Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

axeldb

Legacy Member
TimVerleyen zei:
ah typo moet Q7 zijn. ik wordt die amerikaanse keyboards maar niet gewoon he

ik geloof er eerlijk gezegd niks van. in amerika geven ze bijna geen bedrijfswagens - toch zeker niet aan een grafisch vormgever - en al zeker geen europese luxewagens...
en maaltijdcheques... in de VS???
hahaha

Emerxill

Legacy Member
axeldb zei:
ik geloof er eerlijk gezegd niks van. in amerika geven ze bijna geen bedrijfswagens - toch zeker niet aan een grafisch vormgever - en al zeker geen europese luxewagens...
en maaltijdcheques... in de VS???
hahaha
Food stamps misschien? :unsure:

Campeche

Legacy Member
Ik volg deze tread al een week en ik moet zeggen voor iemand die nu in de fase zit van doorstuderen of werken is het heel interssant allemaal om eens door te lezen.
Om effe on topic te gaan, kben een paar weken terug gaan solliciteren naar een job bij PDM (engineeringsbureau), ik zou gedetacheerd worden bij ASML (is een grote klant van hun blijkbaar) als technisch tekenaar en occasioneel VHDL programeren.
Eind juli zou ik kunnen beginnen, het gesprek was goed verlopen en ik mocht op bezoek bij ASML om de projectleider te zien maar dit heb ik afgeslaan omdat ik volgend jaar ga proberen voor ingenieur.
Voor de duidelijkheid binnen een maandje studeer ik af als Proffesionele Bachelor Electronica en voor ingenieur zou ik eerst een schakeljaar moeten volgen van 57studiepunten en daarna nog het masterjaar 55 studiepunten (omdat voor ons een vak wegvalt, dat we al gehad hebben)

Mocht ik ingestemd hebben om bij PDM te beginnen zou ik het volgende krijgen.

Leeftijd: 23
Opleiding: PBA (graduaat) Electronica
Werkervaring: starter, niks dus :)
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Machinebouw (voor geheugenchips te produceren)
Huidige functie: student
Laptop: nee
Vakantiegeld: weet ik niet, was het vergeten te vragen tijdens het gesprek.
Vakantiedagen: 20 vaste + 12 ATV (40 uren ww)
13/14e maand of winstuitkering: weet ik ook niet
GSM: nee
Auto: nee
Andere voordelen(bonus, maaltijdcheques, eindejaarspremie): maaltijdcheques (2euro zelf opleggen), 100euro netto vergoeding per maand voor allerlei onkosten, 0,22cent netto KMvergoeding (doe dit maal 2000km in een maand is 400euro extra), hospitalisatieverzekering en inkomenverzekering (2jaar)
Werkweek (hoeveel uren/week):40 uren
Maand salaris(bruto): 1900
Maand salaris(netto): 1400

Het is werken in Nederland, wat iets beter is voor ons belgen qua belasting, volgens hun toch.
Elk jaar zou er een evaluatiegesprek zijn met loonsverhoging als de prestaties ernaar zijn natuurlijk :)
Enig nadeel volgens mij is het contract, het is zowiezo een vast contract na een maand proef maar dat is een formaliteit aangezien de eerste maand volledig opleiding is.
Het contract is een projectcontract, dus als er geen projecten zijn = geen loon.
Aan de andere kant de projecten bij ASML lopen lang en in de praktijk is er altijd genoeg werk.
Tekort aan technici ;)

Dusjattoo

Legacy Member
Als ik u was zou ik zeker niet met PDM in zee gaan. Ikzelf en een deel van men klasgenoten zijn daar op gesprek geweest verleden jaar. En kmoet zeggen van alle bedrijven waar ik geweest ben, komen zij er het slechtste uit..
Eigenlijk betalen ze slecht navenant het werk. Ge gaat veel beter bij de bedrijven zelf soliciteren. Er zijn een stuk of 4, 5 klasgenoten begonnen bij ASML rechtstreeks, met ruim €800 bruto meer, met dezelfde extralegale voordelen..
Dat zegt al genoeg wat ze op u verdienen.

oxbow

Legacy Member
axeldb Citaat:
Origineel gepost door k995
Dat vind ik niet, dan kan je zeggen dat het diploma op zich al een oneerlijke vergelijking is. We vergelijken een 25 jarige met een 25 jarige. En als arbeider kan je op je 25ste al een stuk meer verdiend hebben als een bediende, zonder daarvoor noodzakelijk veel extra te moeten werken .

Alleen al die 4-7 jaar die je meer werkt (omdat de andere studeert) is al een klein fortuin dan begin je met een "voorsprong" van 50-100 000euro.

ik vind dat een foute redenering. precies alsof die arbeider geen kosten heeft gehad die 4-7 jaar. Die gaat dat geld zeker niet op de bank staan hebben...
9 mei 2008 16:06

nee inderdaad, het is meer! :cool: ik ben trug gaan luisteren voor ne bachelor bouw, gewoon om het diploma achter de hand de hebben, maar 3 jaar mijn loon (+de praktijkervaring missen voor een papierke) zou zot zijn da ik trug naar school zou gaan, ben wel vakbekwaam stielman in den bouw, rij ook met vrachtwagen ben 22 en doe men job doodgraag, en stielmannen werken niet voor een 'loontje' btw

makila

Legacy Member
Dusjattoo zei:
Als ik u was zou ik zeker niet met PDM in zee gaan. Ikzelf en een deel van men klasgenoten zijn daar op gesprek geweest verleden jaar. En kmoet zeggen van alle bedrijven waar ik geweest ben, komen zij er het slechtste uit..
Eigenlijk betalen ze slecht navenant het werk. Ge gaat veel beter bij de bedrijven zelf soliciteren. Er zijn een stuk of 4, 5 klasgenoten begonnen bij ASML rechtstreeks, met ruim €800 bruto meer, met dezelfde extralegale voordelen..
Dat zegt al genoeg wat ze op u verdienen.

Dat hangt van de klant af he? Sommige klanten betalen beter dan je consultant bureau, anderen betalen dan weer minder.

Ik werk bij Sogeti, en die betalen niet slecht, maar nu ook niet bepaald supergoed(2100 euro bruto, wagen en allerlei voordelen). Maar ik werk nu bij een klant en ik was eens gaan horen hoeveel ik daar zou verdienen als ik er vast werk. 400 Euro bruto minder, minder voordelen en geen bedrijfswagen. :wtf: Neen dank u, dan blijf ik wel bij Sogeti plakken voorlopig.

Ik durf niet zeggen tegen mijn collega's hier hoeveel ik verdien, want dan schieten ze mij dus af. ;)

boostah

Legacy Member
oxbow zei:
nee inderdaad, het is meer! :cool: ik ben trug gaan luisteren voor ne bachelor bouw, gewoon om het diploma achter de hand de hebben, maar 3 jaar mijn loon (+de praktijkervaring missen voor een papierke) zou zot zijn da ik trug naar school zou gaan, ben wel vakbekwaam stielman in den bouw, rij ook met vrachtwagen ben 22 en doe men job doodgraag, en stielmannen werken niet voor een 'loontje' btw

als ge ni hooggeschoold zijt, ziet dan idd da ge nen stiel kunt, dan zulde zeker geen sukkelaar zijn das e feit !

[DarkTerror]

Legacy Member
Leeftijd: 21
Opleiding: na 5de middelbaar gestopt
Werkervaring: werk daar nu al +-2.5j
Huidige functie: spoorkraanmachinist
Laptop: nee
Vakantiegeld: rond de 3000€
Vakantiedagen: 25
GSM: ja
Auto: ja + km vergoeding + tankkaart
Andere voordelen(bonus, maaltijdcheques, eindejaarspremie): maaltijdcheques +bonus,eindejaarspremie
Werkweek (hoeveel uren/week):40 uren
Maand salaris(bruto): +-2700€
Maand salaris(netto): +-2000

en normaal zou ik nog 1 a 2€ meer per uur moeten krijgen maar dat zal pas voor volgend jaar zijn :(

ivar

Legacy Member
Niet mis. Waarom krijg je als spoorkraanmachinist een bedrijfsvoertuig ? Begrijp mij nie verkeerd hé.

chosen1

Legacy Member
ivar zei:
Niet mis. Waarom krijg je als spoorkraanmachinist een bedrijfsvoertuig ? Begrijp mij nie verkeerd hé.

omdat ge moeilijk met uw kraan tot uw huis kunt rijden ;)

ge moet altijd naar uw kraan rijden en het dichtste dat ge ooit geraakt is het dichtstbijzijnde station (maar een trein zal nooit stoppen naast uw kraan om u er efkes uit te laten)

systech

Legacy Member
2700 bruto => 2000 netto?

hoop onkostenvergoeding of zo?

welk bedrijf?

auto, tankkaart en daarbovenop nog is kmvergoeding? bijna ongeloofwaardig...

Campeche

Legacy Member
@Dusjattoo

Dat is denk ik wel waar, iemand die ook in Nederland werkt en ASML goed kent raadde me aan om rechtstreeks naar hun te gaan.
Dat betaalde meer.
Aan de andere kant eerst master proberen en drna zie ik wel:cool:

Krueger

Legacy Member
Kweet zo nog niet. Ik verdien momenteel 3500 bruto, wat neerkomt op 2050 netto. Wel straf dat die met 800 euro bruto minder evenveel netto zou verdienen.

Campeche

Legacy Member
Krueger zei:
Kweet zo nog niet. Ik verdien momenteel 3500 bruto, wat neerkomt op 2050 netto. Wel straf dat die met 800 euro bruto minder evenveel netto zou verdienen.

:)Goe bezig precies.

reedle

Legacy Member
systech zei:
2700 bruto => 2000 netto?

hoop onkostenvergoeding of zo?

welk bedrijf?

auto, tankkaart en daarbovenop nog is kmvergoeding? bijna ongeloofwaardig...

das ni ongeloofwaardig hoor. Das bij ons ook.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan