Ik volg deze tread al een week en ik moet zeggen voor iemand die nu in de fase zit van doorstuderen of werken is het heel interssant allemaal om eens door te lezen.
Om effe on topic te gaan, kben een paar weken terug gaan solliciteren naar een job bij PDM (engineeringsbureau), ik zou gedetacheerd worden bij ASML (is een grote klant van hun blijkbaar) als technisch tekenaar en occasioneel VHDL programeren.
Eind juli zou ik kunnen beginnen, het gesprek was goed verlopen en ik mocht op bezoek bij ASML om de projectleider te zien maar dit heb ik afgeslaan omdat ik volgend jaar ga proberen voor ingenieur.
Voor de duidelijkheid binnen een maandje studeer ik af als Proffesionele Bachelor Electronica en voor ingenieur zou ik eerst een schakeljaar moeten volgen van 57studiepunten en daarna nog het masterjaar 55 studiepunten (omdat voor ons een vak wegvalt, dat we al gehad hebben)
Mocht ik ingestemd hebben om bij PDM te beginnen zou ik het volgende krijgen.
Leeftijd: 23
Opleiding: PBA (graduaat) Electronica
Werkervaring: starter, niks dus

Werkgever/Industrie waar je in werkt: Machinebouw (voor geheugenchips te produceren)
Huidige functie: student
Laptop: nee
Vakantiegeld: weet ik niet, was het vergeten te vragen tijdens het gesprek.
Vakantiedagen: 20 vaste + 12 ATV (40 uren ww)
13/14e maand of winstuitkering: weet ik ook niet
GSM: nee
Auto: nee
Andere voordelen(bonus, maaltijdcheques, eindejaarspremie): maaltijdcheques (2euro zelf opleggen), 100euro netto vergoeding per maand voor allerlei onkosten, 0,22cent netto KMvergoeding (doe dit maal 2000km in een maand is 400euro extra), hospitalisatieverzekering en inkomenverzekering (2jaar)
Werkweek (hoeveel uren/week):40 uren
Maand salaris(bruto): 1900
Maand salaris(netto): 1400
Het is werken in Nederland, wat iets beter is voor ons belgen qua belasting, volgens hun toch.
Elk jaar zou er een evaluatiegesprek zijn met loonsverhoging als de prestaties ernaar zijn natuurlijk

Enig nadeel volgens mij is het contract, het is zowiezo een vast contract na een maand proef maar dat is een formaliteit aangezien de eerste maand volledig opleiding is.
Het contract is een projectcontract, dus als er geen projecten zijn = geen loon.
Aan de andere kant de projecten bij ASML lopen lang en in de praktijk is er altijd genoeg werk.
Tekort aan technici
