Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Benjamin

Legacy Member
Jaegger159753 zei:
Iedereen heeft het hier steeds over het verschil in geld. Maar is 1 van de redenen dat je verder studeert ook niet voor persoonlijke ontwikkeling? (inzichten, kennis, ...)
Voor mij wel.

Epyon zei:
Nadeel? Goede stielmannen vormen de basis van onze economie. Ik zou liever wat meer goede stielmannen ipv meer hogere diploma's zien.
Die zullen er wel komen. Iedereen weet tegenwoordig dat in de huidige economie een goede stielman ook prima zijn brood kan verdienen. Wanneer ouders nu zien dat een leerling meer talent heeft voor een stiel dan voor studeren zullen ze minder huiverig zijn om het kind een goed stiel te laten leren.

hyperon zei:
Er is volgens mij al lang een tendens bezig naar een inflatie aan diploma's. 50% van de jongeren heeft vandaag een bachelor, de overige helft studeert verder of kiest voor TSO/BSO e studeert niet verder. Gevolg is dat diploma's je niet meer kunnen onderscheiden van de rest, tenzij je echt zwaar doorstudeert (dr., etc). Het vervelende nadeel van deze op zich wel positieve evolutie, is dat de 'laaggeschoolde' als stielman het (financieel) veel beter kan doen dan de bachelor of zwakke uniefrichtingstudent, zodat de incentive om te studeren soms wegvalt.
Ik zie dat toch anders dan jij.
Er is een inflatie van diploma's maar deze inflatie heeft vooral betrekking op een deel van de richtingen. Er zal dus wellicht meer differentiatie komen tussen de diploma's dan tussen de 'hoogte' van de diploma's, een ontwikkeling waarin Europa de USA nu volgt. In de USA is het immers al lang zo dat de 'hoogte' van het diploma (20% heeft unief-diploma) minder relevant is dan het soort diploma (richting en unief) wat je hebt gehaald. Neem nu bijvoorbeeld de ingenieurs en artsen die voor zo'n big 4 bedrijf gaan werken.

Santa

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Om eerlijk te zijn... Nee.

Of ik nu handenarbeid moest doen of achter een bureau zitten maakte mij niet uit.

Als ik iets doe voor inzichten, kennis dan doe ik dat wel in mijn vrije tijd.
Lol I feel sorry for you.

Bart Religion

Legacy Member
Jaegger159753 zei:
Iedereen heeft het hier steeds over het verschil in geld. Maar is 1 van de redenen dat je verder studeert ook niet voor persoonlijke ontwikkeling? (inzichten, kennis, ...)

ja, absoluut.

SilentSpring

Legacy Member
Tegenwoordig vragen ze nogal rap minstens een bachelor vind ik, en daarnaast, je mag nog een dik diploma hebben, als je het in de praktijk niet kunt waarmaken sta je nog nergens.

boostah

Legacy Member
Jaegger159753 zei:
Iedereen heeft het hier steeds over het verschil in geld. Maar is 1 van de redenen dat je verder studeert ook niet voor persoonlijke ontwikkeling? (inzichten, kennis, ...)

JA en nee (en denk da da hier voor iedereen ver geld tbh)

moest het niet meer betalen, waarom dan 4 jaar (in mijn geval) studeren, op uw eigen/ouders geld terwijl ge die 4 jaar zou kunnen geld verdienen

moest het niet meer verdienen om burgie te zijn dan achter de vuilniskar te lopen zou burgie belange niet meer zo populair zijn. Bij mij bijvoorbeeld vind ik de richting gigantisch intressant (ben er ook goed aangelegd in), maar moest ik er geen frank meer door verdienen zou ik het waarschijnlijk niet doen, tenzij doordat dat diploma deuren naar jobs opent die je anders niet kan doen (en dan bedoel ik niet het loon, maar echt het soort werk, maar of dat 50k euro waard is, i dunno).

hyperon

Legacy Member
Benjamin zei:
Voor mij wel.


Die zullen er wel komen. Iedereen weet tegenwoordig dat in de huidige economie een goede stielman ook prima zijn brood kan verdienen. Wanneer ouders nu zien dat een leerling meer talent heeft voor een stiel dan voor studeren zullen ze minder huiverig zijn om het kind een goed stiel te laten leren.


Ik zie dat toch anders dan jij.
Er is een inflatie van diploma's maar deze inflatie heeft vooral betrekking op een deel van de richtingen. Er zal dus wellicht meer differentiatie komen tussen de diploma's dan tussen de 'hoogte' van de diploma's, een ontwikkeling waarin Europa de USA nu volgt. In de USA is het immers al lang zo dat de 'hoogte' van het diploma (20% heeft unief-diploma) minder relevant is dan het soort diploma (richting en unief) wat je hebt gehaald. Neem nu bijvoorbeeld de ingenieurs en artsen die voor zo'n big 4 bedrijf gaan werken.

Volledig gelijk!

Renegadexxripxx

Legacy Member
Santa zei:
Lol I feel sorry for you.

Waarom?

Je kunt evengoed aan zelfontplooing doen door niet te gaan werken. Dus waarom zou je dan gaan werken als dat het enigste is waar u om geeft?

Als ik er niets aan kan verdienen, als ik aan mijn inzet niets overhoud dan zie ik het nut er niet van in. Dan kan men evengoed vegeteren en zijn interesses bijschaven. Gewoon een simpele kosten baten analyse.

Ik heb al meerdere malen gezegd, ik baseer mij op logica niet op gevoelens.

Ik zal niet afstrijden dat ik liever zal werken waar mijn interesses aan voldoen, en dat ik daar eventueel wat loon voor zou willen opofferen. Maar uiteindelijk ga ik werken voor een loon. Een fatsoenlijk loon. Niet een loon waarbij ik na aftrek voor kosten een 50 of 100 euro beter uitkom dan als ik aan den dop zit. En de uitzonderlijke kosten nog niet eens heb meegerekend. Ik heb uiteindelijk gestudeerd om een goede job te vinden die goed verdient. Indien ze deze opties niet willen offeren dan moeten ze maar die ganse opleidingen afschaffen of zodanig in moeillijkheidsgraad omhoog trekken en als een echte schifting toepassen in plaats van een extra vodje papier.

Anoniem15

Legacy Member
In de IT sector ben je met je diploma quasi niets. Je leert wel wat programmeren en wat netwerkprotocollen maar als je afstudeert en geen doorwinterde geek bent dan sta je nergens.

Ik spreek nu enkel over mezelf; Ik ben afgestudeerd in bachelor informatica, en wanneer ik mijn profiel ga vergelijken met de profielen die de bedrijven vragen dan kom ik bijna nergens aan de bak. Om te beginnen beschik ik zelden over de nodige ervaring, en dan al zeker niet in bepaalde sectoren waar ze op school niets over geven (SAP, Virtualisatie, ...). Na die drie jaar hogeschool moet je als junior dan eerst nog enkele maanden tot een half jaar een cursus gaan volgen om feitelijk te kunnen functioneren in je job.

Waarvoor hebben die drie jaar hogeschool dan gediend?

Daarnaast zijn gewoon veel te veel richtingen die voor iedereen veel te toegankelijk zijn waardoor veel mensen ongemotiveerd afstuderen en totaal niet fier zijn of willen werken met hun behaald diploma.

dikkiedik

Legacy Member
50 procent van de jongeren heeft een diploma, yeah right. De helft van de jongeren doet ASO, waarvan de helft doorstudeert. Neem daarbij nog een hoopje TSO'ers en je hebt de mensen die hogere studies aanvatten. Gemiddeld over alle richtingen heen zal de helft van dat hoopje afstuderen. Volgens mij zal een tien-twintig procent er dichter bij zitten.

Daarnaast moet ook ingezien worden dat studeren grotendeels voor de vorm is. De opgedane kennis is minder relevant. Een goed student toont aan dat hij capaciteiten heeft om goed te kunnen werken en door te kunnen zetten. Het is voornamelijk dit die de werkgever interesseert.

Ten slotte, als je je wil onderscheiden op de arbeidsmarkt, dan moet je "nuttige" studies aanvatten, die m.a.w. een toekomst hebben. Geschiedenis, filosofie, psychologie, hogeschoolmanagement/marketing (zeer hippe richtingen heb ik al willen horen)... allemaal ongetwijfeld zeer interessant, maar redelijk uitzichtloos. Wil je studeren, studeer dan uit interesse, maar hou ook je latere toekomst in het achterhoofd. Een opleiding dient immers niet om er later niets mee te kunnen doen. Interessante studies blijven dan ook de klassiekers hé: geneeskunde, rechten, burgerlijk ingenieur,... Die mensen raken wel aan werk...

psichosfriend

Legacy Member
Ik zit zelf in het tweede jaar handelsingieur aan de KUL en om het over de waarde van het diploma te hebben , kan ik gewoon zeggen dat ik waarschijnlijk niet veel meer ga kunnen na mijn vijfde jaar dan toen ik de studies begon. Het hebben van een diploma opent echter wel deuren die voor anderen altijd dicht zullen blijven. Ik zie het diploma dat ik waarschijnlijk ga behalen meer als een bewijs dat ik de intelligentie heb en niet de kennis. Bij de betere universiteitsrichtingen zal men zich altijd moeten bewijzen en zal het eerder de persoon zijn dan het diploma die je toekomst zal bepalen. Een groot deel van de handelsingenieurs gaan bijvoorbeeld bij grote bedrijven werken waar ze allemaal beginnen met een bescheiden loon , de mensen die hun 3 jaar ( zonder master dan ) in 6 jaar hebben gedaan zullen dan ook zwaar door de mand vallen en niet veel progressie meer maken , terwijl de andere kunnen opklimmen en zich verder kunnen ontplooien.

Wat mij ergert is echter het verschil in niveau tussen bepaalde steden en het aantal diploma's dat er in omloop zijn.

dikkiedik

Legacy Member
psichosfriend zei:
Wat mij ergert is echter het verschil in niveau tussen bepaalde steden en het aantal diploma's dat er in omloop zijn.

Geen paniek, de werkgever is ervan op de hoogte.

hyperon

Legacy Member
psichosfriend zei:
Ik zit zelf in het tweede jaar handelsingieur aan de KUL en om het over de waarde van het diploma te hebben , kan ik gewoon zeggen dat ik waarschijnlijk niet veel meer ga kunnen na mijn vijfde jaar dan toen ik de studies begon. Het hebben van een diploma opent echter wel deuren die voor anderen altijd dicht zullen blijven. Ik zie het diploma dat ik waarschijnlijk ga behalen meer als een bewijs dat ik de intelligentie heb en niet de kennis. Bij de betere universiteitsrichtingen zal men zich altijd moeten bewijzen en zal het eerder de persoon zijn dan het diploma die je toekomst zal bepalen. Een groot deel van de handelsingenieurs gaan bijvoorbeeld bij grote bedrijven werken waar ze allemaal beginnen met een bescheiden loon , de mensen die hun 3 jaar ( zonder master dan ) in 6 jaar hebben gedaan zullen dan ook zwaar door de mand vallen en niet veel progressie meer maken , terwijl de andere kunnen opklimmen en zich verder kunnen ontplooien.

Wat mij ergert is echter het verschil in niveau tussen bepaalde steden en het aantal diploma's dat er in omloop zijn.

Niveau tussen bepaalde steden?
Btw hoeveel denk jij dan te gaan verdienen na 5 jaar als handelsingenieur te hebben gewerkt in zo'n groot bedrijf?

psichosfriend

Legacy Member
In een groot bedrijf zal dat na 5 jaar nog niet zo veel meer zijn :) .

sneax

Legacy Member
Ik vind eerder de term verkeerd dat ze een bachelor 'hooggeschoold' noemen. Ik vind dat eerder 'normaal geschoold'. Hooggeschoold is eerder unief enzo.

Er zijn nog gradaties in bachelor en master natuurlijk maar op zich komt het er op neer dat ze iets veel te snel 'hooggeschoold' noemen.

Als ge veel geld wilt verdienen moede eerder slim zijn. Ofwel werkt ge u snel op (omdat ge beter zijt dan de rest wegens uw intelligentie en uw inzicht) ofwel kunt ge héél zware studies doen, die een ander niet aankan.

Benjamin

Legacy Member
hyperon zei:
Niveau tussen bepaalde steden?
Ik heb zelf enkel in Leuven les gehad (aan de unief) maar ik heb van veel mensen verhalen gehoord over de VUB. Je kent die verhalen wellicht wel: niet slagen in Leuven, grote onderscheiding aan de VUB enz.
Een meer concrete empirische ondervinding: ik ken iemand die in Leuven heeft gestudeerd (aan de unief, geslaagd), die nu in Gent studeert naast een fulltime baan en die ook nog wat vakjes aan de VUB heeft gevolgd. Deze persoon is nogal extravert en expressief, er was geen misverstand mogelijk over hoe hij die vakken aan de VUB het ervaren heeft: poepsimpel. Hij lachte letterlijk met het niveau van de vakken die hij daar volgde. Deze man is overigens van beroep leraar.
Het kan natuurlijk dat er een verschil is in niveau tussen de faculteiten en dat dit niet voor de gehele VUB geldt.

nite

Legacy Member
Benjamin zei:
Ik heb zelf enkel in Leuven les gehad (aan de unief) maar ik heb van veel mensen verhalen gehoord over de VUB. Je kent die verhalen wellicht wel: niet slagen in Leuven, grote onderscheiding aan de VUB enz.
Een meer concrete empirische ondervinding: ik ken iemand die in Leuven heeft gestudeerd (aan de unief, geslaagd), die nu in Gent studeert naast een fulltime baan en die ook nog wat vakjes aan de VUB heeft gevolgd. Deze persoon is nogal extravert en expressief, er was geen misverstand mogelijk over hoe hij die vakken aan de VUB het ervaren heeft: poepsimpel. Hij lachte letterlijk met het niveau van de vakken die hij daar volgde. Deze man is overigens van beroep leraar.
Het kan natuurlijk dat er een verschil is in niveau tussen de faculteiten en dat dit niet voor de gehele VUB geldt.

Voor economie geldt dit in ieder geval al niet. Ik heb eerst economie aan vub gestudeerd en heb dit daarna verder gedaan aan kul. Toen ik aan kul aankwam stond ik totaal ni achter, het was ook niet moeilijker. Gewoon dezelfde richting, met dezelfde vakken op een andere plaats.

Galactic

Legacy Member
Jaegger159753 zei:
Iedereen heeft het hier steeds over het verschil in geld. Maar is 1 van de redenen dat je verder studeert ook niet voor persoonlijke ontwikkeling? (inzichten, kennis, ...)

Voor mij wel, maar voor 90% van de jongeren niet. Achteraf zijn er altijd nog wel een paar die "spijt" hebben dat ze voor het geld zijn gegaan en die beginnen dan in hun vrije tijd nog een of andere opleiding of cursus :) Ik studeer en studeerde veelal uit interesse, niet met het gedacht dat ik later veel geld zou verdienen door die studie, of meer geld, want dat zou ik helemaal niet vol hebben gehouden.

Braindrain

Legacy Member
Santa zei:
Idd, veel mensen proberen unief maar lukt het niet. Andere mensen lukt het wel, maar een groot deel daarvan doet dan sociologie, pol&soc of iets als biomedische wetenschappen, waar dan weer niet in grote getale op gewacht wordt.

In mijn laatste jaar LaWe was ik maar gemiddeld in de klas, ik deed wel niet veel maarja. Al die seutjes die hun toen doodblokten zijn nu ofwel sletten, ofwel dietist, ofwel doen ze een of andere marginale richting op hogeschool.

Het aantal dat echt een goeie diploma zal hebben, is laag.


Dit is de reinste onzin.
De proportie van sociologie studenten is relatief laag. Sociologie vormt een onderdeel van de faculteit Politieke en Sociale wetenschappen.

Ik begrijp gewoon niet dat mensen dit zo onderschatten.
Sociologie op master niveau onderscheid zich nog vrij sterk van de andere humane wetenschappen, door hun analytische vakken en sterk de nadruk om methodiek en inzicht in sociaal wetenschappelijke theoriën.
Nooit worden richtingen zoals Moraalwetenschappen, Psychologie, Taal & Letterkunde, Geschiedenis, Rechten als inferieure richtingen beschouwd.
Vreemd want enkele van deze diploma's zijn in aantal veel groter dan de sociologie studenten ( cijfers o.a van website Ugent.)

Dat 'Santa' een richting als biomedische wetenschappen als 'minderwaardig' beschouwd is al helemaal hallucinant. Ik ben geen student biomed. wet. Maar ik weet wel wat voor een vakken deze mensen krijgen en dat is niet van een kleintje ... Deze mensen hebben de basisrichting gemeen met studenten Geneeskunde toch zeker in de bachelor jaren.


Mijn excuses voor spel- en DT fouten, maar het is al laat en ik ben moe. :)

dikkiedik

Legacy Member
Van al die richtingen die je nu opnoemt, wie raakt makkelijkst aan werk?

Stabby

Legacy Member
boostah zei:
moest het niet meer verdienen om burgie te zijn dan achter de vuilniskar te lopen zou burgie belange niet meer zo populair zijn.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat al die burgies vuilniszakken gaan ophalen als het evenveel verdient. Het gaat erom wat je graag doet voor de rest van je leven. Je moet tenslotte meer dan 40 jaar elke dag naar dezelfde job.

Ik studeer voor leraar en dat verdient niet veel beter dan de gemiddelde job, maar dat is hetgeen ik het grootste deel van mijn leven wil doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan