Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Benjamin

Legacy Member
Santa zei:
Of die toelatingsproef voor geneeskunde efficiënt is, daar kan ik niet zomaar over oordelen. Er zijn veel voor-en nadelen verbonden aan beide.
Qua selectie is het redelijk efficiënt gezien de evolutie van de slagingspercentages wat niet wil zeggen dat het niet nog efficiënter kan.

twoen zei:
Idd Santa en die keuze moet imo uit de beginnende studenten zelf komen, gesteund door een duidelijk inleiding bij een richting. Dit wordt nu vaak niet gedaan zodat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen. Quota opleggen vindt ik nooit goed, bijvoorbeeld zullen er binnenkort veel te weinig huisdokters zijn, een gevolg van de opgelegde quota.
Het aantal geneeskundestudenten is de laatste jaren sterk gestegen in Vlaanderen. Gezien de min of meer vaste contingentering van de specialismen zal het m.i. nog wel meevallen met het tekort aan huisartsen. Voor de langere termijn voorzie ik wel mogelijk een probleem i.v.m. parttime-artsen. Er zijn al enige tijd veel meer vrouwen die arts worden en vrouwen krijgen nu eenmaal kinderen. Ik heb niet de indruk dat veel mensen van mijn generatie goesting hebben om elke dag 12 uur te werken en ook meer mannen van mijn generatie zullen vermoedelijk een deeltijdsbaan willen uitoefenen omdat ze vader worden.
Verder moet nog gedefiniëerd worden wat een tekort is.

Een tekort aan mensen is altijd een risico bij contingentering maar dit hangt ook af van hoeveel overschot je aanvaardt. Stel dat je nu 2 keer zo veel linguïsten, pedagogen (die hebben overigens het Nederlandse onderwijs naar de klote geholpen), psychologen en polisoccers zijn als dat de samenleving nodig heeft dan zou je dat overschot van 100% kunnen reduceren naar een tekort van 10%
Wanneer je dit periodiek vakkundig evalueert dan kan je een al te sterke soort van varkenscyclus voorkomen. Varkenscyclus - Wikipedia
In ieder geval lijkt het mij goed wanneer studenten en onderwijsinstellingen beter gematchd worden en dit kan via toelatingsexamens: dit is beter voor de maatschappij (juiste mensen op juiste plaats, minder kosten voor onderwijs) en beter voor de studenten zelf.

boostah zei:
ps.: Cycloon in brussel kregen wij al les samen met de burgies, en de masters vervoertechnologie en ICT zitten voor meerdere vakken samen met de burgies (zelfde als je keuzevakken in automatisering neemt bv), en dit willen ze alleen maar verder doordrijven
In Brussel gaat zoiets gemakkelijker dan in Leuven of Gent, al is het maar gezien de grootte van de richting.

NeverwinterX

Legacy Member
Sunreezr zei:
Wat ik in bijvoorbeeld in de IT sector een veel beter oplossing vind is een 18 jarige die afgestudeerd is een doorgedreven java cursus laten volgen van enkele maanden binnen een bedrijf. Die kan daarna direct aan de slag als java developer en hoeft eerst niet 3 jaar een nutteloze bachelor richting te gaan volgen.

Het zou trouwens voor de staat en de pensioenen ook veel beter zijn.
Dat doen veel bedrijven (vroeger meer dan nu) en dat is net de grote fout.
Zo iemand kan programmeren ja, maar dat is ook al.
Die heeft geen idee van de tijdscomplexiteit van een programma, zal nauwelijks iets afweten van de kenmerken van datastructuren, zal geen idee van software project management, geen idee hebben van goede architectuur/design patterns.
Dat soort toestanden is net de reden waarom 1/3 van alle software projecten totaal faalt (nog 1/3 slaagt deels, 1/3 lukt).
In het engels heet de richting informatica niet voor niets "Computer science": science, niet "Programming".
Iemand die afstudeert aan de unief in informatica zal inderdaad niet alle praktische zaken weten of bepaalde programmeertalen (c++ bijvoorbeeld) niet kennen. Maar de basis is er en die dingen dan aanleren gaat vanzelf.

Santa

Legacy Member
puni zei:
Belangrijker is misschien een degelijke begeleiding, 'voorlichting' en informatieverstrekking naar mensen in hun laatste jaar humaniora toe, iets waar nu een schrijnend gebrek aan is.

True, en dat kan bvb beginnen met uitleg over de verschillende richtingen die bestaan door mensen die er iets van afweten. Ik weet nog dat een leraar bij mij in het middelbaar zei "ja rechten da moeje ni doen das wetten van buiten leren enzo".

Kemblin

Legacy Member
NeverwinterX zei:
In het engels heet de richting informatica niet voor niets "Computer science": science, niet "Programming".
Iemand die afstudeert aan de unief in informatica zal inderdaad niet alle praktische zaken weten of bepaalde programmeertalen (c++ bijvoorbeeld) niet kennen. Maar de basis is er en die dingen dan aanleren gaat vanzelf.

C++ niet aanleren op unief? :oink:

SharkyXTS

Legacy Member
Kemblin zei:
C++ niet aanleren op unief? :oink:
Aan de KUL zal je geen C++ tegenkomen tenzij je voor vakken kiest die:
- Een inleiding geven op verschillende programmeertalen (Vergelijkende Studie van Imperatieve Programmeertalen).
- Meer technisch gericht zijn (Technisch-Wetenschappelijke Software) en waar nauwkeurigheid en efficiëntie een grotere rol speelt.

KUL focust voornamelijk op Java als OO taal, maar op het einde van je studies zal je nog altijd een aardig pakket aan programmeertalen kennen ;).

twoen

Legacy Member
Santa zei:
True, en dat kan bvb beginnen met uitleg over de verschillende richtingen die bestaan door mensen die er iets van afweten. Ik weet nog dat een leraar bij mij in het middelbaar zei "ja rechten da moeje ni doen das wetten van buiten leren enzo".

idd walgelijk..nog zo eentje:
burg ir architect zit het eerste jaar volledig samen met de burg ir's
of
een burg ir architect berekent bruggen

Op mijn oude middelbare school worden jaarlijks oud-studenten uitgenodigd om te spreken over hun richting. Architect of Ir-architect zat/zit daar nooit bij. :s

Kemblin

Legacy Member
SharkyXTS zei:
Aan de KUL zal je geen C++ tegenkomen tenzij je voor vakken kiest die:
- Een inleiding geven op verschillende programmeertalen (Vergelijkende Studie van Imperatieve Programmeertalen).
- Meer technisch gericht zijn (Technisch-Wetenschappelijke Software) en waar nauwkeurigheid en efficiëntie een grotere rol speelt.

KUL focust voornamelijk op Java als OO taal, maar op het einde van je studies zal je nog altijd een aardig pakket aan programmeertalen kennen ;).

bah hier in antwerpen moeten wij evenveel in C++ en java doen ze, das nie eerlijk :sad:

zarathustra

Legacy Member
SharkyXTS zei:
Aan de KUL zal je geen C++ tegenkomen tenzij je voor vakken kiest die:
- Een inleiding geven op verschillende programmeertalen (Vergelijkende Studie van Imperatieve Programmeertalen).
- Meer technisch gericht zijn (Technisch-Wetenschappelijke Software) en waar nauwkeurigheid en efficiëntie een grotere rol speelt.

KUL focust voornamelijk op Java als OO taal, maar op het einde van je studies zal je nog altijd een aardig pakket aan programmeertalen kennen ;).

En om eerlijk te zijn het is niet alsof je ooit echt een taal an sich leert zelfs java niet( behalve in declaratieve talen ( en dat zijn er dan nog 3 op een semester dus echt grondig is dat niet)). Java wordt gewoon gebruikt om dingen in te illustreren qua design en patterns en concepten. (Imo omdat het iets simpeler is om met te starten dan C++, pointers enzo zijn iets ingewikkelder in C++)

Het algemene principe bij informatica en burgerlijk ir. CW is dat je dingen leert ( veelal wiskunde en diagrammen :p) zoals bijvoorbeeld designpatterns of belichtings algoritmen en dat je dan een project(je) krijgt om dat eens te gaan toepassen. En het programmeren zelf? Om prof. Dutré te quoten: "Google for the win"

Anoniem15

Legacy Member
Zijn ter tegenwoordig eigenlijk nog veel mensen die aan hun bachelor beginnen zonder de intentie om er nadien nog een master bij te doen? Die dus m.a.w. tevreden zijn met hun bachelor?

Afgaande op de topics die hier opduiken krijg ik echt steevast de indruk dat een master echt the way to go is vandaag de dag en een bachelordiploma een marginaal verschijnsel aan het worden is.

profound

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Afgaande op de topics die hier opduiken krijg ik echt steevast de indruk dat een master echt the way to go is vandaag de dag en een bachelordiploma een marginaal verschijnsel aan het worden is.

:wtf:

crazyman2

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Afgaande op de topics die hier opduiken krijg ik echt steevast de indruk dat een master echt the way to go is vandaag de dag en een bachelordiploma een marginaal verschijnsel aan het worden is.
Kweet niet, ik heb eerst een prof bach gedaan en dan master. Ik vond persoonlijk dat ge enorm veel moeite moest doen om niet te slagen voor de bachelor. De master viel al bij al ook wel mee, maar daar heb ik moeite en tijd moeten insteken.

Een prof bachelor opleiding (qua niveau in mijn hogeschool) vond ik vrij laag eigenlijk. Niet persé in vergelijking met de master opleiding, maar in het algemeen. Het lijkt wel alsof iedereen een bachelor diploma kan halen. Het devalueert een beetje het middelbaar onderwijs (vind ik dan persoonlijk), want als iedereen een bachelor kan en zal halen dan wordt het een beetje zoals een voortzetting van het middelbaar onderwijs.

Versta me niet verkeerd, bachelors zijn enorm nuttig, maar ze mogen er toch wel wat meer context insteken door het tempo ietjes te verhogen.

Zeus

Legacy Member
Mijn prof rechtsgeschiedenis had een zeer genuanceerde opvatting over de waarde van universiteitsdiploma's:

"Er zijn maar 4 groepen professionelen die iets waard zijn: juristen, economisten, ingenieurs en dokters; de -ogen, (daarmee doelde hij op de sociologen, de biologen, politicologen enz) die kunnen niet volgen.

Zeus

Legacy Member
Na een aantal jaar in het beroepsveld als professionele bachelor denk ik op langere termijn meer te kunnen bereiken als master, al heb je natuurlijk altijd ook een portie geluk nodig, evenals de wil om er te geraken.[/QUOTE]

Dan heb je wel heel veel geluk nodig (genre rijke ouders) , of je moet aan het vergelijken zijn met waardeloze studies zoals esthetica, slavistiek en psychologie.
Als ik zie wat voor opdrachten die professionele bachelors krijgen tijdens hun studie, een 12-jarige brengt die tot een goed einde. Ken iemand die medisch management (lees medisch secretariaat) volgt, ze vullen daar 2 uur per week met de opdracht: knip allemaal een krantenartikel uit i.v.m. een actueel feit van deze week en leg uit waarom dit je aanspreekt :rofl:

Furiez

Legacy Member
Leila zei:
Idem! Het niveau van mijn hogeschool was ook niet echt bijster hoog te noemen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik meer en beter kon. Achteraf gezien heb ik met mijn bacheloropleiding drie jaar weggesmeten. Had ik geweten wat ik nu weet, was ik direct met een academische bachelor en daaropvolgende master begonnen dan dat ik nu nog twee jaar moet doen voor een schakelprogramma en een master... ouder en wijzer, zeggen ze dan. Soms vind ik 18 jaar ook gewoon te jong voor een juiste studiekeuze.

Na een aantal jaar in het beroepsveld als professionele bachelor denk ik op langere termijn meer te kunnen bereiken als master, al heb je natuurlijk altijd ook een portie geluk nodig, evenals de wil om er te geraken.

Ge kunt het ook anders bekijken, en ik neem mezelf als voorbeeld. Ik ben begonnen met een professionele bachelor. Daarna heb ik een schakelprogramma gevolgd om een master te behalen (nog steeds herexamens trouwens). Het heeft mij meer tijd gekost, maar was ik direct aan de academische opleiding begonnen dan had ik het zeker niet gehaald. De professionele bachelor heeft mij eigenlijk leren studeren en omgaan met grotere pakketten. Waarom buizen er zoveel in hun eerste jaar? Aja... (en ook zoals je zegt, op jonge leeftijd moet je eigenlijk een belangrijke keuze maken). Uiteindelijk heb ik zonder al te veel moeite mijn bachelor behaald, buiten ook mijn eerste jaar. Het heeft mij alleszins veel meer vertrouwen gegeven om daarna nog verder te studeren, dan dat ik had na het middelbaar. En afhankelijk van wat je eerst studeert heb je toch ook een bredere kennis, dan wanneer je direct voor 1 richting kiest.

GSTT

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Zijn ter tegenwoordig eigenlijk nog veel mensen die aan hun bachelor beginnen zonder de intentie om er nadien nog een master bij te doen? Die dus m.a.w. tevreden zijn met hun bachelor?

Afgaande op de topics die hier opduiken krijg ik echt steevast de indruk dat een master echt the way to go is vandaag de dag en een bachelordiploma een marginaal verschijnsel aan het worden is.
De mensen hier die beweerden dat bachelor niet hooggeschoold is of dat bachelor 'standaard' is, zijn idioten. Ik zou nog willen verderdoen na mijn bachelor, maar louter omdat ik geen zin heb om te gaan werken.

Zeus zei:
Als ik zie wat voor opdrachten die professionele bachelors krijgen tijdens hun studie, een 12-jarige brengt die tot een goed einde. Ken iemand die medisch management (lees medisch secretariaat) volgt, ze vullen daar 2 uur per week met de opdracht: knip allemaal een krantenartikel uit i.v.m. een actueel feit van deze week en leg uit waarom dit je aanspreekt :rofl:

Ok zoiets is wel erg. Van zo shitty low budget opdrachten werd ik vroeger ambetant van.

Kowalskii

Legacy Member
Leila zei:
Aangezien ik zelf een professionele bachelor heb in Secretariaatsbeheer (op mijn diploma de mooiere titel 'Office Management) waaronder medisch secretariaat valt komt dat soort opdrachten mij enigszins bekend voor, al was het bij ons niet zo extreem. :p

Dat je als master meer kunt bereiken dan als bachelor hangt ook van domein tot domein af natuurlijk. Als ik de vacatures erop na sla, merk ik gewoon dat er in mijn vakgebied véél meer vraag is naar masters dan naar bachelors.

Ik kan bovendien straks x aantal jaar relevante werkervaring uitspelen als ik als master afstudeer, dus dat zou me hopelijk toch wat extra troeven in handen moeten geven. Zoals gezegd is dit niet voor elk domein zo, ik spreek nu gewoon voor mezelf.

Met het diploma office management ga je toch geen TEW'ers of HiR's voorbijsteken vrees ik.

On topic: meeste bachelors zijn eerder voortzetting van het middelbaar onderwijs, universiteit is niveau hoger gewoon. De waarde van de bachelor hangt zoals enkelen hier al zeiden vooral af van de vraag. Idem voor masters, met het diploma criminologie bvb ben je minder dan met een bachelor accountancy en fiscaliteit. Enige oplossing lijkt me ingangsexamens om zo toch enige werkzekerheid te kunnen bieden voor de afgestudeerden.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Zeus zei:
Mijn prof rechtsgeschiedenis had een zeer genuanceerde opvatting over de waarde van universiteitsdiploma's:

"Er zijn maar 4 groepen professionelen die iets waard zijn: juristen, economisten, ingenieurs en dokters; de -ogen, (daarmee doelde hij op de sociologen, de biologen, politicologen enz) die kunnen niet volgen.

:offtopic:Ik lees deze thread even, en voel me toch zwaar beledigd om als exacte wetenschapper (bioloog) toch wel aangesproken om zomaar op één hoop met pol&soccers gegooid te worden., en dan nog door een "rechtsgeschiedenis"-prof... :crazy:

Dokters en ingenieurs zijn zonder twijfel bij de meest waardevolle functies in onze samenleving, juristen... wel naar mijn mening parasiteren ze vooral dankzij de bureaucratische structuren die ze zelf creëren, je hebt ze weliswaar nodig, maar of we werkelijk zo "waardevol" zijn... En qua niveau ben ik nog niet veel rechtenstudenten tegengekomen waarvan ik onder de indruk was van hun intelligentie, dit tegenstelling tot een aantal ingenieurs of wetenschappers, en ja, zelfs biologen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan