Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Anoniem15

Legacy Member
Ik weet niet of deze discussie hier al gevoerd is, maar ik stel toch de hedendaagse waarde van een bachelordiploma in vraag.

Een tiental jaar geleden toen er van de term bachelor nog geen sprake was maar van 'graduaat' dan waren het eerder uitzonderingen die een hogeschooldiploma behaalden. De dag van vandaag lijkt het alsof quasi iedereen met een bachelordiploma afzwaait.

Op die manier kom je volgens mij met een overvloed aan hooggeschoolden te zitten die in sommige gevallen niet capabel zijn ook. De 'schuld' hiervan is het hele IAJ/IOT gebeuren waarbij sommige studenten soms 6 jaar doen over hun 3 bachelorjaren. Ze behalen dan uiteindelijk een diploma (lees: papiertje) zonder intrinsieke waarde.

Een andere oorzaak is ook dat het tegenwoordig te min lijkt om een stiel of een andere job te gaan doen. Tegenwoordig moet alle luxe maar vanzelf komen en ben je een marginaal als je werkt voor je geld. Ik ken gasten van 24 die denken dat ze al een halve manager zijn terwijl ze 3 jaar op rij gedelibereerd zijn en met moeite weten hoe je een pc aanzet.

Het bachelordiploma is in mijn eigen dan ook niet meer dan een verlengde van het secundair.

Berttt

Legacy Member
Interessant onderwerp. Naar mijn mening heeft dit niets te maken met verlengde studieduur mogelijkheden e.d Het heeft gewoon te maken met het feit dat werkgevers voor de meeste jobs iemand vragen met minstens een bachelor diploma! Neem nu bv operatoren in de chemische sector, dat kon je vroeger doen zonder (hogeschool)diploma wat nu bijna onmogelijk is terwijl die job op de werkvloer wordt aangeleerd en het helemaal niet nodig is om daar een bachelor voor te hebben. Maar bon dit is maar een vb , er zijn er natuurlijk veel meer te vinden...

Berttt

Legacy Member
Loketbediende in een bank bv...vroeger met enkel middelbaar vandaag minstens bachelor terwijl dit eigenlijk niet nodig is....binnenkort voor een poetsvrouw ook een bachelor in de 'kuiskunde'....-)

El_L4mor

Legacy Member
mnja wat is de downside? Er zijn veel nieuwe richtingen bij gekomen, en er zijn veel meer mensen die studeren. En er zijn nog altijd de moeilijkere bachelor en masters die voor minder mensen geschikt zijn.

Dus je hebt een hogere scholingsgraad onder de bevolking.

boostah

Legacy Member
El_L4mor zei:
mnja wat is de downside? Er zijn veel nieuwe richtingen bij gekomen, en er zijn veel meer mensen die studeren. En er zijn nog altijd de moeilijkere bachelor en masters die voor minder mensen geschikt zijn.

Dus je hebt een hogere scholingsgraad onder de bevolking.

Als je je univ diploma's maakt dat iedereen ze kan, heb je dan ook een hogere scholingsgraad? Dacht et niet

ten eerste iemand laten doorstuderen kost de maatschappij ongeloofelijk veel geld, maar denk dat de ts ook wat fout is.

Ik kom namelijk van een TSO/BSO hogeschool, en voor zover ik weet waren wij met een 300 tal leerlingen per jaar (een 1800 man in gans de school dus voort gemak gedeeld door 6) en denk dat daar een 100 tal van doorstuderen (IW, TW, EE en EM vooral, de rest dak ken in andere richtingen zijn direct gaan werken). Denk dat de TS mss een vertekent beeld heeft omdat je het nu zelf doet (niettegenstaande dat het altijd kan wat er gezegd wordt hoor)

schep

Legacy Member
neem eens je klasfoto van het zesde leerjaar terug, en ga eens na wie er allemaal gestudeerd heeft.

Dit geeft al een volledig ander beeld, meesten studeren na ASO wel verder, maar daarvoor is al een groot deel voor een stiel gegaan.

Nerath

Legacy Member
Een diploma is maar zo veel waard als de persoon die erachter staat.

Nu meer en meer mensen de kans krijgen om te studeren is het mogelijk dat meer en mensen een bepaald diploma behalen. De levensstandaard is de laatste jaren/decennia gestegen, dus is het logisch dat het aantal studenten ook stijgt. Naar mijn mening is de waarde van de diploma's niet veranderd. Want een diploma zegt enkel en alleen iets van de student als student en niet als werknemer.

[TFT]Poky

Legacy Member
neemt ne klasfoto en kijk is wie niet alleen heeft verder gestudeerd maar ook effectief slaagt in zijn richting (en bedoel ik niet mensen die 20x IAJ doen ofzo)

Da zijn er bij mij toch ook al een pak minder, kijk ik naar gans het 6e Middelbaar Aso en niet alleen mijn richting (latijn wisk, latijn wetenschappen) dan is dit ook niet bijzonder veel.

Maw het lijkt alsof iedereen hogere studies doet, en de laatste jaren is dit ook zo MAAR het percentage dat daadwerkelijk echt zijne master haalt is nog altijd vrij klein denk ik.

Plus met al die nieuwe richtingen dat erbij zijn gekomen, er zijn gewoon richtingen die ik 'lager'' en gemakkelijker inschat als andere richtingen (ook aan unif)

Santa

Legacy Member
Idd, veel mensen proberen unief maar lukt het niet. Andere mensen lukt het wel, maar een groot deel daarvan doet dan sociologie, pol&soc of iets als biomedische wetenschappen, waar dan weer niet in grote getale op gewacht wordt.

In mijn laatste jaar LaWe was ik maar gemiddeld in de klas, ik deed wel niet veel maarja. Al die seutjes die hun toen doodblokten zijn nu ofwel sletten, ofwel dietist, ofwel doen ze een of andere marginale richting op hogeschool.

Het aantal dat echt een goeie diploma zal hebben, is laag.

mungoke

Legacy Member
Santa zei:
Idd, veel mensen proberen unief maar lukt het niet. Andere mensen lukt het wel, maar een groot deel daarvan doet dan sociologie, pol&soc of iets als biomedische wetenschappen, waar dan weer niet in grote getale op gewacht wordt.

In mijn laatste jaar LaWe was ik maar gemiddeld in de klas, ik deed wel niet veel maarja. Al die seutjes die hun toen doodblokten zijn nu ofwel sletten, ofwel dietist, ofwel doen ze een of andere marginale richting op hogeschool.

Het aantal dat echt een goeie diploma zal hebben, is laag.

Wat noemt gij een goei diploma?

iemand die biomedische wetenschappen gedaan heeft,is misschien niet meer dan een veredelde laborantop zijn of haar werk later, maar als richting is het wel niet te onderschatten.
(is veel te moeilijk en veel te veel voor hetgeen ge er later mee kunt doen in feite)


En pol en soc of sociologie? is dat dan zo simpel? veel vanbuiten blokken of?

[TFT]Poky

Legacy Member
Santa wilt gewoon peisk zeggen dat binnen de hogere studies ook nog serieuze gradaties zijn in moeilijkheid qua behaald diploma. Zoals ik zei schat ik sommige diploma's hoger in als andere (wat niet meer als normaal is vind ik).

Unif =/= Unif

hyperon

Legacy Member
Er is volgens mij al lang een tendens bezig naar een inflatie aan diploma's. 50% van de jongeren heeft vandaag een bachelor, de overige helft studeert verder of kiest voor TSO/BSO e studeert niet verder. Gevolg is dat diploma's je niet meer kunnen onderscheiden van de rest, tenzij je echt zwaar doorstudeert (dr., etc). Het vervelende nadeel van deze op zich wel positieve evolutie, is dat de 'laaggeschoolde' als stielman het (financieel) veel beter kan doen dan de bachelor of zwakke uniefrichtingstudent, zodat de incentive om te studeren soms wegvalt.

Epyon

Legacy Member
hyperon zei:
Het vervelende nadeel van deze op zich wel positieve evolutie, is dat de 'laaggeschoolde' als stielman het (financieel) veel beter kan doen dan de bachelor of zwakke uniefrichtingstudent, zodat de incentive om te studeren soms wegvalt.
Nadeel? Goede stielmannen vormen de basis van onze economie. Ik zou liever wat meer goede stielmannen ipv meer hogere diploma's zien.

Avenger 2.0

Legacy Member
Ik vraag me dat soms ook af bij master diploma's hoor. Uiteindelijk blijft het een papiertje dat je recht geeft op een sollicitatiegesprek. Niet meer en niet minder denk ik...

hyperon

Legacy Member
Epyon zei:
Nadeel? Goede stielmannen vormen de basis van onze economie. Ik zou liever wat meer goede stielmannen ipv meer hogere diploma's zien.

Ik zeg ook niet goede stielmannen hun brood niet mogen verdienen ;-)
enkel dat tgv die inflatie aan diploma's je de incentive om te studeren op termijn gaat wegnemen. En dat is helemaal niet gezond.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Meer goede stielmannen zou juist de prijs van de andere stielmannen onder af drukken :d.

dus ik denk niet dat dat is wat zij willen.

Jaegger159753

Legacy Member
Iedereen heeft het hier steeds over het verschil in geld. Maar is 1 van de redenen dat je verder studeert ook niet voor persoonlijke ontwikkeling? (inzichten, kennis, ...)

Renegadexxripxx

Legacy Member
Jaegger159753 zei:
Iedereen heeft het hier steeds over het verschil in geld. Maar is 1 van de redenen dat je verder studeert ook niet voor persoonlijke ontwikkeling? (inzichten, kennis, ...)

Om eerlijk te zijn... Nee.

Of ik nu handenarbeid moest doen of achter een bureau zitten maakte mij niet uit.

Als ik iets doe voor inzichten, kennis dan doe ik dat wel in mijn vrije tijd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan