Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

Santa

Legacy Member
nzr zei:
Huren is Niet weggesmeten geld:doh:

Een rammelhuis kopen voor 200-250K €...
1200€ af betalen 30jaar lang

Of
700 € huur en nen schone Duplex (160Vierkante meter) huren te merchtem?

Sorry ze. maar in dat geval huur ik liever, 5-7 jaar sparen. en dan een schoon huiske neerpoten. en dan is het geen weggesmeten geld.

Niet iedereen doet Hote Mama tot aan zen 35ste...
Niet iedereen verdient 1600€+ netto per maand
,...
Sommige hebben het minder breed, en verdienen Nét te veel om in aanmerking te komen voor sociale voordelen:doh:

Das een feit, enkele jaren huren en dan iets kopen is het meest logische. Blijven huren nadat je iets kan kopen, dat is dom. Dan word je oud en heb je nog niets. Met je pensioen kan je je huishuur amper nog betalen, als je er niet te dik inzit.

QuikSilver

Legacy Member
Santa| zei:
Das een feit, enkele jaren huren en dan iets kopen is het meest logische. Blijven huren nadat je iets kan kopen, dat is dom. Dan word je oud en heb je nog niets. Met je pensioen kan je je huishuur amper nog betalen, als je er niet te dik inzit.
Ja, maar probeer nog maar eens meer te sparen dan de materialen voor het bouwen van een huis jaarlijks stijgen...
Ik werk sinds vorig jaar, heb dit jaar een grond gekocht samen met vriendin (terwijl we nog thuis wonen) en ga volgend jaar bouwen = geen weggesmeten geld :).

Santa

Legacy Member
QuikSilver zei:
Ja, maar probeer nog maar eens meer te sparen dan de materialen voor het bouwen van een huis jaarlijks stijgen...
Ik werk sinds vorig jaar, heb dit jaar een grond gekocht samen met vriendin (terwijl we nog thuis wonen) en ga volgend jaar bouwen = geen weggesmeten geld :).

Idd, das natuurlijk de beste oplossing! ^^

SIO

Legacy Member
nzr zei:
Huren is Niet weggesmeten geld:doh:

Een rammelhuis kopen voor 200-250K €...
1200€ af betalen 30jaar lang

Of
700 € huur en nen schone Duplex (160Vierkante meter) huren te merchtem?

Sorry ze. maar in dat geval huur ik liever, 5-7 jaar sparen. en dan een schoon huiske neerpoten. en dan is het geen weggesmeten geld.

Niet iedereen doet Hote Mama tot aan zen 35ste...
Niet iedereen verdient 1600€+ netto per maand
,...
Sommige hebben het minder breed, en verdienen Nét te veel om in aanmerking te komen voor sociale voordelen:doh:

stel ge hebt €1500 netto, gij geeft €700 af aan huur, en neem er nog €300 onkosten bij (wat nog weinig is vermoed ik): €500 * 12maand * 7jaar = €42000. Komt daar dan nog een inkomen bij van een partner?

to be clear: ik vraag me af hoe ge dat in praktijk doet, want alleen zie ik mijzelf (of wie dan ook) zoiets niet halen

YellinD

Legacy Member
ja, het huren + sparen in mijn eentje was ook een plan dat ik snel overboord heb gegooid, en ik verdiende meer als 1500 per maand... ge spaart gewoon minder snel als dat de vastgoed prijzen stijgen. Frustrerend, maar het is zo

russian

Legacy Member
Inderdaad. Als alleenstaande huren en sparen om een woning te kopen, is de afgelopen jaren onmogelijk gebleken.

zarathustra

Legacy Member
nzr zei:
Huren is Niet weggesmeten geld:doh:

Een rammelhuis kopen voor 200-250K €...
1200€ af betalen 30jaar lang

Of
700 € huur en nen schone Duplex (160Vierkante meter) huren te merchtem?

Sorry ze. maar in dat geval huur ik liever, 5-7 jaar sparen. en dan een schoon huiske neerpoten. en dan is het geen weggesmeten geld.

Niet iedereen doet Hote Mama tot aan zen 35ste...
Niet iedereen verdient 1600€+ netto per maand
,...
Sommige hebben het minder breed, en verdienen Nét te veel om in aanmerking te komen voor sociale voordelen:doh:

mja maar ik denk dat ge toch al *veel* zult moeten verdienen om op 5-7 jaar een huis te sparen als je ondertussen huurt.

Reptiel

Legacy Member
wie zegt er dat hij over hem alleen heeft ???

Met een partner is dit zeker haalbaar en ondertussen doe je een goede test in je relatie :)

Galactic

Legacy Member
russian zei:
Inderdaad. Als alleenstaande huren en sparen om een woning te kopen, is de afgelopen jaren onmogelijk gebleken.

Dat snap ik niet, verdien jij dan zo weinig. Ik heb nu 3 jaar gewerkt, en ik kan toch makkelijk een appartement kopen als ik wil. En ik ben nooit gesponsered geweest van thuis uit ofzo hoor.

jvc

Legacy Member
Galactic zei:
Dat snap ik niet, verdien jij dan zo weinig. Ik heb nu 3 jaar gewerkt, en ik kan toch makkelijk een appartement kopen als ik wil. En ik ben nooit gesponsered geweest van thuis uit ofzo hoor.

Dan moet je ofwel heel veel verdienen ofwel een krot van een appartement kopen. Beide situaties zijn weinig voorkomend dusja.

zarathustra

Legacy Member
Galactic zei:
Dat snap ik niet, verdien jij dan zo weinig. Ik heb nu 3 jaar gewerkt, en ik kan toch makkelijk een appartement kopen als ik wil. En ik ben nooit gesponsered geweest van thuis uit ofzo hoor.

gemiddeld belgisch netto loon: 1500 euro

stel dat je 3 jaar alles opzij zet => 36 * 1500 = 54000 euro. en dan nog 100k lenen zeker? Dan kan je idd een klein ietwat crappy appartement kopen.

maar niet veel mensen verdienen zoveel direct netto + niet veel hebben de optie/karakter om alles op zij te zetten

Squealer

Legacy Member
Wat voor appartement is dat dan?
Neem nu dat je 3 jaar lang elke maand 1000€ hebt kunnen sparen, dan zit je nog maar aan 36.000€.
Doet daar uwen intrest bij en hetgeen ge al had voor ge begon te werken, en we gaan ervan uit dat ge heel den tijd nen bedrijfswagen had, en ge zit misschien aan 50.000€.
Daar zijt ge nog nie veel mee om iets te kopen.

En als ge het dan al koopt, moogde weer from scratch beginnen, moet ge ondertussen allerlei maandelijkse kosten trachten te betalen en hopen da ge nie ontslagen wordt en ergens belandt zonder bedrijfswagen en tankkaart.

russian

Legacy Member
Galactic zei:
Dat snap ik niet, verdien jij dan zo weinig. Ik heb nu 3 jaar gewerkt, en ik kan toch makkelijk een appartement kopen als ik wil. En ik ben nooit gesponsered geweest van thuis uit ofzo hoor.

Geef eens concrete cijfers. Een gemiddeld nieuwbouwappartementje kost 175k exclusief 21% btw. Redelijk lenen is maximaal 100k. Hoe kan een modaal iemand 100+k op drie jaar sparen?

Lijkt onrealistisch galactic

falc.be

Legacy Member
ik kan me niet voorstellen dat iemand 3j heel zijn loon opzij zet

ik verdien nu 1280 netto per maand, moet al 250 per maand aan kost en inwoon afgeven thuis + komende kosten voor een wagen.

Legendary d.C.

Legacy Member
ferre zei:
idd, soms werk ik 14 dagen achtereen (zonder vrije dag), in de weekends, veel snachts en savonds, onregelmatige uren, enzovoorts, maar het kan zijn dat je de maand nadien lang thuiszit omdat er geen werk is. Ik doe dit liever hoor dan 9to5 te werken, elke dag, en int weekend vrij te hebben. Tis geen alledaagse job, ik doe het graag. Priveleven lijd er mss wel wat onder (veel laat thuis) en als het druk is ni veel tijd om nog iets te doen met de vriendin of vrienden. Maar als je als beginneling (ben nu een jaar bezig) ergens wilt geraken dan moeten er opofferingen gebeuren. Wij doen ook regelmatig buitenlandse opdrachten (buitenlandvergoeding :) ) enzovoort. De job van mijn leven :) , maar ik kan begrijpen dat er veel mensen zijn die regelmaat en een vast loon willen (ik heb trouwens geen zekerheid van inkomen aangezien ik opdracht per opdracht werk (dag per dag) dus ik probeer zo veel mogelijk te werken en zo weinig mogelijk uit te geven (hoewel dit soms moeilijk is ;) )

idd, in het weekend werk ik als technical-assistant en LSM'er soms ook door de week maar dat gaat nogal moeilijk aangezien ik nog studeer.


Als ik afgestudeerd ben, ben ik zeker van plan in deze sector verder te gaan, het enigste wat me tegenhoud is het feit dat je nooit zeker bent of je volgende maand nog toekomt. Maar als je dan hoort wat voor ervaringen al die mensen opdoen door te gaan filmpen op de olympisch spelen, F1, WK, EK wat trouwens gebeurt door een belgisch bedrijf:applause:, dan sta ik wel te springen om zoiets te doen.

Heb ook al gemerkt dat de uren niet om mee te lachen zijn, soms 15+ per dag. Maar ik doe het ongeloofelijk graag. En dan gaat dat veel sneller vooruit dan de 8u per dag vakantiejobke in de GB.

En als je ongeveer 15dagen per maand werkt heb je al heel mooi loon hé.

systech

Legacy Member
sja na 3 jaar iets kopen, doet ge enkel met partner imo ...

ge moet fcourse bij de berekening ook rekening houden dat er vaak een 13de maand bij zit, naast de eindejaarsbonus...

axeldb

Legacy Member
-P|b-SqUeaLeR zei:
Wat voor appartement is dat dan?
Neem nu dat je 3 jaar lang elke maand 1000€ hebt kunnen sparen, dan zit je nog maar aan 36.000€.
Doet daar uwen intrest bij en hetgeen ge al had voor ge begon te werken, en we gaan ervan uit dat ge heel den tijd nen bedrijfswagen had, en ge zit misschien aan 50.000€.
Daar zijt ge nog nie veel mee om iets te kopen.

niemand zegt trouwens dat ge moet sparen sparen sparen tot ge dan cash een appartement kunt kopen hé
ik denk dat bedoeld wordt een jaar of drie sparen zodat je 10-15k aan de kant hebt staan, daarmee kan je al veel makkelijker een lening afsluiten

trouwens, een goed verdienende (tand)arts spaart dat wel bijeen op een jaar of drie :)

systech

Legacy Member
nja aangezien een arts al vree lang heeft gestudeerd, moet die met sparen toch al wa inhalen :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan