Archief - Studeren na je 25

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kandul

Legacy Member
JPV zei:
ik ben de eerste om kinderbijslag af te schaffen voor mensen met een groot inkomen. Kindergeld is echter wel degelijk een steun voor ouders, gezien ouders financieel verantwoordelijk zijn voor de kinderen. Het geld is ook wettelijk bestemd voor de moeder, behalve als de moeder niet samenwoont met de kinderen.
Je hebt ook kinderen die alleen wonen en toch kindergeld krijgen, ik denk dat we daaruit wel kunnen besluiten dat het dus niet dient als steun voor de ouders maar als steun voor het kind.
waarom? je kan blijkbaar al werken, moet je daarom nog op kosten van de overheid studeren?
Waarom moet iemand nog studeren op kosten van de overheid als je jouw redenering doortrekt?
bijdragen voor soc. zekerheid is niet voor "ik heb eens zin om...", maar wel voor zaken die maatschappelijk te verantwoorden zijn. Gaan studeren als je al werkt is dat niet echt, toch niet dat je er nog extra geld voor zou moeten krijgen.
Extra geld? Gewoon dezelfde steun (en dezelfde voordelen als een modelstudent) als jouw ouders krijgen om jou te laten studeren indien je jonger bent dan 25. We kunnen dat ook anders oplossen natuurlijk, al het kindergeld na je middelbaar moet je na je opleiding terugbetalen. Daar kan ik ook met akkoord gaan.
Onze maatschappij pakt uit met levenslang leren, waarom het dan niet maatschappelijk verantwoord zou zijn om op je 25e te beginnen met studeren mag je me wel eens uitleggen.
wie zegt er dat die persoon nog niet eerder gestudeerd heeft?
Aangezien ik die situatie bepaald heb, ik.
als je gewerkt hebt, kan je werkloosheidsuitkeringen gekregen hebben, wat je perfect in de mogelijkheid stelt om op kosten van de maatschappij te studeren als je niet vlug genoeg werk vindt door bvb gebrek aan kwalificaties/diploma/
Dat geldt, zoals je zelf aanhaalde, enkel voor diegenen die ontslagen zijn en niet voor diegenen die zelf hun ontslag indienden.

JPV

Legacy Member
Smiles_ zei:
Wat ik niet begrijp dat men voor een tweede kind meer kindergeld krijgt dan voor een eerste? Het tweede kan kledij afdragen (indien hetzelfde geslacht) en een kinderpark en koets enzo is ook niet versleten na het eerste kind.
dat was een uitvinding van de vroeger regering (toenmalijk streng katholiek) om de geboortes aan te moedigen ;). Nu is dat idd onzin, maar niemand durft aan zo'n heilig huisje raken :p
Smiles_ zei:
Kindergeld zou men sowieso niet meer cash op rekening mogen overschrijven. Beter systeem zou zijn dat ouders bv per kind per maand 75 euro krijgen onder de vorm van bonnen waarmee men kosten kan dekken die aan kinderen gebonden zijn. Een soort van echocheques of maaltijdcheques, maar dan "kinder"cheques. Of dat men bv na aankoop van een broek of kleedje voor het kind het kasticket opstuurt naar een dienst die nadien een deel terugbetaalt.
Organisatorisch wellicht het één en het ander, maar alleszins beter dan huidig systeem waarbij men geld krijgt en je er even goed sigaretten mee kan kopen voor jezelf of liters carapils.
als je nog een ingewikkeld systeem met veel overheadkosten wil hebben, doe gerust. Maar wat doe je dan met tweedehandsbeurzen (waar wij ongeveer 90% van ons kindermateriaal op kopen)? Dat is nét iets waar veel "armere" ouders van gebruik moeten maken. Voor wat aanvaard je het en wat niet (pc is studiekost, maar evengoed een boterhammendoos, stylo, postzegel, zelfs sommige etenswaren, ...). Dat lijkt me écht een slecht idee. Hoe kan je de kledij van een opgeschoten kind (die al volwassenen kleren draagt) onderscheiden van dat van een volwassene?

JPV

Legacy Member
Kandul zei:
Je hebt ook kinderen die alleen wonen en toch kindergeld krijgen, ik denk dat we daaruit wel kunnen besluiten dat het dus niet dient als steun voor de ouders maar als steun voor het kind.
als je eens in de reglementering kijkt, dan zie je dat dit enkel een subsidiaire maatregel is. Het is diegene die de kost draagt voor de kinderen die het geld krijgt; Als er niemand anders is die de kost draagt voor de kinderen, krijgt het kind het zelf, omdat het anders aan niemand kan gegeven worden... Bij kinderen die op leefloon leven, beheert het OCMW het geld, maar het OCMW kan het wettelijk niet krijgen, geizen het geen persoon is :).
Kandul zei:
Waarom moet iemand nog studeren op kosten van de overheid als je jouw redenering doortrekt?
omdat de overheid studeren moet promoten, maar dan wasl liefst in de beste en meest normale omstandigheden: nét na het middelbaar. Alle andere zaken zijn redmiddelen om mensen te steunen. En dan kiest men er bewust voor om mensen die al op eigen poten kunnen staan (wat je kan verwachten van 25+'ers, behalve studiebeurs etc geen kinderbijslag meer te geven.
kandul zei:
Onze maatschappij pakt uit met levenslang leren, waarom het dan niet maatschappelijk verantwoord zou zijn om op je 25e te beginnen met studeren mag je me wel eens uitleggen.
levenslang leren betekent levenslang leren, niet levenslang hogeschool/universiteit studeren.
kandul zei:
Aangezien ik die situatie bepaald heb, ik.
hoe zou je dan vermijden dat iemand blijft studeren en blijft steun genieten?
kandul zei:
Dat geldt, zoals je zelf aanhaalde, enkel voor diegenen die ontslagen zijn en niet voor diegenen die zelf hun ontslag indienden.
nee, ook voor mensen die zelf ontslag ingediend hebben na een periode van sanctie van 4 tot 52 weken (maar die uitleg is iets te ingewikkeld om telkens erbij te schrijven)

KnightOfCydonia

Legacy Member
Als kindergeld ergens zou moeten worden bijgesteld is het in het bedrag per kind: dit zou moeten aflopend zijn i.p.v. oplopend, gelijk en voldoende voor de eerste 2 kinderen, een serieuze vermindering voor het 3e en daarna voor mijn part zelfs geen meer voor vanaf het 4e. De wereld heeft al voldoende last van overbevolking, en België is al dichtbevolkt genoeg.

Kandul

Legacy Member
JPV zei:
als je eens in de reglementering kijkt, dan zie je dat dit enkel een subsidiaire maatregel is. Het is diegene die de kost draagt voor de kinderen die het geld krijgt; Als er niemand anders is die de kost draagt voor de kinderen, krijgt het kind het zelf, omdat het anders aan niemand kan gegeven worden... Bij kinderen die op leefloon leven, beheert het OCMW het geld, maar het OCMW kan het wettelijk niet krijgen, geizen het geen persoon is :).
Blijf maar ontkennen zelfs nadat ik je een duidelijk tegenvoorbeeld heb gegeven.
omdat de overheid studeren moet promoten, maar dan wasl liefst in de beste en meest normale omstandigheden: nét na het middelbaar. Alle andere zaken zijn redmiddelen om mensen te steunen. En dan kiest men er bewust voor om mensen die al op eigen poten kunnen staan (wat je kan verwachten van 25+'ers, behalve studiebeurs etc geen kinderbijslag meer te geven.
Dus de bepalende factor is volgens jou op eigen benen kunnen staan? Op 18jarige leeftijd word je namelijk ook verwacht op eigen benen te kunnen staan.
levenslang leren betekent levenslang leren, niet levenslang hogeschool/universiteit studeren.
Hoe zou je dan vermijden dat iemand blijft studeren en blijft steun genieten?
Kindergeld gedurende een periode van 25 jaar, ongeacht of dit in een keer opgenomen wordt of in meerdere delen.
nee, ook voor mensen die zelf ontslag ingediend hebben na een periode van sanctie van 4 tot 52 weken (maar die uitleg is iets te ingewikkeld om telkens erbij te schrijven)
ok.

JPV

Legacy Member
Kandul zei:
Blijf maar ontkennen zelfs nadat ik je een duidelijk tegenvoorbeeld heb gegeven.
je hebt geen tegenvoorbeeld gegeven, ik ken de kinderbijslagwetgeving best wel goed om dat te weten nog voor je het aanhaalde. Kinderbijslag is voor de personen die voor het kind zorgen (in regel de ouders), zo is het wettelijk bepaald. De uitzonderingen bevestigen de regel ;). Vroeger was er zelfs geen recht op kinderbijslag voor het kind dat alleen woonde. Indien het kind alleen woont, wordt de kinderbijslag van het leefgeld/onderhoudsgeld afgetrokken
Kandul zei:
Dus de bepalende factor is volgens jou op eigen benen kunnen staan? Op 18jarige leeftijd word je namelijk ook verwacht op eigen benen te kunnen staan.
nee, wettelijk word je verwach op je eigen benen te kunnen staan nadat:
- ofwel jebewezen hebt een voldoende inkomen te kunnen krijgen
- ofwel je ouders je voldoende kansen gegeven hebben om te studeren (waarbij 1x buizen absoluut normaal wordt geacht).

Pas dan eindig de onderhoudsplicht van de ouders en sta je op je eigen benen. Iemand die een vakantiejob doet terwijl hij studeert, zelfs al is het een grote, staat nog niet op eigen benen.
Kandul zei:
Kindergeld gedurende een periode van 25 jaar, ongeacht of dit in een keer opgenomen wordt of in meerdere delen.
dan zou men die 25 jaar sterk moeten inkorten, gezien de gemiddelde leeftijd tot wanneer men kinderbijslag gebruikt wss maar 20 jaar is, lijkt me ook geen goed idee. En zie jij iemand van 40 jaar nog kinderbijslag krijgen als hij terug studeert? Lijtk me duidelijk dat dit niet de bedoeling is van het systeem.

Wat jij eigenlijk wil, is nu al perfect geregeld door studiebeurs. Daar staat géén leeftijdslimiet op en levert, bij afwezigheid van inkomsten, een studiebeurs op die veel groter is dan die 200 euro / Maand. Als je natuurlijk inkomsten hebt, krijg je geen studiebeurs, net zoals je dan ook geen kinderbijslag kan krijgen.

JPV

Legacy Member
tommie314 zei:
Ja zo is dat, 1e kind: 100 per maand, 2e 200 en 3e 300. Ik ben niet veel waard :(
het derde kind wordt natuurlijk ook het eerste kind ooit (als jij geen kbs meer krijgt)

Gekke_Koerd

Legacy Member
momenteel ben ik de enige waarvoor mijn ouders kindergeld krijgen

mijn oudere zussen en broers zijn allemaal al boven de 26

het bedrag dat ik 'waard' ben per maand = 119 euro

maxdevis

Legacy Member
tommie314 zei:
Ik ben maar alleen, dus mijn moeder gaat gedurende 20 jaar slechts een derde gekregen hebben van kindergeld als bv. mijn vriend. Als onze beide ouders al het kindergeld voor ons op een aparte rekening zouden gestort hebben, heeft hij zo maar eventjes 2 miljoen meer :s
Neen, want het gemiddeld kbs/kind in dat gezin is 200.

Wat een ontzettend domme en kromme vergelijking is dat eigenlijk.
Even in perspectief zetten: de kosten van kinderen zijn een pak hoger dan wat je krijgt als kbs.
Maar als je dan toch enkel het financiële aspect van kinderen wilt bekijken:
Stel een kind kost je 500 euro per maand. Jouw ouders hebben samen een nettoloon van 3000 euro. De zijne ook. Jouw ouders hebben dus 3100 "inkomsten" waarvan er 500 door jou worden opgesoepeerd: blijft over 2600 euro.
Zijn ouders hebben 3 kinderen met eenzelfde nettoloon. Inkomsten zijn dan 3600, maar ze "houden over" 2100.
Om dan nog maar te zwijgen over een groter huis moeten bouwen, een grotere auto, ...

moustii

Legacy Member
JPV zei:
omdat de overheid studeren moet promoten, maar dan wasl liefst in de beste en meest normale omstandigheden: nét na het middelbaar. Alle andere zaken zijn redmiddelen om mensen te steunen. En dan kiest men er bewust voor om mensen die al op eigen poten kunnen staan (wat je kan verwachten van 25+'ers, behalve studiebeurs etc geen kinderbijslag meer te geven. levenslang leren betekent levenslang leren, niet levenslang hogeschool/universiteit studeren. hoe zou je dan vermijden dat iemand blijft studeren en blijft steun genieten?

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om net na zijn middelbaar verder te studeren. Wat met mensen die het zich financieel niet kunnen veroorloven en eerst een paar jaar moeten werken? Zij worden door dit systeem nog meer benadeeld.

Het beste lijkt mij om iedereen 6j recht te geven op gesubsidieerd hogeronderwijs. Na die 6j geen kindergeld en de volle pot betalen. Dit lijkt mij het meest eerlijk.

JPV

Legacy Member
kindergeld staat los van gesubsidieerd hoger onderwijs. Kindergeld is wél gecombineerd met geen inkomen hebben/kunnen verkrijgen.

Mensen die enkele jaren moeten werken, moeten géén 7 jaar werken vooraleer te kunnen studeren. Dan lijkt het me trouwens logischer om, in die uitzonderlijke gevallen, de studiebeurzen drastisch te verhogen.

Kandul

Legacy Member
JPV zei:
je hebt geen tegenvoorbeeld gegeven, ik ken de kinderbijslagwetgeving best wel goed om dat te weten nog voor je het aanhaalde. Kinderbijslag is voor de personen die voor het kind zorgen (in regel de ouders), zo is het wettelijk bepaald. De uitzonderingen bevestigen de regel ;). Vroeger was er zelfs geen recht op kinderbijslag voor het kind dat alleen woonde. Indien het kind alleen woont, wordt de kinderbijslag van het leefgeld/onderhoudsgeld afgetrokken
Mijn punt blijft hetzelfde, duidelijk steun voor het kind en niet voor de ouders. Of dit geld nu wettelijk bij de personen die voor het kind zorgen terecht komt of niet, dat verandert er helemaal niks aan. Tenzij je wenst te beweren dat de persoon die wettelijk voor het kind zorgt, met dat geld mag doen wat hij wil zónder aandacht te hebben voor het kind. Dan is het natuurlijk wel steun voor de ouders.
Wat jij eigenlijk wil, is nu al perfect geregeld door studiebeurs. Daar staat géén leeftijdslimiet op en levert, bij afwezigheid van inkomsten, een studiebeurs op die veel groter is dan die 200 euro / Maand. Als je natuurlijk inkomsten hebt, krijg je geen studiebeurs, net zoals je dan ook geen kinderbijslag kan krijgen.
Misschien moet je mijn eerste reactie op jouw reactie nog eens lezen, het had ons tijd gespaard.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Kinderbijslag zou in beperkte mate aan het gezinsinkomen gekoppeld moeten zijn.

Dit weekend in een roddelblad gelezen: gezin met >10 kinderen, vader verdient €1400 netto, kindergeld: €3300 euro, dat is natuurlijk wel één van de perverse uitwassen van het systeem, dat je op dergelijke manier overbevolking subsidieert bij mensen die in een systeem zonder kindergeld, zich helemaal niet zoveel kinderen zouden kunnen veroorloven. Niet dat die €3300 natuurlijk een luxe is voor een dergelijk groot gezin, maar toch. Gelukkig zijn dit slechts uitzonderingen.

Suphafly

Legacy Member
The reader zei:
Ik ben nu 23 en ik zou volgend jaar weer fulltime willen gaan studeren.
Dus dat is eigenlijk dan nog 4 jaar te gaan en als ik afgestudeerd zou zijn ben ik dan 27 . Weet hier iemand hoe dat zit met het kindergeld of krijg je dan een andere soort vergoeding na je 25? Want je krijgt maar kindergeld tot je 25.
Dus hoe zit dat dan in mekaar?

Alvast bedankt

gewoon zorgen dat je een knelpuntberoep gaat studeren, voor het school begint 4 weken interim werk doen (met weekcontracten liefst) en dan krijg je gewoon een werkloosheidsuitkering :) en moet je juist papiertjes invullen om niet naar sollicitatie gesprekken te moeten bij de vdab.

JPV

Legacy Member
Kandul zei:
Mijn punt blijft hetzelfde, duidelijk steun voor het kind en niet voor de ouders. Of dit geld nu wettelijk bij de personen die voor het kind zorgen terecht komt of niet, dat verandert er helemaal niks aan. Tenzij je wenst te beweren dat de persoon die wettelijk voor het kind zorgt, met dat geld mag doen wat hij wil zónder aandacht te hebben voor het kind. Dan is het natuurlijk wel steun voor de ouders.
ik beweer dat mensen die wettelijk voor het kind verantwoordelijk zijn (als ouder), ook recht kunnen hebben op kinderbijslag zonder dat ze voor het kind MOGEN zorgen.
Kandul zei:
Misschien moet je mijn eerste reactie op jouw reactie nog eens lezen, het had ons tijd gespaard.
daar zie ik géén element om mee rekening te houden.

Ga je studeren aan 18, dan heb je recht op kinderbijslag + studiebeurs
Ga je studeren aan 26, dan heb je, indien je reeds gewerkt hebt, eventueel recht op werkloosheidsuitkeringen + studiebeurs.

Suphafly

Legacy Member
JPV zei:
Ga je studeren aan 26, dan heb je, indien je reeds gewerkt hebt, eventueel recht op werkloosheidsuitkeringen + studiebeurs.

als ge het goed aanpakt, want als je zelf stopt met werken om vervolgens te gaan studeren, heb je geen recht op uitkering of krijg je toch minimaal een schorsing

LaCucaracha

Legacy Member
Sorry dat ik dit weer ff bovenhaal, maar vroeg me af hoe het met het inschrijvingsgeld zit als je terug begint te studeren na je 25e en je loopbaanonderbreking neemt:

Blijft dit aan de universiteiten rond de 550 € of wordt dit ineens hoger?

The reader

Legacy Member
Ik denk dat je enkel verhoogd inschrijvingsgeld betaald als je geen studiepunten meer hebt niet als je ouder bent of als je al gewerkt hebt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan