Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

systech

Legacy Member
da percentage van 3500+ moete natuurlijk ni serieus nemen, ma de rest kan toch best kloppen imo...

makila

Legacy Member
Reptiel zei:
ja mss wel, maar dan moet ik direct een pak verder rijden, deze job ligt op +-25km maar als ik naar andere IT jobs kijk, dan is dat direct +30km rijden (meer dan 45min rijden)
En dan moet ik al 150€ netto meer verdienen om nog maar break even te komen (voor al de benzine van op en neer te rijden) daarmee dak die job eventueel zou zien zitten, want das nog te doen kwa afstand (en verbruik)

ga toch eens soliciteren deze avond denk ik

Deel kun je aftrekken van de belastingen, maar je hebt gelijk dat meer afstand = meer betalen voor benzine of diesel.

Tenzij je bij die job met grotere afstand, een firmawagen kunt krijgen.

makila

Legacy Member
Soulless zei:
Als ge die pol bekijkt:

80% heeft een bruttoloon vanaf 1700 tot 3500+ (waarvan 13% 3500+ EURO)

En ik dacht dat het slecht ging met de welvaart en de koopkracht van de belg/vlaming. lol

Als ik goed geteld heb, heeft 68% ipv 80% van de mensen hier een loon boven 1700 Euro. Je bent een beetje Té positief.

verschil tss 1700 en 3500 is trouwens vrij groot se. 1700 euro is aan de magere kant. Met 1700 euro bruto heb ik helemaal niet genoeg koopkracht hoor.(persoonlijke mening)

Een deftig loon vind ik iets tussen 2500 en 3500 Euro. Vanaf 2000 Euro is het Té doen(48% heeft <2000 Euro bruto trouwens)

nzr

Legacy Member
makila zei:
verschil tss 1700 en 3500 is groot se. 1700 euro is aan de magere kant. Met 1700 euro bruto heb ik helemaal niet genoeg koopkracht hoor.(persoonlijke mening)

Een deftig loon vind ik iets tussen 2500 en 3500 Euro. Vanaf 2000 Euro is het Té doen(48% heeft <2000 Euro bruto trouwens)

Hangt van uw persoonlijke situatie af hoor:p

Alleenstaand? Thuis bij de ouders, Of getrouwd al?
het probleem is tegenwoordig dit alleenstaande zijn => Niks kunne sparen betekent

ge kunt wel uw kosten betalen, maar van sparen blijft er echt weinig over ze...

Squealer

Legacy Member
Soulless zei:
Als ge die pol bekijkt:

80% heeft een bruttoloon vanaf 1700 tot 3500+ (waarvan 13% 3500+ EURO)

En ik dacht dat het slecht ging met de welvaart en de koopkracht van de belg/vlaming. lol

1) velen gaan hier komen overdrijven en stoefen en dus op > 3500 stemmen
2) <1000 is ook goed voor 10%, een van de grotere groepen in de poll (vakantiejobkes en bijklussen enzo). Laat die laagste en hoogste categorie eens gewoon weg, en welke categorie schiet er dan nog uit? 1750-2000, wat al "normaler" is, aangezien hier vooral starters en jongeren gaan komen stemmen.

Reptiel

Legacy Member
makila zei:
Deel kun je aftrekken van de belastingen, maar je hebt gelijk dat meer afstand = meer betalen voor benzine of diesel.

Tenzij je bij die job met grotere afstand, een firmawagen kunt krijgen.

Dat wel idd, maar toch, je moet direct al dat geld dat je verliest op het nieuw werk aan verbruik meer verdienen, en om princiepe dan nog een stuk meer, want je zal iedere dag bv 1uur langer onderweg zijn, dat moet toch ook een verbetering geven, anders verander je niet (of toc bijna niet)

En als je zo in een uithoek van het land woont (westhoek) dan is het niet zo gemakkelijk hoor.

flanger

Legacy Member
Reptiel zei:
PS. GPRS zal wel wat voor de vliegtuigen te maken hebben denk ik.

GPRS betekent wss in dit geval wel de salesmanagers op de baan uit de miserie kunnen helpen met hun GPRS-kaartjes :)

k995

Legacy Member
coillie zei:
ja wel dan zouden ze gelijk moeten verdienen hé? zelfde kosten even laat in hun leven, niet meer kosten, je schuift gewoon een stuk leven door naar een latere leeftijd toch?

Nee he , die werken beiden tot hun 65ste je kan niet zeggen dat de ene zal werken tot zij 70ste.

k995

Legacy Member
Oldskooler zei:
Shiften, jawel zwaar werk (en nee geen steenkool sleuren ge zit het weer in het belachelijke te trekken), gevaarlijk werken, vd'en genoeg.
Nee hoor, neem nu een arbeider in een auto fabriek, denk je nu echt dat dit veel zwaarder werk is?

Zeg me eens waar jij arbeiders ziet die zo zwaar of gevaarlijk werk doen en die massal aanwezig zijn in belgie?


Die secretaresse heeft mooie uren, en zit met haar kont op een stoel. Voor den andere is het rottige uren en travaillen.
Tja zojuist nog een anderzoek: gezonder te bewegen dan de hele dag stil te zitten, daar zit je dan.

Als over mooie uren? 9-5 zijn niet altijd mooie uren hoor

De gemiddelde arbeider is nog altijd de bouwvakker, de winkelbediende, fabrieksarbeider, technieker... die zien fysiek wel wat harder af, en/of hebben vaak rottige uren.
Nee hoor die hebben dezelfde of zelfs betere uren, en fysieker werk : ja? zwaarder : soms

Maar net alsof bediendes geen problemen hebben rsi en zelmoord en burn outs liggen veel hoger .

Oldskooler

Legacy Member
k995 zei:
Nee hoor, neem nu een arbeider in een auto fabriek, denk je nu echt dat dit veel zwaarder werk is?

Zeg me eens waar jij arbeiders ziet die zo zwaar of gevaarlijk werk doen en die massal aanwezig zijn in belgie?
bouwvakkers??? Regelmatig accidenten, zwaar ik moet er toch geen tekening bij maken zekers???

k995 zei:
Tja zojuist nog een anderzoek: gezonder te bewegen dan de hele dag stil te zitten, daar zit je dan.

Als over mooie uren? 9-5 zijn niet altijd mooie uren hoor
Liever shiften dan dagshift zekers, vergeet het.

Oeh please, komt niet met een onderzoek af dat beweging goed is. Ga maar eens tegen bouwvakker zeggen hoe goed al zijn beweging is.

Mijn fysiek is er ook zwaar op achteruit gegaan, sinds ik hele dagen op een stoel zit, net zoals de meesten geef ik er niet veel om. En wil ik wat beweging, zal ik wat sporten, of zelfs met de fiets naar het werk gaan, ... niet dat dat gaat gebeuren.
k995 zei:
Nee hoor die hebben dezelfde of zelfs betere uren, en fysieker werk : ja? zwaarder : soms
beter??? :rofl: Als je van onregelmatige uren houdt ja.

Fysiek zwaarder soms? :rofl: VAAK. Weet je wel wat een arbeider is, sommigen hebben idd niet veel te doen, maar de meesten zitten niet stil hoor.


k995 zei:
Maar net alsof bediendes geen problemen hebben rsi en zelmoord en burn outs liggen veel hoger .

Ontken ik niet, maar dat zijn dan al de vaak hogere functies, die dan vaak al heel wat meer verdienen dat die secretaresse waar het over ging.

En rsi komaan, het ziekteverzuim bij arbeiders ligt veel hoger, de levensverwachting is ook lager dan die van een bediende.

makila

Legacy Member
Oldskooler zei:
bouwvakkers??? Regelmatig accidenten, zwaar ik moet er toch geen tekening bij maken zekers???


Liever shiften dan dagshift zekers, vergeet het.

Oeh please, komt niet met een onderzoek af dat beweging goed is. Ga maar eens tegen bouwvakker zeggen hoe goed al zijn beweging is.

Mijn fysiek is er ook zwaar op achteruit gegaan, sinds ik hele dagen op een stoel zit, net zoals de meesten geef ik er niet veel om. En wil ik wat beweging, zal ik wat sporten, of zelfs met de fiets naar het werk gaan, ... niet dat dat gaat gebeuren.
beter??? :rofl: Als je van onregelmatige uren houdt ja.

Fysiek zwaarder soms? :rofl: VAAK. Weet je wel wat een arbeider is, sommigen hebben idd niet veel te doen, maar de meesten zitten niet stil hoor.




Ontken ik niet, maar dat zijn dan al de vaak hogere functies, die dan vaak al heel wat meer verdienen dat die secretaresse waar het over ging.

Ik heb 4 maand als orderpicker gewerkt net toen ik ontslagen was uit mijn functie en ik niet meteen een nieuwe job vond.(dat is zowat 8 uur op een dag rondstappen zonder ophouden). Na 4 maand, woog ik nog amper 62kg en ik liep de 5km in 18 minuten zonder ook maar 1x daarvoor, gelopen te hebben. Dat ging meteen, en ik was niet eens moe, ik kon nog een heel stuk harder lopen.

Nu 3 jaar later, werk ik als bediende, ik weeg nu plots 86kg, en ik loop de 5km....HELAAS, na 1km moest ik het al opgeven. stikkapot!!! ;)

Van arbeid krijg je goeie fysiek. Zeker als je veel moet rond gaan :niceone: Van bediendejobs krijg je een buikje en je fysiek krijgt serieuze klappen :sad:

Oldskooler

Legacy Member
makila zei:
Ik heb 4 maand als orderpicker gewerkt net toen ik ontslagen was uit mijn functie en ik niet meteen een nieuwe job vond.(dat is zowat 8 uur op een dag rondstappen zonder ophouden). Na 4 maand, woog ik nog amper 62kg en ik liep de 5km in 18 minuten zonder ook maar 1x daarvoor, gelopen te hebben. Dat ging meteen, en ik was niet eens moe, ik kon nog een heel stuk harder lopen.

Nu 3 jaar later, werk ik als bediende, ik weeg nu plots 86kg, en ik loop de 5km....HELAAS, na 1km moest ik het al opgeven. stikkapot!!! ;)

Van arbeid krijg je goeie fysiek. Zeker als je veel moet rond gaan :niceone: Van bediendejobs krijg je een buikje en je fysiek krijgt serieuze klappen :sad:

Niemand houdt u tegen om wat aan sport te gaan doen he.
Fysiek is voor de meesten echt geen argument hoor, de mens is nu eenmaal een lui wezen.

makila

Legacy Member
Oldskooler zei:
Niemand houdt u tegen om wat aan sport te gaan doen he.
Fysiek is voor de meesten echt geen argument hoor, de mens is nu eenmaal een lui wezen.

De mens is ook vrij week en een ziekelijk wezen.

Hoeveel dagen in het jaar voel je je echt 100% tiptop? Dwz geen buikpijn, geen migraine, geen zere voeten, geen verkoudheid, geen vermoeidheid, geen irriterend jeuksel, geen hooikoorts, geen kniepijn... blah blah .. En hoe snel ben je geblesseerd als je iets nét te snel wil doen?

Ik kan het je nu al zeggen, persoonlijk heb ik mss 20% superdagen,, dat ik dus echt volledig in orde ben. Die andere 80% voel ik altijd wel iets.

k995

Legacy Member
Oldskooler zei:
bouwvakkers??? Regelmatig accidenten, zwaar ik moet er toch geen tekening bij maken zekers???
58% van de doden als gevolg van arbeidsongevallen zijn eigenlijk verkeersdoden
http://aps.vlaanderen.be/statistiek/nieuws/mobilieit/2004-08_arbeidsongevallen.htm
Liever shiften dan dagshift zekers, vergeet het.

Hangt ervanaf, ik zou 9-5 een ramp vinden eerlijk


Oeh please, komt niet met een onderzoek af dat beweging goed is. Ga maar eens tegen bouwvakker zeggen hoe goed al zijn beweging is.
Zie hieronder

Mijn fysiek is er ook zwaar op achteruit gegaan, sinds ik hele dagen op een stoel zit, net zoals de meesten geef ik er niet veel om. En wil ik wat beweging, zal ik wat sporten, of zelfs met de fiets naar het werk gaan, ... niet dat dat gaat gebeuren.

Tja perfect toch als dat tijdens werk kan?



beter??? :rofl: Als je van onregelmatige uren houdt ja.
Kan een voor of nadeel zijn, zoals ik al zei, met files en kinderen is 9-5 onmogelijk voor mij.


Fysiek zwaarder soms? :rofl: VAAK. Weet je wel wat een arbeider is, sommigen hebben idd niet veel te doen, maar de meesten zitten niet stil hoor.
Ben aan het bouwen, als iets zwaarder word=> lift


Ontken ik niet, maar dat zijn dan al de vaak hogere functies, die dan vaak al heel wat meer verdienen dat die secretaresse waar het over ging.
Niet altijd heb genoeg collega's die dat meegemaakt hebben.


En rsi komaan, het ziekteverzuim bij arbeiders ligt veel hoger, de levensverwachting is ook lager dan die van een bediende.
opleiding ed spelen daar een rol bij, samen met nog veel andere factoren

Oldskooler

Legacy Member
k995 zei:
58% van de doden als gevolg van arbeidsongevallen zijn eigenlijk verkeersdoden
http://aps.vlaanderen.be/statistiek/nieuws/mobilieit/2004-08_arbeidsongevallen.htm
Maakt niet weg dat bouwvakker een vrij gevaarlijk beroep is, heel pak gevaarlijker dan iemand die de hele dag achter een bureau zit. Sowieso ligt het aantal arbeidsongevallen een heel pak hoger bij arbeiders in het algemeen, dan bij bedienden.

k995 zei:
Hangt ervanaf, ik zou 9-5 een ramp vinden eerlijk
Of, 8:30-16:30 of tegenwoordig al vrij veel, glijdende uren. De meesten staan echt niet te springen voor shiften.

k995 zei:
Zie hieronder
Tja perfect toch als dat tijdens werk kan?
Denk je nu werkelijk, dat men hun werk als een sport ziet??? Kak en ontwijkend argument.

Kan een voor of nadeel zijn, zoals ik al zei, met files en kinderen is 9-5 onmogelijk voor mij.
Ge werkt toch ook niet in shiften?? Beter hier, glijdende uren. Ik begin pas om 9 uur, omdat ik niet uit mijn bed kan.

Ben aan het bouwen, als iets zwaarder word=> lift
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Prachtargumentatie. Nooit van de vele rugklachten gehoord in de bouwsector? Hey jij, take the elevator !!!! :lol::rofl:

Grap van de eeuw.

Of gade elke baksteen, en zak cement met een lift vervoeren??? Na 20 jaar gade die bakstenen wel voelen zanne, en niet van oh kijk ik bouw mijn huis. Niet voor niets kampt de bouwsector met de meeste lichamelijke klachten.

Niet altijd heb genoeg collega's die dat meegemaakt hebben.
Ja, de ik ken er ene... Ik ken er die al gehandicapt zijn geworden vanwege hun werk... en ik zie er op mijn trouwens niet veel met een burnout...

ugh

opleiding ed spelen daar een rol bij, samen met nog veel andere factoren
Bedienden zijn dan ook vaak de hogere opgeleiden.

coillie

Legacy Member
@ de bureauman: verzorg u, sport (zonder competitie daarvoor) 1 of 2x per week een uurke (of 2) gewoon joggen, zwemmen, fietsen, eet gezond en 't zal al veel beter zijn. een bouwvakker is na 5j ook nie versleten na 25j wel.
@K995: van dat in pensioen gaan dat heeft weinig met uw studie etc te maken, doch werken veel lager geschoolden in een systeem dat zwaarder is en dus recht geeft om vroeger in pensioen te gaan. shiften werken heeft z'n voor en nadelen, maar je kan toch moeilijk ontkennen dat het een negatieve impact heeft op je gezondheid (zeker op lange termijn). daarnaast in de bouw gebruiken ze tegenwoordig inderdaad al veel liften en kranen etc, toch blijft het zwaar. heb je al meegeholpen? ik heb gediend zoals ze dat zeggen, mijn vriendin ook. het is niet te onderschatten, je went wel aan de fysieke omstandigheden maar dat neemt niet weg dat van het gros van de bouwvakkers na 25-30j, hun knieen, rug, schouders, ... versleten zijn en daar kan je weinig aan veranderen.

reedle

Legacy Member
waarom zit iedereen hier zo heftig zijn arbeiderschap, of bediendheid te verdedigen? Het zijn 2 verschillende dingen, en ze hebben beide hun voor en nadelen. Uiteindelijk zal het wel ongeveer op hetzelfde neerkomen.µ

Sommige mensen maken zich ni graag fysiek moe, anderen zijn niet in staat om een hele dag geestelijke arbeid te verrichten. Maar je kan hier blijven argumenteren wat het beste is, je zal geen antwoord vinden. Volgens mij is er maar 1 ideale status, en das die van rentenier:D

s0159307

Legacy Member
Dan is de vraag, hoe kom je het best tot rentenieren, als arbeider of bediende :p

SpArdA

Legacy Member
s0159307 zei:
Dan is de vraag, hoe kom je het best tot rentenieren, als arbeider of bediende :p

Jij werkt precies nog niet lang genoeg om te weten dat je daar niet rijk van wordt. ;)
Euromillions is the only way out!

k995

Legacy Member
Oldskooler zei:
Maakt niet weg dat bouwvakker een vrij gevaarlijk beroep is, heel pak gevaarlijker dan iemand die de hele dag achter een bureau zit. Sowieso ligt het aantal arbeidsongevallen een heel pak hoger bij arbeiders in het algemeen, dan bij bedienden.
Ziene dat 60% van de arbeidsongevallen al louter door het verkeer zijn (waar bedienden net zo veel zoniet meer inzitten) lijkt me dat overdreven. Het ligt hoger ja, maar zoals ik al zei bedienden hebben dan andere andelen zoals RSI en burn outs en stress. Dat word niet beschouwd als werkongeval maar is net zo ernstig.


Of, 8:30-16:30 of tegenwoordig al vrij veel, glijdende uren. De meesten staan echt niet te springen voor shiften.
Nogmaals hangt van de persoon af, jij noch ik kan voor iedereen spreken, wat ik echter zie is dat veel mensen genoodzaakt 4/5 e 3/4e gaan werken om de kinderen ed te kunnen opvangen, puur omdat ze geen glijdende uren hebben, Glijdende uren bestaat eindelijk alleen volop in ICT diensten, de rest heeft dat bijna nooit.

Denk je nu werkelijk, dat men hun werk als een sport ziet??? Kak en ontwijkend argument.
Helemaal niet, hebben juist enkele weken opleiding gekregen hoe belangrijk bewegen aan je bureau wel niet is om allerhande ziektes en problemen te vermijden .

Ge werkt toch ook niet in shiften?? Beter hier, glijdende uren. Ik begin pas om 9 uur, omdat ik niet uit mijn bed kan.

;)

Ik begin om 7h15 en ik zit in ICT, als ik naar het bedrijf hier kijk (1200 man) is dat de enige dienst die dat krijgt.


:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Prachtargumentatie. Nooit van de vele rugklachten gehoord in de bouwsector? Hey jij, take the elevator !!!! :lol::rofl:

Grap van de eeuw.

Of gade elke baksteen, en zak cement met een lift vervoeren??? Na 20 jaar gade die bakstenen wel voelen zanne, en niet van oh kijk ik bouw mijn huis. Niet voor niets kampt de bouwsector met de meeste lichamelijke klachten.
Grappig dat jij denkt te weten wat ik gezien heb. Ja hoor zowat alles werd vervoerd met kraan en lift en metsen is het enige bouwvakker beroep? Ik heb hier al ramen (=kraan) deuren(=helemaal niet zwaar), chappe (=wagen), tegels(=kraanwagen),dakwerk(=kraan),...

Ik heb eindelijk nog niemand zienw erken dat ik dacht "mai dat is nu eens zwaar werk"

Ja, de ik ken er ene... Ik ken er die al gehandicapt zijn geworden vanwege hun werk... en ik zie er op mijn trouwens niet veel met een burnout...
Tja ik heb een collega die 1 jaar thuisgezeten heeft wegens stress en compleet erdoor. Dan heb ik nog enkele andere die zo gestreseerd rondlopen dat het niet normaal is. Heb ik nog nooit gezien bij die bouwvakkers hoor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan