Archief - Solliciteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

curlbro

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Lol? Als ze mij koffie aanbieden ga ik dat nooit accepteren. Ik krijg zoiets niet binnen en ik betwijfel of dat een beslissende factor zal zijn in het aanwervingsproces ;)
Hebt gij net gelachen met een vraagteken erachter? Moet toch eens weten hoe dat klinkt.

-::Kratos::-

Legacy Member
Een tijdje geleden gaan solliciteren voor een middelgrote onderneming (< 500 miljoen euro omzet) in Vlaams Brabant. Na een gesprek van 2 uur met drie verschillende personen, de melding gekregen dat ze binnen de twee weken iets gingen laten weten. Twee weken passeren, niets gehoord. Verschillende malen gebeld, verschillende mails gestuurd naar het HR departement, simpelweg niets meer van gehoord. We zijn nu ongeveer 4 maand verder.

Zijn er nog mensen die dit al voorgehad hebben? Persoonlijk vind ik het bijzonder onbeleefd van de onderneming dat ze zo omgaan met sollicitanten. Het is begrijpelijk als ze iemand niet zien passen binnen het bedrijf, maar is dat dan zo een moeite om eens 5 minuten tijd te nemen en dat te laten weten? Ik ben niet zozeer gefrustreerd dat ik de job niet heb (heb ondertussen al iets anders en waarschijnlijk beters gevonden), maar vraag me toch af wat daar zó vreselijk verkeerd is gelopen dat ze me op deze manier moeten behandelen. Uiteindelijk doen ze zichzelf ook schade ermee, want hoe dan ook dat ik dat bedrijf nu afraad en nooit meer één van hun producten koop.

Jeffer1980

Legacy Member
Brython zei:
Haha, idd :lol:. Maar sowieso, ik denk dat het belang van de das echt steeds meer aan belang inboet dan vroeger.

Hangt een beetje van de cultuur af. Moet je bvb bij een Amerikaan solliciteren, draag een das!

sneeuwzwart

Legacy Member
-::Kratos::- zei:
Een tijdje geleden gaan solliciteren voor een middelgrote onderneming (< 500 miljoen euro omzet) in Vlaams Brabant. Na een gesprek van 2 uur met drie verschillende personen, de melding gekregen dat ze binnen de twee weken iets gingen laten weten. Twee weken passeren, niets gehoord. Verschillende malen gebeld, verschillende mails gestuurd naar het HR departement, simpelweg niets meer van gehoord. We zijn nu ongeveer 4 maand verder.

Zijn er nog mensen die dit al voorgehad hebben? Persoonlijk vind ik het bijzonder onbeleefd van de onderneming dat ze zo omgaan met sollicitanten. Het is begrijpelijk als ze iemand niet zien passen binnen het bedrijf, maar is dat dan zo een moeite om eens 5 minuten tijd te nemen en dat te laten weten? Ik ben niet zozeer gefrustreerd dat ik de job niet heb (heb ondertussen al iets anders en waarschijnlijk beters gevonden), maar vraag me toch af wat daar zó vreselijk verkeerd is gelopen dat ze me op deze manier moeten behandelen. Uiteindelijk doen ze zichzelf ook schade ermee, want hoe dan ook dat ik dat bedrijf nu afraad en nooit meer één van hun producten koop.

Vind ik ook niet echt gepast, ze kunnen op zijn minst een standaard brief of mail naar je sturen. Maar dat gebeurt wel vaker denk ik.
Maar als je verschillende keren gebeld hebt, dan kunnen ze u normaal toch laten weten hoe het nu precies zit of u doorverbinden met de juiste persoon?

Jeffer1980

Legacy Member
-::Kratos::- zei:
Een tijdje geleden gaan solliciteren voor een middelgrote onderneming (< 500 miljoen euro omzet) in Vlaams Brabant. Na een gesprek van 2 uur met drie verschillende personen, de melding gekregen dat ze binnen de twee weken iets gingen laten weten. Twee weken passeren, niets gehoord. Verschillende malen gebeld, verschillende mails gestuurd naar het HR departement, simpelweg niets meer van gehoord. We zijn nu ongeveer 4 maand verder.

Zijn er nog mensen die dit al voorgehad hebben? Persoonlijk vind ik het bijzonder onbeleefd van de onderneming dat ze zo omgaan met sollicitanten. Het is begrijpelijk als ze iemand niet zien passen binnen het bedrijf, maar is dat dan zo een moeite om eens 5 minuten tijd te nemen en dat te laten weten? Ik ben niet zozeer gefrustreerd dat ik de job niet heb (heb ondertussen al iets anders en waarschijnlijk beters gevonden), maar vraag me toch af wat daar zó vreselijk verkeerd is gelopen dat ze me op deze manier moeten behandelen. Uiteindelijk doen ze zichzelf ook schade ermee, want hoe dan ook dat ik dat bedrijf nu afraad en nooit meer één van hun producten koop.
Meermaals meegemaakt. Trek het u niet aan.

Racing_Genk

Legacy Member
curlbro zei:
Hebt gij net gelachen met een vraagteken erachter? Moet toch eens weten hoe dat klinkt.

Ik zou dringend werken aan uw interpretatie vermogen indien ge dit niet begrijpt :)

Eerder een lach van ongeloof dus ;)

-::Kratos::-

Legacy Member
sneeuwzwart zei:
Vind ik ook niet echt gepast, ze kunnen op zijn minst een standaard brief of mail naar je sturen. Maar dat gebeurt wel vaker denk ik.
Maar als je verschillende keren gebeld hebt, dan kunnen ze u normaal toch laten weten hoe het nu precies zit of u doorverbinden met de juiste persoon?

Ik heb twee maal gebeld. De eerste keer kwam ik bij een collega terecht die vermelde dat de HR dame in een meeting zat, maar zodra ze terug vrij was, ze me opnieuw zou contacteren. Niets meer van gehoord. De tweede maal dan toch de vrouw de me geinterviewd heeft aan de lijn gekregen, maar deze maal vertelde ze me dat ze nog andere kandidaten aan het screenen waren en dat ze nog wat tijd nodig hadden om te beslissen. Het feit dat ze gewoon grofweg tegen je liegen, vond ik nog het grofste van allemaal. Had er aan gedacht om eens een mail te sturen dat ik hun communicatie beneden alle peil vond, maar dat lost ook niets op natuurlijk.

Anoniem07

Legacy Member
Ik heb onlangs op een presentatie over soliciteren opgevangen dat je, je CV aanpast naargelang de job waarvoor je soliciteert (dit is vooral dus voor de jonge mensen). Je knalt in je CV wat relevant is voor de job waarvoor je soliciteert. Als ik voor JAVA programmeur ga moet ik niet noodzakelijk mijn jaar ervaring in assembler vermelden. Want dat boeit niet voor u ervaring in JAVA.

En iedereen die hier voor studentenjobs soliciteert. Ik heb daar nooit echt voor op gesprek moeten gaan maar zie het als een gewone leerschool. Voor een studentjob zoeken ze niet echt naar 'kwalitatieve' mensen. Het is toch maar voor een maandje.

Vooral op een solicitatiegesprek is eerlijk zijn belangrijk. Ik had gesoliciteerd voor een web development traineeship in Noorwegen (via AIESEC), vanzelfsprekend heb je daar een hele selectie en solicitatie procedure. Ze eiste in de omschrijving dat ik AJAX ken. NUL ervaring mee, maar had wel al eens voor het gesprek documentatie opgezocht.

Dan kwam de vraag "Ken je AJAX ?" - "Nee meneer, maar ik heb er al wel over opgezocht en begrijp het idee/concept" - Not a issue, got the job. Gewoon eerlijk zijn, als je eens nee moet zeggen, daar dan niet teveel rondlullen. Straight to the point blijve :D

Maar op eerlijk te zijn, alle echte solicitaties dat ik ooit heb gedaan gingen via Skype. Dus ik ben voorzichtig over kleding. Tijdens een skype interview zien ze enkel mijn hemd, maar een das... Is een beetje achterhaald (zei mijn vader die Marketing & Sales manager is, maar hij is dan ook geen HR recruiter, neemt enkel mensen aan die vlak onder hem komen.) Maar dan ook weer, overdressed is op veiliger spelen dan underdressed voor een IT job zou ik zeggen.

stoomboot

Legacy Member
PunkDudez zei:
Ik heb onlangs op een presentatie over soliciteren opgevangen dat je, je CV aanpast naargelang de job waarvoor je soliciteert.

Dat ge eerst naar een presentatie moet gaan om dat te weten te komen :crazy:

Ach ja. Ik neem misschien te veel aan als een vanzelfsprekendheid.

Anoniem07

Legacy Member
stoomboot zei:
Dat ge eerst naar een presentatie moet gaan om dat te weten te komen :crazy:

Ach ja. Ik neem misschien te veel aan als een vanzelfsprekendheid.

Ik dacht vroeger eerlijk da ik mijn ervaring van in een restaurant er moest bij zetten om te laten zien da ik 'klantvriendelijk' => Blijve glimlachen zelfs waneer de klant belachelijke eisen stelt :p
en ook onder 'stress' kunnen werken :unsure: En elke andere job om te laten zien wat ik 'OOK' kon :$

curlbro

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik zou dringend werken aan uw interpretatie vermogen indien ge dit niet begrijpt :)

Eerder een lach van ongeloof dus ;)
Dus als ik zeg qsdmljfms ben jij ook een beetje dom als jij het niet begrijpt?

Het moet wel bestaan om te begrijpen. Een lach van ongeloof is niet Lol?. En ook, bij ongeloof wordt er niet gelachen.

-::Kratos::-

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Meermaals meegemaakt. Trek het u niet aan.

Op zich vind ik het wel verbazingwekkend. Een standaard mail is letterlijk binnen de 5 seconden gestuurd.

Iwillrocku

Legacy Member
Ben vandaag in jeans gegaan, in pak zou ik me gewoon hebben zitten dood zweten met dit weer:crazy:

Zowel de HR mevrouw en de operation manager vonden het een positief gesprek. En ik heb volgende week technische testen. Zo zie je maar, het beste is denk ik gewoon een deftig hemd met een beige stoffen broek (of ander kleur), klassieke schoenen en misschien een stropdas. Zou eens naar de winkel moeten.


Wel grappig is dat gisteren de general manager me vroeg of ik mijn vest niet wou uit doen net voor het betreden van de werkplaats tijdens een rondleiding. Ik denk niet dat het was om te voorkomen dat mijn vest vuil zou worden of het er te warm was.

Plutus

Legacy Member
Iwillrocku zei:
Ben vandaag in jeans gegaan, in pak zou ik me gewoon hebben zitten dood zweten met dit weer:crazy:
Naar mijn ervaring is een pak (indien je de goede stof hebt) toch lichter dan een jeans en dus aangenamer met dit weer :unsure: dat terzijde.

Racing_Genk

Legacy Member
curlbro zei:
Dus als ik zeg qsdmljfms ben jij ook een beetje dom als jij het niet begrijpt?

Het moet wel bestaan om te begrijpen. Een lach van ongeloof is niet Lol?. En ook, bij ongeloof wordt er niet gelachen.

Voelt gij u gefrustreerd omdat ik u ongelijk geef ofzo? Ik zie geen andere reden om mij proberen aan te vallen

stoomboot

Legacy Member
Moest het volkje hier in dit topic evenveel moeite steken in hun sollicitatiebrief en de voorbereiding van het gesprek dat er op volgt, zouden ze misschien binnenkort geen tijd hebben voor dit belachelijk moddergooien ;)

Iwillrocku

Legacy Member
Manu zei:
Naar mijn ervaring is een pak (indien je de goede stof hebt) toch lichter dan een jeans en dus aangenamer met dit weer :unsure: dat terzijde.

Jup, broek is luchtiger. Het is het hemd de jas en den das:D

PHPFreak1977

Legacy Member
Ben nog nooit in een kostuum gaan solliciteren, altijd in jeans en casual hemd (voor IT-functies) en nog nooit klachten gehad. Voor commerciële functies of een job bij een bank zou ik wel een vest en stropdas aandoen...

-::Kratos::-

Legacy Member
PHPFreak1977 zei:
Ben nog nooit in een kostuum gaan solliciteren, altijd in jeans en casual hemd (voor IT-functies) en nog nooit klachten gehad. Voor commerciële functies of een job bij een bank zou ik wel een vest en stropdas aandoen...

Idd, zowiezo zou ik voor een grote organisatie altijd een kostuum en das aandoen.

Muscleduck

Legacy Member
Ik ben voor mijn huidige jobs in een hoody gaan solliciteren. Ik ga mij niet anders voordoen dan ik ben. 't Is dan ook 'maar' als arbeider. Als je bij een bank solliciteert ga je natuurlijk defiger. Ik ben ook nog veel met de moto gaan solliciteren, in motouitrusting dus. 'k Had meteen iets om het ijs te breken want de werkgever begon er zelf over :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan