Archief - Studeren na je 25

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ryoudragon

Legacy Member
zarathustra zei:
En wie zijn fout zou dat dan zijn ? Dat is toch totaal geen arguement om te zeggen dat het onderwijs duur is ? Alleen dat die persoon een beetje simpel is.

repke! :p

Over de gehele laptopdiscussie: in principe moet het zo zijn dat een onderwijsinstelling zelf computers beschikbaar stelt, maar in praktijk is het vaak haast onmogelijk om zonder laptop te studeren.
praktijk: mijn school heeft 72 (half kapotte) pc's voor 5000 man. Wifi in het gebouw werkt niet na drie jaar nog altijd niet =.=" Dus ja, een mens zal al eens snel een eigen laptop gaan kopen é dan.
Daarbij gebeurt communicatie volledig via het digitaal platform, als je geen computer of internetverbinding hebt thuis, en je hebt de avond op voorhand niet gezien dat je de dag erop een extra les hebt of iets moest meebrengen, ben je ook alweer gejost.
En als je op kot zit, heb je sowieso een laptop nodig, of je kunt je werk niet maken 's avonds, en anders verveel je je toch maar rot. Laptop = tv + internet + radio + cd-speler + dvd-speler bij mij :D
Ikzelf ben persoonlijk wel heel erg pro het gehele digitale systeem, omdat alles sneller en makkelijker gaat, maar er zijn natuurlijk wel nadelen. Ik moet er ook bij zeggen dat ik in een zeer praktijkgerichte richting zit. Mensen uit sociaal werk bv. (ook van Artevelde) kunnen perfect studeren zonder een eigen pc. (ken zelf zo iemand)

NotoriousP

Legacy Member
ryoudragon zei:
Over de gehele laptopdiscussie: in principe moet het zo zijn dat een onderwijsinstelling zelf computers beschikbaar stelt, maar in praktijk is het vaak haast onmogelijk om zonder laptop te studeren.
praktijk: mijn school heeft 72 (half kapotte) pc's voor 5000 man.

Euhm het grootste deel van die 5000 zal wel in een financiele situatie zitten dat ze zelf een laptop hebben hé, ze moeten gewoon voldoende beschikbaar stellen voor de studenten die dit niet kunnen betalen.

ryoudragon zei:
En als je op kot zit, heb je sowieso een laptop nodig, of je kunt je werk niet maken 's avonds

Aan de KUL is de bib nochtans open tot 22.00 :p

Karre

Legacy Member
NotoriousP zei:
Uw schooltje is eerder de uitzondering dan de regel om een laptop te verplichten hoor...



Vandaar dat universiteiten computerlokalen hebben die voor iedereen beschikbaar zijn, alsook computers in de bib.

Komt meer voor dan je denkt. In KDG en HoWest in de richtingen MCT is het ook verplicht zover ik weet.

Kerelke

Legacy Member
ryoudragon zei:
journalistiek aan de Arteveldehogeschool in Gent.

Wij zijn nu verplicht een reis naar het buitenland te doen. We moeten 250 euro betalen voor gastgezin (5 nachten) en verzekering.
Je zou denken dat die BOM geld ook zou dienen voor het huur van materiaal daar, maar nee:
Camera en laptop van school mogen we mits waarborg ZELF meesleuren naar daar (oh joepie =.=) en middageten, vervoer, internet, telefoneren (voor interviewees te contacteren) moeten we allemaal zelf betalen. Dus ja, ook het vliegtuig naar daar etc.
Ik zal al rap aan 600 euro zitten. Ik kan dat nu wel betalen, maar ik vind het gewoon frappant dat de school eist dat je zo'n belachelijk dure reis maakt. Doe je niet mee, kun je niet afstuderen, een vervangende taak hier ten lande kun je ook niet krijgen.

Ik vind ze ook niet consequent. We zijn verplicht om in gastgezinnen te verblijven en daar belachelijk veel te veel voor te betalen, maar vervoer moeten we wel maar zelf regelen en betalen. Als we het ene zelf moeten regelen, dan ook het andere e. Ik kan voor 250 euro een mooie hotelkamer huren, midden in de stad. :/

Ik vind het bizar dat er geen maximumprijs is aan kosten die je mag uitgeven aan materiaal/reisjes OF dat er geen wettelijke regeling bestaat die een vervangende taak eist voor studenten die zo'n reis niet willen of kunnen meedoen. =.="

Klopt niet wat je zegt:D
Je school MOET een alternatief voorzien.

De reden waarom jij denkt dat het niet kan, is omdat niemand het aandurft om het te eisen.
99,9% van de studenten volgt nu eenmaal en durft er niet tegen in gaan.

Paar jaar geleden zat ik ook in uw geval, alleen heb ik toen voet bij stuk gehouden en plots kon het allemaal wel om een alternatief te doen...
Je haalt je er wel gezever mee op de nek, maar het kan hoor.
Anderzijds: journalistiek als richting op zich is ervoor gekend dat ze veel uitstapjes doen dus je kan dat min of meer op voorhand weten. Journalistiek als richting is trouwens waardeloos heb ik de indruk. Ik weet nog altijd niet wat ik daar geleerd heb, maar veel was het niet.

puni

Legacy Member
Ik heb daar ook nog gezeten (Journalistiek aan Artevelde), was inderdaad een richting/opleiding van een bedenkelijk niveau.

*wacht op flameantwoord van ryou*

glashelder

Legacy Member
Wolfskin zei:
smartphone en Proximus generation connect (3G/2gig voor 20 euro) en dan je smartphone gebruiken als hotspot, problem solved.

Dan heb je internet, maar geen laptop of PC. Ik ga geen paper schrijven met m'n GSM hé :p

zarathustra

Legacy Member
glashelder zei:
Dan heb je internet, maar geen laptop of PC. Ik ga geen paper schrijven met m'n GSM hé :p

Mja maar er is geen enkele reden waarom je een dure laptop zou nodig hebben om een paper te schrijven. voor 100 euro ben je gesteld met een 2de hands.

glashelder

Legacy Member
zarathustra zei:
Mja maar er is geen enkele reden waarom je een dure laptop zou nodig hebben om een paper te schrijven. voor 100 euro ben je gesteld met een 2de hands.

Ik had het ook niet meteen over hoe duur of goedkoop een laptop moet zijn (mijne zijn altijd de goedkoopste, zo van rond de €500), maar dat het dus wel nodig is.

zarathustra

Legacy Member
glashelder zei:
Ik had het ook niet meteen over hoe duur of goedkoop een laptop moet zijn (mijne zijn altijd de goedkoopste, zo van rond de €500), maar dat het dus wel nodig is.

Aks je het van thuis wil doen, maar je kan perfect een paper in de pc klassen schrijven. Het is natuurlijk niet ideaal, maar wel mogelijk :)

glashelder

Legacy Member
zarathustra zei:
Aks je het van thuis wil doen, maar je kan perfect een paper in de pc klassen schrijven. Het is natuurlijk niet ideaal, maar wel mogelijk :)

Dat zeg ik toch ook? :p "Zo'n dingen kan je dan bijvoorbeeld wel in een bibliotheek doen, maar da's wel allemaal een beetje omslachtig. De dichtsbijzijnde bibliotheek is dan een half uur verder, dan check je niet even snel je UGentmail of zo."

Vanuit hier is "de pc-klas" 1,5 uur verderop :p En dan mag je hopen dat ze er geen les hebben :p

zarathustra

Legacy Member
glashelder zei:
Dat zeg ik toch ook? :p "Zo'n dingen kan je dan bijvoorbeeld wel in een bibliotheek doen, maar da's wel allemaal een beetje omslachtig. De dichtsbijzijnde bibliotheek is dan een half uur verder, dan check je niet even snel je UGentmail of zo."

Vanuit hier is "de pc-klas" 1,5 uur verderop :p En dan mag je hopen dat ze er geen les hebben :p

Mja ok maar ik vermoed dat je in zo'n gevallen die paper gaat schrijven als je les hebtt gehad in de buurt enzo.

Nuja ik vermoed dat we het over eens zijn dat computertoegankelijkheid nodig is, dat het makkelijker en dus duurder is om het privé te hebben maar dat er bijna altijd wel alternatieven van de onderwijsinstelling uit zijn. >.>

glashelder

Legacy Member
zarathustra zei:
Mja ok maar ik vermoed dat je in zo'n gevallen die paper gaat schrijven als je les hebtt gehad in de buurt enzo.
Ik heb nogal de neiging om uren aan een stuk door te willen werken en liefst zoveel mogelijk in één keer te willen doen, en dat doe ik dus graag 's nachts (rustig, stil, niemand die mij stoort omdat het eten klaar is of weet ik veel) of in het weekend (ik moet nergens naartoe en kan een hele middag werken).

Dat gaan dan nogal moeilijk :p Je bent dan al gebonden aan openingsuren, reistijden en andere onzin. Het is zoals je zelf zegt: er zijn alternatieven, alleen is het gemakkelijker om het thuis te kunnen doen. Dat was dus ook mijn hele punt :p Ook zoals "even Minerva checken", ja, dat kan je op zich ook doen met je gsm, maar dan moet je al een smartphone hebben of toch een gsm met mogelijkheid tot internettoegang en daar betaal je dan ook weer een meerprijs voor, natuurlijk.

Dus ja, ik zeg nergens dat het helemaal onmogelijk of ondoenbaar is... Maar blijkbaar is het toch allemaal een stukje moeilijker als het wat krap is allemaal ;)

glashelder

Legacy Member
sparks zei:
Je gebruikt je gsm als hotspot voor je laptop.

Ja, 't ging dan ook over de noodzakelijkheid van een laptop :p Niet specifiek over mij, dat was misschien niet duidelijk.

Vincort

Legacy Member
glashelder zei:
Dan heb je internet, maar geen laptop of PC. Ik ga geen paper schrijven met m'n GSM hé :p

De vaste pc's klaar voor internet haal je hier gratis van het forum...

glashelder

Legacy Member
Vincort zei:
De vaste pc's klaar voor internet haal je hier gratis van het forum...

glashelder zei:
Ik had het ook niet meteen over hoe duur of goedkoop een laptop moet zijn (mijne zijn altijd de goedkoopste, zo van rond de €500), maar dat het dus wel nodig is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan