Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

axeldb

Legacy Member
SpArdA zei:
Dat kan wel degelijk hoor, al is het niet de regel.
Hangt puur af van de sector en de grootte van het bedrijf.
Mijn startloon was iets meer dan 2500€, en ik ben 'maar' industrieel ingenieur.
Een burgerlijk ingenieur begint bij ons zelfs nog een loonklasse hoger.

Maar om nu in 3-4 jaar naar 3500€ te gaan...dan moet er zich toch wel de opportuniteit tot promotie voordoen én moet je bereid zijn een job met meer verantwoordlijkheid te aanvaarden.

ge moogt niet vergeten dat ge ook indexatie moet meerekenen hé. uw 2500 nu is binnen 4 jaar een pak minder waard...

axeldb

Legacy Member
systech zei:
Wel ik start dit jaar met 2500€, en ik weet dat dit zeker en vast al ongeveer het maximum is qua startloon aangezien ik genoeg heb rondgezien (ik doe handelsingenieur ;))

(der is fcourse nog wel hoger iets hoger, ma enkel in de juiste sector...)

HIR wordt bijna hetzelfde behandeld als TEW en krijgt zeker en vast niet meer loon...

Wat heb jijzelf dan gestudeerd / Wat is je werk? Ik wil wel eens weten waarom je het zo normaal vindt om minimum 2500+ te krijgen...

ik zeg ook niet dat 2500 slecht is hé en dat ge veel meer kunt krijgen. alleen hoor ik ook verhalen van mensen die nu starten en die 2500 krijgen. dus daaraan zou ik me spiegelen moest ik starten op dit moment...

handelsingenieur, werk als controller. bij ons starten de mensen als trainee met 2400 euro dacht ik, en wordt hun salaris de eerste twee jaar om de 6 maanden verhoogd met 8% zonder dat ze daar iets voor hoeven te doen...

Reetman

Legacy Member
Op zich heeft een universitair/graduaat/whatever nog niets bewezen, buiten het feit dat ze een zekere intelligentie en discipline hebben. Op zich zie ik niet in waarom een bedrijf die mensen zomaar 2500 + moet geven, tenzij ze echt in een zeer krappe arbeidsmarkt zitten.

However, als ge echt een goed gevoel hebt over het interview en je echt het gevoel hebt dat ze je willen, dan moet je vrij hoog durven gaan.

virtualdude

Legacy Member
axeldb zei:
handelsingenieur, werk als controller. bij ons starten de mensen als trainee met 2400 euro dacht ik, en wordt hun salaris de eerste twee jaar om de 6 maanden verhoogd met 8% zonder dat ze daar iets voor hoeven te doen...

Bij ons begint een trainee aan 1750€ en kan de eerste anderhalfjaar op zijn kin kloppen voor een grote loonsverhoging (>100€).
Je mag TEW, Handelingenieur, burgi,.. (economie of IT)
Iedereen volgt dezelfde regels :)

Trouwens waarom zich vastpinnen op het getal 2500. Alles hangt af van de extra legale. 2500 met weinig extra legale is veel minder interessant dan 2000 met interessante extra legale (zeker met de stijgende nafte prijzen)

makila

Legacy Member
Reetman zei:
Op zich heeft een universitair/graduaat/whatever nog niets bewezen, buiten het feit dat ze een zekere intelligentie en discipline hebben. Op zich zie ik niet in waarom een bedrijf die mensen zomaar 2500 + moet geven, tenzij ze echt in een zeer krappe arbeidsmarkt zitten.

However, als ge echt een goed gevoel hebt over het interview en je echt het gevoel hebt dat ze je willen, dan moet je vrij hoog durven gaan.

Ik zal na mijn evaluatie nog steeds niet aan 2500 euro zitten. Ik vind dat ik zo'n bedrag eerst moet verdienen door goed werk te leveren voor ze het mij moeten geven. Maar id, ik vind ook als je je werk goed doet, en je vind van jezelf dat je een bepaald bedrag waard bent, dan moet je ook voor dat bedrag gaan. Niet meer of niet minder. :niceone:

makila

Legacy Member
virtualdude zei:
Bij ons begint een trainee aan 1750€ en kan de eerste anderhalfjaar op zijn kin kloppen voor een grote loonsverhoging (>100€).

Ook dit is geen goede mentaliteit. Stel een trainee komt binnen, heeft een IQ van 200, en kan na 6 maanden al meer dan ne normale gast na 5 jaar. In die anderhalf jaar programmeert hij iets nieuws dat het bedrijf miljoenen extra opleverd. Dan zeg je tegen die gast : Opslag? haha! De boom in!

Okay ik overdrijf hier, maar you get my point right?

Een werknemer moet naar mijn mening tijdens evaluaties vragen wat hij denkt dat hij verdient te krijgen, en een werkgever moet de werknemer geven wat hij denkt dat die verdiend. Ik ben tegen vaste regels die zeggen een Junior kan het eerste 1.5 jaar op maximaal 100 euro opslag rekenen en daarmee "basta"!

virtualdude

Legacy Member
makila zei:
Ook dit is geen goede mentaliteit. Stel een trainee komt binnen, heeft een IQ van 200, en kan na 6 maanden al meer dan ne normale gast na 5 jaar. In die anderhalf jaar programmeert hij iets nieuws dat het bedrijf miljoenen extra opleverd. Dan zeg je tegen die gast : Opslag? haha! De boom in!

Okay ik overdrijf hier, maar you get my point right?

Een werknemer moet naar mijn mening tijdens evaluaties vragen wat hij denkt dat hij verdient te krijgen, en een werkgever moet de werknemer geven wat hij denkt dat die verdiend. Ik ben tegen vaste regels die zeggen een Junior kan het eerste 1.5 jaar op maximaal 100 euro opslag rekenen en daarmee "basta"!
Opslag wordt bij ons op een vast tijstip in het jaar bepaald. Iedereen die afstudeert zit nog in zijn proefperiode op dat moment. (Dat weet hij wanneer hij begint) Hij zal dus een zeer lage verhoging krijgen.
Als trainee ga je echt niet werken om direct massas loonsverhogingen te krijgen. Vin ik een beetje een verkeerde instelgesteldheid


In die anderhalf jaar programmeert hij iets nieuws dat het bedrijf miljoenen extra opleverd.
Los van het feit dat het niet met een d is geschreven zal een trainee (zelfs een nieuweling met ervaring) nooit zoiets kunnen bij ons daar hij nooit in de core zal mogen peuteren in het begin :)

Berd

Legacy Member
Recentste versie:

Leeftijd: 27
Opleiding: A1 chemie
Werkervaring: In augustus 4 jaar (eerste werkgever)
Werkgever/Industrie waar je in werkt: petrochemie
Huidige functie: QA coordinator (kader, dagdienst)
Laptop: ja
Vakantiegeld: ja (bijna 100%)
Vakantiedagen: 57 vrij te kiezen + 10 vaste feestdagen
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand + bonus
GSM: neen
Auto: neen
Andere voordelen(bonus, maaltijdcheques, eindejaarspremie):
extra ziekteverzekering die +- 95% van het "remgeld" betaalt
groepsverzekering (zonder eigen bijdrage)
productie bonus van raffinaderij
restaurant (0.8 euro voor warme maaltijd; keuze uit 3 dagmenu's)
800 euro netto per maand voor woon-werk
eigen bureau van +- 25 m2 met eigen printer en fax (als je open space gewoon bent met centrale printers en fax, dan is dit echt een niet te onderschatten voordeel :p)
korting op stookolie, motorolie, autobanden en diesel/benzine
Werkweek (hoeveel uren/week): 40
Maand salaris(bruto): 3900

Dus de 3500 bruto die axeldb aanhaalt voor universitairen lijkt mij zeker niet onrealistisch!

axeldb

Legacy Member
Reetman zei:
Op zich heeft een universitair/graduaat/whatever nog niets bewezen, buiten het feit dat ze een zekere intelligentie en discipline hebben. Op zich zie ik niet in waarom een bedrijf die mensen zomaar 2500 + moet geven, tenzij ze echt in een zeer krappe arbeidsmarkt zitten.

omdat die mensen die ze willen aannemen anders voor een ander bedrijf gaan werken. tis vraag en aanbod hé...

axeldb

Legacy Member
makila zei:
Ik zal na mijn evaluatie nog steeds niet aan 2500 euro zitten. Ik vind dat ik zo'n bedrag eerst moet verdienen door goed werk te leveren voor ze het mij moeten geven.

dus jij zou die automatische loonsopslag weigeren omdat je vindt dat je nog geen goed genoeg werk levert? met zo'n afwachtende instelling vrees ik dat je salaris idd niet zo snel omhoog zal gaan. in deze wereld zijn het nog steeds diegene die het hardste roepen die het meest krijgen - niet diegene die slaafs afwachten tot de werkgever naar hun komt omdat er misschien nog iets overblijft ...

Ik zeg het nu nogal cru - ik zeg natuurlijk niet dat je zo bent - maar ik denk dat je mijn punt nu wel snapt...

bloodyboy

Legacy Member
Galactic zei:
Factuur van de zelfstandige minus BTW gedeelt door 3 tot 4 is wat de zelfstandige er doorgaans van overhoud. Hij moet trouwens ook dikwijls nog tijd steken in klanten te zoeken, offertes aanmaken etc... Dus zeker niet denken dat hij elke dag 1800 euro verdient he.

nog effe op die betonsnijder die betonsnijder moest komen vo appartementje (knokke ja) van 600k en hij zei kzou et direct willen kopen dus wees er maar zeker van da tie em bakken geld schept moet er idd wrs wel voor werken mo toch kvind het veel als je da vergelijkt me wa ik ga verdienen later (als ind. ing. hopelijk) en die 1800 kreeg hij in het handje en zen vrouw moest hij wrs nie betalen ;)

systech

Legacy Member
Berd zei:
Dus de 3500 bruto die axeldb aanhaalt voor universitairen lijkt mij zeker niet onrealistisch!

Petrochemie is dan ook de best betalende sector, dus ik zou het zeker ni nemen als vergelijkingspunt...

jawadde001

Legacy Member
Berd zei:
Recentste versie:

Leeftijd: 27
Opleiding: A1 chemie
Werkervaring: In augustus 4 jaar (eerste werkgever)
Werkgever/Industrie waar je in werkt: petrochemie
Huidige functie: QA coordinator (kader, dagdienst)
Laptop: ja
Vakantiegeld: ja (bijna 100%)
Vakantiedagen: 57 vrij te kiezen + 10 vaste feestdagen
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand + bonus
GSM: neen
Auto: neen
Andere voordelen(bonus, maaltijdcheques, eindejaarspremie):
extra ziekteverzekering die +- 95% van het "remgeld" betaalt
groepsverzekering (zonder eigen bijdrage)
productie bonus van raffinaderij
restaurant (0.8 euro voor warme maaltijd; keuze uit 3 dagmenu's)
800 euro netto per maand voor woon-werk
eigen bureau van +- 25 m2 met eigen printer en fax (als je open space gewoon bent met centrale printers en fax, dan is dit echt een niet te onderschatten voordeel :p)
korting op stookolie, motorolie, autobanden en diesel/benzine
Werkweek (hoeveel uren/week): 40
Maand salaris(bruto): 3900

Dus de 3500 bruto die axeldb aanhaalt voor universitairen lijkt mij zeker niet onrealistisch!

Had ik ook maar voor chemie gestudeerd... :-)

makila

Legacy Member
axeldb zei:
in deze wereld zijn het nog steeds diegene die het hardste roepen die het meest krijgen

Is altijd al zo geweest. Ken iemand, die vroeg na 2 jaar hard zwoegen, eigenhandig naar opslag, want hij kreeg maar geen evaluatie. Hij kreeg meteen een bedrijfswagen, tankkaart en 200 euro bruto meer. :)

Toen vroeg hij, maar mijn collega die vorige maand op een ander gaan werken is, die zat hier al 5 jaar en kreeg geen rotte cent meer of niks voordelen. Hoe kan dat nu? En weet je wat HR daarop zei? Ja dat klopt, maar die gast vroeg er nooit achter! :doh:

makila

Legacy Member
axeldb zei:
dus jij zou die automatische loonsopslag weigeren omdat je vindt dat je nog geen goed genoeg werk levert?

Nope in tegendeel. Ik ben meestal de eerste om te zagen naar opslag. :lol:
Als de werkgever zo stom zou zijn om mij een hoger loon uit te betalen dan wat ik zelf vind, dat ik waard ben, dat is dan zijn probleem, niet het mijne. :evil:

Maar ik moet realistisch zijn. Ik verdien nu 2100 Euro. Tot 2400 euro is mogelijk als baas net in een goede bui is. 400 euro bijvragen is een beetje te veel van het goede. :)

Nu als de baas zelf persoonlijk zou zeggen : Peter wat vind je van 2600 euro? Dan zal ik dit natuurlijk niet weigeren he? But keep on dreaming* :)

DogFacedGod

Legacy Member
systech zei:
Wel ik start dit jaar met 2500€, en ik weet dat dit zeker en vast al ongeveer het maximum is qua startloon aangezien ik genoeg heb rondgezien (ik doe handelsingenieur ;))

(der is fcourse nog wel hoger iets hoger, ma enkel in de juiste sector...)

HIR wordt bijna hetzelfde behandeld als TEW en krijgt zeker en vast niet meer loon...

Wat heb jijzelf dan gestudeerd / Wat is je werk? Ik wil wel eens weten waarom je het zo normaal vindt om minimum 2500+ te krijgen...

Maximum dat ik ben tegengekomen is 2600 euro bij AXA (wel geen bedrijfswagen en dergelijke).

Denk wel dat een grote/grootste onderscheiding handelsingenieur/TEWer daar nog boven kan zitten.

systech

Legacy Member
nja ik weet ook wel jobs met 2700€ en zo

ma ik bedoelde algemeen plafond. De meerderheid van de aangeboden jobs (bv. alle consultancy-jobs) zitten eronder...

(en zonder bedrijfswagen vinnik het dan ook al direct pak minder zenne :p)

makila

Legacy Member
systech zei:
nja ik weet ook wel jobs met 2700€ en zo

ma ik bedoelde algemeen plafond. De meerderheid van de aangeboden jobs (bv. alle consultancy-jobs) zitten eronder...

(en zonder bedrijfswagen vinnik het dan ook al direct pak minder zenne :p)

Bedrijfswagen is zo'n 300 euro bruto ruw geschat(mits je ook een gratis tankkaart hebt), ook al gaat er netto dan nog iets van af voor de belastingen. Ik zit bv aan 2100 euro, maar heb wel een bedrijfswagen. Dat scheelt wel een pak se.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan