Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Anoniem15

Legacy Member
Benjamin zei:
Ik heb zelf enkel in Leuven les gehad (aan de unief) maar ik heb van veel mensen verhalen gehoord over de VUB. Je kent die verhalen wellicht wel: niet slagen in Leuven, grote onderscheiding aan de VUB enz.
Een meer concrete empirische ondervinding: ik ken iemand die in Leuven heeft gestudeerd (aan de unief, geslaagd), die nu in Gent studeert naast een fulltime baan en die ook nog wat vakjes aan de VUB heeft gevolgd. Deze persoon is nogal extravert en expressief, er was geen misverstand mogelijk over hoe hij die vakken aan de VUB het ervaren heeft: poepsimpel. Hij lachte letterlijk met het niveau van de vakken die hij daar volgde. Deze man is overigens van beroep leraar.
Het kan natuurlijk dat er een verschil is in niveau tussen de faculteiten en dat dit niet voor de gehele VUB geldt.

Een kennis van ons was geëmigreerd naar Australië. En die had hier in gestudeerd voor dokter aan de unief in Gent, en dat diploma telde in Australië niet. Maar had ze gestudeerd in Leuven dan telde het wel. De universiteit van Leuven staat in het buitenland veel hoger aangeschreven dan die van Brussel, Kortrijk of Gent.

twoen

Legacy Member
Sunreezr zei:
Een kennis van ons was geëmigreerd naar Australië. En die had hier in gestudeerd voor dokter aan de unief in Gent, en dat diploma telde in Australië niet. Maar had ze gestudeerd in Leuven dan telde het wel. De universiteit van Leuven staat in het buitenland veel hoger aangeschreven dan die van Brussel, Kortrijk of Gent.

da is ook fameus richtingsgebonden en de laatste 10 jaar compleet achterhaald..

Chimaera

Legacy Member
en dikwijls ook gewoon afhankelijk van met welke organisaties de school internationaal mee samenwerkt en dergelijken.

Er zit een verschil in reputatie bij verschillende studierichtingen ja, dat is een feit maar dat heeft dan ook niks te maken met of deze erkend worden in het buitenland of niet. Landen kunnen niet zomaar zeggen van je diploma wordt niet erkend hier en je mag je beroep niet uitoefenen omdat je naar een andere school ging.

De richting Communicatiewetenschappen staat ook hoger aangeschreven aan de VUB als in de KUL. Maar dat betekent niet dat die van de KUL niet aanvaard wordt in het buitenland.

Om terug even naar de begintopic te gaan, de waarde van een bachelor en zelfs een master is niet zo hoog maar het opent wel deuren tot bv sollicitatiegesprekken. Maar het feit is dat als je werkgever ziet dat je 6 jaar gedaan hebt over een opleiding van 3j zal hij dit ook niet zo positief vinden en zal je een achterstand hebben op andere sollicitanten die deze opleiding wel in 3j konden afronden en daarbij nog eens goede resultaten afleverden (deze staan in je diplomasupplement). Het verschil tussen sollicitanten met hetzelfde diploma wordt meestal gemaakt op basis van wat zijn je referenties, heb je al ervaring in het vak door bv. stages en presteerde je daar goed en wie is daar je referentie, welke extra vaardigheden en activiteiten kan je voorleggen naast je diploma, ...

coelecant

Legacy Member
Er zit een verschil in reputatie bij verschillende studierichtingen ja, dat is een feit maar dat heeft dan ook niks te maken met of deze erkend worden in het buitenland of niet. Landen kunnen niet zomaar zeggen van je diploma wordt niet erkend hier en je mag je beroep niet uitoefenen omdat je naar een andere school ging.
Ohjawel hoor....

Voorbeelden zijn er genoeg!
Heel de bama structuur is er net gekomen omdat men in europa te veel problemen had met erkenning van diplomas etc... De bama structuur is hier een soort van oplossing voor, maar werkt helaas nog niet deftig.
Naar andere landen toe buiten eu zit ge nog met 100maal ergere problemen qua erkenning van diplomas en graden.

Starrk

Legacy Member
Wat is een bachelor diploma nog? Master is vandaag de standaard geworden.

Anoniem15

Legacy Member
Wat ik me eigenlijk afvroeg. Wie vroeger 4 jaar unief deed was licentiaat, wie 4 jaar hogeschool deed was industrieel ingenieur. Nu heten beiden master, zijn deze twee studietypes dan gelijk getrokken?

[BAT]Diamond

Legacy Member
DekadeZ zei:
Wat is een bachelor diploma nog? Master is vandaag de standaard geworden.

Niet alle bachelor richtingen stellen veel voor maar ik denk toch dat veel mensen het onderschatten. Ikzelf volg bachelor elektronica. In het eerste jaar zaten we met 19 mensen, daar zijn er nog es 2 bij gekomen in de loop van het jaar. Nu in het tweede jaar zijn we met 6 over. In het eerste jaar waren er 10 klassen voor elektromechanica, in het tweede jaar zijn er nog maar 3 klassen over. Dat is toch een teken dat deze richtingen niet zo simpel zijn als sommige hier beweren over bachelors.

Iedereen probeert bachelor wel maar er zijn er weinig die er effectief voor slagen.

hyperon

Legacy Member
sneax zei:
Ik vind eerder de term verkeerd dat ze een bachelor 'hooggeschoold' noemen. Ik vind dat eerder 'normaal geschoold'. Hooggeschoold is eerder unief enzo.

Er zijn nog gradaties in bachelor en master natuurlijk maar op zich komt het er op neer dat ze iets veel te snel 'hooggeschoold' noemen.

Als ge veel geld wilt verdienen moede eerder slim zijn. Ofwel werkt ge u snel op (omdat ge beter zijt dan de rest wegens uw intelligentie en uw inzicht) ofwel kunt ge héél zware studies doen, die een ander niet aankan.

De inflatie aan diploma's ten voeten uit :-)

hyperon

Legacy Member
Galactic zei:
Voor mij wel, maar voor 90% van de jongeren niet. Achteraf zijn er altijd nog wel een paar die "spijt" hebben dat ze voor het geld zijn gegaan en die beginnen dan in hun vrije tijd nog een of andere opleiding of cursus :) Ik studeer en studeerde veelal uit interesse, niet met het gedacht dat ik later veel geld zou verdienen door die studie, of meer geld, want dat zou ik helemaal niet vol hebben gehouden.

Volledig mee eens, op voorwaarde dat die 18 jarigen ook goed beseffen dat de kans heel groot is dat ze later geen beroep kunnen uitoefenen dat in het verlengde ligt van hun studies. Duidelijk maken dat die vermaledijde boekhoudkundige regeltjes, etc meer tot het professioneel leven behoren dan de klassieke oudheid, etc.
Daarnaast kan men zich natuurlijk de vraag stellen of een gemeenschap de middelen moet vrijmaken om mensen gedurende 4 of 5 jaar een opleiding te laten volgen los van economische relevantie. Interesse volstaat.

zarathustra

Legacy Member
Braindrain zei:
Nooit worden richtingen zoals Moraalwetenschappen, Psychologie, Taal & Letterkunde, Geschiedenis, Rechten als inferieure richtingen beschouwd.
oh jawel hoor.
Dat 'Santa' een richting als biomedische wetenschappen als 'minderwaardig' beschouwd is al helemaal hallucinant. Ik ben geen student biomed. wet. Maar ik weet wel wat voor een vakken deze mensen krijgen en dat is niet van een kleintje ... Deze mensen hebben de basisrichting gemeen met studenten Geneeskunde toch zeker in de bachelor jaren.


Mja Santa zijn opmerking over biomedische snap ik nu ook wel niet echt, zeker niet van iemand die zelf rechten doet

hyperon

Legacy Member
Sunreezr zei:
Wat ik me eigenlijk afvroeg. Wie vroeger 4 jaar unief deed was licentiaat, wie 4 jaar hogeschool deed was industrieel ingenieur. Nu heten beiden master, zijn deze twee studietypes dan gelijk getrokken?

Inderdaad. Soms probeert men nog een virtueel onderscheid te maken in titulatuur (master in engineering voor ind. ing. en master of science in engineering voor ir.). Voor de buitenwereld gaat dat hetzelfde worden. In de toekomst gaan die mensen ook samen in de les zitten, etc.

e.House

Legacy Member
Braindrain zei:
Dit is de reinste onzin.
De proportie van sociologie studenten is relatief laag. Sociologie vormt een onderdeel van de faculteit Politieke en Sociale wetenschappen.

Ik begrijp gewoon niet dat mensen dit zo onderschatten.
Sociologie op master niveau onderscheid zich nog vrij sterk van de andere humane wetenschappen, door hun analytische vakken en sterk de nadruk om methodiek en inzicht in sociaal wetenschappelijke theoriën.
Nooit worden richtingen zoals Moraalwetenschappen, Psychologie, Taal & Letterkunde, Geschiedenis, Rechten als inferieure richtingen beschouwd.
Vreemd want enkele van deze diploma's zijn in aantal veel groter dan de sociologie studenten ( cijfers o.a van website Ugent.)

Dat 'Santa' een richting als biomedische wetenschappen als 'minderwaardig' beschouwd is al helemaal hallucinant. Ik ben geen student biomed. wet. Maar ik weet wel wat voor een vakken deze mensen krijgen en dat is niet van een kleintje ... Deze mensen hebben de basisrichting gemeen met studenten Geneeskunde toch zeker in de bachelor jaren.


Mijn excuses voor spel- en DT fouten, maar het is al laat en ik ben moe. :)

:niceone:

En nog het 'grappigste' van al is dat hij het onderscheid tussen Pol&soc natuurlijk niet kent. Goed bezig!

Anoniem15

Legacy Member
Wat ik in bijvoorbeeld in de IT sector een veel beter oplossing vind is een 18 jarige die afgestudeerd is een doorgedreven java cursus laten volgen van enkele maanden binnen een bedrijf. Die kan daarna direct aan de slag als java developer en hoeft eerst niet 3 jaar een nutteloze bachelor richting te gaan volgen.

Het zou trouwens voor de staat en de pensioenen ook veel beter zijn.

twoen

Legacy Member
hyperon zei:
Daarnaast kan men zich natuurlijk de vraag stellen of een gemeenschap de middelen moet vrijmaken om mensen gedurende 4 of 5 jaar een opleiding te laten volgen los van economische relevantie. Interesse volstaat.

een maatschappij die enkel is gefocust op het economische is gedoemd om te mislukken en naar mijn mening vreselijk eentonig..

twoen

Legacy Member
hyperon zei:
Inderdaad. Soms probeert men nog een virtueel onderscheid te maken in titulatuur (master in engineering voor ind. ing. en master of science in engineering voor ir.). Voor de buitenwereld gaat dat hetzelfde worden. In de toekomst gaan die mensen ook samen in de les zitten, etc.

Hoe ver is die toekomst en zijn daar al plannen voor?
Nu is er mijns inziens wel nog een groot verschil tussen de 2 richtingen die jij opnoemt, net als er een verschil is tussen polensoc en rechten...

Oldskooler

Legacy Member
Bachelor in de logistiek, verpleegkunde, electro-mechanica, boekhouden, informatica, ...

Hopen bachelors die werkzekerheid en toekomst bieden.
Veel masters die niet tegen boven opgesomde opkunnen hoor.

Marktwaarde, vraag en aanbod, en dat zal altijd zo blijven. Zelfs in hedendaagse crisis blijven zulke diploma's het goed doen, met af en toe hun ups en downs.

En of er nu zoveel meer met een bachelor-diploma afstuderen, ik betwijfel het. Tegenover heel vroeger wel ja, maar ivglm de laatste jaren, betwijfel het. Er is zelfs een trend dat steeds meer en meer jongeren het (secundair) onderwijs verlaten zonder diploma, en elk diploma dus meerwaarde geeft.

Hetzelfde geldt voor masters, vraag en aanbod, met veel diploma's waar je vroeger een heer van het dorp was, word je nu met uitgelachen.

hyperon

Legacy Member
twoen zei:
een maatschappij die enkel is gefocust op het economische is gedoemd om te mislukken en naar mijn mening vreselijk eentonig..

Heb nooit gezegd dat die richtingen geen bestaansreden hebben, enkel zou het niet slecht zijn een numerus clausus in te voegen of bepaalde opleidingen veel duurder te maken dan anderen (niet democratisch i know). Het is in mijn bescheiden mening niet relevant om honderden pol&soc'ers, historica, cultuurwetenschappers, etc te vormen die zich daarna moeten herscholen.

hyperon

Legacy Member
twoen zei:
Hoe ver is die toekomst en zijn daar al plannen voor?
Nu is er mijns inziens wel nog een groot verschil tussen de 2 richtingen die jij opnoemt, net als er een verschil is tussen polensoc en rechten...

Dacht dat de KUL vanaf 2012 colleges zou oprichten voor bv economie waar al die mensen dus in een groep komen, handelswetenschappers, TEW'ers, handelsir, etc.

SilentSpring

Legacy Member
Oldskooler zei:
Bachelor in de logistiek, verpleegkunde, electro-mechanica, boekhouden, informatica, ...

Hopen bachelors die werkzekerheid en toekomst bieden.
Veel masters die niet tegen boven opgesomde opkunnen hoor.

Marktwaarde, vraag en aanbod, en dat zal altijd zo blijven. Zelfs in hedendaagse crisis blijven zulke diploma's het goed doen, met af en toe hun ups en downs.

En of er nu zoveel meer met een bachelor-diploma afstuderen, ik betwijfel het. Tegenover heel vroeger wel ja, maar ivglm de laatste jaren, betwijfel het. Er is zelfs een trend dat steeds meer en meer jongeren het (secundair) onderwijs verlaten zonder diploma, en elk diploma dus meerwaarde geeft.

Hetzelfde geldt voor masters, vraag en aanbod, met veel diploma's waar je vroeger een heer van het dorp was, word je nu met uitgelachen.
idd
Hier ook begonnen met 2 klassen van 24 man ofzo, nu gaan we eindigen met 1 klas van 24 (excl. een 8tal ist'ers, maar die tellen dan ook niet mee)

Allez, ge kunt in deze thread alweer tussen de regels lezen dat een bachelor minderwaardig is, dus eventjes nuanceren:)
't is niet omdat de hoeveelheid minder is en dat het meer praktijkgericht is dat je dat papiertje voor niets gaat krijgen, je moet er ook voor werken.
Dat werken ervoor is dan misschien wel minder als in masters/unief, maar daarom wil het nog niet zeggen dat je het kan halen zonder een poot uit te steken (toch niet in een deftige richting), anders zouden we met dezelfde 48 man eindigen waarmee we begonnen zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan