Archief - Studeren na je 25

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bootstrap

Legacy Member
NotoriousP zei:
Op een computer van de universiteit of de hogeschool? :)

Overigens kan je gerust programmeren op oude 2dehandse computer die u miss 100€ kost.
bij ons bestaat dit toch niet hoor. die van de hogeschool zelf zijn zeker ook niet gratis en kun je beter mijden. klein scherm, te dik, oude hardware.


Hoe in hemelsnaam hebben mijn ouders toch hun diploma gehaald, in een tijd zonder laptops. :ironic:
omdat het toen niet verplicht was en nu wel?

NotoriousP

Legacy Member
Uw schooltje is eerder de uitzondering dan de regel om een laptop te verplichten hoor...

profound zei:
Lol, vergelijk effe ons onderwijssysteem van vandaag met dat van 30 jaar geleden.

Vandaar dat universiteiten computerlokalen hebben die voor iedereen beschikbaar zijn, alsook computers in de bib.

bootstrap

Legacy Member
NotoriousP zei:
Uw schooltje is eerder de uitzondering dan de regel om een laptop te verplichten hoor...



Vandaar dat universiteiten computerlokalen hebben die voor iedereen beschikbaar zijn, alsook computers in de bib.
dat heeft iedereen, dat bestaat zelfs in het middelbaar ook. feit is dat je de laptop in de klas nodig hebt waar het onderwijs wordt gegeven dus niet achteraf.

ryoudragon

Legacy Member
NotoriousP zei:
Uw schooltje is eerder de uitzondering dan de regel om een laptop te verplichten hoor...



Vandaar dat universiteiten computerlokalen hebben die voor iedereen beschikbaar zijn, alsook computers in de bib.

Hier ga je wel volledig de mist in. Ik ben bv studente journalistiek. Als je geen laptop hebt, kun je niet afstuderen. punt. Computerlokalen zijn hier enkel voor tijdens de les, al ons werk moet gemaakt worden op de computer en doorgestuurd worden via internet. Wij mogen NIETS handgeschreven indienen. Alles moet op een computer gemaakt worden en geprint worden of in de dropbox van het online leersysteem gemaakt worden. Wij worden voor veel cursussen vaak letterlijk doorverwezen naar Wikipedia. Alle communicatie verloopt via mail. Je kan onmogelijk een afspraak maken met een lector zonder internet.
Als je geen 600 euro ophoest voor een reis naar het buitenland in mijn richting, kun je niet afstuderen. punt.

Maar studeren in België is en blijft spotgoedkoop. (de koten in Gent daarentegen...)

btw, over dat verplichten, de school waar ik in het middelbaar heen ging, heeft sinds dit schooljaar een laptop VERPLICHT. :) Maar dat vind ik eigenlijk wel goed.
Je hebt een pc/laptop nodig om deftig te kunnen studeren, maar dat zijn nu echt geen "zotte" kosten hé. Mijn laptop heeft mij 450 euro gekost, ik heb die sowieso gekocht voor eigen gebruik, en dat ding gaat (mits herinstallatie af en toe) al 3 jaar mee. Superdinkie ^^ En het is niet zoals een duur schoolboek dat je enkel daarvoor kunt gebruiken, je kan je laptop ook nog altijd voor persoonlijk gebruik aanwenden en ik begrijp maar al te goed dat een hogeschool ervanuit gaat dat je zelf over een laptop beschikt.

NotoriousP

Legacy Member
ryoudragon zei:
Hier ga je wel volledig de mist in. Ik ben bv studente journalistiek. Als je geen laptop hebt, kun je niet afstuderen. punt. Computerlokalen zijn hier enkel voor tijdens de les, al ons werk moet gemaakt worden op de computer en doorgestuurd worden via internet. Wij mogen NIETS handgeschreven indienen. Alles moet op een computer gemaakt worden en geprint worden of in de dropbox van het online leersysteem gemaakt worden. Wij worden voor veel cursussen vaak letterlijk doorverwezen naar Wikipedia. Alle communicatie verloopt via mail. Je kan onmogelijk een afspraak maken met een lector zonder internet.

Zegt genoeg over uw onderwijs instelling me dunkt, vooral dat deel over wikipedia. :wtf:

Ik heb nog op geen enkele (hoger) onderwijs instelling gezeten die geen computers ter beschikking stelde voor zijn studenten. Niet alleen openbare PC's of een bib maar bovendien was het geen probleem om de sleutel te krijgen van een leslokaal met computers.

Overigens snap ik niet waarom iedereen hier bezig is over een laptop, alsof een PC niet volstaat?

ryoudragon

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zegt genoeg over uw onderwijs instelling me dunkt, vooral dat deel over wikipedia. :wtf:

Ik heb nog op geen enkele (hoger) onderwijs instelling gezeten die geen computers ter beschikking stelde voor zijn studenten. Niet alleen openbare PC's of een bib maar bovendien was het geen probleem om de sleutel te krijgen van een leslokaal met computers.

Overigens snap ik niet waarom iedereen hier bezig is over een laptop, alsof een PC niet volstaat?

ik zei wel 1 keer pc/laptop, maar heb het nu niet blijven herhalen :p pc is evengoed, natuurlijk, maar voor kotstudenten, of voor studenten die hun laptop mee willen nemen naar de les, is zo'n draagbaar ding een pak handiger ;)

Wij hebben wel pc's in de mediatheek. We hebben 72 computers, waarvan er permanent 20 tot 30 kapot zijn voor ... -hou je vast - .... 5000 studenten. :p
In de computerklassen mogen wij nu eenmaal nooit ofte nooit. Enkel voor een les. punt. Ik zeg ook niet dat het systeem perfect is hoor.

bootstrap

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zegt genoeg over uw onderwijs instelling me dunkt, vooral dat deel over wikipedia. :wtf:

Ik heb nog op geen enkele (hoger) onderwijs instelling gezeten die geen computers ter beschikking stelde voor zijn studenten. Niet alleen openbare PC's of een bib maar bovendien was het geen probleem om de sleutel te krijgen van een leslokaal met computers.

Overigens snap ik niet waarom iedereen hier bezig is over een laptop, alsof een PC niet volstaat?

hoelang duurt het nog eer je dit hoofdstuk snapt, was jij geen burgie?

u heeft een laptop nodig in de klas. het is dus niet voldoende van achteraf na school te beginnen op pc en dergelijke. er wordt van u gevraagd in de klas zelf aan uw laptop te zitten. en kom nu weer niet af met een counter van achteraf uw pc te gebruiken.

puni

Legacy Member
ryoudragon zei:
hoedat? 3 jaar studeren en nog altijd geen volledig jaar hebben uitgedaan, kan gewoon niet. punt. Zo'n mensen zouden ze zonder boe of ba op de arbeidsmarkt moeten smijten.

Perfect mogelijk, ik ben zo'n geval. Een aantal jaar (in drie verschillende richtingen) zitten sukkelen, nooit een volledig jaar afgemaakt. Een jaar gaan werken, en dit academiejaar terug beginnen studeren. Alles vlot in eerste zit erdoor.

Dit is niet iedereen gegeven, uiteraard. Maar hou uw vorte veralgemeningen voor uzelf.

NotoriousP zei:
Hoe in hemelsnaam hebben mijn ouders toch hun diploma gehaald, in een tijd zonder laptops. :ironic:

Omdat er toen geen informaticarichtingen bestonden? :unsure:

puni

Legacy Member
Het is niet omdat het daar goedkoper is, dat het bij ons opeens niet goedkoop is. Prijs-kwaliteitsgewijs zit ge in België echt wel aan de top.

ryoudragon

Legacy Member
puni zei:
Perfect mogelijk, ik ben zo'n geval. Een aantal jaar (in drie verschillende richtingen) zitten sukkelen, nooit een volledig jaar afgemaakt. Een jaar gaan werken, en dit academiejaar terug beginnen studeren. Alles vlot in eerste zit erdoor.

Dit is niet iedereen gegeven, uiteraard. Maar hou uw vorte veralgemeningen voor uzelf.

amai, 4 jaar "studeren" en nog altijd geen manieren geleerd? :)

NotoriousP

Legacy Member
bootstrap zei:
hoelang duurt het nog eer je dit hoofdstuk snapt, was jij geen burgie?

u heeft een laptop nodig in de klas. het is dus niet voldoende van achteraf na school te beginnen op pc en dergelijke. er wordt van u gevraagd in de klas zelf aan uw laptop te zitten. en kom nu weer niet af met een counter van achteraf uw pc te gebruiken.

Nog nooit in mijn leven een laptop nodig gehad in de les, uw onderwijsinstelling hoort pc's beschikbaar te stellen indien dit vereist is om deel te nemen aan een les, zo is dat bij ons altijd geweest.

puni zei:
Omdat er toen geen informaticarichtingen bestonden? :unsure:

Raar, ik heb in het eerste jaar van de academische bachelor informatica aan de KULeuven gezeten en daar was nooit een laptop vereist hoor. :) Oefeningen programmeren werden wel degelijk op papier gedaan...

Oldskooler

Legacy Member
Ook nooit nodig gehad.

In de informaticalokalen stonden pc's.

+ er was steeds een vrij lokaal met pc's voor tussen de lesuren.

glashelder

Legacy Member
Even los van de absolute noodzakelijkheid, het lijkt me toch niet te simpel, zonder laptop, PC of internet. Zo hebben Mark en ik er even over nagedacht om een paar weken bij hem in te wonen om voor hem te zorgen (z'n enkel is gebroken), maar school begint volgende week en zonder internet wordt dat wel lastig. Ook gewoon basis dingen, zoals Minerva checken voor belangrijke aankondigingen (lessen die wegvallen, deadlines voor taken, auditoriumverdelingen), programma's gebruiken via de VPN-verbinding met UGent om papers te kunnen schrijven, papers kunnen doorsturen, etc. Zo'n dingen kan je dan bijvoorbeeld wel in een bibliotheek doen, maar da's wel allemaal een beetje omslachtig. De dichtsbijzijnde bibliotheek is dan een half uur verder, dan check je niet even snel je UGentmail of zo.

puni

Legacy Member
ryoudragon zei:
tuuttuut! de kindjes hier moeten leren nette woordjes gebruiken :naughty:

Ge oogst wat ge zaait. Die levenswijsheid komt wel wanneer ge wat ouder zijt. ;)

Gij moet misschien gewoon wat minder kleinzerig doen? In de ergernissenthread was het daarstraks ook van dat, over een zogezegd seksistische opmerking van Dennoman. Soit, ge moogt uw ongelijk ook gewoon toegeven ipv met een randopmerking te counteren over een dom woord. En dat durft mij dan een kind noemen. :)

profound

Legacy Member
NotoriousP zei:
Raar, ik heb in het eerste jaar van de academische bachelor informatica aan de KULeuven gezeten en daar was nooit een laptop vereist hoor. :) Oefeningen programmeren werden wel degelijk op papier gedaan...

Inleiding tot programmeren en low level programmeren is idd nog met pen en papier (op school, althans) mogelijk. Maar eenmaal je applicatiegericht en niet meer conceptgericht gaat denken is een computer toch wel een noodzaak hoor...

Desondanks ga ek wel me u akkoord. De meeste richtingen die een computer vereisen stellen er een ter beschikking. Ik heb praktisch elke les een pc voor mijn neus gehad (vooral laatste anderhalf jaar), en ik had er dan ook altijd een die ik kon gebruiken. Een eigen laptop was natuurlijk veel praktischer, maar was per definitie niet noodzakelijk. En maar goed ook imo. Als een richting u dwingt om oefeningen of dergelijke te kunne make op een computer in de les, is het minste wat ze kunnen doen er een beschikbaar maken.

zarathustra

Legacy Member
bootstrap zei:
dan moet je ookal het ganse jaar uitzitten. kan zijn dat het u niet aanstaat en dat je na een week weg bent.

En wie zijn fout zou dat dan zijn ? Dat is toch totaal geen arguement om te zeggen dat het onderwijs duur is ? Alleen dat die persoon een beetje simpel is.

bootstrap zei:
laptop nergens voor nodig? verplicht hier in de PHL Hasselt. hoe ga jij programmeren zonder laptop? op een blad papier?

Burgerlijk ir. met een master CW. Laptop was nooit verplicht of zelfs nodig. Examens programmeren waren in veel gevallen op papier ja.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan