Archief - Studeren na je 25

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The reader

Legacy Member
ik weet enkel dat als je zelf ontslag neemt dat je dan geen uitkering ontvangt. of ben ik verkeerd?

goingfor2nd

Legacy Member
@die_another_day: in mijn geval (arbeider) is dit 8 dagen en die kan je ook nog gewoon gaan werken hoor.

@The reader: klopt, als je zelf ontslag neemt dan ontvang je geen uitkering. Als je je ontslag krijgt van je werkgever, ontvang je wel een uitkering (tenzij onder bepaalde voorwaarden, bv. ontslag met dwingende rede (?))

bootstrap

Legacy Member
tommie314 zei:
Waarom ben je als 25-jarige benadeeld tov een 20-jarige om te studeren? Welke extra kosten heb je :s Het enige verschil dat ik kan bedenken is het kindergeld, maar alsof die 86 euro per maand het verschil gaat maken :s

een 20 jarige krijgt €119 kindergeld.

-Helld0g-

Legacy Member
Op latere leeftijd studeren (eenmaal ge gewerkt hebt dus en niet al je spaargeld in je studie wil steken) is financieel erg zwaar, al zeker als je niet thuis kan wonen of de kosten kan delen met een vriendin. Vaak sta je ook al met bijkomende kosten(/luxe) zoals een auto/hobby's ed.

Toen ik de mogelijkheden onderzocht om opnieuw te beginnen met studeren (op 22-jarige leeftijd) ben ik op het studeren met vrijstelling (RVA art C94) voor knelpuntberoepen terecht gekomen, als vaste werkkracht is het wel wat 'prutsen' om hiervoor in aanmerking te komen
Je moet immers werkloos zijn (en al minimum 2 volle jaren gewerkt hebben) en je moet ontslaan worden, als je een vast contract hebt (en in de veronderstelling dat je een goeie werknemer bent) komt het erop neer dat je eerst zelf je C4 moet geven (je werkgever zal nooit je ontslag geven zelfs als heb je een goeie verstandhouding, het kost hem immers aardig wat! je zou natuurlijk ook het zwijn kunnen uithangen maar vergeet niet dat als je de situatie verstandig aanpakt je mogelijks een goeie referentie hebt of kan teruggaan als je studies nix worden/na het studeren), daarna een interim moet doen met een tijdelijk contract en als je daar dan geen verlenging tekent accepteert de RVA je reden voor werkloosheid (als je zelf je ontslag indient bij vast contract kom je immers niet in aanmerking).

Ook moet je voor een leefbare uitkering alleenstaand gedomicilieerd (1050€ ipv 400€) zijn, een studio met bijhorende kosten loopt al heel snel op. Zelf heb ik een kot gevonden (lagere prijsklasse van een studio/appartement) waar ik mijn domicilie kon opzetten en leef ik zonder eigen internet (leve de open netwerken), tv enz. in een poging zo weinig mogelijk vaste kosten te hebben.

De dingen die ik erbij heb moeten nemen tov een gewone student:
- er zijn maar een beperkt aantal studiekeuzes die je mag maken die in aanmerking komen en je moet in België studeren (je stage mag wel in't buitenland).
- je mag niet gaan werken en je komt ook niet in aanmerking voor studentenjobs waardoor je zowiezo veel minder interessant bent voor een werkgever als vakantie/weekendkracht. Als je wel wil gaan werken, krijg je voor die dag geen uitkering waardoor het op een nul-operatie uitkomt, met het risico dat je nog gezeik krijgt voor de verlenging van je vrijstelling.
Ik kan je zeggen dat 3 maand zomervakantie dan erg lang is, en als je geen geld verdient dan verdoe je uiteraard geld! (volgende zomer heb ik me opgegeven om enkele maanden onbetaalde 'stage/vakantiejob' te doen in een bedrijf om toch de mogelijkheid te nemen om wat ervaring en wat contacten op te doen)

Mij is de keuze persoonlijk enorm bevallen, al moet ik zeggen dat ik zonder wat steun van mijn ouders (die graag een handje toesteken aangezien op deze manier studeren voor hen héél wat minder kost dan alsik aan mijn 18 had blijven studeren) de kost van een wagen en nog wat luxe niet had kunnen permitteren (1050€ is er snel door).
Tot nu toe heb ik ook nog nooit geen recht gehad op een studiebeurs doordat ze je inkomsten van de vorige jaren nagaan en ik zat toen wel ferm boven de minimuminkomsten, ook schoolgaan kost immers geld!

Voor mij gaat het studeren beter dan ooit, met wat levenservaring weet je wanneer je kan ontspannen en wanneer er moet gewerkt worden. Verder heb je net wat meer motivatie als je het nut en de mogelijkheden van zo'n diploma inziet (niet te vergeten dat je moet geslaagd zijn of je vrijstelling vervalt, al ben ik niet zeker of je niet voor een bepaald aantal StudiePunten mag gebuisd zijn). Als de huidige regeling niet komt te vervallen door de besparingen van de regering (de RVA is blijkbaar erg onzeker of dat dit de komende periode nog binnen hun zeggenschap zal blijven) zal ik zeker nog een schakeljaar en een masterjaar bij doen!

Hopelijk heb je hier wat aan, moesten er nog vragen zijn mag je gerust een mailtje of bericht sturen.

Fliblit

Legacy Member
ryoudragon zei:
klotesysteem? Zeg maar: een goed systeem om de "eeuwige studenten" die toch nergens door geraken eindelijk op de arbeidsmarkt te smijten.
Daarbij, je begint echt wel met een hoog aantal studiepunten, meer dan genoeg om 3 jaar te verkwisten.
Vroeger (ik spreek van 3 jaar terug) was het ook zo dat als je van de Unief naar de hogeschool ging, je sp terug op 140 werden gezet, ik heb gehoord dat dit tegenwoordig al is afgeschaft, gelukkig.

Da's nogal ongenuanceerd eh :p

ryoudragon

Legacy Member
Fliblit zei:
Da's nogal ongenuanceerd eh :p

hoedat? 3 jaar studeren en nog altijd geen volledig jaar hebben uitgedaan, kan gewoon niet. punt. Zo'n mensen zouden ze zonder boe of ba op de arbeidsmarkt moeten smijten.

Gekke_Koerd

Legacy Member
ryoudragon zei:
hoedat? 3 jaar studeren en nog altijd geen volledig jaar hebben uitgedaan, kan gewoon niet. punt. Zo'n mensen zouden ze zonder boe of ba op de arbeidsmarkt moeten smijten.

Dit zou dan geen democratie zijn of het hebben van vrijheid (en het 'recht om te studeren')

Het moet nog altijd de burger zijn die zelf mag kiezen of hij naar arbeidsmarkt wil stappen, niet de staat.

Ik zie nog liever iemand die 6 jaar gedaan heeft over zijn bach dan iemand die na het middelbaar al begint met zijn uitkering te regelen (heb het allebei al gezien)


power to the people!

ryoudragon

Legacy Member
Gekke_Koerd zei:
Dit zou dan geen democratie zijn of het hebben van vrijheid (en het 'recht om te studeren')

Het moet nog altijd de burger zijn die zelf mag kiezen of hij naar arbeidsmarkt wil stappen, niet de staat.

Ik zie nog liever iemand die 6 jaar gedaan heeft over zijn bach dan iemand die na het middelbaar al begint met zijn uitkering te regelen (heb het allebei al gezien)


power to the people!

Ik heb gezegd: arbeidsmarkt, niet: het ocmw. Hoewel het tegenwoordig steeds meer en meer synoniemen aan het worden zijn T_T Zucht!

uitkeringen verlagen met tijd en aantal studiepunten dat je in het begint krijgt nog meer verlagen FTW!

NotoriousP

Legacy Member
Gekke_Koerd zei:
Dit zou dan geen democratie zijn of het hebben van vrijheid (en het 'recht om te studeren')

Recht van studeren is niet hetzelfde als recht van studeren op kosten van de belastingbetaler.

Gekke_Koerd zei:
power to the people!

Power to the taxpayer.

Fliblit

Legacy Member
ryoudragon zei:
hoedat? 3 jaar studeren en nog altijd geen volledig jaar hebben uitgedaan, kan gewoon niet. punt. Zo'n mensen zouden ze zonder boe of ba op de arbeidsmarkt moeten smijten.

Ik denk niet dat je het zo ongenuanceerd kan stellen Als er nu iets gebeurd is in hun eerste jaar dat een (grote) invloed had op hun andere jaren? Depressie bv? "Dat ze dan een pauze inlassen" kan je dan zeggen, maar dat is ook zo gemakkelijk niet, alleen al door sociale druk - ontgoochelen vd ouders, die ene leraar die je dan toch gelijk geeft dat het niet ging lukken... zwakke argumenten op zich, maar het speelt allemaal mee, en iemand die niet sterk in z'n schoenen staat kan daar sterk door beïnvloedt worden. En dan doet hij door met z'n studies, en na drie jaar is het gedaan met studeren. Onmogelijk om nog door te doen. Die persoon vult rekken, na enkele jaren zijn z'n persoonlijke problemen van de baan. En dan? Een toekomst als rekkenvuller, terwijl hij toch een studierichting zou kunnen beëindigen? Bij hoeveel mensen gaan de ogen niet veel later open? Het is maar een voorbeeld, maar toch.

"Ze moeten maar hun verantwoordelijkheid opnemen". Ik heb het al veel te veel gehoord. Alsof je maar in je vingers moet knippen om te veranderen.

De staat zou dan zoveel geld wegsmijten, als de student in kwestie een beurs krijgt. Ik vind dit een belachelijk argument. Waar gaat het geld anders naartoe? Niet veel dingen zijn er belangrijker dan het steunen van de toekomst van jongeren. Zo'n breekpunt dat de rest van hun leven bepaalt, en toch vinden sommigen dat het heraanleggen van hun stoep belangrijker is.

Ik denk niet dat je kan zeggen "drie jaar falen = gaan werken, ongeacht wat er gebeurd is". Misschien ga ik hier wat te ver in, maar het idee dat de belastingbetaler een falende student (waar hij niets van afweet) niet langer wil steunen gaat mijn petje te boven. "Dat hij dan gaat werken", wordt er dan gezegd. Waarom? Zodat hij ook belastingen kan betalen? Alsof dat iets uitmaakt. Zo'n drogargument. Het heraanleggen van een straat is belangrijker dan het steunen van een falende student. Dat begrijp ik niet.

ryoudragon

Legacy Member
Flibbie, in jouw voorbeeld: dan moet die rekkenvuller maar gaan studeren op zijn EIGEN kosten.

Een falende student is in 95% van de gevallen ZELF de oorzaak van het probleem. Dat is dan zeer jammer voor die 5% bij wie de omstandigheden nu eenmaal niet gunstig zijn, maar het leven is niet eerlijk, een levensles voor iedereen!
OF 20 falende studenten sponsoren, voor die ene student die WEL zijn best wil doen maar niet kan, OF ze niet sponsoren, en 19 rotte appels zo eindelijk van de baan krijgen, maar in het proces wel die ene brave leerling steunen? De keuze is rap gemaakt e.

Ik ben heel mijn middelbaar gestraft geweest (samen met de rest van de klas) voor de fouten van die enkele eikels uit mijn klas. Tjah, jij draagt de gevolgen van anderen, it's as simple as that.

NotoriousP zei:
Recht van studeren is niet hetzelfde als recht van studeren op kosten van de belastingbetaler.

Quoted for truth! :bow:

Fliblit

Legacy Member
ryoudragon zei:
maar het leven is niet eerlijk, een levensles voor iedereen!

Zo'n depressieve conclusie, Rjoe :sad:

OF 20 falende studenten sponsoren, voor die ene student die WEL zijn best wil doen maar niet kan, OF ze niet sponsoren, en 19 rotte appels zo eindelijk van de baan krijgen, maar in het proces wel die ene brave leerling steunen? De keuze is rap gemaakt e.

Is ze rap gemaakt? Ik ben geneigd om ze alle 20 te steunen om die ene kerel die het verdient erdoor te krijgen. "Het leven is oneerlijk, aanvaard het" - ik kan, en wil, dat niet aanvaarden. Goed, we verspillen geld aan 19 hopeloze gevallen, maar ik heb dat ervoor over als die ene kerel dan wèl aan een diploma raakt en niet heel zijn leven rekken moet staan vullen omdat hij zijn studies niet kon betalen.

Als je de vraag omkeert, waarom zou je ze niet steunen? Omdat die 19 anderen geen kans meer verdienen? Fuck die andere kerel, die 19 hebben het verdiend en die andere is collateral damage?

Ik ben heel mijn middelbaar gestraft geweest (samen met de rest van de klas) voor de fouten van die enkele eikels uit mijn klas. Tjah, jij draagt de gevolgen van anderen, it's as simple as that.

Zo fatalistisch :sad: je draagt de gevolgen van wat anderen gedaan hebben - maar toch niet alles? Dat kan toch niet? Waar leven we dan, als je dat kan aanvaarden?

ryoudragon

Legacy Member
Fliblit zei:
Zo fatalistisch :sad: je draagt de gevolgen van wat anderen gedaan hebben - maar toch niet alles? Dat kan toch niet? Waar leven we dan, als je dat kan aanvaarden?

Flibbie toch... Waarom denk je dat wij zo'n hoge belastingen moeten betalen? :)
Voor al die Detlevs, Wesley's en Ahmed's die ganse dagen van onze belastingen leven. Welkom in de 'democratie' België, waar zij die keihard studeren en keihard werken 'die vuile rijken' worden genoemd, om daarna hun zuurverdiende centjes te moeten laten verdwijnen in de pocket van de allochtonen en de marginalen en zelf nog maar de helft overhouden van al datgene waar ze voor werken.

The reader

Legacy Member
mla zei:
Hou er rekening mee dat de 1-jarige masters verlengt worden naar 2 jaar, dus dan ben je 28 als je afgestudeerd bent.

Hoe masters worden 2 jaar? dat is toch enkel als je een schakelprogramma of voorbereidingprogramma volgt?
Anders is een master toch een jaar vanuit een academische opleiding?

Tha_nOn

Legacy Member
The reader zei:
Hoe masters worden 2 jaar? dat is toch enkel als je een schakelprogramma of voorbereidingprogramma volgt?
Anders is een master toch een jaar vanuit een academische opleiding?

de meeste masters zijn standaard 2 jaar, de eenjarige masters worden ook verlengd naar 2 jaar

Kandul

Legacy Member
NotoriousP zei:
Recht van studeren is niet hetzelfde als recht van studeren op kosten van de belastingbetaler.
Dat klopt, maar dat recht wordt je in zekere zin ontzegd doordat het zelfs helemaal niet mogelijk is om volledig voor jouw eigen studiekosten te betalen. Zie het maximumbedrag dat een hogeschool of universiteit mag vragen.

ryoudragon

Legacy Member
Kandul zei:
Dat klopt, maar dat recht wordt je in zekere zin ontzegd doordat het zelfs helemaal niet mogelijk is om volledig voor jouw eigen studiekosten te betalen. Zie het maximumbedrag dat een hogeschool of universiteit mag vragen.

Mag ik weten wat dat maximumbedrag is?
Ik ben er zeker van dat mijn richting er schromelijk over gaat...

Kandul

Legacy Member
ryoudragon zei:
Mag ik weten wat dat maximumbedrag is?
Ik ben er zeker van dat mijn richting er schromelijk over gaat...

Ik doel hier op het maximum inschrijvingsbedrag, dat mag maximaal het dubbele van het normale inschrijvingsgeld bedragen.

[url=http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/studeren/leerkrediet/nieuwestudent.htm#17]Bron[/url] zei:
Ik heb onvoldoende leerkrediet. Kan ik dan nog wel een opleiding volgen?

Ja. Als je onvoldoende leerkrediet over hebt, beslist de instelling zelf of je nog kan inschrijven. Als de instelling je toestemming geeft tot inschrijving, dan kan zij wel een verhoogd studiegeld vragen voor de studiepunten waar je geen leerkrediet meer voor hebt. Dat verhoogde studiegeld kan ten hoogste het dubbele van het normale studiegeld zijn.

ryoudragon

Legacy Member
Kandul zei:
Ik doel hier op het maximum inschrijvingsbedrag, dat mag maximaal het dubbele van het normale inschrijvingsgeld bedragen.

Ah, ik dacht dat je het maximum kosten bedoelde...bestaat dat eigenlijk?
Studiepuntjes heb ik nog zat hoor :p

p.s. bedankt om het es te vermelden. Het is wel interessant om te weten dat je ondanks een tekort aan sp nog altijd kan verder studeren (in uitzonderlijke gevallen)

Maartenn

Legacy Member
ryoudragon zei:
Mag ik weten wat dat maximumbedrag is?
Ik ben er zeker van dat mijn richting er schromelijk over gaat...

Wat studeer je dan misschien?

BTW er is een verschil tussen maximumbedrag voor in te schrijven (dat dus beperkt is en enkel het toelaten/inschrijven omhelst) en het bedrag dat je nog moet spenderen aan toestellen of apparaten die je nodig hebt voor je studie.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan