Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

jvc

Legacy Member
YellinD zei:
de bank heeft geen garantie dat dat geld dat jij elke maand opzij zet/hebt gezet, aanwezig blijft he. Daarom dat een lening wordt gemeten ahv uw inkomen, en met een normaal inkomen mag je maar 1/3 van loon aan afbetalingen geven

ok bedankt :)
dus als iemand 1500€ netto verdient mag hij maar 500€ afbetalen per maand?

YellinD

Legacy Member
officieel, ja
hoewel dat altijd maar een 'huisregel' is, niks wettelijks

Emerxill

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
ok bedankt :)
dus als iemand 1500€ netto verdient mag hij maar 500€ afbetalen per maand?
Als algemene regel pakken ze idd 1/3, maar de bank kan flexibeler zijn (als ze meer kunnen verdienen door meer doen lenen gaan ze dat zeker niet nalaten ;)).
Als iemand bijv 2000 net heeft, kan die wel de 1/2 van zijn loon afbetalen/m.

nzr

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Zou dit lukken?
Je bent 21 en je begint met werken terwijl je nog thuis woont. Neem dat je 900€ zou kunnen sparen per maand en je beslist om zo snel mogelijk een appartement te kopen (alleen) met een lening die ook rond de 900€ per maand is. Terwijl je thuis woont kun je dat appartement verhuren en kun je terug 500€ per maand sparen. Als je dan later alleen/samen gaat gaan wonen heb je direct een appartement + je hebt wat spaargeld. Dit is natuurlijk de ideale situatie en ik houd met weinig dingen rekening maar zou dit kunnen lukken?

Moet wel lukken. maar maak je lening op 30 jaar. eventueel zelfs langer.
zodoende dat je afbetaling laag ligt TOV je huur inkomsten.

Zodat je reparatie kosten/belastinge/Slechte huurders eventueel kan opvangen.

en als ze u thuis eventueel kunnen steunen bij financiele tegenslag Zeker doen! vastgoed is zowat het beste waarin je kan investeren.

nzr

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
als alleenstaande ben je dus ferm 'gescheten' wil je iets kopen

Enkel een appartement na lang sparen, Tenzij je geluk hebt met Situatie thuis, Erfenis,... Of het netto loon hebt van 2 werkende mensen:p

MilM

Legacy Member
nzr zei:
vastgoed is zowat het beste waarin je kan investeren.

Opletten hiermee.
Vastgoed kopen met geleend geld enkel als investering is volgens mij echt veel minder intressant dan sommigen denken.

1) Je moet lenen en op 30 jaar bv 150.000 lenen is al redelijk duur. Neem dat je dan 85.000 a 90.000 euro extra mag terugbetalen. (de lening staat dan nog zeer laag)
2) De afbetaling ligt hoger dan de huurprijs. Dat is dus elke maand een mooie som geld dat je niet op uw spaarboekje kan zetten. Aan 4% over 30 jaar kan dat echt zwaar oplopen.

Conclusie:

De vastgoed moet op die 30 jaar echt zwaar stijgen voor je hier winst op doet ivg met een spaarboekje van 4%.

Dan moet je nog rekening mee houden dat:
-) er betere 'fondsen' (of wat dan ook) zijn dat een spaarboekje
-) je ook kosten zult hebben aan dat appartement.

Ik ben voorstander om te proberen zo snel mogelijk iets te kopen voor uzelf, maar geen voorstander om een tweede appartement te kopen met geleend geld om onder te verhuren.

EDIT:
+ je hebt dan nog de last van die zware lening én van al die miserie van huurders zoeken, huurders die niet/laat betalen, huurders die slecht onderhouden, herstellingen, ...

quicky

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Zou dit lukken?
Je bent 21 en je begint met werken terwijl je nog thuis woont. Neem dat je 900€ zou kunnen sparen per maand en je beslist om zo snel mogelijk een appartement te kopen (alleen) met een lening die ook rond de 900€ per maand is. Terwijl je thuis woont kun je dat appartement verhuren en kun je terug 500€ per maand sparen. Als je dan later alleen/samen gaat gaan wonen heb je direct een appartement + je hebt wat spaargeld. Dit is natuurlijk de ideale situatie en ik houd met weinig dingen rekening maar zou dit kunnen lukken?

ik heb hetzelfde gedacht, maar heb uiteindelijk besloten om het niet te verhuren maar er zelf in te gaan wonen owv het fiscale voordeel.

jvc

Legacy Member
Mn pa zegt dat ik misschien beter iets koop waar er nog werk aan is. Hij vindt het alleszins een goed idee om niet te lang te wachten.

nzr

Legacy Member
Tja ;) ge het is bekijken he. Renovatie premies, Fiscaal voordeel van een lening. Kan mssh financieel wel een boost geven.

Rekenen, rekenen en rekenen ;) en incalculeren dat ge mssh is een financiele tegenvaller zult hebben. Eens uw appartement afbetaalt is => bijna pure winst buiten Onderhoudskosten. wat toch wel een serieus voordeel kan zijn qua zalig pensioentje :)

k995

Legacy Member
nzr zei:
Omdat wat ze nu huren, als ge dat wilt kopen 250k€+ kwijt zijt Dus ja dan is de rekening snel gemaakt hoor:crazy: 5-7 jaar huren Dik sparen en iets deftig neerpoten ;)
Wat dik sparen? Met een "dikke" huur? 700euro+kosten ongetwijfeld is nu niet echt een koopje he?

Koop dan groter blijft hetzelfde, de huur kan je spenderen als afbetaling.

+ kopen = vastzitten. serieus nadeel als ge nog niet eens getrouwt zijt hoor, als er dan merde van komt is het pas ingewikkeld
getrouwd of niet getrouwd maakt weinig uit als je uit elkaar gaat hoor.

k995

Legacy Member
MilM zei:
Hoe recent is die informatie?
De prijzen zijn toch weer gestegen en 4,5% is denk ik toch niet zo gemakkelijk om te krijgen nu?
Heel recent : bouwinfo.be staan genoeg mensen die nu hun intrestvoet krijgen bij verschillende banken, je moet wel wat shoppen om daaraan te geraken.

YellinD

Legacy Member
4.5% op 30jaar denk ik niet dat je zo gemakkelijk gaat vinden hoor

hoe korter de looptijd, hoe lager het percentage, natuurlijk

MilM

Legacy Member
k995 zei:
Heel recent : bouwinfo.be staan genoeg mensen die nu hun intrestvoet krijgen bij verschillende banken, je moet wel wat shoppen om daaraan te geraken.

Als ik die topic bekijk, wordt mijn vermoeden alleen maar bevestigd.
4.5% is enorm moeilijk haalbaar op 30 jaar.

Galactic

Legacy Member
MilM zei:
Hoe recent is die informatie?
De prijzen zijn toch weer gestegen en 4,5% is denk ik toch niet zo gemakkelijk om te krijgen nu?


Alleen of met twee?
Maakt een enorm verschil uit.


Zelfs al spaar je nog meer over die drie jaar, dan nog zal je met een serieuze lening zitten. Het is niet alsof die 15k zoveel zal uitmaken.
Uw loon kan wel al iets gestegen zijn natuurlijk.


Ik zeg toch ik en niet we ;) ik dus alleen :p Ik heb op 3 jaar trouwens ong 40k gespaard.

MilM

Legacy Member
Galactic zei:
Ik zeg toch ik en niet we ;) ik dus alleen :p Ik heb op 3 jaar trouwens ong 40k gespaard.

En je hebt een huis of appartement gehuurd gedurende die 3 jaar ?
Tenzij je thuis woont (of een studentenkot ofzo huurt), dan moet je al zeer goed verdienen als starter om meer dan 1000 euro per maand opzij te zetten.

Ik vind dat dat ook maar een rare opmerking naar anderen toe van 'verdien je dan zo weinig' ...
Heb je weinig besef van de realiteit ;)

nzr

Legacy Member
k995 zei:
Wat dik sparen? Met een "dikke" huur? 700euro+kosten ongetwijfeld is nu niet echt een koopje he?

ze leven vrijwel op 1 loon en kunnen maandelijks meer als 800€ aan de kant zetten...

800 x 12 x 7 = 67 200 €...

Als ge dat ni veel vind dan scheelt er toch iets ze:p

k995 zei:
Koop dan groter blijft hetzelfde, de huur kan je spenderen als afbetaling.

Eum? Wa bedoelde daarmee :s
Als ge iets koopt betaal ge tegenwoordig véél meer dan wat ge zou betalen voor het zelfde Te huren. Dus groter kopen dan dat ze huren is vrijwel belachelijk om te kunne sparen:naughty:


k995 zei:
getrouwd of niet getrouwd maakt weinig uit als je uit elkaar gaat hoor.

Dit maakt wel uit hoor... Ik vind huren DE beste manier om je relatie te testen.
Je woont 24/7 bij elkaar, Goede en slechte moment kom je zeker tegen:p
ben je elkaar na een paar jaar huren nog niet beu? Trouw Dan en koop pas dan iets.

je kan dit ook testen met kopen,.. maar lukt het dan niet zit je met de gebakke peren:sad:

Daarom is huren niet altijd meteen verspilt geld. maar kan het sommige koppels serieus wat miserie en financiele shit besparen en dus meer opbrengen dan meteen te kopen;)


Edit:

En nu back on topic! Wat is Jouw bruto loon

Reptiel

Legacy Member
Galactic zei:
Ik zeg toch ik en niet we ;) ik dus alleen :p Ik heb op 3 jaar trouwens ong 40k gespaard.

Das 40k/36 maand : 1100€ per maand sparen, 3 jaar aan een stuk.

Als je thuis woont, niets moet afgeven en een auto/gsm van het werk hebt, dan kan je dit mss doen. Maar dat kunnen mss 5% van de jongeren en die moeten dan nog kunnen sparen gelijk jij !!

Als je dat kan, dan mag je zeggen, dat je goed bezig bent, maar daarmee koop je zeker nog geen appartement hoor.
Met een lening van 100k dan mss wel, met 40k heb je een klein stukje bouwgrond op een HEEEEEEL goedkope plaats, want ik kan me niet herrineren dat hier in de buurt ( redelijk goedkope zone) grond weggegaan is voor minder dan 135€/m².

maten en gewichten hé :)

PS. toch knap dat je op 3 jaar tijd zo veel kan sparen, aan de andere kant ook heel veel geluk.

Maar vertel nu eens volgens de topic jouw loon Galactic

coillie

Legacy Member
nzr zei:
ze leven vrijwel op 1 loon en kunnen maandelijks meer als 800€ aan de kant zetten...

800 x 12 x 7 = 67 200 €...

Als ge dat ni veel vind dan scheelt er toch iets ze:p



Eum? Wa bedoelde daarmee :s
Als ge iets koopt betaal ge tegenwoordig véél meer dan wat ge zou betalen voor het zelfde Te huren. Dus groter kopen dan dat ze huren is vrijwel belachelijk om te kunne sparen:naughty:




Dit maakt wel uit hoor... Ik vind huren DE beste manier om je relatie te testen.
Je woont 24/7 bij elkaar, Goede en slechte moment kom je zeker tegen:p
ben je elkaar na een paar jaar huren nog niet beu? Trouw Dan en koop pas dan iets.

je kan dit ook testen met kopen,.. maar lukt het dan niet zit je met de gebakke peren:sad:

Daarom is huren niet altijd meteen verspilt geld. maar kan het sommige koppels serieus wat miserie en financiele shit besparen en dus meer opbrengen dan meteen te kopen;)


Edit:

En nu back on topic! Wat is Jouw bruto loon

dezen thread is nogal zwaar OT aan't gaan :offtopic:
wat hij wil zeggen is dat samenwonen en trouwen niet zoveel verschil uitmaakt. en als je uit elkaar gaat, verkoop de woning net zoals je het huurcontract verbreekt en betaal je schuld af, als je niet extreem veel betaalt hebt hou je beide misschien nog wat spaargeld over in dat geval, gezien de waarde van de woning hoger zal zijn dan de verkoopprijs + extra kosten om de lening af te betalen. toch als ge nie na 2 maand de handdoek in de ring gooit ofzo hé :unsure:

russian

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
als alleenstaande ben je dus ferm 'gescheten' wil je iets kopen

Is idd. z.g.a. onmogelijk. Ik heb op drie jaar ongeveer 50k kunnen sparen (woon thuis, en beetje meeval op de beurs), en alleen is het nog onmogelijk. Ik lees daar dat iemand met 15k sparen denkt eenvoudiger aan een woning te geraken. Dat is helaas om mee te lachen :(. Met dat bedrag kan je een keukentje zetten ofzo :p.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan