Archief - Solliciteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

stoica_dva

Legacy Member
Vooral die Facebook/Twitter/LinkedIn tip.. Lijkt vanzelfsprekend maar is ongelofelijk wat je daar kan terugvinden over kandidaten. Badoo is ook iets wat ik regelmatig zie terugkomen tijdens de research. Probeer je volledige naam te vermijden op het internet. Persoonlijk baseer ik me op basis van een korte Google search en een vluchtige kijk op de cv of ik kandidaten aan een eerste telefonische screening ga onderwerpen.

Ik zal het persoonlijk ook niet nalaten om sollicitanten in verlegenheid te brengen door genante dingen aan te halen tijdens het kennismakingsgesprek. Je moet beseffen dat je niet meer achter de schoolbanken zit en dat je met de reputatie van je toekomstige werkgever aan het spelen bent.

Let ook dat de data van je werkervaringen etc. op je CV en LinkedIn overeenkomen. Leugens zijn snel te achterhalen en je wil echt niet dat er referentiechecks worden afgenomen bij ex werkgevers. Meestal hebben die mensen wel een of andere rancune overgehouden omdat je het bedrijf verlaten hebt. Zorg er dus voor dat je open kaart speelt met de recruiter.

Ik vraag persoonlijk hard door naar de redenen van vertrek bij alle vorige werkgevers. Daar vallen veel sollicitanten door de mand, wees daar op voorbereid! Laat je in ieder geval nooit negatief uit over je vorige werkgevers of collega's.

Ook de klassieke vraag rond persoonlijke werkpunten blijft een leuke. Kan jij er drie uit je mouw schudden als koppig niet meetelt?

Waar zie je jezelf binnen tien jaar staan? Geef daar een concreet voorbeeld, gooi maar met een bepaalde functietitel, maar hou het wel realistisch. Toon dat je gemotiveerd bent om aan de slag te gaan en de ambitie hebt om je volledig te ontplooien.

Voor simpele commerciële vacatures stel ik vaak de vraag, "Stel dat ik je nu een kar met 1 000 tennisballen cadeau zou doen. Wat zou je daarmee doen?".

Racing_Genk

Legacy Member
^ Wat is het nut van die laatste vraag? Ik zou die tennisballen gewoon verkopen aan een plaatselijke tennisclub, maar wellicht is dat antwoord niet "origineel" genoeg dus wat voor antwoorden verwacht je daar dan van?

stoica_dva

Legacy Member
Racing_Genk zei:
^ Wat is het nut van die laatste vraag? Ik zou die tennisballen gewoon verkopen aan een plaatselijke tennisclub, maar wellicht is dat antwoord niet "origineel" genoeg dus wat voor antwoorden verwacht je daar dan van?

Jawel hoor, elk commercieel antwoord stelt me tevreden.

Stel die vraag wel enkel aan juniors, bij ervaren mensen is dat te belachelijk :D

Brython

Legacy Member
stoica_dva zei:
Vooral die Facebook/Twitter/LinkedIn tip.. Lijkt vanzelfsprekend maar is ongelofelijk wat je daar kan terugvinden over kandidaten. Badoo is ook iets wat ik regelmatig zie terugkomen tijdens de research. Probeer je volledige naam te vermijden op het internet. Persoonlijk baseer ik me op basis van een korte Google search en een vluchtige kijk op de cv of ik kandidaten aan een eerste telefonische screening ga onderwerpen.

Bedoel je dan dat je naam niet terug te vinden is op het internet?
De dag van vandaag (Facebook, Twitter, LinkedIn, ...) kan je hier toch niet omheen?

Ik zorg er gewoon voor dat alles wat op internet over mezelf staat niet schadelijk is voor mijn persoon (geen genante dingen op social media en andere hits van mijn naam gaan naar mijn hobby's/interesses/... dus daar lijkt me verder ook niks mee). Liever toch iemand die bezig is dan iemand die onbestaand is?

En idd, wat je soms kan vinden op social media... Daarvan was die headhunter dus ook enorm verschoten :) Je zou dan denken dat de meesten gezond verstand hebben maarja... :p

stoica_dva

Legacy Member
Brython zei:
Bedoel je dan dat je naam niet terug te vinden is op het internet?
De dag van vandaag (Facebook, Twitter, LinkedIn, ...) kan je hier toch niet omheen?

Ik zorg er gewoon voor dat alles wat op internet over mezelf staat niet schadelijk is voor mijn persoon (geen genante dingen op social media en andere hits van mijn naam gaan naar mijn hobby's/interesses/... dus daar lijkt me verder ook niks mee). Liever toch iemand die bezig is dan iemand die onbestaand is?

En idd, wat je soms kan vinden op social media... Daarvan was die headhunter dus ook enorm verschoten :) Je zou dan denken dat de meesten gezond verstand hebben maarja... :p

Neenee, uiteraard geen probleem om op een Facebook en LinkedIn profiel terecht te komen. Integendeel! Als Facebook netjes privé staat en LinkedIn een leuke aanvulling is op je cv is dat enkel maar positief te noemen.

Met die volledige naam bedoelde ik om Badoo toestanden etc te vermijden.

Over dat laatste kan ik ook boeken schrijven.
Heerlijk om kandidaten met hun marginale bezigheden te confronteren en ze strak te blijven aankijken :p

SysRq

Legacy Member
Wat in het geval je geen sporen online achterlaat en er geen zoekresultaten boven komen?

stoica_dva

Legacy Member
SysRq zei:
Wat in het geval je geen sporen online achterlaat en er geen zoekresultaten boven komen?

Zou ik niet aanraden. Stel dat ik jouw naam op mijn shortlist heb staan om te headhunten. De kans is groot dat ik je telefonisch of online probeer te benaderen. Als dat eerste mislukt is er zelfs geen tweede optie meer. Bijgevolg loop je misschien een unieke opportuniteit mis. Of ik zou mijn auto moeten nemen, maar dan verkies ik meer dan waarschijnlijk om met de andere kandidaten verder te gaan :)

Ik doe zelf ook aan name branding op het net. Bij professionele publicaties gebruik ik bewust mijn volledige naam. Kwestie van dat later uit te spelen als ik op zoek ben naar een nieuwe job. Of om mezelf in de kijker te spelen voor andere headhunters..

SysRq

Legacy Member
stoica_dva zei:
Zou ik niet aanraden. Stel dat ik jouw naam op mijn shortlist heb staan om te headhunten. De kans is groot dat ik je telefonisch of online probeer te benaderen. Als dat eerste mislukt is er zelfs geen tweede optie meer.

Heb je mijn naam, heb je mijn telefoonnummer. Sommige functies zweren bij discretie en anonimiteit. En, niet iedereen wil in het commerciële circuit terechtkomen.

stoica_dva

Legacy Member
Nog een tip om je succes te vergroten, probeer standvastigheid in te bouwen!

Iemand die elk jaar van werkgever switcht nodig ik simpelweg niet uit. Werkgevers willen iemand op wie ze kunnen vertrouwen en waar ze in kunnen investeren. Als je onder de 30 bent zou ik idealiter zeggen dat je niet meer dan drie werkgevers mag gehad hebben.

Zorg ook dat je in dezelfde sector blijft. Probeer je te specialiseren ipv algemene kennis uit te breiden. De toekomst is aan de specialisten, iemand die 1 000 dingen kan maar 0 perfect, heeft geen nuttige bijdrage.

Kan je niet meteen een job vinden in het verlengde van je studies? Zoek het breder MAAR hou het kost wat kost bij een job waarin je bepaalde competenties kan verbeteren die nuttig zijn voor je hoofddoel.

Ga je na je studies iets compleet anders doen? Vergeet het dat je diploma nog enige waarde heeft na verloop van tijd. Iemand met relevante ervaring (en eventueel zonder diploma) krijgt de voorkeur, face it.

SysRq

Legacy Member
stoica_dva zei:
De toekomst is aan de specialisten, iemand die 1 000 dingen kan maar 0 perfect, heeft geen nuttige bijdrage.

Ah, je preekt niet voor de hogere kaders lees ik. :)

stoica_dva

Legacy Member
SysRq zei:
Heb je mijn naam, heb je mijn telefoonnummer. Sommige functies zweren bij discretie en anonimiteit. En, niet iedereen wil in het commerciële circuit terechtkomen.

Een bepaalde pagina waarop contact te leggen valt (mailadres, privébericht LinkedIn, ...) is nooit verkeerd.
Heeft niks met discretie en anonimiteit te maken.

Tenzij je verkiest om je toekomstkansen bewust te hypothekeren natuurlijk..

joshetei

Legacy Member
Brython zei:
7) Facebook/Twitter/LinkedIn/...: allemaal opkuisen en genante info eraf halen.

Wat kan uw toekomstige werkgever nu zien op uw facebook als alle privacyinstellingen op 'enkel vrienden' staan??
Enige waar je volgens mij op dat vlak moet voor oppassen is het reageren op openbare groepen, iets wat veel mensen wel vergeten denk ik.

SysRq

Legacy Member
stoica_dva zei:
Waar lees je dat?

Je schrijft toch dat profielen die een beetje van alles maar niet noodzakelijk alles van iets kennen geen nut hebben? Topfuncties moeten toch van alles op de hoogte zijn, of niet? Een specialist sluit bewust ontwikkeling in de breedte uit.

stoica_dva

Legacy Member
SysRq zei:
Je schrijft toch dat profielen die een beetje van alles maar niet noodzakelijk alles van iets kennen geen nut hebben? Topfuncties moeten toch van alles op de hoogte zijn, of niet? Een specialist sluit bewust ontwikkeling in de breedte uit.

Dat is natuurlijk wel héél zwart wit kijken.
Denk niet dat dit forum druk bezet is door kaderleden.

Specialiseren in een vakgebied (gebied, niet een bepaald punt) blijft een must.
Niemand kan op en top over alles op de hoogte zijn, daar is ons brein nu eenmaal te beperkt voor.

SysRq

Legacy Member
stoica_dva zei:
Denk niet dat dit forum druk bezet is door kaderleden.

Ja, daarom dat ik ook zei dat je niet voor die doelgroep aan het preken bent. Ik zou persoonlijk niet willen werken voor iemand die niet kan hebben dat z'n werknemers zich vrijgevochten en vrijdenkend op het internet profileren, maar dat is ieder zijn keuze natuurlijk. Geen ruimte krijgen om 'fout' te mogen zijn is verstikkend vind ik.

truifel

Legacy Member
nog zo een vraagske:

Wat zegt ge als de interviewer u vraagt: 'zou ge een toerke rond dees gebouw lopen indien ik u daarna den job aanbied?'

Lord Kveldulv

Legacy Member
stoica_dva zei:
Zoiets stuur je gewoon nooit, enkel op aanvraag zoals in jouw geval.

Een CV langer dan 2 blz = nono.
Enkel je basic info + studies + overzicht werkervaringen (funcietitel, bedrijf en periode).

Een recruiter gaat nooit meer dan 10 sec aan je CV spenderen,
als hij meer wil weten zal hij wel een eerste telefonische screening houden.

Werk je als recruiter of iets in die aard? Een CV van een kuisvrouw mag je niet vergelijken met die van een hoger geschoolde. Ik ben 'slechts' 31 jaar en mijn CV is meer dan 2blz. Normaal lettertype, sobere compacte layout en hooguit 2 lijnen per werkervaring. Wat is de meest voorkomende commentaar die ik krijg: niet gedetailleerd genoeg.
Ik heb één HR bureau als klant en 2 interimkantoren. Dat van die 2 blz is al een hele tijd voorbijgestreefd volgens hen. Het enige dat telt is structuur. Dat je als pas afgestudeerde met 1blz kan toekomen spreekt voor zich. Maar na enkele werkervaringen moet je echt niet gaan knippen om maar die 2 blz te houden.


Genious zei:
Dat is uw interne CV veronderstel ik dan? (nadat je al aangenomen was)
Voor projectleiders en/of om bij offers te voegen?

CV om naar de klant te sturen.
Sowieso ook wel interessant bij sommige sollicitaties. Maar je weet niet meteen voor wie. Bij een 2de gesprek kan je dat misschien wel overhandigen. Zoals ik al zei, de doorsnee bimbo van interim of HR haalt er uw persoonlijke gegevens uit en hooguit een paar keywords. Ik heb ooit ook nog CV's moeten screenen nadat iemand van HR al een eerste selecte gemaakt had. We zochten een bachelor of master systeembeheerder en dan zaten daar CV's tussen van mensen die een VDAB cursus webdesign gedaan hadden. Tja...
Ben zelf ook zo ooit es op gesprek gevraagd voor een job als java developer terwijl ik voor sysadmin gesolliciteerd had.

stoica_dva

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Werk je als recruiter of iets in die aard? Een CV van een kuisvrouw mag je niet vergelijken met die van een hoger geschoolde. Ik ben 'slechts' 31 jaar en mijn CV is meer dan 2blz. Normaal lettertype, sobere compacte layout en hooguit 2 lijnen per werkervaring. Wat is de meest voorkomende commentaar die ik krijg: niet gedetailleerd genoeg.
Ik heb één HR bureau als klant en 2 interimkantoren. Dat van die 2 blz is al een hele tijd voorbijgestreefd volgens hen. Het enige dat telt is structuur. Dat je als pas afgestudeerde met 1blz kan toekomen spreekt voor zich. Maar na enkele werkervaringen moet je echt niet gaan knippen om maar die 2 blz te houden.

Ik ben actief als recruiter/headhunter voor verscheidene opdrachtgevers, voornamelijk voor sales posities.
Laat die kuisvrouw verwijzing maar achterwege..

Als wat werk je als ik vragen mag? IT Consultant of iets in die aard? Dan zijn die meerdere blz te verantwoorden, ja. Maar een doorsnee werknemer (geen jobhopper) gaat heus geen 3 blz kunnen vullen als hij het bij basic info zou houden.

Twee bladzijden blijven de norm. Net zoals een sollicitatiebrief grotendeels overbodig is. Recruiters nemen gemiddeld 10 sec de tijd om te bepalen of je cv in de mailbox blijft staan of naar de prullenbak gaat. Ellenlange cv's of brieven zijn tijdverspilling.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan