Benjamin
Legacy Member
Qua selectie is het redelijk efficiënt gezien de evolutie van de slagingspercentages wat niet wil zeggen dat het niet nog efficiënter kan.Santa zei:Of die toelatingsproef voor geneeskunde efficiënt is, daar kan ik niet zomaar over oordelen. Er zijn veel voor-en nadelen verbonden aan beide.
Het aantal geneeskundestudenten is de laatste jaren sterk gestegen in Vlaanderen. Gezien de min of meer vaste contingentering van de specialismen zal het m.i. nog wel meevallen met het tekort aan huisartsen. Voor de langere termijn voorzie ik wel mogelijk een probleem i.v.m. parttime-artsen. Er zijn al enige tijd veel meer vrouwen die arts worden en vrouwen krijgen nu eenmaal kinderen. Ik heb niet de indruk dat veel mensen van mijn generatie goesting hebben om elke dag 12 uur te werken en ook meer mannen van mijn generatie zullen vermoedelijk een deeltijdsbaan willen uitoefenen omdat ze vader worden.twoen zei:Idd Santa en die keuze moet imo uit de beginnende studenten zelf komen, gesteund door een duidelijk inleiding bij een richting. Dit wordt nu vaak niet gedaan zodat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen. Quota opleggen vindt ik nooit goed, bijvoorbeeld zullen er binnenkort veel te weinig huisdokters zijn, een gevolg van de opgelegde quota.
Verder moet nog gedefiniëerd worden wat een tekort is.
Een tekort aan mensen is altijd een risico bij contingentering maar dit hangt ook af van hoeveel overschot je aanvaardt. Stel dat je nu 2 keer zo veel linguïsten, pedagogen (die hebben overigens het Nederlandse onderwijs naar de klote geholpen), psychologen en polisoccers zijn als dat de samenleving nodig heeft dan zou je dat overschot van 100% kunnen reduceren naar een tekort van 10%
Wanneer je dit periodiek vakkundig evalueert dan kan je een al te sterke soort van varkenscyclus voorkomen. Varkenscyclus - Wikipedia
In ieder geval lijkt het mij goed wanneer studenten en onderwijsinstellingen beter gematchd worden en dit kan via toelatingsexamens: dit is beter voor de maatschappij (juiste mensen op juiste plaats, minder kosten voor onderwijs) en beter voor de studenten zelf.
In Brussel gaat zoiets gemakkelijker dan in Leuven of Gent, al is het maar gezien de grootte van de richting.boostah zei:ps.: Cycloon in brussel kregen wij al les samen met de burgies, en de masters vervoertechnologie en ICT zitten voor meerdere vakken samen met de burgies (zelfde als je keuzevakken in automatisering neemt bv), en dit willen ze alleen maar verder doordrijven

.
) zoals bijvoorbeeld designpatterns of belichtings algoritmen en dat je dan een project(je) krijgt om dat eens te gaan toepassen. En het programmeren zelf? Om prof. Dutré te quoten: "Google for the win"

Ik lees deze thread even, en voel me toch zwaar beledigd om als exacte wetenschapper (bioloog) toch wel aangesproken om zomaar op één hoop met pol&soccers gegooid te worden., en dan nog door een "rechtsgeschiedenis"-prof... 
