Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

Santa

Legacy Member
Tandartsen verdienen echt geen stukken van mensen in hun eerste drie-vijf jaar ze. Die moeten eerst een mooie klantenbasis opbouwen.

Stimpy

Legacy Member
axeldb zei:
niemand zegt trouwens dat ge moet sparen sparen sparen tot ge dan cash een appartement kunt kopen hé
ik denk dat bedoeld wordt een jaar of drie sparen zodat je 10-15k aan de kant hebt staan, daarmee kan je al veel makkelijker een lening afsluiten

trouwens, een goed verdienende (tand)arts spaart dat wel bijeen op een jaar of drie :)

na 3 jaar slechts 10-15 k hebben ? :wtf:
dan zijt ge toch ni zuinig geweest ze :x er van uitgaande da ge thuis woont en bv gelijk mij 250/maand afgeeft

aXl_

Legacy Member
Stimpy zei:
na 3 jaar slechts 10-15 k hebben ? :wtf:
dan zijt ge toch ni zuinig geweest ze :x er van uitgaande da ge thuis woont en bv gelijk mij 250/maand afgeeft

das de luxe situatie. Reken het nog een keer uit als ge op uw eigen woont en uzelf onderhoudt :p. Maar ge kunt idd misschien aan wat meer dan 15000 geraken ja.

nzr

Legacy Member
SIO zei:
stel ge hebt €1500 netto, gij geeft €700 af aan huur, en neem er nog €300 onkosten bij (wat nog weinig is vermoed ik): €500 * 12maand * 7jaar = €42000. Komt daar dan nog een inkomen bij van een partner?

to be clear: ik vraag me af hoe ge dat in praktijk doet, want alleen zie ik mijzelf (of wie dan ook) zoiets niet halen

Ik werk , Vriendin studeert

Huur 695€Naft + Sparen voor reparaties auto 250€
Eten 250€(Ziet er weinig uit) maar als je verstandelijk koopt, Aldi + Macro en een goeie diepvriezer hebt komt dit goedkoop uit
Internet 35€Elec + gas + water 100€Klein appartement En doen een trui aan IPV de verwarmming op te zetten
Pas onder de 17° ongeveer
Varia 75€ Kleren, Pc,... aller hande uitgaven die je maandelijks hebt maar niet kunt voorspellen.

ondertussen zitten we aan 1410

natuurlijk zit er in mijn berekening fouten maar met men eigen loon zit ik er nog 200€ onder. Dus ruimte voor reserve:p

+ vader van de vriendin stort Maandelijks 200€ :niceone: Omdat ze "op kot" zit bij mij. Enige reden dat ik in leuven ben gaan huren.

De vriendin werkt natuurlijk in het weekend als student
maakt zo'n 100€ per maand erbij

Ondertussen zitten we aan 300 +200 = 500€ reserve

Dus ons lukt dat vrij goed:p ge moet enkel serieus nadenken over wat ge doet en koopt. En DAT is nu net het grote probleem van de "jeugd van tegenwoordig"

Men Wilt de nieuwe GSM
Men Wilt 3 x uitgaan per week
Men moet met de auto naar het werk
Men gaat 2 x per jaar op vakantie...
En als ze een huis kopen willen ze meteen dat alles splinternieuw is..

volledig mee eens, Niet iedereen is zo, maar als een mens verder kijkt dan zijn neus lang is, Opzoekt op internet (Test aankoop,...) Dan besef je hoe "goedkoop" een mens ineens kan leven:niceone: en dan kan je perfect alleen wonen en toch nog ewat sparen. Er moet wel moeite voor gedaan worden. en véél gedult want als je snel snel wilt zijn kost het je extra geld

k995

Legacy Member
nzr zei:
Huren is Niet weggesmeten geld:doh:

Een rammelhuis kopen voor 200-250K €...
1200€ af betalen 30jaar lang

Of
700 € huur en nen schone Duplex (160Vierkante meter) huren te merchtem?

Sorry ze. maar in dat geval huur ik liever, 5-7 jaar sparen. en dan een schoon huiske neerpoten. en dan is het geen weggesmeten geld.

Tja waarom zoveel plek nodig?

100m² begint op een 150 000 in merchtem.

Lenen tegen 4,5%(perfect mogelijk nu) 20 jaar is een 920euro.

Indien je een tijdje geleden tegen 4% of 3,5 had geleend had je tegen de 875 gezeten .

Dus voor 200euro extra, heb je een eigen appartement. Met als voordelen: door inflatie betaal je elk jaar minder (terwijl je huur enkel zal stijgen) loopt op in 20 jaar hoor.
Je kan doen wat je wil
Je hebt niet het risico eruit gezet te worden
Je kan het verkopen met winst (in de meeste gevallen)

Nadeel is dat je meer vast zit en dat verhuizen moeilijker is.


Ik zie dat eerder als een investering waar je in kan wonen .

nzr

Legacy Member
aXl_ zei:
das de luxe situatie. Reken het nog een keer uit als ge op uw eigen woont en uzelf onderhoudt :p. Maar ge kunt idd misschien aan wat meer dan 15000 geraken ja.

Dat komt neer op 416,66666666666€ per maand

Das toch mooi gespaart.

pak een gemiddelde situatie van een verse starter

Netto loon 1.300€

Thuis wonen = dokken dus 300€ afgeven aan mama & papa
Lui dus met de auto naar het werk =
verzekering 150€ Naft 200€ = 350€ Rest 750€
Afbetalen auto = 150€ rest 600€
Uitgaan + varia gsm,... 200€ rest 400€

het kan mssh een andere situatie zijn Maar het is niet omdat je thuiswoon dat je perfect 80% van u loon kunt sparen hoor.

ik vind het ook weining, maar je weet niet wat zijn uitgaven en zo zijn he

Voor het zelfde geld gaat hij 3 x per week uit, toerneekes geven :p

systech

Legacy Member
nja als ge bedrijfswagen + tankkaart krijgt, ist al wa anders hé...

(en ook gsm krijgt vant werk en zo...)

nzr

Legacy Member
k995 zei:
Tja waarom zoveel plek nodig?

100m² begint op een 150 000 in merchtem.

Lenen tegen 4,5%(perfect mogelijk nu) 20 jaar is een 920euro.

Indien je een tijdje geleden tegen 4% of 3,5 had geleend had je tegen de 875 gezeten .

Dus voor 200euro extra, heb je een eigen appartement. Met als voordelen: door inflatie betaal je elk jaar minder (terwijl je huur enkel zal stijgen) loopt op in 20 jaar hoor.
Je kan doen wat je wil
Je hebt niet het risico eruit gezet te worden
Je kan het verkopen met winst (in de meeste gevallen)

Nadeel is dat je meer vast zit en dat verhuizen moeilijker is.
Ik zie dat eerder als een investering waar je in kan wonen .

Omdat wat ze nu huren, als ge dat wilt kopen 250k€+ kwijt zijt Dus ja dan is de rekening snel gemaakt hoor:crazy: 5-7 jaar huren Dik sparen en iets deftig neerpoten ;)

+ kopen = vastzitten. serieus nadeel als ge nog niet eens getrouwt zijt hoor, als er dan merde van komt is het pas ingewikkeld

Zorba

Legacy Member
nzr zei:
Dat komt neer op 416,66666666666€ per maand

Das toch mooi gespaart.

pak een gemiddelde situatie van een verse starter

Netto loon 1.300€

Thuis wonen = dokken dus 300€ afgeven aan mama & papa
Lui dus met de auto naar het werk =
verzekering 150€ Naft 200€ = 350€ Rest 750€
Afbetalen auto = 150€ rest 600€
Uitgaan + varia gsm,... 200€ rest 400€

het kan mssh een andere situatie zijn Maar het is niet omdat je thuiswoon dat je perfect 80% van u loon kunt sparen hoor.

ik vind het ook weining, maar je weet niet wat zijn uitgaven en zo zijn he

Voor het zelfde geld gaat hij 3 x per week uit, toerneekes geven :p

Djeez zeg, ben je tegenwoordig al lui als je met de auto naar het werk gaat? :wtf: Ik zit liever 20 min in de auto dan anderhalf uur op de bus/trein om tot mijn werk te gaan hoor.

On topic:
Vanaf deze maand opslag gekregen, ben benieuwd hoeveel het gaat zijn (basisloon zou met € 600 stijgen :bow:)

nzr

Legacy Member
systech zei:
nja als ge bedrijfswagen + tankkaart krijgt, ist al wa anders hé...

(en ook gsm krijgt vant werk en zo...)

Ja, en 100% vd werknemers krijgt die voordelen zeker:p

Akkoord in DAT geval kan je héél wat meer sparen. maar niet zovelen hebben dat hoor

nzr

Legacy Member
Rutger25 zei:
Djeez zeg, ben je tegenwoordig al lui als je met de auto naar het werk gaat? :wtf: Ik zit liever 20 min in de auto dan anderhalf uur op de bus/trein om tot mijn werk te gaan hoor.

ja ok, Lui was niet echt men bedoeling, maar ge hebt van die mensen die liever 30min in te fille staan, dan 40min op de trein te zitten. Dan vind ik het wel lui zijn:p maar als je zo'n immense verschillen hebt is het normaal

+ 20min? dan zal je niet zoveel kosten hebben aan naft he :niceone:

jvc

Legacy Member
Zou dit lukken?
Je bent 21 en je begint met werken terwijl je nog thuis woont. Neem dat je 900€ zou kunnen sparen per maand en je beslist om zo snel mogelijk een appartement te kopen (alleen) met een lening die ook rond de 900€ per maand is. Terwijl je thuis woont kun je dat appartement verhuren en kun je terug 500€ per maand sparen. Als je dan later alleen/samen gaat gaan wonen heb je direct een appartement + je hebt wat spaargeld. Dit is natuurlijk de ideale situatie en ik houd met weinig dingen rekening maar zou dit kunnen lukken?

YellinD

Legacy Member
op papier? ja

maar of de bank ervan uit gaat gaan dat uw app altijd verhuurd gaat zijn... want per maand dat dat niet zo is, hebt ge niet genoeg geld om hun te betalen

plus, uw ouders gaan dat ook zomaar toelaten? en hoeveel jaar gaat ge nog thuiswonen dan?

Uit ervaring weet ik ook dat 900euro per maand sparen niet 12 maanden op een jaar lukt. Als je geld hebt, laat je het rollen :)

jvc

Legacy Member
YellinD zei:
op papier? ja

maar of de bank ervan uit gaat gaan dat uw app altijd verhuurd gaat zijn... want per maand dat dat niet zo is, hebt ge niet genoeg geld om hun te betalen

plus, uw ouders gaan dat ook zomaar toelaten? en hoeveel jaar gaat ge nog thuiswonen dan?

Uit ervaring weet ik ook dat 900euro per maand sparen niet 12 maanden op een jaar lukt. Als je geld hebt, laat je het rollen :)

Idd maar de maanden dat je appartement verhuurd is heb je wel wat extra geld om de maanden te compenseren dat hij niet verhuurd is. Misschien is het dan beter om eerst een jaar te sparen dat je een 'beginkapitaal' hebt.

Mijn ouders zullen dat wel toelaten aangezien ze het beste met me voor hebben en dit geen gemakkelijke tijden zijn + ik betaal hen iedere maand 250€ hé. Ik zou toch nog een 4 à 5 jaar thuis wonen maar dat kan je natuurlijk niet zeggen van vooraf.

Zorba

Legacy Member
nzr zei:
ja ok, Lui was niet echt men bedoeling, maar ge hebt van die mensen die liever 30min in te fille staan, dan 40min op de trein te zitten. Dan vind ik het wel lui zijn:p maar als je zo'n immense verschillen hebt is het normaal

+ 20min? dan zal je niet zoveel kosten hebben aan naft he :niceone:

Je hebt gelijk hoor, moest ik 40 minuten doen met de trein zou ik zeker en vast ook met de trein gaan hoor. En idd niet zoveel kosten, gelukkig maar ;)

MilM

Legacy Member
k995 zei:
Lenen tegen 4,5%(perfect mogelijk nu) 20 jaar is een 920euro.

Hoe recent is die informatie?
De prijzen zijn toch weer gestegen en 4,5% is denk ik toch niet zo gemakkelijk om te krijgen nu?
Galactic zei:
Dat snap ik niet, verdien jij dan zo weinig. Ik heb nu 3 jaar gewerkt, en ik kan toch makkelijk een appartement kopen als ik wil. En ik ben nooit gesponsered geweest van thuis uit ofzo hoor.

Alleen of met twee?
Maakt een enorm verschil uit.
axeldb zei:
niemand zegt trouwens dat ge moet sparen sparen sparen tot ge dan cash een appartement kunt kopen hé
ik denk dat bedoeld wordt een jaar of drie sparen zodat je 10-15k aan de kant hebt staan, daarmee kan je al veel makkelijker een lening afsluiten

Zelfs al spaar je nog meer over die drie jaar, dan nog zal je met een serieuze lening zitten. Het is niet alsof die 15k zoveel zal uitmaken.
Uw loon kan wel al iets gestegen zijn natuurlijk.

blacky

Legacy Member
nzr zei:
Ik werk , Vriendin studeert

Huur 695€Naft + Sparen voor reparaties auto 250€
Eten 250€(Ziet er weinig uit) maar als je verstandelijk koopt, Aldi + Macro en een goeie diepvriezer hebt komt dit goedkoop uit
Internet 35€Elec + gas + water 100€Klein appartement En doen een trui aan IPV de verwarmming op te zetten
Pas onder de 17° ongeveer
Varia 75€ Kleren, Pc,... aller hande uitgaven die je maandelijks hebt maar niet kunt voorspellen.

ondertussen zitten we aan 1410

natuurlijk zit er in mijn berekening fouten maar met men eigen loon zit ik er nog 200€ onder. Dus ruimte voor reserve:p

+ vader van de vriendin stort Maandelijks 200€ :niceone: Omdat ze "op kot" zit bij mij. Enige reden dat ik in leuven ben gaan huren.

De vriendin werkt natuurlijk in het weekend als student
maakt zo'n 100€ per maand erbij

Ondertussen zitten we aan 300 +200 = 500€ reserve

Dus ons lukt dat vrij goed:p ge moet enkel serieus nadenken over wat ge doet en koopt. En DAT is nu net het grote probleem van de "jeugd van tegenwoordig"

Men Wilt de nieuwe GSM
Men Wilt 3 x uitgaan per week
Men moet met de auto naar het werk
Men gaat 2 x per jaar op vakantie...
En als ze een huis kopen willen ze meteen dat alles splinternieuw is..

volledig mee eens, Niet iedereen is zo, maar als een mens verder kijkt dan zijn neus lang is, Opzoekt op internet (Test aankoop,...) Dan besef je hoe "goedkoop" een mens ineens kan leven:niceone: en dan kan je perfect alleen wonen en toch nog ewat sparen. Er moet wel moeite voor gedaan worden. en véél gedult want als je snel snel wilt zijn kost het je extra geld


700 huur vaan een klein appartement is toch ook genoeg niet? Een mooi loon heb je dan wel als je na €1400 nog €200 overhoud die €300 extra is ook wel fijn...

YellinD

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Idd maar de maanden dat je appartement verhuurd is heb je wel wat extra geld om de maanden te compenseren dat hij niet verhuurd is. Misschien is het dan beter om eerst een jaar te sparen dat je een 'beginkapitaal' hebt.

Mijn ouders zullen dat wel toelaten aangezien ze het beste met me voor hebben en dit geen gemakkelijke tijden zijn + ik betaal hen iedere maand 250€ hé. Ik zou toch nog een 4 à 5 jaar thuis wonen maar dat kan je natuurlijk niet zeggen van vooraf.


de bank heeft geen garantie dat dat geld dat jij elke maand opzij zet/hebt gezet, aanwezig blijft he. Daarom dat een lening wordt gemeten ahv uw inkomen, en met een normaal inkomen mag je maar 1/3 van loon aan afbetalingen geven

MilM

Legacy Member
nzr zei:
Ik werk , Vriendin studeert

Huur 695€Naft + Sparen voor reparaties auto 250€
Eten 250€(Ziet er weinig uit) maar als je verstandelijk koopt, Aldi + Macro en een goeie diepvriezer hebt komt dit goedkoop uit
Internet 35€Elec + gas + water 100€Klein appartement En doen een trui aan IPV de verwarmming op te zetten
Pas onder de 17° ongeveer
Varia 75€ Kleren, Pc,... aller hande uitgaven die je maandelijks hebt maar niet kunt voorspellen.

ondertussen zitten we aan 1410 €

natuurlijk zit er in mijn berekening fouten maar met men eigen loon zit ik er nog 200€ onder. Dus ruimte voor reserve:p

+ vader van de vriendin stort Maandelijks 200€ :niceone: Omdat ze "op kot" zit bij mij. Enige reden dat ik in leuven ben gaan huren.

De vriendin werkt natuurlijk in het weekend als student
maakt zo'n 100€ per maand erbij

Ondertussen zitten we aan 300 +200 = 500€ reserve

Dus ons lukt dat vrij goed:p ge moet enkel serieus nadenken over wat ge doet en koopt. En DAT is nu net het grote probleem van de "jeugd van tegenwoordig"

Men Wilt de nieuwe GSM
Men Wilt 3 x uitgaan per week
Men moet met de auto naar het werk
Men gaat 2 x per jaar op vakantie...
En als ze een huis kopen willen ze meteen dat alles splinternieuw is..

volledig mee eens, Niet iedereen is zo, maar als een mens verder kijkt dan zijn neus lang is, Opzoekt op internet (Test aankoop,...) Dan besef je hoe "goedkoop" een mens ineens kan leven:niceone: en dan kan je perfect alleen wonen en toch nog ewat sparen. Er moet wel moeite voor gedaan worden. en véél gedult want als je snel snel wilt zijn kost het je extra geld

Huren is goedkoper dan afbetalen.
Dus indien je ooit hoopt om iets te kopen in dezelfde 'klasse', dan zal je meer mogen betalen dan die 700 euro.

Ok, momenteel kun je wat meer sparen doordat je huurt.
500 euro is niet slecht.
Na 10 jaar is dat 60.000 euro.
Ondertussen heb je mss wel andere zware kosten (bv aankoop nieuwe wagen).

Maar stel dat dat zo niet is, dan kun je uw 60.000 gebruiken voor de aankoop van een huis.
Ondertussen zijn de vastgoedprijzen mss al terug gestegen, wat ik zeker zie gebeuren door de stijgende prijzen van bouwmateriaal.
Mss is de rente voor de lening ook al gestegen.

Doordat je pas 10 jaar later koopt, zal je ook 10 jaar langer moeten afbetalen.
Dat is ook iets zeer belangrijks wat hier vergeten wordt.
In die laatste 10 jaar kun je dan namelijk veel minder sparen!

Dus het is allemaal nie zo simpel om te zien wat de beste oplossing is.

Als je met twee zijt, maakt het dat natuurlijk veel gemakkelijker om een lening af te betalen.
Basiskosten voor twee personen zijn veel minder dan het dubbele van de basiskosten voor één persoon.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan