Archief - Solliciteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cycloon

Legacy Member
Mja, ik zou enkel een kostuum aandoen wanneer ik bij een multinational ga solliciteren (of een ander bedrijf dat qua grootte daar in de buurt komt). Voor de rest ben ik altijd in een gewone jeans en pull gaan solliciteren. Lang heb ik niet moeten solliciteren, bij de 2de keer al getekend.

Als je voor commerciële/publieke functies gaat kan je echter beter overdressed toekomen. In kleine bedrijfjes zou ik zo normaal mogelijk gekleed gaan. Want daar zijn de mensen vaker 'down to earth' en sommigen zullen zelf een afkeer vertonen voor overdressed personen.

coldvinc

Legacy Member
Manu zei:
Ik blijf jeans risky vinden, toch als je de omgeving niet kent. Voor een arbeidersfunctie zou ik het nog begrijpen, voor bovenstaande functie (programmeur) vind ik het te casual. Beter overdressed gaan, zal niemand u kwalijk nemen. In jeans toekomen waar men het niet gewend is zal minder goed ontvangen worden.

Ik heb geen kostuum :unsure: 't Liep er vol met managers in pak maar ook genoeg met jeans en hemd etc.

Het was overigens een zwarte effen jeansbroek met een wit hemd met lichte verticale strepen.

stoica_dva

Legacy Member
JPV zei:
Wie bij ons komt solliciteren in slippers, korte broek en t-shirt zal op zich niet negatief bekeken worden ;).

Je bent dan ook een van de grootste linkiewinkies van het forum ;)

didi2

Legacy Member
ik ga altijd in pak, soms met stropdas, afhankelijk welk bedrijf het is. Eenmaal was ik in jeans, met wit hemd en kostuumvest, opt eind van het drie uur durende gesprek vroegen ze waarom ik in jeans was. "Vind je deze job niet zo belangrijk dat je zelf geen pak aan doet". Ik solliciteerde voor sales export manager. Ben dan maar bij de concurentie begonnen ;)

neusaap

Legacy Member
Ik kan ervan dood vallen.
Echt zo'n westerse ziekte.
Een verzorgd voorkomen kan ook zonder een pak, vind ik.
Ik doe gewoon iets nettere kleren aan dan ik verwacht te gaan dragen voor het werk zelf.
Nu eens iets anders voor onze kenners hier: eerste keer langsgeweest in beige broek met hemd en geklede schoenen, tweede keer er een das bij aandoen?
Welk signaal geef ik daarmee? :p
't Is dan wel te hopen dat er niet meer te veel rondes volgen, of ik zit er op den duur in een skipak. :woohoo:

tom1

Legacy Member
Nog nooit een kostuum aangehad en ben al bijna altijd voorbij die eerste ronde geraakt (en dat was altijd bij multinationals). Als je gewoon deftig gekleed bent (deftige broek, hemd, nette schoenen, riem) is dat volgens mij zelf beter.

Zo ben je business casual ipv chic.

crazyman2

Legacy Member
Heeft iemand eigenlijk ervaring met assessment testen (dus bij grote assessment bureaus zoals DIP)?

Kweet wel wat ze ongeveer verwachten, maar ik zou me toch nog graag wat voorbereiden, in de mate dat het kan natuurlijk.

MrKend54l

Legacy Member
crazyman2 zei:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met assessment testen (dus bij grote assessment bureaus zoals DIP)?

Kweet wel wat ze ongeveer verwachten, maar ik zou me toch nog graag wat voorbereiden, in de mate dat het kan natuurlijk.

Voor welke functie ga je? Want dit heeft ook invloed op de assessments.

tom1

Legacy Member
Als je voor een startersfunctie gaat zijn die assessment testen nooit echt moeilijk. Meestal moet je percentages uitrekenen op basis van grafieken/tabellen. Het IQ-testje is ook nooit echt moeilijk.

't Wordt pas heftig als er case studies en dergelijke bijkomen. Maar voorbereiden daarop kan je toch niet echt doen, gewoon uw gezond verstand gebruiken.

crazyman2

Legacy Member
tom1 zei:
Als je voor een startersfunctie gaat zijn die assessment testen nooit echt moeilijk. Meestal moet je percentages uitrekenen op basis van grafieken/tabellen. Het IQ-testje is ook nooit echt moeilijk.

't Wordt pas heftig als er case studies en dergelijke bijkomen. Maar voorbereiden daarop kan je toch niet echt doen, gewoon uw gezond verstand gebruiken.
Ik wou gewoon wat info inwinnen, ik snap ook wel dat het idd gaat om vaardigheden die je hebt of niet hebt. Maar voorbereid zijn > niet voorbereid :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan