Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

botchla

Legacy Member
Dat ticket van een lange zoektocht naar werk heb je al evengoed in bepaalde universitaire opleidingen.

Met aso bedoel je kso zeker? Nu ken ik er toch niet veel dat uit bso een bachelor correct afronden, tenzij ze enkel gezakt zijn uit pure luiheid en achteraf het licht zien.

Tso hangt er nog een beetje van af, ik heb zelf destijds bewust TSO gekozen (boekhouden-informatica) omdat ik 100% zeker was dat ik met één van de twee verder wou. Ik had nog genoeg wiskunde (5u en géén veredelde 4u op 5u gegeven) en voor mij was dus keuze dan snel gemaakt.

Heb de statistiek van't unief toch wa opgepoetst door te slagen ;).

Mini

Legacy Member
Ricky zei:
De staat is nog in mijn ogen de enige werkgever waar je terecht kunt met een A2..

bwoa ik heb ook nen A2 (aso) en ik ben er ook geraakt zonder vadertje staat :)

Iemand

Legacy Member
botchla zei:
Dat ticket van een lange zoektocht naar werk heb je al evengoed in bepaalde universitaire opleidingen.

Met aso bedoel je kso zeker? Nu ken ik er toch niet veel dat uit bso een bachelor correct afronden, tenzij ze enkel gezakt zijn uit pure luiheid en achteraf het licht zien.

Tso hangt er nog een beetje van af, ik heb zelf destijds bewust TSO gekozen (boekhouden-informatica) omdat ik 100% zeker was dat ik met één van de twee verder wou. Ik had nog genoeg wiskunde (5u en géén veredelde 4u op 5u gegeven) en voor mij was dus keuze dan snel gemaakt.

Heb de statistiek van't unief toch wa opgepoetst door te slagen ;).

Klopt zeker en vast dat dat geen louter hogeschool-fenomeen is. En ik had het wel degelijk op bso/tso/aso-studenten. :p Ik wou maar zeggen dat bepaalde richtingen zijn afgestemd op het niveau van iedereen. Hogeschool lijkt mij ook al meer een diplomafabriek te zijn ten voordele van de arbeidsmarkt (afgezien van die aantal richtingen dan die meer dienen om docenten werk te geven). De universiteit misschien ook, maar in mindere mate vind ik.

Oldskooler

Legacy Member
Met 'office management' vraag je er wel om...

Zijn zo van die zijdiploma's...

Je kan later in een kantoor gaan zitten, of hoe moet je het interpreteren?

Om het cru te zeggen, letterlijk niemand kijkt er naar op.

Bananarama

Legacy Member
Zeus zei:
Mijn prof rechtsgeschiedenis had een zeer genuanceerde opvatting over de waarde van universiteitsdiploma's:

"Er zijn maar 4 groepen professionelen die iets waard zijn: juristen, economisten, ingenieurs en dokters; de -ogen, (daarmee doelde hij op de sociologen, de biologen, politicologen enz) die kunnen niet volgen.

waarom toch altijd deze toer opgaan :ironic:...

Bananarama

Legacy Member
samn zei:
De grootste oorzaak van de devaluatie van het bachelordiploma, zijn de trajecten. Het is mogelijk om in 6-7 jaar (met enige goodwill van de ouders), een bachelordiploma te halen. Mensen die niet capabel zijn, krijgen zo een diploma gelijkgesteld aan dat van mij (in 3 jaar bachelor MCT gehaald). Zo krijg je veel incompetente mensen in het werkveld, met een diploma. Ik heb nog met mensen in de klas gezeten die na hun 5de jaar MCT nog steeds vakken van het eerste of tweede jaar moeten herdoen.
Het hoger onderwijs moet eens herbekeken worden, en er moet een limiet op zitten van aantal keren dat je een vak mag doen. Want sommige mensen hebben echt niet door dat ze het niet aankunnen.

Idd :sop: Ofwel stoppen ze met tolereren/delibereren, ofwel vermelden ze duidelijk OP het diploma (dus niet gewoon in de bijlage van het diploma) dat het diploma met IAJ/dmv toleranties behaald is geweest.

Ik vind het gewoon echt oneerlijk hoe het nu is. Ik zie mensen in mijn omgeving constant aanmodderen en vakken 3 of 4 keer proberen om dan hun achtjes te tolereren, en die hebben dan uiteindelijk hetzelfde diploma als ik, terwijl ik nooit iets getolereerd heb en IAJ nooit van toepassing is geweest voor mij. Het lijkt meer en meer een uitzondering om vlot een diploma te behalen, mag dat dan niet beloond worden? :doh:

Bananarama

Legacy Member
Oldskooler zei:
Met 'office management' vraag je er wel om...

Zijn zo van die zijdiploma's...

Je kan later in een kantoor gaan zitten, of hoe moet je het interpreteren?

Om het cru te zeggen, letterlijk niemand kijkt er naar op.

Ik heb ook nooit echt het nut ingezien van dat diploma. Vroeger was Kantoor/Handel/Secretariaat-Talen/ASO genoeg om receptioniste of secretaresse te worden, en nu moeten mensen per se eerst 3 jaar hogeschool gaan doen om een degelijke kans te maken op dat soort werk. Doet mij denken aan 'bachelor in de kuiskunde' zoals iemand hierboven ergens vermeldde... Ik begrijp de waarde van hoger onderwijs, maar bachelors die zo weinig verschillen van het secundair onderwijs mogen voor mijn part gerust verdwijnen. In veel gevallen worden bachelors m.a.w. overgewaardeerd.

Oldskooler

Legacy Member
De klassiekers zullen steeds hun waarde blijven behouden, en hebben zeker wel 100% meerwaarde tegenover het middelbaar.
EM, Verpleger, Maatschappelijk assistent, bedrijfskunde (verzekeringen/boekhouden), TI, Chemie, ...

De laksheid moet wel uit het systeem.
De grootste lamlul kan het na 6 jaar ook behalen ja.


De maatschappij wordt ook ingewikkelder. Diepgaandere en bredere kennis met steeds minder personeel, wordt de nieuwe norm.
Daarom dat er een verschuiving is naar minstens een bachelor...

Bureaus zitten nu volgezaaid met volk dat amper een pc kan opzetten, juist hun takenpakketje volgens een ingestudeerd stappenplannetje kan uitvoeren.
Bedrijven willen daar vanaf.
Daarom legt men de lat hoger.

De 40tigers die nog met een maf diploma een maf jobke hebben kunnen verkrijgen, gaan het zwaar te verduren krijgen.
Niemand gaat die nog willen, lopen vaak hopeloos achter qua kennis en flexibel zijn ze niet.
Te jong om uit bollen, te oud en te achterhaald ivglm de jonge generatie.

Reorganisatie...en floep buiten, die kunnen gaan kuisen.
Er zijn er genoeg nu die van een schoon jobke bij de dienstencheques zijn geëindigd..

Tfz

Legacy Member
Bananarama zei:
Idd :sop: Ofwel stoppen ze met tolereren/delibereren, ofwel vermelden ze duidelijk OP het diploma (dus niet gewoon in de bijlage van het diploma) dat het diploma met IAJ/dmv toleranties behaald is geweest.

Ik vind het gewoon echt oneerlijk hoe het nu is. Ik zie mensen in mijn omgeving constant aanmodderen en vakken 3 of 4 keer proberen om dan hun achtjes te tolereren, en die hebben dan uiteindelijk hetzelfde diploma als ik, terwijl ik nooit iets getolereerd heb en IAJ nooit van toepassing is geweest voor mij. Het lijkt meer en meer een uitzondering om vlot een diploma te behalen, mag dat dan niet beloond worden? :doh:

2-3 jaren eerder mogen beginnen werken is toch een beloning, samen met een schonere cv.

Anoniem15

Legacy Member
Tfz zei:
2-3 jaren eerder mogen beginnen werken is toch een beloning, samen met een schonere cv.

Mogen werken <-> moeten werken.

Het hangt allemaal af van de ouders. Zolang die tolereren dat zoonlief voor zijn bachelor boekhouden 4 à 5 jaar zit te feesten op kot in Gent gaat er helemaal niets veranderen. Bij velen zit de mentaliteit er nog in van 'of ik mijn diploma nu vroeg of laat haal, eens ik mijn diploma heb ben ik vertrokken'.

Ze vergeten echter dat er nog honderden anderen zijn die dan tegelijk met hen op de arbeidsmarkt worden gegooid, en dat velen daarvan hun bachelor in drie jaar hebben behaald en dus jonger en interessanter zijn voor het bedrijf.

En om hier even op dat TI en programmeren verhaal terug te komen. Iemand die ik ken is programmeur/analist bij Colruyt, en die hebben ze daar aangenomen omdat hij een diploma van handelsingenieur heeft.

Programmeren en software is al lang geen eigendom meer van mensen die uit een informatica richting komen. Kandidaten voor SAP opleidingen en dergelijke worden tegenwoordig meer en meer (en soms liever) uit andere vijvers gevist dan enkel uit de informatica gerichte opleidingen. Idem voor analisten, testers.

Wat blijft er dan nog over? Programmeren ok, maar zoals hierboven aangehaald kan je als je echt wil gaan voor hardcore algoritmes in de financiële of medische sector beter af zijn met een master. Tenzij je het natuurlijk liever bij development in .NET voor office doeleinden houdt.

Vaak zijn de enige jobs waarin je zonder problemen kan beginnen die van support/helpdesk en dan rustig doorgroeien naar system administrator. Als je geluk hebt kan je uiteraard wel ergens als schoolverlater in een junior programma stappen en zo direct een goede interne opleiding krijgen zodat je snel vertrokken bent.

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
Het lijkt meer en meer een uitzondering om vlot een diploma te behalen, mag dat dan niet beloond worden? :doh:

Waarom zou het? Hogere punten of vlotter slagen, dat zegt niets over uw capaciteiten en of jij beter bent dan die mensen. Dat zegt enkel en alleen dat je een betere student bent... Waardeloos om zoiets op een diploma te zetten.

samn

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Mogen werken <-> moeten werken.

Het hangt allemaal af van de ouders. Zolang die tolereren dat zoonlief voor zijn bachelor boekhouden 4 à 5 jaar zit te feesten op kot in Gent gaat er helemaal niets veranderen. Bij velen zit de mentaliteit er nog in van 'of ik mijn diploma nu vroeg of laat haal, eens ik mijn diploma heb ben ik vertrokken'.

Sommige mensen zeggen waarschijnlijk al vooraf tegen hun ouders: "Het is een hele zware bachelor, dus ik zal hem in 5 jaar doen, en op kot lijkt me ook het beste voor de studiehouding". Sommige ouders trappen daar dan ook in. *Free pass to party*

maartendq

Legacy Member
Oldskooler zei:
Met 'office management' vraag je er wel om...

Zijn zo van die zijdiploma's...

Je kan later in een kantoor gaan zitten, of hoe moet je het interpreteren?

Om het cru te zeggen, letterlijk niemand kijkt er naar op.

Ik studeer office management en als ik m'n docenten mag geloven heeft iedereen binnen de drie maanden werk. Het is ook een vrij breed diploma: je talenkennis is goed, je ICT-kennis bovengemiddeld (iets waar de gemiddelde universitair geen pap van gegeten heeft over het algemeen).

Puur office management doe ik wel niet, ik heb gekozen voor de zijtak bedrijfsvertaler-tolk. Het is veruit de lichtste talenrichting in het trio van bedrijfsvertaler-tolk, toegepaste taalkunde en taal- en letterkunde, dat wel, maar ik ben dan ook terug beginnen studeren aan m'n 23e, en had geen zin in risico's.

trX

Legacy Member
maartendq zei:
Ik studeer office management en als ik m'n docenten mag geloven heeft iedereen binnen de drie maanden werk. Het is ook een vrij breed diploma: je talenkennis is goed, je ICT-kennis bovengemiddeld (iets waar de gemiddelde universitair geen pap van gegeten heeft over het algemeen).

Puur office management doe ik wel niet, ik heb gekozen voor de zijtak bedrijfsvertaler-tolk. Het is veruit de lichtste talenrichting in het trio van bedrijfsvertaler-tolk, toegepaste taalkunde en taal- en letterkunde, dat wel, maar ik ben dan ook terug beginnen studeren aan m'n 23e, en had geen zin in risico's.

Wat zien jullie dan juist van 'ICT', het MS Office pakket en daar stopt het bij?

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Waarom zou het? Hogere punten of vlotter slagen, dat zegt niets over uw capaciteiten en of jij beter bent dan die mensen. Dat zegt enkel en alleen dat je een betere student bent... Waardeloos om zoiets op een diploma te zetten.

Zo'n maatregel zou er nochtans wel voor kunnen zorgen dat het aantal aanmodderaars aanzienlijk zakt. Nu hebben velen gewoon zoiets van "pf, dat staat toch niet op mijn diploma of ik dit nu meeneem/tolereer of hard studeer en dan een goed herexamen afleg. Ik lees dit ff en ga voor een 8".

Ik denk dat het verschil tussen iemand met bovenstaande redenering en iemand die uit principe écht voor een vak wil slagen overigens wel voor zich spreekt...

Bananarama

Legacy Member
maartendq zei:
Ik studeer office management en als ik m'n docenten mag geloven heeft iedereen binnen de drie maanden werk.

Daar twijfel ik niet aan, maar ik blijf het onnozel vinden dat men voor secretariaatswerk steeds vaker een bachelor vereist. Dat zijn allemaal dingen die de gemiddelde aso'er ook kan, of toch op een paar weken tijd onder de knie heeft. Die bachelor is nuttig omdat er eenvoudigweg vraag naar is en je er dus ook gemakkelijk werk mee zal vinden, maar de vraag op zich houdt eigenlijk geen steek. Wellicht zijn het zulke dingen die de TS de waarde van een bachelor dan ook in vraag hebben doen stellen. Door richtingen als Office Management lijken bachelors idd gewoon het nieuwe secundair diploma te worden. Nuttig? Ja, want het is nu eenmaal een steeds vaker voorkomende vereiste om werk te vinden. Logisch? In mijn ogen niet...

eivlys

Legacy Member
Bananarama zei:
Idd :sop: Ofwel stoppen ze met tolereren/delibereren, ofwel vermelden ze duidelijk OP het diploma (dus niet gewoon in de bijlage van het diploma) dat het diploma met IAJ/dmv toleranties behaald is geweest.

Ik vind het gewoon echt oneerlijk hoe het nu is. Ik zie mensen in mijn omgeving constant aanmodderen en vakken 3 of 4 keer proberen om dan hun achtjes te tolereren, en die hebben dan uiteindelijk hetzelfde diploma als ik, terwijl ik nooit iets getolereerd heb en IAJ nooit van toepassing is geweest voor mij. Het lijkt meer en meer een uitzondering om vlot een diploma te behalen, mag dat dan niet beloond worden? :doh:

Hogent:
6. En wat verandert er volgende academiejaar (2012-2013)?
Volgend academiejaar zal er enkel nog gedelibereerd worden in het jaar dat je je diploma kan behalen, dus niet meer voor elk jaarprogramma.

Bananarama

Legacy Member
eivlys zei:
Hogent:
6. En wat verandert er volgende academiejaar (2012-2013)?
Volgend academiejaar zal er enkel nog gedelibereerd worden in het jaar dat je je diploma kan behalen, dus niet meer voor elk jaarprogramma.

Bij de KUL is het enkel in de master nultolerantie, en in de bachelor kan je elk jaar zelf kiezen of je tolereert of niet. Zware aanmodderaars zullen dan wel door de mand vallen in de master, maar als je bedenkt hoeveel tijd en geld er tegen dan al in zulke mensen gekropen is, terwijl dat allemaal vermeden had kunnen worden...

Insanitarium

Legacy Member
Bananarama zei:
Bij de KUL is het enkel in de master nultolerantie, en in de bachelor kan je elk jaar zelf kiezen of je tolereert of niet. Zware aanmodderaars zullen dan wel door de mand vallen in de master, maar als je bedenkt hoeveel tijd en geld er tegen dan al in zulke mensen gekropen is, terwijl dat allemaal vermeden had kunnen worden...

Goh, ik ken mensen die 5 jaar gaan gedaan hebben over het bachelor diploma, dus na twee jaar zal die hun master wel hebben zeker? :p

Persoonlijk snap ik het niet dat ge daar mee om kunt; het zou echt iets zijn dat aan mij zou knagen, als ik zoveel jaar meer in een richting steek.
Uiteraard zou dit anders liggen als ge een probleem hebt waardoor het studeren minder goed gaat.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan