Archief - Solliciteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gStar

Legacy Member
Pariah zei:
idd waarschijnlijk zijn er veel kandidaten. of misschien gaan ze in verlof? :p


Kan mij moeilijk voorstellen dat een computerwinkel (excellent-Shop) Mee in bouwverlof gaat :p

curlbro

Legacy Member
Brython zei:
Ivm dat glas water... Ik vind dit eigenlijk gewoon zo raar.

Als je nu echt geen dorst hebt?
Ik ging daarnet bij Hays langs voor een gesprek en het was 9 uur 's morgens. Ik kom dus net terug van mijn ontbijttafel. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt voor een glas water (gewoon puur instinctief omdat ik écht geen zin had om te beginnen drinken). Maar op het moment dat ik de woorden nog maar zei dacht ik terug aan de tip hier op het forum. Ik heb dus allicht een slecht figuur geslaan van bij het begin maar goed ja. Het was gelukkig maar voor een vakantiejob en zie dit als een test voor volgend jaar.

Enige jammere is, dat ze achteraf (na het gesprek) zei dat ze alle opmerkingen die ze uittypte in de database ging zetten voor eventueel naar de toekomst toe. Vind ik wel een mindere aangezien ik mij nog eens heb laten vangen door andere vragen (was er eigenlijk totaal niet op voorbereid aangezien de persoon met wie ik moest spreken afwezig bleek te zijn en die ging mij normaal gewoon info geven ipv te ondervragen). Maar goed, ze zei achteraf dat de vakantiejob normaal geen probleem zou zijn. Al ging ik wel met gemengde gevoelens naar buiten!
Waarmee heb je u dan nog laten vangen?

Amai ze, als ze u al wegsturen op een studentenjob... Ik ben nooit op gesprek moeten gaan bij zo dingen.

Brython

Legacy Member
curlbro zei:
Waarmee heb je u dan nog laten vangen?

Amai ze, als ze u al wegsturen op een studentenjob... Ik ben nooit op gesprek moeten gaan bij zo dingen.

Ik zeg het, het was voor mij gewoon puur instinctief. Ik had écht geen dorst. En ik had me ook helemaal niet voorbereid op zo'n gesprek. Aan de telefoon was gewoon gezegd dat ik wat info ging krijgen over de job maar eigenlijk weet ik daar nog steeds niets van. Ze hebben nu gewoon mijn gegevens in de database opgeslaan en morgen zou ik een telefoontje krijgen.

Maar ze zei achteraf dat ze geen problemen ziet en normaal gezien heb ik de job wel :).
Is 2e keer dat ik voor een vakantiejob zo een gesprekje heb. Niet te vergelijken als een echt interview denk ik maar toch een goede eerste leerschool denk ik :). Enfin, kga mij vanaf nu nooit meer laten vangen denk ik. Maar het leek mij (voor ik het forum hier las) eigenlijk eerder de regel om geen drank te aanvaarden maar bon :p.

Denk nu zelf ook wel dat het niet zoooo erg is als je hier nee tegen zegt. Stel bv. dat ze je koffie aanbieden en je lust geen koffie (dat heb ik dus voor). Kan ik toch moeilijk een koffie gaan drinken...

curlbro

Legacy Member
Brython zei:
Ik zeg het, het was voor mij gewoon puur instinctief. Ik had écht geen dorst. En ik had me ook helemaal niet voorbereid op zo'n gesprek. Aan de telefoon was gewoon gezegd dat ik wat info ging krijgen over de job maar eigenlijk weet ik daar nog steeds niets van. Ze hebben nu gewoon mijn gegevens in de database opgeslaan en morgen zou ik een telefoontje krijgen.

Maar ze zei achteraf dat ze geen problemen ziet en normaal gezien heb ik de job wel :).
Is 2e keer dat ik voor een vakantiejob zo een gesprekje heb. Niet te vergelijken als een echt interview denk ik maar toch een goede eerste leerschool denk ik :). Enfin, kga mij vanaf nu nooit meer laten vangen denk ik. Maar het leek mij (voor ik het forum hier las) eigenlijk eerder de regel om geen drank te aanvaarden maar bon :p.

Denk nu zelf ook wel dat het niet zoooo erg is als je hier nee tegen zegt. Stel bv. dat ze je koffie aanbieden en je lust geen koffie (dat heb ik dus voor). Kan ik toch moeilijk een koffie gaan drinken...

Ik zou altijd drank aanvaarden, ik zou niet weten waarom niet.
En zelfs als je de drank niet lust, drink je het maar een keer tegen uw goesting.

Racing_Genk

Legacy Member
Lol? Als ze mij koffie aanbieden ga ik dat nooit accepteren. Ik krijg zoiets niet binnen en ik betwijfel of dat een beslissende factor zal zijn in het aanwervingsproces ;)

Ohm

Legacy Member
Iets drinken is zo overrated. Toen ik ging horen voor mijn huidige job heb ik ook drinken geweigerd. Ze vragen het gewoon uit een vorm van beleefdheid. Zoiets doe je ook als er een vreemde persoon bij je binnenkomt.

Ontspan en wees gewoon jezelf. Elk gesprek is anders en als je daar zo'n zinnen begint af te rammelen die je de vorige dag heb ingestudeerd ga je gewoon falen want zoiets hebben die heel snel door.

Iwillrocku

Legacy Member
Wat dragen jullie eigenlijk op een sollicitatiegesprek voor een technische functie?

Had gisteren sollicitatie bij een KMO machinebouw. Solliciteerde voor de functie programmeur en elektrisch tekenaar. Nu zat ik daar totaal uitgedost in pak met stropdas, omdat ik gezien had dat de managers met een stropdas op foto staan op de site. Daar toegekomen had de general manager een jeans aan met een hemd met paar knoopkes los. Het hoofd van het studiebureau had een jeans met T-shirt aan.

Nu twijfel ik voor mijn andere sollicitaties of ik in een nette effen blauwe jeans zou gaan met hemd. Of terug in pak. Het is voor een functie als technisch medewerker in klein bedrijf.

JasonC

Legacy Member
Ik doe (bijna) altijd hetzelfde aan:
-casual schoenen, nu zijn het bruine van stof
-jeans
-gekleed hemd, lichtjes klassiek, wel nooit effen
-een vestje

sneeuwzwart

Legacy Member
curlbro zei:
Ik zou altijd drank aanvaarden, ik zou niet weten waarom niet.
En zelfs als je de drank niet lust, drink je het maar een keer tegen uw goesting.

Als ze je koffie aanbieden en je lust dat niet, kun je dat toch eenvoudig zeggen en vriendelijk vragen of ze miss ook een glas water hebben. Als ik op een sollicitatiegesprek tegen mijn zin koffie moet drinken dan ga ik daar hoogstwaarschijnlijk met een vies scheefgetrokken gezicht zitten omdat ik koffie echt niet lust.

coldvinc

Legacy Member
Y-Ssin zei:
Ik doe (bijna) altijd hetzelfde aan:
-casual schoenen, nu zijn het bruine van stof
-jeans
-gekleed hemd, lichtjes klassiek, wel nooit effen
-een vestje

Deed ik ook, wel geen vest, ga ik echt niet dragen als ik eerst met de fiets naar het station moet, dan de trein op en vervolgens de tram, daarbij behorend dat het ook nog eens 25°C is.

Een zoals reeds gezegd is, rustig blijven, en open zijn, dat was de beslissende factor bij mij, ik had alles behalve een indrukwekkende CV maar doordat ik rustig bleef en open was als ze me iets vroegen, vonden ze mij geschikt.
Uiteraard heb ik mijzelf niet in een slecht daglicht gezet door dingen te zeggen die geen goede indruk achterlaten als ze er niet achter vroegen.

Plutus

Legacy Member
Iwillrocku zei:
Wat dragen jullie eigenlijk op een sollicitatiegesprek voor een technische functie?

Had gisteren sollicitatie bij een KMO machinebouw. Solliciteerde voor de functie programmeur en elektrisch tekenaar. Nu zat ik daar totaal uitgedost in pak met stropdas, omdat ik gezien had dat de managers met een stropdas op foto staan op de site. Daar toegekomen had de general manager een jeans aan met een hemd met paar knoopkes los. Het hoofd van het studiebureau had een jeans met T-shirt aan.

Nu twijfel ik voor mijn andere sollicitaties of ik in een nette effen blauwe jeans zou gaan met hemd. Of terug in pak. Het is voor een functie als technisch medewerker in klein bedrijf.
Heb je niet slecht aan gedaan hoor, wat de directie zal dragen kan jij immers niet voorspellen. Voor uw functie zou ik toch in pak gaan, zeker als je een afspraak met de directie hebt.

Y-Ssin zei:
Ik doe (bijna) altijd hetzelfde aan:
-casual schoenen, nu zijn het bruine van stof
-jeans
-gekleed hemd, lichtjes klassiek, wel nooit effen
-een vestje
Ik blijf jeans risky vinden, toch als je de omgeving niet kent. Voor een arbeidersfunctie zou ik het nog begrijpen, voor bovenstaande functie (programmeur) vind ik het te casual. Beter overdressed gaan, zal niemand u kwalijk nemen. In jeans toekomen waar men het niet gewend is zal minder goed ontvangen worden.

tom1

Legacy Member
Nu moet je mij toch eens een bedrijf zeggen waar technische tekenaars en programmeurs in maatpak rondlopen :p.

Jeffer1980

Legacy Member
Kijk, dat van dat drinken aannemen, is geen exacte wetenschap. Ik doe het altijd, maar begin niet te panikeren als je nee hebt gezegd.

Het is een lichaamstaal iets, en sommige interviewers zullen het merken, anderen totaal niet. Je hebt meer van die dingen, zoals altijd je voeten naar je interviewer wijzen, nooit naar de deur. Het speelt allemaal rond indruk. Het zal vaak verspilde moeite zijn, maar mss die ene keer voor je droomjob telt het wel.

Ik ga altijd in kostuum en das solliciteren. Niemand zal ooit zeggen dat je overdressed bent, maar welals je in jeans komt en ze hadden je toch wel iets meer opgekleed verwacht. Nogmaals, sommige geven er niet om, sommige zeker wel. Het toont weer dat je moeite wil doen.

$uB^

Legacy Member
Als ik geen dorst heb, zou ik gewoon dat water weigeren, thats it :-) En gewoon zelfzeker overkomen, u op uw gemak zetten (lees: niet over je stoel hangen :-)) en rustig antwoorden. Voorover zitten zou mij een gevoel geven van krampachtigheid, liever relax zitten ;-)

(Doet mij hier allemaal beetje denken aan de 2-daagse cursus lichaamstaal die ik onlangs gevolgd heb, daar ging het wel niet zozeer over sollicitaties maar gewoon over hoe je bent en hoe je overkomt naar andere mensen etc ...)

Plutus

Legacy Member
tom1 zei:
Nu moet je mij toch eens een bedrijf zeggen waar technische tekenaars en programmeurs in maatpak rondlopen :p.
Haha dat niet, feit :p maar ik plaats dat niet meer onder een arbeidersfunctie en zou dan aanraden om in maatpak te solliciteren. Mijn ma zit in HR en heeft dezelfde mening, zeker als het een gesprek met de directie betreft. Al zal het natuurlijk nooit een exacte wetenschap zijn.

JPV

Legacy Member
Wie bij ons komt solliciteren in slippers, korte broek en t-shirt zal op zich niet negatief bekeken worden ;).

Jeffer1980

Legacy Member
In grotere bedrijven is het eerste gesprek vaak gewoon met iemand van HR, die jou (technische of business) kennis niet echt kunnen testen en meer letten op motivatie ed.

Je wil niet tegengehouden worden omdat je geen kostuum aanhad.

Een kostuum aanhebben is wel een pak belangrijker dan die drank aannemen want sommigen letten daar effectief letterlijk op. Heb al commentaren gehoord (en ik zit in een IT bedrijf waar meesten in t-shirt en jeans zitten) 'alle, in een jeans solliciteren. Die wist thuis ni wa doen zeker en komt hier een beetje zijnen tijd passeren.'

Brython

Legacy Member
curlbro zei:
Ik zou altijd drank aanvaarden, ik zou niet weten waarom niet.
En zelfs als je de drank niet lust, drink je het maar een keer tegen uw goesting.

Dat is toch zever, drinken tegen uw goesting? Dan zou ik mij al niet meer enthousiast kunnen gedragen enzo. Ik probeerde gewoon relaxed te zijn en te doen waarbij ik mezelf op mijn gemak voelde. Het was uiteindelijk ook wel een vrij relaxed gesprek enzo. Het was tenslotte ook maar voor een vakantiejob :)

Ivm kostuum dragen. Ik zou het altijd dragen als ik voor een vaste job ga solliciteren. Over een das kan dan nog gediscussieerd worden (sommigen voelen zich hier niet lekker bij en dan liever geen das dan dat je amper nog kan praten omdat je jezelf aan het kelen bent :lol:).

Jeffer1980

Legacy Member
Wel natuurlijk beter geen das dan zo overduidelijk de das van je pa van de jaren 70...

Brython

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Wel natuurlijk beter geen das dan zo overduidelijk de das van je pa van de jaren 70...

Haha, idd :lol:. Maar sowieso, ik denk dat het belang van de das echt steeds meer aan belang inboet dan vroeger.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan