Benjamin
Legacy Member
Voor mij wel.Jaegger159753 zei:Iedereen heeft het hier steeds over het verschil in geld. Maar is 1 van de redenen dat je verder studeert ook niet voor persoonlijke ontwikkeling? (inzichten, kennis, ...)
Die zullen er wel komen. Iedereen weet tegenwoordig dat in de huidige economie een goede stielman ook prima zijn brood kan verdienen. Wanneer ouders nu zien dat een leerling meer talent heeft voor een stiel dan voor studeren zullen ze minder huiverig zijn om het kind een goed stiel te laten leren.Epyon zei:Nadeel? Goede stielmannen vormen de basis van onze economie. Ik zou liever wat meer goede stielmannen ipv meer hogere diploma's zien.
Ik zie dat toch anders dan jij.hyperon zei:Er is volgens mij al lang een tendens bezig naar een inflatie aan diploma's. 50% van de jongeren heeft vandaag een bachelor, de overige helft studeert verder of kiest voor TSO/BSO e studeert niet verder. Gevolg is dat diploma's je niet meer kunnen onderscheiden van de rest, tenzij je echt zwaar doorstudeert (dr., etc). Het vervelende nadeel van deze op zich wel positieve evolutie, is dat de 'laaggeschoolde' als stielman het (financieel) veel beter kan doen dan de bachelor of zwakke uniefrichtingstudent, zodat de incentive om te studeren soms wegvalt.
Er is een inflatie van diploma's maar deze inflatie heeft vooral betrekking op een deel van de richtingen. Er zal dus wellicht meer differentiatie komen tussen de diploma's dan tussen de 'hoogte' van de diploma's, een ontwikkeling waarin Europa de USA nu volgt. In de USA is het immers al lang zo dat de 'hoogte' van het diploma (20% heeft unief-diploma) minder relevant is dan het soort diploma (richting en unief) wat je hebt gehaald. Neem nu bijvoorbeeld de ingenieurs en artsen die voor zo'n big 4 bedrijf gaan werken.
.