Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

zarathustra

Legacy Member
Reptiel zei:
Das 40k/36 maand : 1100€ per maand sparen, 3 jaar aan een stuk.

Als je thuis woont, niets moet afgeven en een auto/gsm van het werk hebt, dan kan je dit mss doen. Maar dat kunnen mss 5% van de jongeren en die moeten dan nog kunnen sparen gelijk jij !!

Als je dat kan, dan mag je zeggen, dat je goed bezig bent, maar daarmee koop je zeker nog geen appartement hoor.
Met een lening van 100k dan mss wel, met 40k heb je een klein stukje bouwgrond op een HEEEEEEL goedkope plaats, want ik kan me niet herrineren dat hier in de buurt ( redelijk goedkope zone) grond weggegaan is voor minder dan 135€/m².

maten en gewichten hé :)

PS. toch knap dat je op 3 jaar tijd zo veel kan sparen, aan de andere kant ook heel veel geluk.

Maar vertel nu eens volgens de topic jouw loon Galactic

moet er erekening met houden dat hij er bij zei geen hulp te krijgen van thuis en niet gesponsord te worden. Dus dat wil zeggen dat hij niet thuis woont enzo eh.

Dus dat is huur, voorzien in overleven + 1100 euro per maand opzij zetten. Moet *veel* verdienen dus :p

c3c

Legacy Member
Reptiel zei:
Das 40k/36 maand : 1100€ per maand sparen, 3 jaar aan een stuk.

Als je thuis woont, niets moet afgeven en een auto/gsm van het werk hebt, dan kan je dit mss doen. Maar dat kunnen mss 5% van de jongeren en die moeten dan nog kunnen sparen gelijk jij !!

Als je dat kan, dan mag je zeggen, dat je goed bezig bent, maar daarmee koop je zeker nog geen appartement hoor.
Met een lening van 100k dan mss wel, met 40k heb je een klein stukje bouwgrond op een HEEEEEEL goedkope plaats, want ik kan me niet herrineren dat hier in de buurt ( redelijk goedkope zone) grond weggegaan is voor minder dan 135€/m².

maten en gewichten hé

PS. toch knap dat je op 3 jaar tijd zo veel kan sparen, aan de andere kant ook heel veel geluk.

Maar vertel nu eens volgens de topic jouw loon Galactic

Ik behoor ook tot dergelijke 5% vd jongeren.

Werk nu 7 maand, heb auto, tankkaart, gsm vant werk en moet niets afgeven thuis. Enigste dat ik ten laste heb is uitgaan en amusement, brandstof en onderhoud/tax/verzerkering quad. Dit komt neer op +-400€/maand.

Kweet dat ik een 'lucky one' maar ben dan ook +-12 uur/dag bezig voor mijn werk.

Stilletjes aan het denken om een huis te kopen of bouwgrond, te weten dat ik al een aardig kapitaal (+-3 jaar sparen normaal) kan voorleggen

MilM

Legacy Member
zarathustra zei:
moet er erekening met houden dat hij er bij zei geen hulp te krijgen van thuis en niet gesponsord te worden. Dus dat wil zeggen dat hij niet thuis woont enzo eh.

Hij reageert specifiek op een korte quote die gaat over én huren én sparen.
Dus ik ga er daar al vanuit dat hij huurt, anders is zijn opmerking ook volledig buiten de context :p

EDIT:

c3c zei:
Ik behoor ook tot dergelijke 5% vd jongeren.

Werk nu 7 maand, heb auto, tankkaart, gsm vant werk en moet niets afgeven thuis. Enigste dat ik ten laste heb is uitgaan en amusement, brandstof en onderhoud/tax/verzerkering quad. Dit komt neer op +-400€/maand.

Kweet dat ik een 'lucky one' maar ben dan ook +-12 uur/dag bezig voor mijn werk.

Stilletjes aan het denken om een huis te kopen of bouwgrond, te weten dat ik al een aardig kapitaal (+-3 jaar sparen normaal) kan voorleggen

Pak 1400 netto, dan kun je over 36 maanden 36.000 gespaard hebben (1400 - 400).
Als je dan voor het resterende bedrag 600euro moet afbetalen (op 30 jaar), dan heb je al 1000 euro/maand als je uw huidige kosten erbij optelt. Ik weet wel niet hoe duur de vastgoed daar is bij u (ik zit in gent en hier vindt ge niets deftigs voor die prijs).

Dan heb je nog 300 a 400 euro over voor alle andere kosten :p (kabel, internet, electriciteit, water, gas, voeding, éénmalige kosten zoals meubels etc, ...) :p

Om maar te zeggen dat het als alleenstaande zelfs moeilijk blijft als je 3 jaar aan de volle pot kunt sparen.

c3c

Legacy Member
Ik kan die 36k € nu al op tafel leggen hoor, zonder eerst 3 jaar ervoor te moeten sparen ;)

Tis daarmee dak aant uitkijken ben voor iets. Weet ni wat het best is: nu iets kopen of nog 3 jaar sparen en dan iets kopen ( neem dan 75k € na +- 3 jaar gewerkt te hebben)

Met de stijgende prijzen in het achterhoofd...

grtz

MilM

Legacy Member
Was niet specifiek op uw situatie gericht maar meer algemeen (dat je al tijdje aan volle pot moet kunnen sparen voor een 'relatief' deftig bedrag te hebben die een afbetaling redelijk kan maken).

De overgang in maandelijkse kosten van thuis wonen naar alleen wonen zijn redelijk groot.

Ik begrijp nu trouwens uw gedeelte '+- 3 jaar sparen normaal'.
Ik dacht da ge bedoelde da ge nog 3 jaar ging thuiswonen (maar da klopte niet echt aangezien je op zoek bent naar iets) :p

c3c

Legacy Member
Ja uw redenering van de kosten als je iets koopt/huurt, kan ik volledig in volgen. Als alleenstaande is dit praktisch ondoenbaar zonder enig startkapitaal te hebben...

axeldb

Legacy Member
Santa| zei:
Tandartsen verdienen echt geen stukken van mensen in hun eerste drie-vijf jaar ze. Die moeten eerst een mooie klantenbasis opbouwen.

Als ze een bestaande praktijk overnemen hoeven ze geen klantenbasis meer op te bouwen... Het zijn niet enkel de advocaten die goed geld verdienen beste Santa :)

axeldb

Legacy Member
russian zei:
Is idd. z.g.a. onmogelijk. Ik heb op drie jaar ongeveer 50k kunnen sparen (woon thuis, en beetje meeval op de beurs), en alleen is het nog onmogelijk. Ik lees daar dat iemand met 15k sparen denkt eenvoudiger aan een woning te geraken. Dat is helaas om mee te lachen :(. Met dat bedrag kan je een keukentje zetten ofzo :p.

wat is er belachelijk aan 15k? alles helpt om je maandelijkse afbetaling te verlichten...

trouwens als je op drie jaar 50 k bijeen spaart, kan je toch makkelijk een appt van 200k afbetalen... op 20 of 30 jaar?

coillie

Legacy Member
axeldb zei:
Als ze een bestaande praktijk overnemen hoeven ze geen klantenbasis meer op te bouwen... Het zijn niet enkel de advocaten die goed geld verdienen beste Santa :)

als je een zaak overneemt met clienteel, dan betaal je toch een groot stuk voor dat clienteel bij de overname?

coillie

Legacy Member
axeldb zei:
wat is er belachelijk aan 15k? alles helpt om je maandelijkse afbetaling te verlichten...

trouwens als je op drie jaar 50 k bijeen spaart, kan je toch makkelijk een appt van 200k afbetalen... op 20 of 30 jaar?

15K is weinig, maar idd alle beetjes helpen ;). als ik de rekening hier heb gemaakt, hadden wij (met 2) op een jaar of 5, 100K gespaard (thuis goedkoop wonen). als je daarbij rekent dat we ongeveer 50K hebben uitgespaard door eigen werk. dat scheelt al een slok op een borrel. hij vermelde ook dat hij nog thuis woont (als je alleen gaat wonen heb je veel meer vaste kosten) en dat hij wat geluk had op de beurs, dat zijn 2 factoren die ervoor zorgen dat hij dat hij die 200K in z'n eentje niet met zekerheid zal kunnen afbetalen.

MilM

Legacy Member
coillie zei:
als je een zaak overneemt met clienteel, dan betaal je toch een groot stuk voor dat clienteel bij de overname?

Idd, dan mag je daar zwaar voor gaan dokken ...

Santa

Legacy Member
axeldb zei:
Als ze een bestaande praktijk overnemen hoeven ze geen klantenbasis meer op te bouwen... Het zijn niet enkel de advocaten die goed geld verdienen beste Santa :)

Das waar, maar een praktijk overnemen als je begint is ook wel superduur waarschijnlijk :s

En je hoeft zo aanvallend niet te doen hoor ;) 90% van de advocaten verdient niet meer dan een normale werkmens dus

k995

Legacy Member
MilM zei:
Als ik die topic bekijk, wordt mijn vermoeden alleen maar bevestigd.
4.5% is enorm moeilijk haalbaar op 30 jaar.

euh leer lezen :

"Een collega van mij verkreeg 3 weken geleden 4,55% vaste rente op 20jaar "

"Bij Centea - via mijn verzekeringsmakelaar (autoverzekering, BA, gewaarborgd inkomen) - kon ik eventueel 4,55% krijgen"

En dat dus op 20 jaar (30 is normaam minder) zoals ik wel zeg je moet goed onderhandelen.

k995

Legacy Member
nzr zei:
ze leven vrijwel op 1 loon en kunnen maandelijks meer als 800€ aan de kant zetten...

800 x 12 x 7 = 67 200 €...

Als ge dat ni veel vind dan scheelt er toch iets ze:p
Als je de prijs van huizen zit ...

De laatste 7 jaar zijn de prijzen van huizen met een 50 a 70% gestegen(hangt er vanaf welke streek en welk soort huis)

DUs voor iets of wat huis (250 000 in 2001) betaal je nu 400 000.

Een appartement zou nog juist gaan, 110 000 in 2001, nu tegen de 175 000 . Wij hebben ons appartement rond die periode gekocht voor 125 000 : 100m², 2 slaapkamers groot terras.

Tel daarbij de belastingsvoordelen die ze verliezen en je komt een stuk slechter uit.

Maar je ziet alles dat meer is doe je eigenlijk je verlies. Als ze dus hadden kunnen kopen in 2001 hadden ze beter gedaan.



Als ge iets koopt betaal ge tegenwoordig véél meer dan wat ge zou betalen voor het zelfde Te huren. Dus groter kopen dan dat ze huren is vrijwel belachelijk om te kunne sparen:naughty:
Je huis is juist je "spaarpot" een belegging met 5-10% winst per jaar, waar je ook nog eens belastingsvoordelen van hebt, niet slecht toch?



Dit maakt wel uit hoor... Ik vind huren DE beste manier om je relatie te testen.
Je woont 24/7 bij elkaar, Goede en slechte moment kom je zeker tegen:p
ben je elkaar na een paar jaar huren nog niet beu? Trouw Dan en koop pas dan iets.
Dat is een andere discussie .

En nu back on topic! Wat is Jouw bruto loon

Veel te laag
Staat hier ergens hoor :-)

MilM

Legacy Member
k995 zei:
euh leer lezen :

"Een collega van mij verkreeg 3 weken geleden 4,55% vaste rente op 20jaar "

"Bij Centea - via mijn verzekeringsmakelaar (autoverzekering, BA, gewaarborgd inkomen) - kon ik eventueel 4,55% krijgen"

En dat dus op 20 jaar (30 is normaam minder) zoals ik wel zeg je moet goed onderhandelen.

1) Langere termijn is juist duurder !! :ironic:
2) 4,55% is al meer dan 4,5 en dat is nog spotgoedkoop
3) Ik zeg niet dat het onmogelijk is, wel dat het moeilijk haalbaar is.

Dus kom aub niet af met te zeggen dat ik moet leren lezen :)

Catscratch

Legacy Member
MilM zei:
Basiskosten voor twee personen zijn veel minder dan het dubbele van de basiskosten voor één persoon.

+1

Ik denk als ik al m'n kosten op een rij'ke zet als alleenwonende dat ik makkelijk aan 1500 EUR / maand kom. En dan leef ik (buiten mijne auto mss) nog niet te gek. M'n hypotheek van m'n huis is "maar" 500 EUR de maand, en mijne auto is ook niet op afbetaling. Toen ik samenwoonde spaarden we +/- 1500 EUR de maand. Da's nu een pak minder.

Squealer

Legacy Member
als alleenstaande ben je dus ferm 'gescheten' wil je iets kopen
en toch zijn er >700.000 alleenstaanden in vlaanderen, and climbing. Bijna dubbel zoveel als paar jaar geleden. Stond in de krant gisteren.

nzr

Legacy Member
-P|b-SqUeaLeR zei:
en toch zijn er >700.000 alleenstaanden in vlaanderen, and climbing. Bijna dubbel zoveel als paar jaar geleden. Stond in de krant gisteren.

Dat er zoveel alleenstaande zijn, komt door al die huwelijken die op de klippe lopen.

Hoevaak zie je het niet... kenne elkaar 6maand, trouwen 2 kinderen, scheiden... toch normaal dat er dan zoveel "alleenstaande" dan zijn...

MilM

Legacy Member
:offtopic:
|nfected zei:
Als het azo is, mag het ook gezegd zijn! :p
Lees de quote hieronder maar eens goed :D
nzr zei:
Dat er zoveel alleenstaande zijn, komt door al die huwelijken die op de klippe lopen.

Hoevaak zie je het niet... kenne elkaar 6maand, trouwen 2 kinderen, scheiden... toch normaal dat er dan zoveel "alleenstaande" dan zijn...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan