Archief - Solliciteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jawadde001

Legacy Member
Is het eigenlijk aangewezen om bij een jurygesprek de juryleden een hand te geven bij binnenkomst? Sommigen vinden van wel, anderen vinden het ongepast.

k995

Legacy Member
truifel zei:
nog zo een vraagske:

Wat zegt ge als de interviewer u vraagt: 'zou ge een toerke rond dees gebouw lopen indien ik u daarna den job aanbied?'

Als je jezelf iet of wat serieus neemt vraag je wat de relevantie is voor de job waarnaar je solliciteerde .

zarathustra

Legacy Member
stoica_dva zei:
Zorg ook dat je in dezelfde sector blijft. Probeer je te specialiseren ipv algemene kennis uit te breiden. De toekomst is aan de specialisten, iemand die 1 000 dingen kan maar 0 perfect, heeft geen nuttige bijdrage.

Hangt ook maar af van de sector eh. In IT, iemand die zich heel sterk specialiseert op 1 ding kan zichzelf heel snel irrelevant gemaakt vinden door nieuwere technologie.

truifel

Legacy Member
k995 zei:
Als je jezelf iet of wat serieus neemt vraag je wat de relevantie is voor de job waarnaar je solliciteerde .

Da was een vraag die een recruiter ons stelde tijdens de les (onze school had een recruiter uitgenodigd om ons wat tips te geven over solliciteren).
Het 'juiste' antwoord is inderdaad om hier te antwoorden (op een beleefde manier) dat je niet ziet hoe dat lopen rond het gebouw een meerwaarde zou zijn voor de recruiter in kwestie om hem van zijn kunnen te overtuigen en iemand de job te geven of niet.

Plutus

Legacy Member
Wat lengte van de CV betreft, laat zeker geen zaken vallen gewoon om je aan die 'beperking' te houden he.. Bij starters is 1 blz aangeraden, mijn CV is 1,5 en daar staan enkel interessante/relevante zaken op. Het zou maar al te belachelijk zijn om dingen te laten vallen :p

Dark.Magician01

Legacy Member
NotoriousP zei:
Het verbaast mij dat mensen dit zeggen zonder search te gebruiken...

.

Man, fucking ezel dat je bent. Iedereen mag toch zijn/haar gang gaan om een topic/thread te starten. Ben je de beheerder van dit forum? Nee toch. Of ben je kontlikker bij de 9lives crew member? Man achterlijke mongool, wie denk je dat je eigenlijk bent?

k995

Legacy Member
zarathustra zei:
Hangt ook maar af van de sector eh. In IT, iemand die zich heel sterk specialiseert op 1 ding kan zichzelf heel snel irrelevant gemaakt vinden door nieuwere technologie.

De manier waarop je zaken aanpakt blijft echter, programma's komen en gaan maar die kwaliteiten blijven .

mister__ID

Legacy Member
Kortom, zorg voor je houding en een verzorgd voorkomen. Begroet vriendelijk en ga zitten. Blijf staan als jou niet gezegd werd dat je mocht gaan zitten! Blijf rustig en beantwoord alle vragen, argumenteer grondig. Zorg voor een ijsbreker, om voor een aangename sfeer te zorgen. En boven alles; bereid alles goed voor!

Ik weet dit niet uit ervaring, maar het wil nu net lukken dat ik erover moet leren voor de examens :p

Bananarama

Legacy Member
Gewoon veel research doen op voorhand + proberen te zoeken naar foto's van de binnenkant van het bedrijf en de teamleden. Het laatste is niet altijd evident en klinkt mss overdreven, maar het geeft je een goed beeld van de werksfeer (kan je je voor je gesprek relaxed kleden of zit iedereen daar met een das?) en het is handig om op voorhand al wat gezichten te kennen, want dan weet je al vanaf de eerste seconde op wie je je oogcontact moet vestigen én je ziet er minder 'verloren' uit wanneer je binnenwandelt.

JasonC

Legacy Member
Vraagje voor de heren: als jullie een sollicitatie hebben, gaan jullie dan altijd met een gladgeschoren baard of vinden jullie het ook niet erg om met een baard van een dag of twee, drie, of wa dikkere stoppeltjes te gaan te gaan..?

Edit: eigenlijk ook een vraagje voor de mensen (dus ook vrouwen) die ervaring hebben vij hr, khad er hier al een paar gezien.

StanTem

Legacy Member
Y-Ssin zei:
Vraagje voor de heren: als jullie een sollicitatie hebben, gaan jullie dan altijd met een gladgeschoren baard of vinden jullie het ook niet erg om met een baard van een dag of twee, drie, of wa dikkere stoppeltjes te gaan te gaan..?

Scheer u, heeft een verzorgder overkomen ;-)
Ik heb het toch steeds gedaan.

sanderkevdw

Legacy Member
Enkele tips die ik zelf ondervonden heb:
* Zorg dat je gepassioneerd over je hobby kan praten
* Lees (zoals hierboven vermeld) de website van de werkgever, maar ook de websites van de concurrenten eens door.
* Zoek mensen die je kent die werken bij de werkgever, en spreek daar eens mee. Vermeld dit ook tijdens gesprek.
* Zorg voor deftige schoenen, een kostuum met das worden volledig nutteloos als er vuile schoenen onder staan.
* Stel vragen, enkele voorbeelden:
- Is dit een volledig nieuwe sollicitatie, of ter vervanging van iemand anders?
- Hoe groot is het team, en zijn dit jonge of meer ervaren mensen?
* Let er bij consultancy bedrijven op hoeveel volk er intern rondloopt, en vraag hier ook naar. Een bedrijf met veel mensen op de bank is niet echt positief.
* Heb geen schrik om extra uitleg te vragen bij een vraag die je niet begrijpt, beter vragen wat er exact bedoeld wordt dan een onzinnig antwoord geven.
* ivm het glas water: ik heb op mijn eerste sollicitatie (was met een zeer vriendelijke dame) eerst gezegd dat ik geen dorst had. Hierop antwoorde zij direct met "Aiai, drinken weigeren, dat is al een slecht punt hé". Halverwege het gesprek vroeg ze dit nog eens, maar ik had nog steeds geen dorst en zei ik "Maar wel consistent, dat is een positief punt hé". Dit werd zeer goed onthaald, en heb ook de job gekregen.
Hiernaast komt koffie iets "professioneler" over dan water, maar ik vermoed dat dit maar een zeer kleine impact zal hebben.

EvilTwin

Legacy Member
Als talen gevraagd zijn, leer ook de "standaard vragen" in het Frans en Engels te beantwoorden (of welke gevraagde taal dan ook).

Brython

Legacy Member
Ivm dat glas water... Ik vind dit eigenlijk gewoon zo raar.

Als je nu echt geen dorst hebt?
Ik ging daarnet bij Hays langs voor een gesprek en het was 9 uur 's morgens. Ik kom dus net terug van mijn ontbijttafel. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt voor een glas water (gewoon puur instinctief omdat ik écht geen zin had om te beginnen drinken). Maar op het moment dat ik de woorden nog maar zei dacht ik terug aan de tip hier op het forum. Ik heb dus allicht een slecht figuur geslaan van bij het begin maar goed ja. Het was gelukkig maar voor een vakantiejob en zie dit als een test voor volgend jaar.

Enige jammere is, dat ze achteraf (na het gesprek) zei dat ze alle opmerkingen die ze uittypte in de database ging zetten voor eventueel naar de toekomst toe. Vind ik wel een mindere aangezien ik mij nog eens heb laten vangen door andere vragen (was er eigenlijk totaal niet op voorbereid aangezien de persoon met wie ik moest spreken afwezig bleek te zijn en die ging mij normaal gewoon info geven ipv te ondervragen). Maar goed, ze zei achteraf dat de vakantiejob normaal geen probleem zou zijn. Al ging ik wel met gemengde gevoelens naar buiten!

JPV

Legacy Member
wees maar zeker dat je effectief werk die je nu presteert tijdens vakantiejob véél meer zal meespelen dan je sollicitatiegesprek ;)

Brython

Legacy Member
JPV zei:
wees maar zeker dat je effectief werk die je nu presteert tijdens vakantiejob véél meer zal meespelen dan je sollicitatiegesprek ;)

Ja ben ik me zeker bewust van :). Maar toch, het is eigenlijk bizar dat - ondanks al die tips te lezen - ik nog steeds gewoon handelde uit "common sense".
Het leek mij een slecht idee om nadien zo te zeggen van: "of ja geef mij toch maar een drankje" ofzoiets :D

gStar

Legacy Member
Net sollicitatie achter de rug.

Voor verkoop in computerwinkel.

Binnen 4 weken hoor ik pas iets.
Wat ik persoonlijk wel redelijk lang vind :s

Pariah

Legacy Member
idd waarschijnlijk zijn er veel kandidaten. of misschien gaan ze in verlof? :p

stoica_dva

Legacy Member
sanderkevdw zei:
* ivm het glas water: ik heb op mijn eerste sollicitatie (was met een zeer vriendelijke dame) eerst gezegd dat ik geen dorst had. Hierop antwoorde zij direct met "Aiai, drinken weigeren, dat is al een slecht punt hé". Halverwege het gesprek vroeg ze dit nog eens, maar ik had nog steeds geen dorst en zei ik "Maar wel consistent, dat is een positief punt hé". Dit werd zeer goed onthaald, en heb ook de job gekregen.
Hiernaast komt koffie iets "professioneler" over dan water, maar ik vermoed dat dit maar een zeer kleine impact zal hebben.

Zo'n recruiters verdienen een lap rond hun oren, wat een bullshit seg.

Waarschijnlijk ook eens op de een of andere website gelezen..

DéWé

Legacy Member
Je moet er toch allemaal ook niet te veel bij nadenken... Ik ben recent op twee sollicitatiegesprekken geweest en bij beide gewoon een 'gezellig' gesprek gehad. Gewoon rustig blijven en duidelijk en met zelfvertrouwen spreken en antwoorden op vragen die gesteld worden.

En van dat glas water, serieus, als ge u met zo dingen al moet gaan bezig gehouden. Als ik daar al op geselecteerd ga worden of commentaar op zou krijgen denk ik niet dat ik daar uberhaupt wil werken (of dan denk ik op zijn minst dat die recruteerder zijn job niet goed doet).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan