgerust: dat is nogal vaag :p).

wat is uw brutoloon en werkervaring als ge dat wilt zeggen tenminste :)

BlueBear

Legacy Member
SIO zei:
ik ken er toch ook genoeg denk ik en a3 of bmw hoort niet tot het pakket van een starter bij hun, polo's en golf eerder (en deftig uitgerust: dat is nogal vaag :p).

wat is uw brutoloon en werkervaring als ge dat wilt zeggen tenminste :)
Ik zit momenteel op €2150 met 1,5 jaar ervaring. Maar daar moet dit jaar nog wel wat bij gaan komen.

En met "deftig uitgerust" bedoel ik: automatische airco, betere radio/geluidssysteem dan standaard, parkeersensoren, luxe-prullekes zoals automatische lichten/ruitenwissers), ...

Terwijl ge op de BMW 1 bvb het moet doen met een handmatige airco en een armsteun als enige optie ;)

en btw, polo en golf is imo wel een enorm verschil...
Met een polo zou ik écht geen 200km per dag willen doen.
De auto's van grootte-orde 207, C3, polo, corsa, ... zijn meestal gewoon de aanloopwagens voor het eerste half jaar of zo.

YellinD

Legacy Member
a3 en bmw1 zijn dan weer een stap hoger dan eerste auto bij ons...

eerste auto is astra of golf

Galactic

Legacy Member
Waar ik werk krijg je als instap een peugeot 208 (of gelijkaardig van ander merk, maar Peugeot wordt gepromoot). Daarna type 308 of Golf, Megane, dan 408. Hoger geraak je niet tenzij coach of manager. Wat wel kan is zelf een bedrag nog opleggen.

error20002k

Legacy Member
YellinD zei:
a3 en bmw1 zijn dan weer een stap hoger dan eerste auto bij ons...

eerste auto is astra of golf

bij 75% van de IT of consultancy bedrijven start je met iets a la polo - 206 - fiesta - yaris - corsa - ...
ik ben bijna 2 jaar geleden gestart met geen wagen de eerste 6 maanden, daarna een fiesta'ke.
sinds een jaar is de car policy van da bedrijf verandert en krijg je als schoolverlater wel een klein wagentje (zal iets te maken hebben met de concurrentie die heviger en heviger wordt).

ik denk dat je dikke chance hebt dat je direct met een A3 of bmw 1 moogt beginnen!!!

Galactic

Legacy Member
error20002k zei:
bij 75% van de IT of consultancy bedrijven start je met iets a la polo - 206 - fiesta - yaris - corsa - ...
ik ben bijna 2 jaar geleden gestart met geen wagen de eerste 6 maanden, daarna een fiesta'ke.
sinds een jaar is de car policy van da bedrijf verandert en krijg je als schoolverlater wel een klein wagentje (zal iets te maken hebben met de concurrentie die heviger en heviger wordt).

ik denk dat je dikke chance hebt dat je direct met een A3 of bmw 1 moogt beginnen!!!

Klopt volledig, of ze verwachten veel van jou (bv onbetaalde overuren enzo). Maar dat zeggen de personen met een dikkere auto er meestal nooit bij. Klinkt ook niet zo leuk he. Ja heb wel A3 maar moet wel 45 uren per week kloppen. Dan mogen ze hunne A3 hebben :p

Niet veel mensen met een kleine auto? Zowat 30-35% van de uitgedeelde auto's in IT is zulk "instap"model. Of wat dacht je, dat helpdeskers met een Audi A6 reden ;)

Catscratch

Legacy Member
Het is zelfs zo dat IT-schoolverlaters direct hun wensen stellen wanneer ze gecontacteerd worden voor werk en ze moeten allemaal ne auto hebben. Een goede vriendin van mij zit in de sales bij een consultancyfirma.

Ik zit ook in den IT, en mij hebben ze het ook altijd gevraagd maar 'k heb altijd geweigerd voor ne auto. Nu dat ik voor de 3e keer van werk ben veranderd ... 'k heb vandaag m'n aanvraag ingediend voor mijne eerste bedrijfswagen. Ne BMW 1 met wat opties.

Ze verschoten er een beke van want de meeste mensen namen meestal ne A4 van hetzelfde budget :)

Ahja en geen consultancy ;)

error20002k

Legacy Member
ben ondertussen verandert van werkgever hoor :)
ik rijdt nu met een Opel Vectra Break (bijna full option met leder interieur en al, enkel een ingebouwde GPS heb ik ni :D )

--> conclusie: als schoolverlater kan je vrijwel na een jaar of iets meer al serieuze progressie maken in verloning

SIO

Legacy Member
BlueBear zei:
Ik zit momenteel op €2150 met 1,5 jaar ervaring. Maar daar moet dit jaar nog wel wat bij gaan komen.

En met "deftig uitgerust" bedoel ik: automatische airco, betere radio/geluidssysteem dan standaard, parkeersensoren, luxe-prullekes zoals automatische lichten/ruitenwissers), ...

Terwijl ge op de BMW 1 bvb het moet doen met een handmatige airco en een armsteun als enige optie ;)

en btw, polo en golf is imo wel een enorm verschil...
Met een polo zou ik écht geen 200km per dag willen doen.
De auto's van grootte-orde 207, C3, polo, corsa, ... zijn meestal gewoon de aanloopwagens voor het eerste half jaar of zo.
mja bij mij is het polo voor 6maand en dan golf, en opties zijn electrische ruiten en airco (handmatig vermoed ik) maar ben niet alleen als ik het hier zo lees precies :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan