Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

coldplayke

Legacy Member
Utred zei:
Alles dat geen wetenschappen is is nutteloos. Ondertussen weten we het wel al.

²

Die wetenschappen helpen nochtans voor een groot deel de aarde naar de kloten. Heel nuttig inderdaad :)
Zo kunt ge alles als nutteloos gaan beschouwen, en als gij (notop dus) vast zit in uw zwart-wit denken van 'alles wat ik niet kan is nutteloos voor onze samenleving' zijt ge toch niet zo slim als ge hier altijd wilt doen uitschijnen.

NotoriousP

Legacy Member
coldplayke zei:
Die wetenschappen helpen nochtans voor een groot deel de aarde naar de kloten. Heel nuttig inderdaad :)

Dit is dus pure onwetendheid. Wetenschap is hier niet voor verantwoordelijk, integendeel zelfs, de wetenschap is constant op zoek naar oplossingen. Het zijn politici en mensen met belang in oa de olie en kool industrie die maar blijven de opwarming van de aarde te ontkennen die verantwoordelijk zijn.

coldplayke zei:
Zo kunt ge alles als nutteloos gaan beschouwen, en als gij (notop dus) vast zit in uw zwart-wit denken van 'alles wat ik niet kan is nutteloos voor onze samenleving' zijt ge toch niet zo slim als ge hier altijd wilt doen uitschijnen.

Dan maak ik net duidelijk dat verpleegsters zeer belangrijk zijn, iets wat ik niet kan, en dan doe je nog zo'n domme uitspraak. :s

Er is absoluut niets zwart-wit aan mijn manier van denken. Uw capaciteiten zijn gewoon te beperkt om dat in te zien... Het volledige concept van waarde voor de maatschappij is een gradatie.

Mini zei:
hangt er vanaf

ge hebt da ni nodig om het te maken int leven

Heel wat mensen hebben dat wel nodig. Niet iedereen kan een professionele voetballer, succesvolle zelfstandige of hardwerkende arbeider zijn. Sommige mensen hebben een diploma/opleiding nodig om te starten in de sector waar zij succesvol kunnen zijn.

flyingdutchman

Legacy Member
NotoriousP zei:
Heel wat mensen hebben dat wel nodig. Niet iedereen kan een professionele voetballer, succesvolle zelfstandige of hardwerkende arbeider zijn. Sommige mensen hebben een diploma/opleiding nodig om te starten in de sector waar zij succesvol kunnen zijn.

Dit is eigenlijk niet relevant voor de discussie, maar Mini moet zich met dit soort topics altijd komen profileren en gebruikt zichzelf dan als autoriteit: hij heeft geen diploma nodig gehad voor succes, dus wij hebben dat ook niet nodig. :ironic:

Soit, ik ben het grotendeels met je eens NotoP, maar je moet ook niet vergeten dat de samenleving een heel stuk complexer is geworden, een hyptoheek is plots een spaarrenterend logaritmisch geschaald tak21 ETF fonds en als je auto stuk is, moet je in een juridisch gevecht met de verzekeraar, de garagist en de fabrikant, etc. Toch blijft de kern overeind: er zijn teveel Alfa studenten, maar er komen ook teveel Alfa richtingen bij. Ieder jaar verzinnen ze wel weer een nieuwe hippe richting, voornamelijk de hogescholen maken zich hier schuldig aan imo.

insomnia

Legacy Member
NotoriousP zei:
Tekort in de maatschappij.

Dat is even goed een subjectieve definiëring van waarde.

NotoriousP zei:
Het volledige concept van waarde voor de maatschappij is een gradatie.

Nu hebt ge er al waarde voor de maatschappij van gemaakt.




Ik moet toch altijd even lachen als mensen hier op hun tenen getrapt raken wanneer iemand hun studierichting aanvalt. Onzekere zieltjes.

NotoriousP

Legacy Member
!nsomn!a zei:
Dat is even goed een subjectieve definiëring van waarde.



Nu hebt ge er al waarde voor de maatschappij van gemaakt.

Subjectief, zet er dan een objectieve definiëring op. Maar vanzelfsprekend altijd voor de maatschappij want de maatschappij draait op voor de kosten.

insomnia

Legacy Member
NotoriousP zei:
Subjectief, zet er dan een objectieve definiëring op. Maar vanzelfsprekend altijd voor de maatschappij want de maatschappij draait op voor de kosten.

Het welzijn van de maatschappij is geen objectief moreel centrum. Ik vrees dat ge een hele hoop ideologie achter het woord waarde misloopt wanneer ge denk dat ge er een objectieve definiëring op kunt plakken.

Mini

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Dit is eigenlijk niet relevant voor de discussie, maar Mini moet zich met dit soort topics altijd komen profileren en gebruikt zichzelf dan als autoriteit: hij heeft geen diploma nodig gehad voor succes, dus wij hebben dat ook niet nodig. :ironic:

ja, want ik ben de enige! zo speciaal ben ik!

ik zal nooit doktor of advocaat kunnen worden
en ik zal nooit op mijn 50ste kunnen rentenieren

maar ik heb een chille job en een leefbaar loon
en ik ben nu ni extreem begaafd of speciaal

zoals ik al eerder in deze discussie heb gezegd, wordt de 'waarde' en de soort waarde in deze discussie, vaak gezet door het perspectief
in mijn perspectief: ik heb da ni nodig gehad, en ik heb in de plaats al veel kunnen reizen

ieder zn ding

uiteindelijk is en blijft da dikwijls maar een papierke dat enkele deuren makkelijker opent (uitzonderingen a la geneeskunde rechten etc..)
t'is nog altijd de persoon die moet binnen stappen en zien dattem ni terug buiten gekegeld wordt :)

Soals

Legacy Member
Ik wil beroep X worden. Dat kan enkel met diploma Y.
De theoretische onderbouw kan je nergens anders verwerven...

Dan is dat diploma toch wel vrij nuttig imo.

NotoriousP

Legacy Member
!nsomn!a zei:
Het welzijn van de maatschappij is geen objectief moreel centrum. Ik vrees dat ge een hele hoop ideologie achter het woord waarde misloopt wanneer ge denk dat ge er een objectieve definiëring op kunt plakken.

Het gaat dan ook niet over het welzijn van de maatschappij in zijn geheel maar over in hoeverre de maatschappij hoort te investeren in verschillende richtingen. Hiervan kan men zeker een evaluatie maken en ik zie geen objectievere dan een hogere waarde te hechten aan wat de maatschappij het meest tekort heeft.

Nu merk op, het ging mij hier puur rond het principe dat wanneer je op 1 vlak (bissers) economische redenen wilt gebruiken om mensen uit te sluiten (zoals Bananarama voorstelde), dat je dit op alle academische vlakken zou mogen doen, inclusief op basis van studierichting.

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Nu merk op, het ging mij hier puur rond het principe dat wanneer je op 1 vlak (bissers) economische redenen wilt gebruiken om mensen uit te sluiten (zoals Bananarama voorstelde), dat je dit op alle academische vlakken zou mogen doen, inclusief op basis van studierichting.

Ik had het niet over uitsluiten. Vergelijk het gewoon met de graden die verleend worden bij het afstuderen. Behalve onderscheiding, grote onderscheiding e.d. zou er dus bv ook nog "zonder/met toleranties" op het diploma komen te staan. Gewoon omdat dat met het tegenwoordige systeem ook al een hele prestatie blijkt te zijn, vind ik dus dat dat beloond mag worden. Ik zie eigenlijk echt niet in waarom je daar per se een hele discussie over de waarde van verschillende studierichtingen en het budget per richting bij moet sleuren.

NotoriousP

Legacy Member
Omdat jij over de financiële kant ervan begon met "die kosten ons meer". Voor mijn part mag zoiets gerust op het diploma staan hoor. :)

flyingdutchman zei:
Soit, ik ben het grotendeels met je eens NotoP, maar je moet ook niet vergeten dat de samenleving een heel stuk complexer is geworden, een hyptoheek is plots een spaarrenterend logaritmisch geschaald tak21 ETF fonds en als je auto stuk is, moet je in een juridisch gevecht met de verzekeraar, de garagist en de fabrikant, etc. Toch blijft de kern overeind: er zijn teveel Alfa studenten, maar er komen ook teveel Alfa richtingen bij. Ieder jaar verzinnen ze wel weer een nieuwe hippe richting, voornamelijk de hogescholen maken zich hier schuldig aan imo.

Recent begonnen met de beurs wat te bestuderen, het is idd absurd hoe (onnodig) complex sommige zaken in onze maatschappij geworden zijn. :)

Dat van die hogescholen is zeker waar, het probleem is dat dit meestal gedaan wordt door mensen die in zo'n richtingen dan mogelijkheden zien voor zichzelf, zoals medewerkers die dan een lector functie kunnen krijgen enz...

UnitedArabEm.

Legacy Member
Appelen met peren vergelijken;

Een bachelor verpleegkunde heeft een andere waarde dan bach. Fotografie

Een bachelor accountancy/fisc. totaal andere waarde/loon/werkzekerheid als bach kunst en cultuurbemiddeling

redelijk vreemde topic

NotoriousP

Legacy Member
Als we 500 peren hebben (met een nood aan 300) en 10 appelen (met een nood aan 100) dan is het vrij duidelijk wat het duurst (en dus meest waardevol) zal zijn. Zo kan je best 2 verschillende dingen met elkander gaan vergelijken...

Bananarama

Legacy Member
Vind ik toch maar een gekke vergelijking... Een doosje kaviaar is ook zeldzamer dan een doos kippeneieren (de vraag zal ook wel hoger liggen dan het aanbod), en is dus ook duurder. Maar is kaviaar daarom waardevoller? Middagmaal voor een gans gezin > duur gala-hapje...

Flawless

Legacy Member
Vraag en aanbod bepaalt de prijs. Er is minder aanbod van kaviaar dan kippeneieren. Het feit dat het ook als 'luxe' wordt beschouwd zorgt ervoor dat producenten de prijs hoog genoeg kunnen zetten omdat de vraag zal blijven bestaan. Een Opel kost minder dan een BMW, waarom? Niet enkel omdat BMW een betere motor of chassis heeft, maar wel een naam en prestige. En dat heb je ook bij kaviaar :)

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
Vind ik toch maar een gekke vergelijking... Een doosje kaviaar is ook zeldzamer dan een doos kippeneieren (de vraag zal ook wel hoger liggen dan het aanbod), en is dus ook duurder. Maar is kaviaar daarom waardevoller? Middagmaal voor een gans gezin > duur gala-hapje...

Jij kan toch ook nooit correcte vergelijkingen maken hé? Ik heb echt medelijden met uw vriend.

Lees mijn post opnieuw en merk op dat ik specifiek de nood aan een bepaald voorwerp erbij vermeld. Indien de nood aan kaviaar groter is dan het aanbod en dit bij eieren niet het geval is, is kaviaar idd waardevoller (uw extra eieren zijn praktisch waardeloos bij overaanbod, die worden gewoon slecht). Voor uw (compleet fout) voorbeeld van kaviaar en eieren is dit natuurlijk niet het geval (kaviaar is tenslotte een luxe product). Vervang dat door bijvoorbeeld verpleegsters & geschiedkundigen en je hebt een correct beeld.

En bij mijn weten is de vraag aan kaviaar helemaal niet groter dan het aanbod, ken jij iemand die geen kaviaar kan bemachtigen indien hij dit wilt? Ik niet...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan