Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

h0pje

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
:offtopic:Ik lees deze thread even, en voel me toch zwaar beledigd om als exacte wetenschapper (bioloog) toch wel aangesproken om zomaar op één hoop met pol&soccers gegooid te worden

Nooit begrepen waarom mensen daar zo butthurt over doen. Als ge al zwaar beledigd zijt omdat iemand exacte wetenschappen & sociale wetenschappen in 1 zin samen zet.

MrKend54l

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
:offtopic:Ik lees deze thread even, en voel me toch zwaar beledigd om als exacte wetenschapper (bioloog) toch wel aangesproken om zomaar op één hoop met pol&soccers gegooid te worden., en dan nog door een "rechtsgeschiedenis"-prof... :crazy:

Dokters en ingenieurs zijn zonder twijfel bij de meest waardevolle functies in onze samenleving, juristen... wel naar mijn mening parasiteren ze vooral dankzij de bureaucratische structuren die ze zelf creëren, je hebt ze weliswaar nodig, maar of we werkelijk zo "waardevol" zijn... En qua niveau ben ik nog niet veel rechtenstudenten tegengekomen waarvan ik onder de indruk was van hun intelligentie, dit tegenstelling tot een aantal ingenieurs of wetenschappers, en ja, zelfs biologen.

Leg u er gewoon bij neer dat uw diploma niks waard is :P

Je moet toch toegeven dat er op de unief richtingen zijn die niks waarde hebben in onze maatschappij. Kerkelijk recht bijvoorbeeld wat heb je daar aan?
Biologie heb je wel iets aan maar wordt in mijn ogen verkeerdelijk op de hoop met onnuttige opleidigen gegooid.

botchla

Legacy Member
Leila zei:
Dan heb je wel heel veel geluk nodig (genre rijke ouders) , of je moet aan het vergelijken zijn met waardeloze studies zoals esthetica, slavistiek en psychologie.

Als ik zie wat voor opdrachten die professionele bachelors krijgen tijdens hun studie, een 12-jarige brengt die tot een goed einde. Ken iemand die medisch management (lees medisch secretariaat) volgt, ze vullen daar 2 uur per week met de opdracht: knip allemaal een krantenartikel uit i.v.m. een actueel feit van deze week en leg uit waarom dit je aanspreekt :rofl:

Aangezien ik zelf een professionele bachelor heb in Secretariaatsbeheer (op mijn diploma de mooiere titel 'Office Management) waaronder medisch secretariaat valt komt dat soort opdrachten mij enigszins bekend voor, al was het bij ons niet zo extreem. :p

Dat je als master meer kunt bereiken dan als bachelor hangt ook van domein tot domein af natuurlijk. Als ik de vacatures erop na sla, merk ik gewoon dat er in mijn vakgebied véél meer vraag is naar masters dan naar bachelors.

Ik kan bovendien straks x aantal jaar relevante werkervaring uitspelen als ik als master afstudeer, dus dat zou me hopelijk toch wat extra troeven in handen moeten geven. Zoals gezegd is dit niet voor elk domein zo, ik spreek nu gewoon voor mezelf.

Sorry, nu ga ik misschien wat op je tenen liggen lopen maar uw vlieger gaat inderdaad niet op. Bachelor office management wordt veel gezien als een diploma kantoor op hogeschoolniveau (sorry maar dat is voor mij de opleiding met de minste meerwaarde van alle bachelor studies). Nu is een goede secretaresse wel een meerwaarde voor een bedrijf.

Er zijn wel een paar bachelors die een paar masters kunnen voorbijsteken in dezelfde branche. Maar dat ligt meer aan de persoon achter het diploma dan aan het diploma zelf.

Dat zijn eigenlijk de opleidingen die eerder gericht zijn op de privé en dan denk ik aan accountancy-fiscaliteit, toegepaste informatica en (in mindere mate) biologie/labo.

In accounting/fiscaliteit kan je je in bepaalde sectoren opwerken en start je vroeger met IAB, waarmee je met het 2-3 jaar vroeger starten het gat al kunt dichten met een universitair. Ik zeg niet dat daar iedereen voor weggelegd is natuurlijk.

Zo zie ik er hier genoeg rondlopen die daar in slagen. Kameraad van mij heeft TI gedaan en heeft na 2 jaar al promotie gemaakt en beheert nu zijn eigen projecten en team onder hem, loon gelijkgesteld aan universitair op dezelfde functie.

Dat zegt natuurlijk meer over de capaciteit van de personen met een bachelor dan over hun diploma zelf. Vaak zijn het mensen die gewoon wouden gaan werken en zeker ook universiteit hadden aangekunnen.

PS: verschillende soorten diploma's vergelijken met elkaar gaat voor mij niet op imho, je vergelijkt geen appelen en peren. Anders kan je bovenstaande voorbeelden gaan vergelijken met docenten hoger middelbaar maw universitair diploma (je mag 2 keer raden wie er meer verdient).

samn

Legacy Member
De grootste oorzaak van de devaluatie van het bachelordiploma, zijn de trajecten. Het is mogelijk om in 6-7 jaar (met enige goodwill van de ouders), een bachelordiploma te halen. Mensen die niet capabel zijn, krijgen zo een diploma gelijkgesteld aan dat van mij (in 3 jaar bachelor MCT gehaald). Zo krijg je veel incompetente mensen in het werkveld, met een diploma. Ik heb nog met mensen in de klas gezeten die na hun 5de jaar MCT nog steeds vakken van het eerste of tweede jaar moeten herdoen.
Het hoger onderwijs moet eens herbekeken worden, en er moet een limiet op zitten van aantal keren dat je een vak mag doen. Want sommige mensen hebben echt niet door dat ze het niet aankunnen.

NotoriousP

Legacy Member
h0pje zei:
Nooit begrepen waarom mensen daar zo butthurt over doen. Als ge al zwaar beledigd zijt omdat iemand exacte wetenschappen & sociale wetenschappen in 1 zin samen zet.

Heiligschennis. :s

Hiapoe

Legacy Member
Ik vind dit zo een non-discussie...
Zeker op de manier waar ze op uitdraait hier...

Elk diploma heeft zijn nut, zelfs diegene waar op het eerste zicht geen enkele direct praktisch nut voor is.

Het zijn MENSEN die dingen doen, dingen uitvinden, initiatief nemen, ergens voor gaan,... niet diploma's!
Ik ben meer en meer van mening (na ondertussen een 8-tal jaar op de arbeidsmarkt) dat het diploma in het algemeen wel iets vertelt over iemand, maar bijlange niet het belangrijkste is om iemand aan te nemen in een bepaalde functie.

Ik kan me zelfs perfect inbeelden dat er mensen bestaan met een rechten-diploma die uit interesse zelf hebben leren programmeren of webdesignen en daar zelfs beter in kunnen zijn uiteindelijk dan iemand met een webdesign diploma.

Het diploma geeft een initiële stap... maar zegt niks over nog belangrijkere zaken als persoonlijkheid, motivatie, interesse in de materie,...

En op dat vlak heeft elk diploma, elke studie, elk certificaat, elk boek dat je leest, en elke pagina die je leest op wikipedia zijn waarde voor jou persoonlijk INDIEN je er effectief gemotiveerd voor bent om die vergaarde informatie te gebruiken in de praktijk.

ChasingRabbits

Legacy Member
maxkes zei:
Dus een vuilnisman kan zich opwerken tot leider van een team van burgerlijk ingenieurs.

Ja hoor, ik had het dan ook duidelijk niet over ervaring in het vak waar ge aan het studeren voor bent...

Mini

Legacy Member
Wat bepaalt 'waarde'
Wie bepaalt 'waarde'

Spreek je over de waarde voor de persoon die het behaalt heeft? Of voor de waarde voor de maatschappij? Of voor de economie? Maatschappelijke waarde is niet altijd economische waarde en vice versa.

Waarde voor de persoon die het behaalt of voor de persoon die ervoor betaalt?

Ik vind dit eigenlijk een heel vage discussie, en de standpunten worden hier eigenlijk gwn bepaalt door het perspectief van de meninguiter.

But amuse me more with this meaningless discussion, please!


Sent from my iPhone.

Hiapoe

Legacy Member
Mini zei:
Wat bepaalt 'waarde'
Wie bepaalt 'waarde'

Spreek je over de waarde voor de persoon die het behaalt heeft? Of voor de waarde voor de maatschappij? Of voor de economie? Maatschappelijke waarde is niet altijd economische waarde en vice versa.

Waarde voor de persoon die het behaalt of voor de persoon die ervoor betaalt?

Ik vind dit eigenlijk een heel vage discussie, en de standpunten worden hier eigenlijk gwn bepaalt door het perspectief van de meninguiter.

But amuse me more with this meaningless discussion, please!


Sent from my iPhone.

Exactly my point...

Zouden we niet beter gaan studeren ipv hier erover te discussiëren ;)

Fliblit

Legacy Member
samn zei:
De grootste oorzaak van de devaluatie van het bachelordiploma, zijn de trajecten. Het is mogelijk om in 6-7 jaar (met enige goodwill van de ouders), een bachelordiploma te halen. Mensen die niet capabel zijn, krijgen zo een diploma gelijkgesteld aan dat van mij (in 3 jaar bachelor MCT gehaald). Zo krijg je veel incompetente mensen in het werkveld, met een diploma. Ik heb nog met mensen in de klas gezeten die na hun 5de jaar MCT nog steeds vakken van het eerste of tweede jaar moeten herdoen.
Het hoger onderwijs moet eens herbekeken worden, en er moet een limiet op zitten van aantal keren dat je een vak mag doen. Want sommige mensen hebben echt niet door dat ze het niet aankunnen.

Dat is toch nu ook al zo? Aan de KUL mag je maximum 4 keer hetzelfde vak proberen. Als je na 4 keer nog altijd niet geslaagd bent wordt je buitengeschopt.

Karre

Legacy Member
samn zei:
De grootste oorzaak van de devaluatie van het bachelordiploma, zijn de trajecten. Het is mogelijk om in 6-7 jaar (met enige goodwill van de ouders), een bachelordiploma te halen. Mensen die niet capabel zijn, krijgen zo een diploma gelijkgesteld aan dat van mij (in 3 jaar bachelor MCT gehaald). Zo krijg je veel incompetente mensen in het werkveld, met een diploma. Ik heb nog met mensen in de klas gezeten die na hun 5de jaar MCT nog steeds vakken van het eerste of tweede jaar moeten herdoen.
Het hoger onderwijs moet eens herbekeken worden, en er moet een limiet op zitten van aantal keren dat je een vak mag doen. Want sommige mensen hebben echt niet door dat ze het niet aankunnen.

Langer over een traject doen dan normaal is toch niet altijd gelijk aan niet competent zijn. Bijvoorbeeld ik nu, al mijn informatica vakken zijn uitstekend en er telkens op eerste zit door. Maar mijn wiskunde en Frans daarentegen zijn van zo'n erbarmelijk niveau dat ondanks ik wel mijn best deed ik er op gebuisd was en een GIT mocht volgen. Helaas zal ik dus 4 jaar over mijn richting moeten doen. Stelt dat mij dan incompetent? Wel, langst een kant dan wel maar gezien mijn project ook uitstekend was wilt dat toch niet zeggen dat ik daarom minder goed zal presteren later op mijn werk? Wie weet heb ik zelfs geen Frans meer nodig later. De kern van mijn studies zijn dan ook goed. Ik zou zelfs durven stellen dat ik ook een beter programmeur ben dan anderen die er dan wel altijd op eerste zit door zijn en geen traject hoeven te volgen. Het enige waar zij dan ook geluk met hebben is dat de oefeningen op het examen ook nooit te ver afwijkt van de oefeningen in de les.

Het is ook niet dat ik iemand ben die wat blijft aanmodderen want uit eigen initiatief ben ik dan ook maar bijlessen gaan nemen om mijn niveau op te krikken.

Mini

Legacy Member
Hiapoe zei:
Exactly my point...

Zouden we niet beter gaan studeren ipv hier erover te discussiëren ;)

Ik heb andere dingen gedaan terwijl mensen zaten te stinken op de hogeschool/uniefbanken :)

Geen spijt van!
En ben er uiteindelijk ook niet echt slecht terecht gekomen

Dus ge zult zonder mij moeten studeren! :p


Sent from my iPhone.

NotoriousP

Legacy Member
Karre zei:
Langer over een traject doen dan normaal is toch niet altijd gelijk aan niet competent zijn. Bijvoorbeeld ik nu, al mijn informatica vakken zijn uitstekend en er telkens op eerste zit door. Maar mijn wiskunde en Frans daarentegen zijn van zo'n erbarmelijk niveau dat ondanks ik wel mijn best deed ik er op gebuisd was en een GIT mocht volgen. Helaas zal ik dus 4 jaar over mijn richting moeten doen. Stelt dat mij dan incompetent? Wel, langst een kant dan wel maar gezien mijn project ook uitstekend was wilt dat toch niet zeggen dat ik daarom minder goed zal presteren later op mijn werk? Wie weet heb ik zelfs geen Frans meer nodig later. De kern van mijn studies zijn dan ook goed. Ik zou zelfs durven stellen dat ik ook een beter programmeur ben dan anderen die er dan wel altijd op eerste zit door zijn en geen traject hoeven te volgen. Het enige waar zij dan ook geluk met hebben is dat de oefeningen op het examen ook nooit te ver afwijkt van de oefeningen in de les.

Maar als uw wiskundige vaardigheden beperkt zijn, zal je ook maar enkel relatief simpele projecten aankunnen. Bij een moeilijker project zal je misschien niet in staat zijn om uw algoritmen zelf te schrijven en dat zou een vorm zijn van mindere competentie.

Karre

Legacy Member
NotoriousP zei:
Maar als uw wiskundige vaardigheden beperkt zijn, zal je ook maar enkel relatief simpele projecten aankunnen. Bij een moeilijker project zal je misschien niet in staat zijn om uw algoritmen zelf te schrijven en dat zou een vorm zijn van mindere competentie.

Nog nooit hinder van ondervonden bij het programmeren eerlijk gezegd. Het vak algoritmen was dan ook wel weer goed bij mij ook al was dat grotendeels wiskunde. Het probleem bij mij echter was dat ik eerst een andere richting gedaan had aan de hoge school en ik toen ook niet echt gemotiveerd was door persoonlijke problemen. Door dat jaar quasi stil gezeten te hebben is ook heel wat kennis weggezakt die wel noodzakelijk was en werd beschouwd als basis die natuurlijk niet meer uitgelegd werd. Vandaar ook de bijlessen. Achteraf gezien is dat vak poepsimpel hoor. Ik wil gewoon stellen dat het volgen van een traject niet noodzakelijk zwart wit gezien mag worden als incompetente mensen. Dat is gewoon uit de hoogte doen.

samn

Legacy Member
Karre zei:
Langer over een traject doen dan normaal is toch niet altijd gelijk aan niet competent zijn. Bijvoorbeeld ik nu, al mijn informatica vakken zijn uitstekend en er telkens op eerste zit door. Maar mijn wiskunde en Frans daarentegen zijn van zo'n erbarmelijk niveau dat ondanks ik wel mijn best deed ik er op gebuisd was en een GIT mocht volgen. Helaas zal ik dus 4 jaar over mijn richting moeten doen. Stelt dat mij dan incompetent? Wel, langst een kant dan wel maar gezien mijn project ook uitstekend was wilt dat toch niet zeggen dat ik daarom minder goed zal presteren later op mijn werk? Wie weet heb ik zelfs geen Frans meer nodig later. De kern van mijn studies zijn dan ook goed. Ik zou zelfs durven stellen dat ik ook een beter programmeur ben dan anderen die er dan wel altijd op eerste zit door zijn en geen traject hoeven te volgen. Het enige waar zij dan ook geluk met hebben is dat de oefeningen op het examen ook nooit te ver afwijkt van de oefeningen in de les.

Het is ook niet dat ik iemand ben die wat blijft aanmodderen want uit eigen initiatief ben ik dan ook maar bijlessen gaan nemen om mijn niveau op te krikken.

Of een vak in een bepaalde richting thuishoort, zoals Frans in een IT richting, is een andere discussie. Maar je hebt gelijk, incompetentie was misschien een te zwaar woord. Ik had het ook niet over mensen die 1 jaar meer doen over hun richting, want dat zijn er heel veer. Ik heb het over mensen die toch 5 à 6 jaar over een bachelor doen, en de personen die ik ken in dit geval, zou ik nooit een IT project aan toevertrouwen.

Hiapoe

Legacy Member
Mini zei:
Ik heb andere dingen gedaan terwijl mensen zaten te stinken op de hogeschool/uniefbanken :)

Geen spijt van!
En ben er uiteindelijk ook niet echt slecht terecht gekomen

Dus ge zult zonder mij moeten studeren! :p


Sent from my iPhone.

Ik hou van studeren eigenlijk...
Ik doe het nog steeds. Zowel 'officieel' (behalen van diploma's en certificaten) als 'officieus': boeken lezen, opzoekingswerk verrichten...

En niet alleen over onderwerpen binnen mijn werkdomein, maar ik heb vele interessedomeinen.

Mijn vrouw zegt me regelmatig dat ik 'informatieverslaafd' ben :p
Als ik iets hoor in een film of een documentaire of gewoon langs de baan iets zie, dan moet ik dat opzoeken en er zoveel mogelijk over weten.

Bvb. Als ik een film zie en ze beklimmen een bepaalde berg, dan storm ik tijdens de reclame gegarandeerd naar mijn PC om die berg op te zoeken op googlemaps en op wikipedia om de omliggende geografie te bekijken, de geschiedenis van die locatie, de politieke situatie van het land waar die berg ligt,...

Nuja, vooral handig om aan (café-)quizzen mee te doen :p

Ricky

Legacy Member
mijn mening? kort en bondig...

Uit eigen ervaring...
Middelbaar: opleiding secretariaat moderne talen (tso), bestaat ook in hogere opleiding had ik ergens gelezen. Ik kan er niets mee.
Ik denk dat bachelor tegenwoordig het minimum is wat je nodig hebt om ergens fatsoenlijk, op een normale manier, zonder connecties, binnen te geraken.
Maarjah, dat is mijn ervaring. Tientallen sollicitatiebrieven geschreven, nergens aan de bak geraakt met mijn diploma. Ben nu vrijwillig brandweerman en magazijnier. Ga binnenkort opleiding verpleegkunde volgen voor een betere toekomst. De staat is nog in mijn ogen de enige werkgever waar je terecht kunt met een A2..

Chimaera

Legacy Member
Karre zei:
Nog nooit hinder van ondervonden bij het programmeren eerlijk gezegd. Het vak algoritmen was dan ook wel weer goed bij mij ook al was dat grotendeels wiskunde. Het probleem bij mij echter was dat ik eerst een andere richting gedaan had aan de hoge school en ik toen ook niet echt gemotiveerd was door persoonlijke problemen. Door dat jaar quasi stil gezeten te hebben is ook heel wat kennis weggezakt die wel noodzakelijk was en werd beschouwd als basis die natuurlijk niet meer uitgelegd werd. Vandaar ook de bijlessen. Achteraf gezien is dat vak poepsimpel hoor. Ik wil gewoon stellen dat het volgen van een traject niet noodzakelijk zwart wit gezien mag worden als incompetente mensen. Dat is gewoon uit de hoogte doen.

Komt omdat je nooit iets ingewikkelds hebt moeten programmeren waarschijnlijk. Ik zit zelf in de financiële sector en hier ontwikkelen ze vaak zelf hun applicaties (meestal zelfs). Ik kan je verzekeren dat in de financiële wereld je effectief inzicht moet hebben in dingen zoals de compositie van financiële producten, wiskundige algoritmes, statistische modellen voor risicobepaling enz...

Het ligt er allemaal aan in welk perspectief je kijkt. Ga je voor de gemakkelijke dingen dan kan je idd zonder goede wiskunde een niet zo uitdagende 9 to 5 ergens gaan doen maar het echte werk zal je aan anderen moeten overlaten.

samn

Legacy Member
Hiapoe zei:
Als ik iets hoor in een film of een documentaire of gewoon langs de baan iets zie, dan moet ik dat opzoeken en er zoveel mogelijk over weten.

Bvb. Als ik een film zie en ze beklimmen een bepaalde berg, dan storm ik tijdens de reclame gegarandeerd naar mijn PC om die berg op te zoeken op googlemaps en op wikipedia om de omliggende geografie te bekijken, de geschiedenis van die locatie, de politieke situatie van het land waar die berg ligt,...

Nuja, vooral handig om aan (café-)quizzen mee te doen :p

Dat doe ik ook, tot ergernis van mijn vriendin :p :offtopic:

Iemand

Legacy Member
Hangt er van af welke bachelor je hebt zeker? Sommigen zijn een goudmijn aan jobaanbiedingen, anderen een ticket naar een lange zoektocht naar werk dat aansluit bij de studie.

Daarnaast durf ik ook stellen dat sommige bachelors afgestemd zijn op bso/tso/aso-studenten, waardoor het niveau niet bijster hoog ligt. Dat gegeven lijkt ook stilaan bij werkgevers binnen te sijpelen. (Is toch mijn ervaring)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan